تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815073075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بايدها و نبايدهاي تحريم حج از سوي مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ مهر ۱۳۹۴ (۱۲:۵۰ب.ظ)
بايدها و نبايدهاي تحريم حج از سوي مجلس موج - گروه سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، فاجعه منا شوک عظيمي براي جهان اسلام بود؛ شوکي که بعد از اتفاقات پي در پي در عربستان چون سقوط جرثقيل، آتش گرفتن هتل، سقوط پنکه سقفي و بسته شدن درهاي قطار به روي زائران ايراني به هيچ وجه قابل تحمل نيست.
در حالي که آمار مفقودين و جانباختگان هر ساعت بيشتر مي شود؛ با اين حال در لابه لاي پيام هاي تسليت و تاثر و واکنش هاي مسوولين و صاحبنظران، موضوعي که بيشتر به چشم مي خورد اين است که کشورهاي اسلامي از جمله ايران که بيشترين آمار کشته را در اين فاجعه داشته اند، در نهايت چه موضعي اتخاذ خواهند کرد.
اين سوال پس از ماجراي تعرض به دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده نيز مطرح شد؛ اينکه در نهايت آيا بهتر نيست ساز و کار بهتري براي امور حج تدبير شود و نظارت بيشتري صورت گيرد؟ چرا که اگر تا ديروز استطاعت مالي شرط فريضه حج بود امروز تامين امنيت مهم تر جلوه مي کند.
از اين نظر بهتر است که مجلس موضع اصولي در اين رابطه اتخاذ کند؛ چرا که تا آنجايي که اعلام شده ايران يکي از کشور هايي است که بيشترين آمار قرباني را در فاجعه منا داشته است. در اين رابطه محسن رضايي، ديبر مجمع تشخيص مصلحت نظام با ذکر فرضيه هايي در مورد بي کفايتي آل سعود در مديريت مکه گفته است: «ايران، الجزاير و مصر بيشترين آمار کشته و مفقودي را داشته اند که بايد در اين زمينه کميته حققيت ياب تشکيل شود؛ چرا که عربستان هر چند بخواهد که موضوع را توجيه کند باز هم کسي حرف آنها را باور نمي کند.»
به نظر مي رسد که واکنش هاي اوليه در مورد فاجعه منا فعلا در زمينه حقيقت يابي و تشکيل يک کميته در اين راستا است؛ چرا که برخي نمايندگان مجلس نيز به صراحت بر اين موضوع تاکيد کرده اند. حسين شيخ الاسلام، معان امور بين الملل مجلس در اين زمينه گفته است: «بايد کميته حقيقت ياب متشکل از کشورهايي که بيشترين ضايعه را در منا ديده اند تشکيل شود.» همچنين فاجعه منا قرار است در دستور کار جلسات وزير کشور، وزير ارشاد و معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه قرار گيرد.
مهرداد بذرپاش در اين رابطه گفته است طرح دو فوريتي الزام دولت به رايزني با کشورهاي اسلامي جهت انتقال مديريت حج از دولت عربستان به سازمان همکاري هاي اسلامي امروز تقديم هيات رئيسه مجلس خواهد شد.
در اين راستا دو عضو کميسيون امنيت ملي نيز براي بررسي فاجعه منا عازم عربستان مي شوند. تلاش مسوولان نظام جمهوري اسلامي براي دفاع از حق پايمال شده حجاج و زائران ايراني در حالي است که مسوولين عربستان همه چيز را به قضا و قدر نسبت داده اند. از سوي ديگر بي کفايتي سياسي مقامات سعودي تا جايي پيش رفته است که وزير امور خارجه عربستان ملاقات با ظريف را در اين راستا نپذيرفته است. به نظر مي رسد که عربستان ديگر صلاحيت کليدداري کعبه را ندارد؛ چرا که در حالي که اين کشور و مقامات آن تنها مقصر اين فجايع هستند، باز هم با وقت کشي اجازه ورود مسوولان ايراني به خاک عربستان را نداده اند و اين امر نشان از عجز آل سعود دارد. لاريجاني، رئيس مجلس نيز اعلام کرده است که دولت سعودي مقصر واقعي فاجعه منا است و در کار خود دچار سوء مديريت شده است.
به نظر مي رسد که مجلس ايران بايد ساز و کاري اساسي براي امور حج تدبير کند؛ چرا که قرار حوادث اينچنيني نبايد از اين پس تکرار شود. از اين بابت فقط محکوم کردن اين جنايت و واکنش ها راه اصولي نيست؛ چرا که مجلس بايد يا مدتي حج را به صورت تعليق درآورد يا اينکه با همکاري کشورهاي اسلامي مديريت مناسک حج به کشورهاي ديگر اسلامي که صلاحيت دارند، واگذار شود. در اين راستا بايد منتظر ماند وديد مجلس چه تدبيري براي مساله حج اتخاذ مي کند و واکنش ها به آن چگونه خواهد بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن