پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849228088
نگاهی به نقش های ماندگار سینمای دفاع مقدس
واضح آرشیو وب فارسی:پویش: جنگ هشت ساله ای که بر کشور و مردمانش تحمیل شد فقط مردان ایران زمین را با خود درگیر و مشغول نکرد، که زنان این مرز و بوم رنج ها کشیدند و خون دل ها خوردند و مرارت ها بردند بر سر دفاع از باورها، ارزش ها، داشته ها و اعتقادات شان.جام جم نوشت:کم و بیش می توان رد پای زنان ایرانی را در همه تحولات و اتفاقات رخ داده در تاریخ معاصر کشور رصد کرد و به چشم دیده و جان نگریست. جنگ هشت ساله ای که بر کشور و مردمانش تحمیل شد فقط مردان ایران زمین را با خود درگیر و مشغول نکرد، که زنان این مرز و بوم رنج ها کشیدند و خون دل ها خوردند و مرارت ها بردند بر سر دفاع از باورها، ارزش ها، داشته ها و اعتقادات شان. نقش آفرینی زنان ایرانی در سال های دفاع مقدس فقط در پشت جبهه و در فرآیند تدارک خلاصه نمی شود که حضور فیزیکی پررنگ و پرشماری داشتند در خط مقدم مبارزه با دشمن متجاوز به خصوص در ماه های ابتدایی آغاز جنگ. وجود 7000 شهید زن دفاع مقدس نشانه و مویدی است بر این ادعا. زنان نه فقط در عالم واقع، که حضورشان در آثار نمایشی و داستانی شکل گرفته بر محور دفاع مقدس هم تاثیرگذار و تعیین کننده بوده و هست. اصولا پرداختن به مقوله دوران پرحماسه و پرفروغ دفاع مقدس بدون لحاظ زنان ایران زمین، کنشی ابتر و ناقص است. در اکثریت قریب به اتفاق مجموعه های نمایشی مرتبط با مقاومت و حماسه آفرینی ملت ایران رد و نقشی از حضور تاثیرگذار زنان مشهود و قابل رویت است. حتی گاه فراتر از آن زنان دارای نقش های کلیدی و حساس در سریال های تلویزیونی با محوریت دفاع مقدس هستند. انیس گل پامچال (فاطمه معتمدآریا) بر دوش کشیدن همه بار زندگی انیس گل پامچال از لحاظ شخصیتی شباهت زیادی به نایی باشو غریبه کوچک دارد؛ تمایز بزرگ شان مشکلات بیشتر و دغدغه های گل درشت تر زن شمالی سریال طالبی است. انیس پا به ماه است، یک دختر دم بخت نشان کرده دارد، از لحاظ معیشتی در مضیقه است، سقف خانه اش چکه می کند و حالا باید یک دختر جنوبی بیمار را نیز تیمار کند و برایش دل بسوزاند و مادری کند. معتمدآریا به خوبی از پس نقش یک زن روستایی خودساخته و یکدنده برمی آید. انیس به نوعی در بعضی از صحنه ها و به خصوص در مواقعی که از دست زندگی و نارسایی هایش به تنگ می آید، از در لجبازی و عناد با خود وارد می شود. سکانس بارش شدید باران و چکه کردن سقف کلبه روستایی و بالا رفتن او که پا به ماه است از نردبان، که با بازی خوب معتمدآریا همراه شده، نشانه بارزی است از این الحاح و عصیان. این زن روستایی یک تنه همه بار زندگی را بر دوش می کشد تا شوهر در جبهه بجنگد. بازگشت شوهر، اما برای او فراغت که نمی آورد، مسئولیتش را بیشتر هم می کند. شوهر سالم به جبهه رفته اش حالا مجروح به خانه بازگشته است. انیس نمونه شاخص و واقعی زنان مقاوم و ایثارگر ایرانی در زمان جنگ تحمیلی است. لیلای خاک سرخ (لاله اسکندری) در پی هویت ناشناخته بازشناخت و آگاهی از هویت خویش آن قدر برای لیلای خاک سرخ اهمیت و اصالت دارد که ازدواج و وصال به معشوق را نیمه کاره رها کرده و به سوی سرنوشتی نامعلوم روان می شود. او در این راه حتی معشوق ناکامش را نیز از کف رفته می بیند. لاله اسکندری در یکی از نقش های ممتاز تمام عمر بازیگری اش ایفاگر شخصیت دختری از خانواده دورافتاده می شود که برای پیدا کردن خانواده اش و به تعبیر بهتر، اطلاع از هویت و ریشه هایش، راه سخت و صعب العبوری را برمی گزیند؛ هزینه هایی که او در این راه می دهد؛ گزاف و حتی غیرقابل جبران است؛ از مرگ ناگهانی و شوک آور شوهر در پیش چشمانش گرفته تا آوارگی در شهری جنگ زده که جولانگاه سربازان متجاوز شده است. اسکندری پس از خاک سرخ در مجموعه های دفاع مقدسی دیگری هم بازی می کند، اما هیچ کدام نمی توانند اعتبار سریال حاتمی کیا را برای او به ارمغان بیاورند. الهه لیلی با من است (شهره لرستانی) دست به گریبان با تناقضات درونی الهه سریال کمال تبریزی در ظاهر چندان نقش پررنگی در ماجرا و مجموع داستان ندارد، اما خواب او است که پیشامدها و اتفاقاتی را برای قهرمان سریال، صادق مشکینی با بازی به یادماندنی پرویز پرستویی رقم می زند یا حداقل باعث آفرینش و ایجاد یک توهم آزاردهنده و ویران کننده در او می شود. الهه شوهرش را ترغیب و تشویق می کند، لااقل برای دریافت وام از محل کارش و مسجد محله هم که شده دل به دریا بزند و راهی جبهه شود. در عین حال خواب می بیند که همسرش شهید شده و بازگشتی نخواهد داشت. بسیاری از اتفاقات سریال بر محور همین خواب و اثرات و بازتاب هایش پدید می آید. شهره لرستانی در روزگاری که هنوز در چمبره نقش های تکراری گرفتار نشده است، بازی زیبایی را از خود به نمایش می گذارد. او بعدها نقش هایی بیش و کم مشابه را در آثار نمایشی دیگر تکرار می کند که البته هیچ کدام راه به جایی نمی برند. الهه سریال لیلی با من است، با تناقضاتی درونی دست به گریبان است؛ هم نگران رفتن شوهر به جبهه است و دلواپس جانش و هم رضا به اعزامش، از بابت جور شدن وامی و رسیدن بودجه ای برای تکمیل خانه نیمه کاره اش و پر کردن چاله ها و دست اندازهای زندگی. لیالی خاک سرخ (مهتاب کرامتی) انتظاری شاید بی پایان یک مادر نگران؛ دلواپس شوهر و دخترانش، توامان. کرامتی در عنفوان جوانی و در اولین تجربه تلویزیونی ابراهیم حاتمی کیا نقش مادر میانسالی را بازی می کند که همزمان چشم به راه دیدن دختر گمشده و شوهر تازه از زندان آزاد شده اش است و به خوبی از پس به تصویر کشیدن این شخصیت و مختصاتش برمی آید. در چشمان لیالی نگرانی موج می زند و چهره درمانده اش اوج استیصالش را برای بیننده تداعی می کند. کرامتی با نقش لیالی سریال خاک سرخ حاتمی کیا است که به مخاطبان عام معرفی و برای آنها شناخته شده می شود. شخصیت مادر جنوبی نگران توامان شوهر و فرزندان برای او یک شاه نقش است که البته بعدها دست کم در تلویزیون تکرار نمی شود. بده و بستان های او و بازیگر مقابلش ـ پرویز پرستویی ـ جذاب و خواستنی از کار درآمده است. لیالی در سکانس پایانی سریال کنار جاده می نشیند به انتظار بازگشت شوهر به اسارت رفته اش؛ انتظاری متاثرکننده و شاید بی پایان. مریم قندی سفر به چزابه (عاطفه رضوی) ایثار در سایه شبهه های اولیه عاطفه رضوی در سال های درخشان حرفه ای اش از دو فیلم تاثیرگذار و قابل دفاع «آن سوی آتش» و «نرگس» می رسد به سریال سفر به چزابه مرحوم رسول ملاقلی پور، در نقش مریم قندی، پرستاری که به جبهه اعزام می شود و در محاصره دشمن قرار می گیرد و دست سرنوشت با یک مجروح قطع نخاعی همراهش می کند. مریم قندی یک زن معمولی متعلق به طبقه متوسط آن روزگار است. عاملی که در واقع او را به جبهه جنگ کشانده در وهله اول بیشتر معذورات شغلی است تا تعهد و احساس تعلق خاطر. پس از همراهی بالاجبار و با اکراه اولیه او با رزمنده جوان زخمی و پس از سبک سری های کودکانه ابتدایی اش، عزمش را جزم می کند تا مجروحش را به هر ترتیبی که شده با خود به پشت خط مقدم ببرد. کل کل ها و آزارهای کلامی او با جوان رزمنده، آنجا که از او می پرسد شهادت غیر از شربت، قرص هم دارد برادر؟! استیصال و نگرانی اش را به خوبی نمایان می کند. مریم قندی با همه سختی ها و مشقات وبه رغم اصرار رزمنده مجروح که پافشاری می کند بگذاردش و برود در نهایت او را با خود به جایی امن می رساند و در این راه البته یکی از پاهایش معیوب می شود. عاطفه رضوی به خوبی از پس نقش آفرینی شخصیتی برمی آید که به نوعی نماینده بخشی از زنان جامعه سال های جنگ است؛ زنانی که با وجود تردیدها و شبهه های اولیه اگر در موقعیتش قرار بگیرند از بذل جان و مال در راه وطن و باورهایشان دریغ ندارند. عاطفه رضوی یکی از بهترین بازی های تمام عمر بازیگری اش را در سریال سفر به چزابه ارائه داده است. صحنه با خود کشاندن برانکارد رزمنده مجروح در زیر بارش گلوله های دشمن از درخشان ترین سکانس های آثار دفاع مقدس است. لیلای گل پامچال (ستاره جعفری) قد کشیدن با جنگ لیلای سریال گل پامچال دختران معصوم این مرز و بوم را نمایندگی می کند که ناخواسته و لاجرم با جنگ و عوارضش درگیر شده اند و هزینه می دهند. او همه خانواده اش را در چشم بر هم زدنی از دست می دهد و به همراه یک آشنا که عمو می نامیدش ـ با بازی داوود رشیدی ـ آواره می شود و می رود در پی تنها برادری که برایش باقی مانده است. دست سرنوشت به شمال کشور می کشاندش و او در سرزمینی که از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی با زادگاهش در تضاد کامل است مامنی می یابد در قالب خانواده ای که البته مردش به جبهه رفته و با هزار و یک مشکل دست و پنجه نرم می کند. لیلای تنها، چاره و ناچار این خانواده را همان پناهگاه گمشده خود می پندارد و دل می دهد و محبت می کند و البته عاطفه می بیند. مادر خانواده او را می پذیرد؛ در مقام عضو جدید و فراتر از آن، به عنوان فرزند و یکی از دخترانش. لیلا که تشنه محبت است دل به خانواده جدیدش می دهد و در نهایت برای همیشه با آنها می ماند؛ البته شاید کمی خوش بینانه و فراواقعی. هر چه هست او با جنگ قد می کشد و بزرگ می شود. جنگ قربانیان زیادی دارد؛ مظلوم ترین و بیگناه ترین شان بی گمان کودکان، و لیلای گل پامچال یکی از این هزاران هزار. لعیای خاک سرخ (بهناز جعفری) حسرت های بر دل مانده نماد یک حسرت دو سویه، کمبود مضاعف، محبت دریغ شده و سرگردانی بی پایان. لعیا آن طور که خودش می گوید و می پندارد همیشه مساله داشته است؛ چالش با محبتی که به زعم خودش هیچگاه در حد انتظارش نبوده. مادر توامان نگران دختر دیگرش و شوهر محبوب و محبوسش بوده و طبیعتا نتوانسته آن طور که باید و شاید به فرزند دیگرش برسد. تمام زندگی او به نوعی متاثر از همین حسرت های بر دل مانده است. او حتی با نامزدش که اتفاقا بسیار هم دلبسته و وابسته اش است گه گاه به مشکل برمی خورد. تنهایی لعیا در عین حال او را به یک انسان خودساخته بدل کرده که شکنندگی خواهرش (لیلا) را ندارد. او در زندگی بیرونی البته گلیم خودش را از آب بیرون کشیده و دختری اجتماعی است و فعال است و معلم است و گچ به دست است و عاشق کارش است. لعیا در نهایت نامزد دلخواسته اش را برای دفاع از خرمشهر در این شهر می گذارد؛ عشق و دلش را با هم. بهناز جعفری در انعکاس تصویری حال و هوای روحی و درونی لعیا توفیق دارد. جعفری اصولا بازیگر خوبی است. لیلی در چشم باد (ستاره صفرآوه) مانده بر سر عهد وفا تمام عواطف بیژن، قهرمان سریال جعفری جوزانی در عشق به یک دختر ایرانی ـ تاجیک گره می خورد؛ لیلی. عشقی ریشه دار میراث ایام خوش کودکی. لیلی پای بیژن می ایستد و همراهش می شود و البته تاوان این وفاداری را نیز پس می دهد. ستاره صفرآوه بازیگر جوان و تازه کار تاجیک به خوبی نبض نقش را در دست می گیرد و از عهده ایفای شخصیت یک دختر معصوم که شستشوی مغزی شده و به شدت تحت تاثیر افکار بلشویکی است برمی آید. شخصیت او نماد معصومیت از دست رفته کودکی است. با این حال اصل خویش را بازمی یابد و همراه و همدل عشقش می شود. لیلی نه فقط در آزمون عشق که در امتحان وفاداری نیز سربلند بیرون می آید. جعفری جوزانی به خوبی از بازیگر هنرپیشه تاجیک بازی می گیرد و صفرآوه نیز نشان می دهد که خمیرمایه هنرنمایی مقابل دوربین او را دارد. عیار بالای لیلی وقتی خودنمایی می کند که تنها پسر به یادگار مانده از عشق بدون تاریخ مصرفش را به جبهه می فرستد و شوهر را هم در پی او.
یکشنبه ، ۵مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
نگاهی به نقشهای ماندگار سینمای دفاع مقدس/ همه لیلاهای سرزمین من
نگاهی به نقشهای ماندگار سینمای دفاع مقدس همه لیلاهای سرزمین من فرهنگ > سینما - جام جم نوشت کمو بیش میتوان رد پای زنان ایرانی را در همه تحولات و اتفاقات رخ داده در تاریخ معاصر کشور رصد کرد و به چشم دیده و جان نگریست جنگ هشت سالهای که بر کشور و مردمانش تحمیلدفاع مقدس، مهمترین عامل ماندگاری انقلاب اسلامی است
به گزارش تفتان ما حجت الاسلام محمدحسین میری در دیدار با اعضای ستاد هفته دفاع مقدس شهرستان خاش با اشاره به اینکه امروز جنگ و نبرد ما با دشمنان سخت تر از قبل شده است اظهار کرد امروز ما بدون مرز بی صدا که نامشخص در اعماق زندگی جای باز کرده است است و اسلحه ما در جنگ نرم همان اسلنگاهی به یادمان های دوران هشت سال دفاع مقدس در سرپل ذهاب
نگاهی به یادمان های دوران هشت سال دفاع مقدس در سرپل ذهاب قصرشیرین - ایرنا - شهرستان سرپل ذهاب مشهد شهیدان همیشه فاتح حکایت های بسیاری را در دل خود از رشادتها و ایثار مردان و زنان با غیرت نهفته دارد که نگاهی به یادمان های آن روزهای جنگ را برای ما تداعی می کند به گزارش ایرنا یادماروحانیون در دفاع مقدس نقش آفرین بودند
شهیدخبر شهیدنیوز نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت روحانیون نقش تعیین کننده ای در دفاع مقدس داشتند زیرا آنها با حضور در جنگ تحمیلی توانستند عقاید دینی رزمندگان را افزایش بدهند تا آنان با انگیزه بیشتری در برابر دشمن مبارزه کنند حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولیمعززینیا: «دیدهبان» واقعگراترین فیلم سینمای دفاع مقدس است
معززینیا دیدهبان واقعگراترین فیلم سینمای دفاع مقدس است دیدهبان را باید فیلم نخست حاتمی کیا محسوب کرد چرا که هویت فیلمی تلویزیونی و در لوکیشن محدود بود به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران در یکصد وتسهیل شرایط اكران آثارسینمای˝دفاع مقدس˝،˝انقلاب اسلامی˝ و˝مقاومت˝
˝حبیب ایل بیگی˝ در آستانه هفته دفاع مقدس اعلام كرد تسهیل شرایط اكران آثارسینمای˝دفاع مقدس˝ ˝انقلاب اسلامی˝ و˝مقاومت˝ خبرگزاری پانا حبیب ایل بیگی – معاون ارزشیابی ونظارت – ضمن اشاره به اهمیت اكران آثار سینمایی باموضوعات ˝دفاع مقدس˝ ˝ انقلاب اسلامی ˝و˝مقاومت˝ از طرح معاونت ارزشیانمایشگاه تبیین نقش زنان در دفاعمقدس برپا میشود
سهشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۶ همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در دانشگاه شهید رجایی نمایشگاهی با موضوع زن و دفاعمقدس در این دانشگاه برگزار میشود به گزارش ایسنا در این نمایشگاه که در آستانه هفته دفاعمقدس افتتاح میشود محصولات فرهنگی با رویکرد جهادی و مبتنی بر سبک زندگی مجاهداننقش آذربایجان غربی در هشت سال دفاع مقدس
جوان پرس در دوران هشت ساله دفاع مقدس به دنبال تجاوز مرزی رژیم بعثی به خاک میهن اسلامی محدوده مرزهای وسیع آذربایجان غربی نیز از تجاوز نیروهای صدام مصون نماند بر اساس آمار رسیده جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ۲۸۸۷ روز به طول انجامید که طی آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت که ۷۹۳مروری بر نقش استان مرکزی در اطلاع رسانی هشت سال دفاع مقدس
مروری بر نقش ایرنا استان مرکزی در اطلاع رسانی هشت سال دفاع مقدس اراک - ایرنا- سعید نیکوکار سرپرست و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مرکزی در دوران دفاع مقدس که چند سالی است به افتخار بازنشستگی نائل آمده نقش این رسانه در اطلاع رسانی آن دوران را تشریح کرد س- لطفا از حال و هگزارش مکتوب / سینمای دفاع مقدس به تخصص و حمایت نیاز دارد
تهران خبرگزاری صدا و سیما علمی و فرهنگی 1117 1394 06 31 سینمای دفاع مقدس ظرفیت گسترده ای برای ثبت خاطرات و دلاوریهای 8 سال جنگ تحمیلی دارد اما این ظرفیت هنوز بطور کامل ظهور وبروز نیافته است وبرای تحققش نیاز به تخصص وحمایت دارد به گزارش خبر نگار خبر گزاری صدا و سیما معمولا سی-