تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814776055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسئولین برای احیا هنر صنایع دستی حمایت های بیشتری انجام دهند / از حمایت های همسرم سپاسگذارم


واضح آرشیو وب فارسی:اردکان گویا: استاد میناکاری در اردکان: مسئولین برای احیا هنر صنایع دستی حمایت های بیشتری انجام دهند / از حمایت های همسرم سپاسگذارم هنر صنعت مینا کاری از صنایع دستی غیر بومی است که در اردکان سابقه تاریخی معینی ندارد واز جمله صنایع دستی وارداتی محسوب می شود! هنر صنعت مینا کاری از صنایع دستی غیر بومی است که در اردکان سابقه تاریخی معینی ندارد واز جمله صنایع دستی وارداتی محسوب می شود!به گزارش اردکان گویا ، هنر صنعت مینا کاری از صنایع دستی غیر بومی است که در اردکان سابقه تاریخی معینی ندارد واز جمله صنایع دستی وارداتی محسوب می شود! ل زوم آموزش و توسعه این قبیل صنایع دستی : امروزه به واسطه اقتصادی شدن کلیه امور و بحث بر صرفه جویی بودن هر کاری ، موضوع صنایع دستی نیز از این دیدگاه قابل بررسی است .شاید یک گونه صنایع دستی بومی یک منطقه نباشد ولی با توجه به خواست بازار و استقبال مناسب بدان می توان با آموزش و انتقال مهارت به هنرجویان ودانش پژوهان زمینه اشتغال ، کسب وکار ودر آمد را در آن فراهم نمود. هنر صنعت مینا کاری از جمله هنرها و صنایع دستی ظریف است. هنر صنعتی که خاستگاه آن در اصفهان است ولی بواسطه ارزش وزیبایی وفنی بودن آن ،علاقه مندان و خریداران خاص خود را دارد.پس باید بدون هر گونه نگاه محلی ومنطقه ای و با در نظر گرفتن شرایط و خواست بازار ، به مقوله صنایع دستی نگاه کرد. البته هنگامی که نگاه در این حوزه ملی وفرا منطقه ای باشد ،هیچ اشکالی ندارد که یک هنر صنعت در خطه ای دیگر که خاستگاهش نیست مورد توجه وآموزش قرار گیرد واز قبال آن یک در آمدزایی و چندین فرصت شغلی به دست آید. من حیث المجموع اگر هدف حفظ وتداوم صنایع دستی باشد با این نگاه باید بدان ورود کرد ، نگاهی که به دو اصل خواست بازار و اصیل بودن هنر صنعت نگاه کند وگرنه اگربخواهیم تنها محدوده صنایع دستی محلی و بومی فعال باشیم و همه درب ها را روی صنایع دستی مناطق دیگرببندیم این عاملی است بر رکود و نابودی هم صنایع بومی و هم بی بهره بودن از بازاراقتصادی جذاب سایر رشته های صنایع دستی! با توجه به اهمیت شرایط ذکر شده که از نظرتان گذشت وهم از لحاظ استقبال همشهریان از خرید ظروف مینا کاری شده و استقبال هنرجویان از هنر صنعتی که به تازگی با همکاری ویژه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری و خانه صنایع دستی با همکاری استادکار این رشته " خانم نازنین بلدی " در حال فعالیت هستند گزارشی تهیه نموده ایم جهت آشنایی بیشتر و جذب هنرجویان بیشتر جهت ف عالیت و شکوفایی بیشتر این هنر صنعت. خانم بلدی خودتان را بیشتر معرفی بفرمایید ، چگونه شد که فعالیت هنری تان را در اردکان ادامه داده اید؟ نازنین بلدی هستم . از سال 1388 بخاطر تدریس در دانشگاه و اشتغال همسرم در اردکان ساکن شده ایم. تحصیلاتم را در دانشگاه علم وهنر در رشته کارشناسی فرش به پایان رساندم و هم اکنون دانشجوی ارشد رنگرزی ومواد اولیه دانشگاه فرش هستم . در طرحهای مینا کاری از نقوش اسلیمی استفاده شده است و در رشته فرش نیز نقوش و طرحهای اسلیمی کاربردی ویژه ای دارد، سعی بر آن شده است که تقابل و تشابه بین این دو هنر(نقوش اسلیمی و ختایی) در اثر با مخاطب ارتباط برقرار کند. به همین دلیل علاقه مند به هنر مینا کاری شدم و از سال 1385 به این هنر می پردازم و بر خود لازم میدانم ازحمایتهای بی دریغ همسرم مهندس عباس تشکری به خاطر تشویق و احیای این هنر اصیل ایرانی تشکر کنم. از چه سالی به این هنر پرداختید وهنر را نزد کدام استاد فرا گرفته اید؟ از سال 1385 شروع به فعالیت نمودم و در رشته های اسلیمی ، ختایی، تذهیب، گل ومرغ یا پردازی زیر نظر استادان فقیهی ومستحفضیان *فیروزه * آموزش دیده ام . از دیدگاه خودتان مینا کاری را چگونه تصور می کنید ؟ هنری ظریف ، دوست داشتنی و جذاب است که هر چه زمان سپری می گردد بر ارزش اثر افزوده می شود و می تواند بهترین هدیه جهت اهدا باشد و باید به این نکته اشاره کنم که بعضی از خریداران به اشتباه می پندارند که جنس ظروف مینا کاری شده از جنس ظروف چینی می باشد که باید بیان نمود جنس (متریال)این ظروف از مس می باشد که با لعاب سفید پوشیده می شود و از ویژگیهای برجسته اثر می باشد. توضیح مختصری از مراحل تولید اثر بفرمایید؟ ظروف بیشتر از بشقاب، گلدان ،کشکول ،قندان و... که از جنس مس می باشد والبته امکان سفارش و کار حجمی و فرمی در ظروف وجود دارد. اثر را می توان بر روی سفال هم انجام داد ولی به علت ظریف  کاری خاص مینا کاری و امکان شکستگی از ظروف سفال استفاده نمی شود . بعد از انتخاب ظروف مسی مخصوص این هنر ، لعاب پاشی طی سه مرحله انجام ودر کوره تحت حرارت دردمای 1100 درجه قرار می گیرد بعد از مرحله پوشش لعاب بر روی مس وتثبیت لعاب در کوره ایجاد طرح روی اثر انجام می گردد درپایان مجددا بسته به رنگ ،طرح ونقش روی اثر در کوره با میانگین 500 تا 700 درجه سانتیگراد پخته می شود . استاد در مینا کاری از چه رنگ هایی استفاده می شود ؟ رنگ های مورد استفاده در مینا کاری محدود است و امکان ترکیب رنگی نسبت به بقیه تکنیک ها کمتر است ولی این امکان وجود دارد رنگهای متداولی را در مینا کاری ترکیب نمود که مطابق با سلیقه مخاطب و هنر جو باشد. استفاده از رنگ ریشه در مفاهیم و تمهیدات هنری ایران زمین دارد و در مینا کاری بیشترترین کاربرد از رنگهای آبی و فیروزه است . هنرمندانی که پا به عرصه این هنر می گذارند بر این باورند که رنگ فیروزه ای در هنگام فعالیت روی کار اثر تقویقی بر بینایی چشم استاد کار دارد. طریقه فراگیری این هنر چگونه است ؟ اولین دوره فراگیری با همکاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری در "خانه تقدیری " جهت هنرآموزی علاقه مندان برگزار گردید. استقبال هنرجویان و تمایل به این رشته ی هنری در این دوره با توجه به نمونه کار های شاگردان قابل تحسین می باشد. البته علاقه مندان می توانند با هماهنگی جهت فراگیری این هنر نیزاقدام نمایند. مشکلات پیش رویتان چیست ؟ البته قبل از سختیهای پیش روشایسته است تشکری داشته باشم از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان که زمینه فعالیت کارگاه در این مکان را مهیا نموده اند. از لحاظ امکانات هنوز مشکلاتی وجود دارد از جمله صندلی های مشخص جهت فعالیت هنر جو تا راحت به فعالیت بپردازد به دلیل نبود کوره پخت مینا کاری در استان یزد مشکل اساسی حمل ظروف نقاشی شده جهت پخت به استان اصفهان می باشد که با توجه به عدم تثبیت رنگ و نقاشی امکان لب پریدگی، پاک شدن نقاشی و... وجود دارد.دیگر مشکل اساسی استاد کاران پرداخت نکردن تسهیلات و عدم حمایت ارگان های مختلف جهت خرید/بازاراین هنر می باشد. انتظار می رود مسئولین محترم استان و شهرستان جهت احیای هنر و صنایع دستی گام ها و حمایت های بیشتری انجام دهند. در ادامه با مهندس مشتاقیان سرپرست اداره میراث با بیان مشکلات پیش روی این هنرمند و دیگر هنرمندان صنایع با بیان اینکه تمام هدفشان زنده نگه داشتن احیا و باز آفرینی صنایع دستی و حمایت همه جانبه در رونق بخشیدن و رسیدن به جایگاه اصلی شان در اجتماع امروزی است گزارش جامعی تهیه و در ادامه به اطلاع تان خواهد رسید.


یکشنبه ، ۵مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اردکان گویا]
[مشاهده در: www.ardakangooya.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن