محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826002656
چرا پیامبر (ص) فدک را به زهرا(س) بخشید؟
واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: فدک از بیت المال نبود که متعلق به همه مسلمانان باشد، بلکه از اموالی بود که اختصاص به پیامبر اسلام(ص) داشت، که هر جا صلاح می دانست، به مصرف می رساند.مهر: برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد. چرا پیامبر (ص) فدک را به حضرت زهرا(س) بخشید؟ مگر فدک از بیت المال نبود؟ پاسخ اجمالی: اندیشمندان شیعه باور دارند که فدک از بیت المال نبود که متعلق به همه مسلمانان باشد، بلکه از اموالی بود که مختص بر رهبر حکومت و حاکم اسلامی است، که هر جا صلاح دانست، به مصرف می رساند به عبارت دیگر: فدک از اموال خالصه پیامبر (ص) بود. پاسخ تفصیلی: فدک از بیت المال نبود که متعلق به همه مسلمانان باشد، بلکه از اموالی بود که اختصاص به پیامبر اسلام داشت، که هر جا صلاح می دانست، به مصرف می رساند. به عبارت دیگر: فدک از اموال خالصه پیامبر (ص) بود. (۱) اموال خالصه به اموالی گفته می شود که متعلق به حاکم اسلامی است و پیامبر (ص) به عنوان ولیّ مسلمانان در آن تصرف می کند و مصرف پیامبر در امور جنگی و غیره نیز به صلاح دید ایشان بوده است. در مباحث فقهی بابی است به نام "فیئ" که در کتاب جهاد و یا احیاناً در باب صدقات از آن بحث می شود: "فیئ" در لغت به معنای بازگشت است و مقصود ازآن سرزمین هایی است که بدون جنگ و خونریزی به تصرف حکومت اسلامی در آید و ساکنان آن تحت شرایطی تابع حکومت اسلامی شوند. این نوع اراضی که بدون مشقت و جنگ در اختیار پیامبر قرار می گرفت، مربوط به حکومت اسلامی بود و سربازان مسلمان در آن حقی نداشتند. پیامبر (ص) در آمد آن ها را در مصالح اسلامی به مصرف می رساند و گاهی میان افراد مستحق تقسیم می کرد. (۲) محدثان و سیره نویسان اتفاق دارند که فدک "فیئ"بود، از این رو از اموال خالصه پیامبر می باشد، زیرا فدک هرگز به جنگ و غلبه فتح نشد، بلکه هنگامی که خبر شکست خیبریان به دهکده فدک رسید، اهالی آن جا حاضر شدند با پیامبر از در صلح وارد شوند و نیمی از اراضی فدک را در اختیار حضرت بگذارند و در برابر آن در انجام مراسم مذهبی خود کاملاً آزاد باشند و متقابلاً حکومت اسلامی امنیت منطقه آنان را تأمین کند. طبق صریح آیات و روایات این گونه سرزمین ها از اموال خالصه حاکم اسلامی است. در آیه های ۶ و ۷ سوره حشر می خوانیم: "آنچه را خداوند به رسولش از آن ها (یهودیان) باز گرداند، چیزی است که شما برای به دست آوردن آن (زحمتی نکشیدید، نه اسبی تاختید و نه شتری... آن چه را خداوند از اهل این آبادی ها به رسولش بازگرداند، از آن خدا و رسول و خویشاوندان... او است. مضمون آیه این است: اگر کفار، بدون جنگ چیزی را برای صلح و تسلیم شدن دادند، مانند سایر غنایم جنگی نیست که یک پنجم آن خمس و چهار پنجم آن میان مجاهدان تقسیم شود، بلکه آنان سهمی ندارند و همه آن ها در اختیار پیامبر قرار می گیرد. (۳) امام رضا (ع) فرمود: هنگامی که آیه "و آتِ ذالقربی حقه" نازل شد، پیامبر به فاطمه فرمود: فدک از اموالی است که بدون جنگ گرفته شده است و به من اختصاص دارد، و سپس آن را در اختیار حضرت زهرا قرار داد. در آموزه های اسلامی پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) اختیار دارند که حتی بیت المال را هر جا که صلاح دیدند، به مصرف برسانند از سوی دیگر دلائل و شواهد نشان می دهد که اعطای فدک به حضرت زهرا (س) طبق دستور خداوند بود و پیامبر (ص) با بخشیدن فدک به حضرت زهرا دستور خدا را اطاعت کرده است. (۴) ابان بن تغلب گوید: به امام صادق (ع) گفتم: آیا فدک را به فاطمه داد؟ امام فرمود: فدک از طرف خداوند برای فاطمه بود. (۵) جمعی از مفسران شیعی و سنی شأن نزول آیه "فآتِ ذالقربی حقَّه ..." را خویشاوندان پیامبر (ص) دانسته اند. (۶) جلال الدین سیوطی (متوفای ۹۰۹ هجری قمری) در تفسیر خود می نویسد: وقتی این آیه نازل گردید، پیامبر (ص) فاطمه را خواست و فدک را به او داد. (۷) ابو مریم گوید: هنگامی که آیه "آت ذالقربی حقّه..." نازل شد، پیامبر فدک را به فاطمه اعطا کرد. ابان بن تغلب که آن جا حاضر بود، به امام باقر (ع) عرض کرد: پیامبر فدک را به فاطمه داد؟ امام باقر فرمود: خدا فدک را به فاطمه داد. (۸) تاریخ زندگی پیامبر و خاندان او به خوبی گواهی می دهد که آنان هرگز دلبستگی به دنیا نداشته و چیزی که از نظر آنان ارزشی نداشت، ثروت دنیا بود. با این حال پیامبر (ص) فدک را به حضرت زهرا و خاندان علی (ع) اختصاص داد. به نظر می رسد در خصوص اعطای فدک به حضرت زهرا (س) عوامل متعددی تأثیر گزار بوده اند که به بعضی اشاره می شود ۱- زمامداری مسلمانان پس از فوت پیامبر طبق تصریح مکرر حضرت، با امیرمؤمنان (ع) بود و این مقام به هزینه سنگینی نیاز داشت. حضرت علی (ع) برای اداره امور وابسته به منصب خلافت می توانست از درآمد فدک به بهترین گونه استفاده کند. گویا دستگاه خلافت از پیش بینی پیامبر (ص) آگاه شده بود که در همان روزهای نخست، فدک را از دست خاندان پیامبر خارج کرد. ۲- دودمان پیامبر (ص) که مظهر کامل آن، یگانه دختر وی و نور دیدگانش حضرت حسن و حسین (ع) بودند، باید پس از فوت پیامبر به صورت آبرومندی زندگی کنند و حیثیت و شرف رسول اکرم و خاندان وی محفوظ بماند. برای تأمین این منظور پیامبر فدک را به دختر خود بخشید. ۳- بی تردید اموال حضرت خدیجه درگسترش اسلام و روند زندگی شخصی پیامبر (ص) بسیار تأثیر گزار بود. پیامبر با اعطای فدک به حضرت زهرا (س) - یگانه دختر خدیجه - زحمات و ایثارگری های خدیجه را خواست جبران کند. از این رو فدک را به فاطمه (س) بخشید. ۴-پیامبر می دانست که گروهی کینه حضرت علی (ع) را در دل دارند، زیرا بسیاری از بستگان ایشان به شمشیر وی درمیدان های جهاد کشته شده بودند. یکی از راه های زدودن کینه ها این بود که امام از طریق کمک های مالی از آنان دلجویی کند و عواطف آنان را به خود جلب نماید. از سوی دیگر با بهره گیری از درآمدهای فدک به حمایت از فقیران پرداخته و از این طریق، موانع عاطفی که بر سر راه خلافت او بود، از میان برداشته شود. هرچند پیامبر (ص) فدک را به زهرا (س) بخشید، ولی درآمد آن در اختیار صاحب ولایت بود تا از آن، علاوه بر تأمین ضروریات زندگی خود، به نفع اسلام و مسلمانان استفاده کند. ۵-ممکن است اعطای فدک جنبه سیاسی داشته باشد، یعنی به گونه ای زمینه سازی برای امامت حضرت علی(ع) و فرزندان معصومش باشد، شاید به همین خاطر غاصبان فدک، این حق مسلم را از حضرت فاطمه گرفتند. با این تحلیل فدک تنها در ارتباط با حضرت فاطمه(س) نبود، بلکه متعلق به فرزندانش نیز بود. برخورد حکومت ها در طول چند قرن اول با مساله فدک این نظر را تقریب می کند که تعاملات در فدک به گونه ای رنگ سیاسی داشت، به همین خاطر برخی از حاکمان آن را به فرزندان حضرت فاطمه می دادند و برخی دیگر از دست آنان می گرفتند. ۶- حضرت خدیجه ثروت فراوانی داشت. همه آن ها را در اختیار پیامبر(ص) قرار داد، حضرت از آن ها بهره گرفت و در راه اعتلای کلمه الله و پیش رفت اسلام مصرف کرد. خدیجه از دنیا رفت و ثروتی از او باقی نماند که دخترش فاطمه(س) از آن بهره گیرد، خداوند به پیامبرش دستور داد: به پاس فداکاری های حضرت خدیجه و به عوض آن همه انفاق های آن بانوی بزرگ، فدک را به دخترش بدهد. پی نوشت ها: ۱. محمد باقر صدر، فدک فی التاریخ، ص ۳۶-۳۵؛ معارف و معاریف، ج ۷، ص ۷۴۸ ۲.تفسیر نمونه، ج ۲۳، ص ۵.۹-۵.۸؛ دایرة المعارف الشیعه، ج ۱۴، ص ۷۹-۷۸ - ۲ . ۳. دانشنامه امام علی (ع)، ج ۸، ص ۳۵۶ - ۳ . ۴. همان، ص ۳۵۹؛ بحارالانوار، ج ۲۹، ص ۱۲۸ -۴ . ۵. تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۲۸۷ -۵ . ۶. تفسیر نمونه، ج ۱۶، ص ۴۴۱ -۶ . ۷. الدرالمنثور، ذیل آیه ۱۶، سوره اسراء -۷ . ۸. بحارالانوار، ج ۲۹، ص ۱۲۱ -۸ .
دوشنبه ، ۶مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
چرا پيامبر (ص) فدك را به زهرا(س) بخشید؟
چرا پيامبر ص فدك را به زهرا س بخشید فدك از بيت المال نبود كه متعلق به همه مسلمانان باشد بلكه از اموالی بود كه اختصاص به پيامبر اسلام ص داشت كه هر جا صلاح می دانست به مصرف می رساند مهر برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسچرا پيامبر (ص) فدك را به حضرت زهرا(س) بخشید؟
پاسخ به سؤالات دینی چرا پيامبر ص فدك را به حضرت زهرا س بخشید شناسهٔ خبر 2926413 - دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی فدك از بيت المال نبود كه متعلق به همه مسلمانان باشد بلكه از اموالی بود كه اختصاص به پيامبر اسلام ص داشت كه هر جا صلاح میچرا در تشهدِ نماز بر پيامبر و خاندان او صلوات مى فرستيم؟
پرسمان چرا در تشهدِ نماز بر پيامبر و خاندان او صلوات مى فرستيم به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی سوالات مطرح در بحث نماز اینکه چرا در تشهدِ نماز بر پيامبر و خاندان او صلوات مى فرستيم پاسخ صلوات بر پيامبر و خاندان او از اجزاى مهم تشهد است كه در روايات اسلامى به آن اشارهبه مناسبت ۱۴ ذیالحجه چرا امیرالمؤمنین(ع) در دوران امامتش «فدک» را پس نگرفت
به مناسبت ۱۴ ذیالحجهچرا امیرالمؤمنین ع در دوران امامتش فدک را پس نگرفتشخصی از امام کاظم ع پرسید چرا علی ع فدک را باز پس نگرفت امام در جواب فرمود ما خاندانی هستیم که ولیمان خدا است حق ما را تنها او میگیرد ما اولیای مردم هستیم و حقوق آنان را از ستمگران باز پس میگیریمچرا فدک در زمان حیات رسول خدا در اختیار فاطمه (س) قرار گرفت؟
در روز یا شب ۱۴ذی الحجه در سال هفتم هجرت به امر خداوند فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها بخشیده شد و حضرت رسول صلی الله علیه و آله بر این بخشش شاهد گرفتند قول دیگر در این باره ۱۵ رجب است به گزارش پایگاه اطللاع رسانی بوتیا به نقل ازکرمان۱۴۰۰ در روز یا شب ۱۴ذی الحجه در سال هفعید قربان؛ چرا عید؟
عید قربان چرا عید تاریخ انتشار پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ ۰۶ قربانی کردن قدمتش به قدمت تاریخ آدمی است از هابیل و قابیل تا ابراهیم و دین محمدی ص پس به نظر می رسد چنین عملی با این قدمت تاریخی ارزش اندیشیدن داشته باشد عید قربان بعد از عید فطر دومین عید بزرگ مسلمانان است عیدیچرا اوتیسم در بسیاری از دختران تشخیص داده نمیشود؟
پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۹ پژوهش محققان دانشگاه جورج تاون نشان میدهد میزان بروز بیماری اوتیسم در مردان و زنان یکی است اما احتمال تشخیص آن در دخترها کمتر از پسرها است به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه اصفهان برای دههها میزان تشخیص بیماری اوتیسم برای مردان نسبت به زنان 10 به 1خطیب نماز عید قربان چرام: توافق هستهای بهانهای برای نفوذ به نظام اسلامی است
خطیب نماز عید قربان چرام توافق هستهای بهانهای برای نفوذ به نظام اسلامی استخطیب نماز عید قربان چرام گفت توافق هستهای بهانهای برای نفوذ دشمن به نظام اسلامی است به گزارش خبرگزاری فارس از چرام حجتالاسلام جعفر طزری صبح امروز در خطبههای نماز عید قربان با بیان اینکه قربان دو مخوابیدن با چراغ روشن چاق کننده است
بسیاری از ما می دانیم که پرخوری تندخوری پیروی از رژیم های چرب و پرکالری و کم تحرکی جزو مهم ترین عوامل چاقی محسوب می شونداما شاید خیلی از ما تا به حال درباره سایر عوامل تاثیرگذار بر چاقی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم چیزی نشنیده باشیم به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان 65چرا «سمندون» 2 توقیف شد ؟!
داریوش اسدزاده درباره سریال خاطره انگیز سمندون که 18 سال پیش در آن ایفای نقش کرده بود اظهار کرد این سریال مربوط به کودکان بود اما مورد توجه بزرگ ترها هم قرار گرفت به گزارش پایتخت این بازیگر پیشکسوت در گفت وگویی با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا درباره ی سریال سمندون که-
گوناگون
پربازدیدترینها