تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819943813




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همکاري هاي کشورهاي عضو سازمان اکو تقويت شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ مهر ۱۳۹۴ (۱۸:۵۷ب.ظ)
استاندار گيلان: همکاري هاي کشورهاي عضو سازمان اکو تقويت شود موج - لاهيجان - بيستمين نشست کميسيون فرهنگي اکو در شهرستان لاهيجان عصر امروز با سخنراني استاندار گيلان گشايش يافت.
به گزارش خبرگزاري موج از لاهيجان، محمدعلي نجفي در اين نشست که سفراي افغانستان، پاکستان، تاجيکستان، جانشين سفير ايران در سازمان همکاري اقتصادي اکو و رئيس موسسه فرهنگي اکو حضور داشتند گفت: در طول سال ها همکاري‌هاي نزديک ميان کشورهاي عضو مدلي جديد از همکاري منطقه اي به نمايش درآمد و پيشرفت هايي قابل توجه در حوزه هاي گوناگون مانند محيط زيست، بانکداري، بازرگاني، معدن، صنعت، آموزش، فرهنگ و حمل و نقل به دست آمده است که بدون ترديد، مشارکت در چارچوب سازمان همکاري اقتصادي، با در نظر داشتن اشتراکات فرهنگي و اجتماعي معبر روشن و اطمينان بخشي براي تقويت همگرايي و مصونيت از آفاتي که دامنگير جامعه بشري شده، فراهم مي سازد.
وي با بيان اينکه کشورهاي عضو اکو که جمعيتي بالغ بر 350 ميليون نفر را شامل مي شوند، جدا از اهداف مشترک منطقه اي- سياسي، داراي اشتراکاتي از نوع فرهنگ هستند، خاطرنشان کرد : اگرچه تشکيل اکو از ابتدا بر مبناي تعاملات اقتصادي بوده است ، اما توسعه کشورها اگر بر پايه منابع انساني و توسعه "فرهنگ محور" نباشد ديري نخواهد پاييد و گردباد حوادث سياسي و قدرت طلبي سياستمداران، شعله هاي رابطه را خاموش خواهد کرد. از اين رو شناخت تاريخ و تمدن و اشتراکات فرهنگي کشورهاي اکو، سنگ بناي اصلي ارتباط بين کشورهاست .
وي اظهار اميدواري کرد: اين نشست مطلع و سرآغازي براي توسعه روزافزن همکاري و مشارکت فراگير در اجراي برنامه هاي مشترک فرهنگي باشد تا در خلال اجراي اين برنامه ها، وجوه مشترک فرهنگي ميان اعضا تقويت شده و به هم افزايي تلاش ها براي دستيابي به اهداف سازمان همکاري اقتصادي، منجر شود.
استاندار گيلان در ادامه با بيان اينکه ميزباني گيلان از اين گردهمايي، ميزباني فرهنگ غني و چندهزار ساله مردمي است که دريچه هاي هنر و فرهنگ اين مرز و بوم را بر روي ساير کشورها گشودند تاکيد کرد: من و همکارانم در استان گيلان با ابراز خوشوقتي از فرصت ميزباني اين نشست، از توسعه همکاري ها در قالب اين نهاد به‌عنوان بهترين چارچوب براي همکاري فرهنگي منطقه اي استقبال کرده و مصمم به ادامه تلاش ها براي يافتن زمينه هاي مناسب براي همکاري هستيم.
نجفي با اشاره به اينکه گيلان از ديرباز دروازه ارتباط و تعاملات فرهنگي کشور ايران با کشورهاي منطقه بوده است افزود: قدمت مناسبات فرهنگي استان گيلان با بسياري از کشورهاي عضو اکو بيشتر از تاريخ تشکيل اکو بوده و به قرن ها قبل بر مي گردد. امروزه نيز ارتباط گيلان با کشورهاي اکو، هم داراي پيوست فرهنگي است و هم پيشينه فرهنگي. حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي از حوزه هايي است که گيلان در آن حرف ها براي گفتن دارد.
استاندار گيلان با بيان اينکه پذيرش جهانگردان کشورهاي عضو اکو در گيلان مي تواند سنگ بناي توسعه روابط اقتصادي و سياسي بيش از پيش کشورها قرار گيرد گفت: پذيرش دانشجو و اعزام دانشجو، همکاري بين دانشگاه هاي منطقه و نيز تبادل علمي و آموزشي علي الخصوص در فناوري هاي نوين از جمله توانمندي هاي گيلان است.
وي ادامه داد: ظرفيت هاي استان گيلان در "توريسم سلامت" هرساله ميهمانان بسياري را از کشورهاي منطقه به گيلان مي آورد که علاوه بر استفاده از هزينه هاي بسيار پايين درمان و بهره گيري از تخصص هاي گوناگون پزشکي ، از مواهب طبيعي گيلان براي طي دوران نقاهت سود مي برند.
استاندار گيلان ادامه داد : همچنين موزه ميراث روستايي گيلان به عنوان گنجينه اي از تاريخ و تمدن اين سرزمين که در سال هاي اخير بارها جوايز و گواهينامه هاي بين المللي مختلفي را از آن خود کرده است، مي تواند به عنوان پلي مستحکم در ارتباطات دوسويه و چندسويه عمل کند و اين موزه همچنان خواهد توانست به عنوان ظرفيتي بين المللي، پذيراي سرمايه گذاران و گردشگران و علاقه مندان به تاريخ و فرهنگ باشد.
نجفي با تاکيد براينکه گيلان آمادگي برپايي نمايشگاه هاي مشترک کشورهاي منطقه در حوزه آثار فرهنگي با رويکرد اقتصادي را داراست پيشنهاد داد : برگزاري نمايشگاه هاي آثار فرهنگي و هنري کشورهاي عضو در استان و نيز گسيل خيل آثار هنري هنرمندان استان براي حضور در نمايشگاه هاي منطقه، از ديگر ظرفيت هاي فرهنگي گيلان براي توسعه روابط است و اين مهم، مي تواند در قالب برگزاري جشنواره هاي آييني مشترک، توجه به اشتراکات فرهنگي و همچنين تبادل هيات هاي فرهنگي- هنري محقق شود.
وي با ياد آوري اينکه گيلان از استان هايي است که داراي بيشترين تعداد رسانه هاي گروهي اعم از شنيداري و ديداري و مکتوب در کشور است اظهار داشت : ارتباط بين رسانه ها و استفاده از عنصر قدرتمند رسانه براي شناسايي توانمندي هاي ايران و ساير کشورهاي اکو، موضوعي است که نبايد به سادگي از کنار آن گذشت و آماده براي پذيرش تيم هاي رسانه اي از ساير کشورهاست.
وي همچنين در ابتداي سخنانش آثار به جا مانده از تپه هاي مارليک را نشان از وجود تمدن و فرهنگي چندهزارساله دانست وگفت : گيلانيان هيچ گاه در برابر بيگانگان و يا در مقابل حکام ديگر، سر تسليم فرونياورده و حتي به اطاعت دولت قدرتمند "ماد" در تاريخ در نيامدند. گيلان تنها خطه کشور است که نه با جنگ و ستيز که با منطق و عشق به اسلام گرويد و وقتي ذات اسلام را که مدارا و محبت است، پذيرفت آنچنان بر اين عقيده استوار ماند که به مامن "علويان" در کشور بدل شد.
استاندار گيلان اظهار داشت : آب و هواي معتدل اين خطه از کشور، باعث ايجاد روحيه اي صلح طلب و تعامل گرا در ساکنين منطقه شده است. باورها و رفتارهاي اجتماعي مردم گيلان در نهايت اعتدال همچون رگبار بهاري "ماسوله"، خنکاي صبح تابستان "گيسوم"، نسيم پاييز "ديلمان" و آفتاب مهربان زمستان "داماش" در نهايت اعتدال است.
بيستمين نشست کميسيون فرهنگي اکو امروز و فردا (پنجم و ششم مهرماه) ادامه دارد و در آن، در ارتباط با مسائل مربوط به موسسه فرهنگي اکو بحث و تبادل نظر خواهد شد.
بازديد از موزه تاريخ چاي و مزار کاشف السلطنه باني چاي ايران و جاذبه هاي شهر لاهيجان و تله کابين از برنامه هاي جنبي اين نشست است.
سازمان همکاري اقتصادي (اکو) ، يک سازمان اقتصادي منطقه اي است و کشورهاي ايران، پاکستان و ترکيه در سال 1964 ميلادي نخستين بار اين سازمان را پايه ريزي کردند.
پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي ، کشورهاي افغانستان ، جمهوري آذربايجان ، قزاقستان ، ترکمنستان ، قرقيزستان ، ازبکستان و تاجيکستان به اکو پيوستند و اين سازمان هم اکنون با 10 عضو ، حدود 330 ميليون جمعيت را شامل مي شود.
طبق اساسنامه اين سازمان ، اکو براي بهبود شرايط توسعه اقتصادي پايدار کشورهاي عضو تلاش مي کند و براي حذف تدريجي موانع تجاري در اين منطقه فعاليت دارد.
تهيه برنامه مشترک براي توسعه منابع انساني در اين 10 کشور از ديگر اهداف اکو اعلام شده است.
زبان رسمي اکو ، انگليسي است و مقر اصلي آن ، شهر تهران است.
مؤسسه فرهنگي اکو نيز نهاد فرهنگي سازمان همکاري هاي اقتصادي (اکو) است که در سال 1374 تأسيس شده و مرکز آن در ايران و شهر تهران است.
وظيفه اين موسسه ، گسترش همکاري و تبادل هاي فرهنگي ميان کشورهاي عضو اکو است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن