واضح آرشیو وب فارسی:اندیمشک جوان: به گفته استادان حوزه های علمیه با توجه به ماه گرفتگی کلی در ایران، خواندن نماز آیات واجب است و شایسته است که انسان با دیدن نشانه های قیامت به فکر قیامت و هول و هراس آخرت بیفتد و برای آن روز توشه آماده کند. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ماه ساعت ۴:۳۷ تا ۷:۵۷ صبح […]به گفته استادان حوزه های علمیه با توجه به ماه گرفتگی کلی در ایران، خواندن نماز آیات واجب است و شایسته است که انسان با دیدن نشانه های قیامت به فکر قیامت و هول و هراس آخرت بیفتد و برای آن روز توشه آماده کند. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ماه ساعت ۴:۳۷ تا ۷:۵۷ صبح فردا می گیرد. استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وقوع ماه گرفتگی در بامداد فردا (دوشنبه ۶ مهر) گفت: با توجه به ماه گرفتگی کلی در ایران، خواندن نماز آیات واجب است و شایسته است که انسان با دیدن نشانه های قیامت به فکر قیامت و هول و هراس آخرت بیفتد و برای آن روز توشه آماده کند. حجت الاسلام سید جعفر ربانی، استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وقوع ماه گرفتگی در بامداد دوشنبه ۶ مهر، گفت: با توجه به ماه گرفتگی کلی در ایران، خواندن نماز آیات واجب است. حجت الاسلام ربانی، نماز آیات را از نمازهای واجب خواند و ابراز داشت: ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی یکی از نشانه های الهی است و بعد از مشاهده آیات الهی بر انسان خواندن نماز آیات واجب است و در صورت کوتاهی باید قضای آن را بجا آورد. وی افزود: نماز آیات باید قبل از باز شدن خسوف و کسوف خوانده شود که به صورت دو رکعت و در هر رکعت بعد از حمد یک سوره خوانده می شود که سوره به پنج قسمت تقسیم می شود. استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: نماز آیات را می توان به شکل های مختلف خواند؛ اما راحت ترین آن، تقسیم سوره به پنج قسمت است و احتیاط این است که سوره ای انتخاب شود که جدای از «بسم الله» پنج آیه داشته باشد. وی خسوف و کسوف را از علائم قیامت برشمرد و تأکید کرد: شایسته است که انسان با دیدن نشانه های قیامت به فکر قیامت و هول و هراس آخرت بیفتد و برای روزی که مال و فرزند فایده ای ندارد، آمادگی پیدا کند. حجت الاسلام ربانی افزود: باید برای قیامت و عالم آخرت، توشه آماده کنیم که قلب سلیم و عمل صالح بهترین همراه انسان است و با مشاهده نشانه های خدا، بعد از عمل به واجب، تذکر پیدا کرده و عبرت بگیریم. گفتنی است، نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد ، که به دو روش خوانده می شود . صورت اول: بعد از نیت و تکبیره الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرهالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه اى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.
دوشنبه ، ۶مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اندیمشک جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]