واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه خراسان: khamenei.ir. آخرین ساخته کارگردان فیلم تحسین شده «بچه های آسمان» را می توان در چند سرفصل مورد التفات قرار داد. گرچه نمی توان منکر این نکته بود که در نهایت با یک خروجی و یک محصول مشخص و معین مواجه هستیم که باید آن را قضاوت کنیم، اما توجه به این مسئله ضروری است که حجم عظیم تولید این فیلم و اهداف والایی که از ساخت آن مد نظر بوده است و امواجی که آگاهانه و ناخودآگاه در جریان های اجتماعی و بین المللی ایجاد خواهد کرد، باید ما را برای ارائه نگاه منسجم تر و جامع تر مصمم بدارد. ۱ فیلم "محمد رسول ا... (ص)" به مثابه یک محصول هنری و یک فیلم با بررسی منصفانه تکنیکی فیلم به این نتیجه خواهیم رسید که نوع فیلمبرداری ویژه و جلوه های بصری آن مانند آن چه در صحنه های دفاع ابابیل از خانه خدا می بینیم یا سکانس دلنشین دریا، فراتر از سطح سینمای ایران است. همچنین التفات به نوع روایت آن که خرده داستان های متنوع کودکی پیامبر (ص) در آن، رنگ دیگری به فیلم بخشیده نیز قابل تأمل است. در کنار این موضوعات، توجه به ظرافت هایی که در ساخت این اثر به کار گرفته شده همانند دیالوگ های بجا و درست و روان باید پاسخ این سؤال را روشن کند که «آخرین ساخته مجیدی در چه جایگاهی در سینمای امروز جهان و ایران قرار دارد؟» البته عیار هر فیلم در محک زمان مشخص خواهد شد و در کنار نقدهای روز، باید به این نکته هم توجه داشت که "محمد رسول ا...(ص)" با گذشت زمان، عیارش بیش از پیش برای همه مشخص خواهد شد. لحاظ کردن این نکته در نقد فیلم به عنوان یک اثر هنری که چقدر در برقرار کردن ارتباط عاطفی با مخاطب موفق بوده و توانسته است احساساتش را به سمتی هدایت کند که او را برای شناخت شخصیت پیامبر اعظم(ص) ترغیب کند، نکته بسیار بااهمیتی است. سکانس های حسی از این دست در فیلم به وفور یافت می شود و برای نمونه می توان از سکانس فرار کردن شتر یا آشنایی حلیمه با آمنه و نوزادش و شیردادن حلیمه به او، یا سکانس آب دادن حضرت محمد (ص) به اسیران نام برد. ۲ فیلم "محمد رسول ا... (ص) به مثابه یک محصول فرهنگی ساخت شهرک عظیم سینمایی، به کارگیری امکانات روز و استفاده از توانایی برجستگان هنر هفتم در دنیا برای این فیلم و همین طور تأمین خوراک محتوایی و معنوی فیلم با بهره مندی از نظرات علما و برجستگان جهان اسلام در ایران و کشورهای اسلامی، نشان از آن دارد که مجیدی از ابتدا نسبت به ظرفیت بالای موضوعی که روی آن دست گذاشته، آگاه بوده است. ساخت فیلمی درباره بهترین و شایسته ترین مخلوق خداوند، ناخودآگاه این ضرورت را برای عوامل ایجاد کرده است تا به دنبال ساخت یک اثر با کیفیت بالا از نظر تکنیکی باشند و بدین وسیله ضریب تأثیرگذاری فیلم را بالا ببرند. همچنین باید مدنظر داشت که فیلم "محمد رسول ا... (ص)" به واسطه راهی که آغاز می کند، به فیلم «معیار» تبدیل خواهد شد و دست کم در لایه های فرهنگی و هنری و همین طور در سطح اجتماع جریان سازی می کند و پیرو آن، با گشایش گسترده ای در زمینه اقبال مخاطب به سینما و رو آوردن هنرمندان و فیلم سازان به مضمون ها و محتواهای ارزشی و دینی مواجه خواهیم شد. از همین رو، توجه به فیلمی که قرار است دوران کودکی پیامبر اکرم (ص)را روایت کند، از منظر فرهنگی و بازتاب های اجتماعی آن و التفات به دورنمای آثار محیطی و اجتماعی اش در کشورمان، امری است که شاید فیلم "محمد رسول ا...(ص)" را بیش از هر چیزی متمایز می کند. سکانس های ابتدایی و پایانی فیلم که وضعیت مسلمانان را در سال دهم بعثت و در دوران تحریم اقتصادی (شعب ابی طالب) به تصویر می کشد جزو قسمت هایی از فیلم است که مابه ازای اجتماعی و ملی آن در شرایط امروز جامعه ایران به وضوح نمایان است. ۳ فیلم "محمد رسول ا...(ص)" به مثابه یک محصول تبلیغی دست گذاشتن روی آخرین ساخته مجید مجیدی از منظر تبلیغی، شعاع اثرگذاری فیلم "محمد رسول ا... (ص)" را گسترده کرده و مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و اندیشه ای را پشت سر می گذارد. شاکله اصلی فیلم با هدف گذاری های خاص و به نیت زدودن آثار غبارآلود ناشی از حملات رسانه ای غرب علیه پیامبر نور و رحمت بنا شده است. مخصوصا در دورانی که افکار عمومی جهان، اسلام را با پرچم دروغین داعش و جنایت های گروهک های تروریستی تکفیری می شناسند، این فیلم می تواند باطل السحر پروژه های سیاسی و رسانه ای غرب علیه دنیای اسلام باشد. دقت در نوع تعامل مناسب با مخاطب جهانی، چیزی است که در جنس روایت فیلم به دقت مورد توجه بوده است. بحیرا کشیش مسیحی و ساموئل خاخام یهودی، عناصر برجسته ای هستند که این مهم را در بستر روایت فیلم تأمین می کنند که این خود عاملی است در جهت تقویت تعامل جهانی ادیان آسمانی. بنابراین حضور ادیان آسمانی به واسطه نمایندگان آن ها در دل روایت فیلم، همذات پنداری های انسانی و دینی و برقراری ارتباط عاطفی مناسب با مخاطب را می توان برگ برنده این فیلم در اکران جهانی دانست. ۴ فیلم "محمد رسول ا... (ص)" به مثابه یک محصول معرفتی نگاه بلندنظرانه و چشم دوختن به افقی که با ساخت فیلم "محمد رسول ا... (ص)" به روی چشم های سر و چشم های جان گشوده خواهد شد، ما را برآن می دارد تا با ژرف نگری، راهبردی ترین سطح از رویکردهای فیلم را بررسی کنیم. عوامل فیلم در دیداری با آیت ا... جوادی آملی، از راهنمایی ها و هدایت های ایشان بهره مند شده بودند: "هنرمند واقعی هنرمندی است که توانایی داشته باشد سخن وحی را درک کند و به عالم حس بیاورد. قالب سینما از خیال به حس می آید. یک هنرمند سینمایی باید وحی را خوب بشناسد، مشهود را از دالانی صحیح به معقول تبدیل کند، بعد معقول را مخیل کند و متخیل را محسوس کند تا قابل عرضه باشد، وگرنه علمی نیست و این معنا چون نبوده، کسی هم درکش نکرده است." بدین وسیله باید اعتراف کرد شناختن و شناساندن «رحمة للعالمین» اگر از سرچشمه وحی و با زبان هنر و انتقال حس صورت بگیرد، معرفتی عمیق در جان مخاطب ریشه خواهد دواند؛ چه اینکه فیلم "محمد رسول ا... (ص)" با توسل به زیبایی هایی که به مدد تکنیک برجسته این فیلم به دست آمده است، چشم را می نوازد و همین طور به مدد روایت ساده اما دلنشین و لطیفش، به مخاطب این فرصت را می دهد که بر مخمل خیال سرشار این فیلم دستی بکشد و از احساس همنشینی با پیامبر مهر و مرحمت لذت ببرد. راز موفقیت فیلم در این است که با تلاش و کاوش در درک کلام الهی و درک وجود نورانی خاتم انبیا(ص)، شناختی دست یافته را در قالب احساسات و عواطف انسانی به مخاطب عرضه می کند و به همین علت است که می تواند «قلب ها» را با خود همراه کند.
یکشنبه ، ۵مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]