تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما حق ندارد از هيچ يك از يارانم چيزى به من بگويد؛ زيرا دوست دارم در حال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814680046




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهرداری و صدور ماهیانه 10 پروانه مرمت و نوسازی خانه در بافت تاریخی یزد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


شهرداری و صدور ماهیانه 10 پروانه مرمت و نوسازی خانه در بافت تاریخی یزد استان‌ها > یزد - همشهری یزد نوشت: درخواست‌های متعددی برای کسب مجوز عملیات عمرانی در خانه‌های بافت تاریخی به شهرداری ناحیه تاریخی ارائه می‌شود که تعداد آنان در ماه به 10 پرونده رسیده است.

ماهانه 10 درخواست برای نوسازی، بهسازی و مرمت اساسی خانه‌های بافت تاریخی یزد به صدور پروانه منجر می‌شود. تعداد خانه‌های مخروبه‌، خالی از سکنه و رها شده در بافت تاریخی یزد کم نیست، مالکان این خانه‌ها که از پس مرمت، بهسازی و بازسازی آن تمایلی به ادامه زندگی در این خانه‌های قدیمی‌ نداشتند، آنها را به حال خود رها‌ کرده‌‌اند. این خانه‌ها به مرور زمان و بر اثر عوامل طبیعی و انسانی، تخریب شده و بعضی از آنها به زباله‌دان، مخروبه و پاتوق افراد ناباب تبدیل شده است و ساکنان فعلی چوب این بی‌توجهی را می‌خورند. ساکنان محله‌های قدیمی، همواره از رها کردن خانه‌های در بافت و بی‌توجهی مالکان به ایجاد مزاحمت و دردسر برای همسایگان، ابزار نارضایتی کرده و خواهان الزام مالکان به سر و سامان دادن به املاک واقع در بافت تاریخی هستند. مخروبه شدن و زباله‌دان خانه‌ها یکی از ساکنان بافت تاریخی یزد می‌گوید: مالکان خانه‌های قدیمی‌که در بافت تاریخی قرار دارد، قدر این املاک ارزشمند را که در شرف قرار گرفتن در محدوده بافت تاریخی جهانی است، نمی‌دانند و آن را به حال خود رها کرده‌اند.
«رضا اسکندری» ادامه می‌دهد: خانه‌های رها شده، یا مخروبه و زباله‌دان شده و یا به محلی برای مصرف مواد مخدر معتادان تبدیل شده‌اند که امنیت و آرامش محله را زیر سوال برده است. وی از مالکان خانه‌های قدیمی‌می‌خواهد حتی برای آسایش همسایگان هم که شده است، سری به املاک خود در بافت تاریخی بزنند و به تعیین تکلیف این خانه‌های مخروبه و یا در حال تخریب اقدام کنند.
یکی دیگر از ساکنان بافت تاریخی مدعی است که شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان باید خانه‌های در حال تخریب و مخروبه بافت را از مالکان خریداری و به ساماندهی آن اقدام کنند. «مینا تقوی» می‌افزاید: رها شدن خانه‌های قدیمی، به افزایش مخروبه‌ها در محله‌ها قدیمی‌که محل گذر گردشگران به ویژه گردشگران خارجی است، منجر شده که سیما و منظر بافت را زیر سوال برده است. وی ادامه می‌دهد: برخی از مالکان، نه حاضرند خانه‌های خود را بفروشند و نه حاضر هستند آنها را مرمت کنند از این رو مسئولان باید با تدوین ضوابطی مالکان خانه‌های قدیمی‌را به مرمت و نگهداری، اجبار و الزام کنند. شهرداری ناحیه تاریخی یزد برای مدیریت این بحران و جلوگیری از تخریب هر چه بیشتر خانه‌های محله‌های واقع در بافت تاریخی، مساعدت برای مرمت و بهسازی این خانه‌ها را در دستور کار قرار داده است. مساعدت برای مرمت خانه‌های قدیمی‌بافت مدیر ناحیه تاریخی شهرداری یزد می‌گوید: شهرداری از مالکانی که قصد مرمت و بهسازی خانه‌های قدیمی‌ را برای تغییر کاربری آنها به اماکن خدماتی، فرهنگی و گردشگری دارند، حمایت می‌کند.
«سیدمحمود کشفی‌پور» می‌افزاید: به این ترتیب 50 درصد از عوارض تغییر کاربری از مالکان این املاک دریافت نمی‌شود و فرصت مناسبی برای توسعه مراکز اقامتی، پذیرایی و فرهنگی در بافت ایجاد می‌شود.
وی با بیان این‌که مالکان خانه‌های قدیمی‌بافت تاریخی برای مرمت و بازسازی از پرداخت عوارض صدور پروانه معاف هستند، ادامه می‌دهد: این شرایط و حمایت‌ها، استقبال مردم را برای مرمت خانه‌های قدیمی‌و در حال تخریب در بافت تاریخی افزایش داده است.
این مسئول می‌افزاید: ساخت مجتمع‌های مسکونی در بافت تاریخی با رعایت ضوابط و مقررات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان موید این استقبال و تمایل خانواده‌های یزدی به احیای سکونت در بافت تاریخی است. لزوم کسب مجوز
مدیر ناحیه تاریخی شهرداری یزد با تاکید بر این‌که هر نوع عملیات اعم از مرمت، بهسازی و بازسازی خانه‌های بافت تاریخی باید با مجوز شهرداری ناحیه تاریخی انجام شود، ادامه می‌دهد: درخواست‌های متعددی برای کسب مجوز عملیات عمرانی در خانه‌های بافت تاریخی به شهرداری ناحیه تاریخی ارائه می‌شود.
به گفته این مسئول، از مجموع این درخواست‌ها به طور متوسط ماهانه 10 پروانه ساختمانی در بافت تاریخی یزد صادر می‌شود که مربوط به کسب مجوز برای مرمت‌های اصولی، بازسازی و نوسازی خانه‌های بافت تاریخی و تغییر کاربری آنهاست. کشفی‌پور با تاکید بر این‌که هر نوع مرمتی باید با اطلاع شهرداری ناحیه تاریخی انجام شود، می‌گوید: ارزش بافت تاریخی به حفظ شدن وضعیت موجود و جلوگیری از تخریب عناصر موجود در بافت از جمله خانه‌های تاریخی است.
وی می‌افزاید: در صورتی که صدور مجوزهای بازسازی و نوسازی در بافت تاریخی به سهولت و بدون دریافت مجوز انجام شود، بافت شاکله اصلی خود را از دست داده و از بین خواهد رفت.
مدیر ناحیه تاریخی شهرداری یزد بیشترین درخواست‌های مرمت و بهسازی خانه‌های تاریخی را مربوط به محله‌های فهادان، شاه ابوالقاسم، وقت و ساعت عنوان می‌کند. صدور پروانه در طول یک هفته مدیر ناحیه تاریخی شهرداری یزد زمان صدور پروانه ساختمانی در ناحیه تاریخی شهرداری را در صورتی که ملک دارای سند مالکیت باشد، یک هفته اعلام می‌کند. «سیدمحمود کشفی‌پور» ادامه می‌دهد: اما در مواردی که اسناد مالکیت مشکل داشته باشد و یا مشاع باشد، زمان بیشتری برای صدور پروانه نیاز است. وی می‌افزاید: برخی از پلاک‌های واقع در بافت تاریخی تداخل دارند و برخی از پلاک‌ها نیز به دلیل انحصار ورثه، تفکیک شده‌اند از این رو صدور سند مالکیت برای این پلاک‌ها، زمان بیشتری می‌طلبد.

کلید واژه ها: استان یزد -




یکشنبه 5 مهر 1394 - 07:03:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن