واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: در زمان فاطمیان شیعه وجود آشکار و پرتابشی داشته است و مخالفان این مکتب به هر طریقی که می توانستند در صدد سرکوب و نابودی آن بر آمدند. ولی خوشبختانه موفق به انجام آن نشدند.عقیق :مسجد احمد ابن طولون سومین مسجد ساخته مسلمانان در مصر و یکی از بزرگ ترین مساجد کهن جهان اسلام که به فرمان احمد بن طولن در ناحیه القطایع در حومه فسطاط بر روی جبل یشکر برپا گردید. کندی گوید: احمد ابن طولن در ۲۵۹ ق دستور داد تا مسجد جامعی بسازند و نیز می گوید در ۲۶۴ ق ساختمان آن آغاز و در ۲۶۶ ق پایان گرفت، اما به گفته کرسول ساختمان آن در ۲۶۵ ق پایان یافته است و وجود کتیبه ای بر یکی از جرز های سمت قبله مسجد تاریخ برپایی بنا در رمضان ۲۶۵ است و وجود کتیبه ای بر یکی از جرز های سمت قبله مسجد که حاوی تاریخ بر پایی بنا در رمضان ۲۶۵ است، این مطلب را تاکید می کند. مسجد ابن طولون پس از مسجد عمرو در فسطاط، قدیمی ترین و سالم ترین مسجد باقیمانده در مصر است. این مسجد یکی از نمونه های نادری است که معماری اروپا را تحت تأثیر خود قرار داده است. مقریزی از مشاهیر مورخین عرب نقل می کند: ابن طولون در خصوص ساخت مسجدی نظر خواست که اگر تمامی مصر در آتش بسوزد در برابر آن تاب بیاورد و اگر تمامی مصر در سیلاب غوطه ور شود این مسجد همچنان بر جای بماند. به او پیشنهاد کردند که آن را از آجر سرخ، گچ و خاکستر بسازد و هیچ ستون مرمری در ساخت آن به کار نبرد که در برابر آتش مقاومت چندانی ندارند؛ او نیز چنین کرد. در دو مسجد (مسجد متوکل سامراء و ابن طولون) به منظور برپا ساختن سقف، از جرزهای آجری به جای ستون های مرمری استفاده شده است. مواد به کار رفته در ساخت هر دو مسجد مشترک است (آجر و گچ) و از همه مهم تر، فرم حلزونی مناره و قرار گرفتن آن خارج از محوطه مسجد، عیناً از معماری مسجد متوکل در سامراء الهام گرفته شده است. پلان مسجد مستطیل شکل است و حیاط مربع شکل بزرگی دارد که ساختمان ها در پیرامون آن است. ردیف رواق هایی که آن را در میان گرفته اند پهنایی به میزان دو راهرو دارند و شبستان آن هم به پهنای پنج راهرو است. بر روی قسمت های مختلف این مسجد آیات قرآن کریم نقش بسته است. ذکر « لااله الا الله محمدرسول الله علی ولی الله » بر روی کتیبه ای بر روی یکی از دیوارهای آن نیز کتیبه ای جلب توجه می کند. گذشته از اهمیت تاریخی مسجد ابن طولون، این بنا به عنوان یکی از بناهای جریان ساز، تأثیر عمده ای بر معماری سرزمین های اسلامی بر جای گذاشته است. غنای معماری این اثر فرا تر از حد انتظار رفته است تا آنجا که معماران قرون وسطی به ویژه اروپاییان زبان به تمجید آن گشوده اند. این بنا عامل انتقال جرز، طاق های جناغی و دیوارهای بارو مانند به معماری گوتیک اروپا، به شمار می آید. درحقیقت، به نظر می آید ارتباطات گسترده ای که بین بازرگانان غربی با فاطمیان وجود داشته، عامل این انتقال بوده است. در زمان فاطمیان شیعه وجود آشکار و پرتابشی داشته است و مخالفان این مکتب به هر طریقی که می توانستند در صدد سرکوب و نابودی آن بر آمدند؛ ولی خوشبختانه موفق به انجام آن نشدند. تصاویری از این مسجد تاریخی را در زیر ببینید:
یکشنبه ، ۵مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عقیق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]