تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801634350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دبیرکل جمعیت هلال احمر: اگر تدبیر درست اندیشیده می‌شد،‌ شاهد فاجعه منا نبودیم


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: دبیرکل جمعیت هلال احمر: اگر تدبیر درست اندیشیده می‌شد،‌ شاهد فاجعه منا نبودیم
دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: دستگاه‌های مختلف کشور آماده پذیرفتن مجروحان و جان باختگان فاجعه منا هستند.
به گزارش نامه نیوز، علی اصغر احمدی امشب (شنبه) در برنامه زنده «متن، حاشیه» که به منظور بررسی ابعاد فاجعه منا از شبکه سوم سیما پخش می‌شد به بررسی عملکرد سازمان هلال احمر و تلاش‌های این سازمان در رابطه با فاجعه منا پرداخت.

احمدی در پاسخ به این سوال که چه زمانی از فاجعه منا با خبر شدید؟ گفت: روز عید قربان از طریق تلفن همراهم که کسی خبری را برایم مبنی بر وقوع حادثه‌ای در منا صورت گرفته است از ماجرا باخبر شدم و بلافاصله با دکتر امیرمحسن ضیائی، رییس جمعیت هلال احمر و دکتر سیدعلی مرعشی که رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر هستند تماس گرفتم. ما باید از همین‌جا به مدیران‌مان در منطقه که با بحران شدیدی مواجه بودند کمک می‌کردیم.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در رابطه با این که اعضای هلال احمر ایران در منا در چه محل‌هایی حضور داشتند؟ نیز توضیح داد: در حج امسال هلال احمر در قالب هیات پزشکی بالغ بر 500 نفر در مکه مکرمه و در مدینه منوره نیرو داشت که حدود 380 نفر از پزشکان مختصص و پزشکان عمومی چه در بیمارستان‌های ما در مکه و مدینه و چه در هتل‌های حجاج با هماهنگی سازمان حج و بعثه رهبری حضور داشتند.

او ادامه داد:‌ برای انجام مناسک با توجه به این که قاعدتا کسی در مدینه باقی نمانده بود و همه در روز عرفه در عرفات بودند پرسنل ما نیز همراه حجاج در صحرای عرفات و در منا حضور داشتند.

احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: اهل سنت به محض آن‌که نماز صبح خود را می‌خوانند برای رمی جمرات می‌روند اما شیعیان تا طلوع فجر صبر کرده و با فاصله حرکت می‌کنند. پزشکانی که در مراکز درمانی ما در چادرهایی در منا بودند قاعدتا ماموریت خود را انجام می‌دادند و افرادی از هلال احمر که همراه کاروان‌ها بودند نیز به فعالیت‌های خود مشغول بودند اما در زمان حادثه که کاروان‌ها حجاج را برای رمی جمره می‌برند پزشکان ما بسیج شدند و در قالب تیم‌هایی در آن‌جا حضور یافتند ولی نتوانستند به محل حادثه برسند چرا که راه‌ها بسته شده بودند و اجازه برای ورود پزشکان ایرانی نیز صادر نشد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که آیا این شایعه درست است که پزشکان هلال احمر در محل حادثه منا حضور نداشتند؟ تاکید کرد: استقرار تیم‌های هلال احمر به عنوان مرکزی که در حول و حوش منطقه جمرات باشد وجود ندارد چرا که سعودی‌ها چنین اجازه‌ای را نمی‌دهند ولی پزشکان ما با رییسان کاروان‌ها به تناسبی که کاروان‌ها حرکت می‌کردند، کاروان‌ها را همراهی می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ در روز حادثه پس از ساماندهی‌هایی که شد کسانی که در منطقه نبودند جمع‌آوری شده و نیروها را اعزام کردند. هم‌چنین تا غروب همان روز ما با مشکلات زیادی مواجه بودیم. پزشکان ما به مراکز درمانی در مکه و در منطقه منا که دست دولت سعودی بود مراجعه می‌کردند و نه تنها آن‌ها پاسخگو نبودند بعضا گزارش‌هایی داریم که وقتی متوجه می‌شدند پزشک ایرانی است برخوردهای بدی توسط برخی از عوامل مستقر در مراکز درمانی سعودی صورت می‌گرفت. حتی بعضا با بیماران ما نیز برخوردهایی شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان این که پس از گزارش‌های واصله مبنی بر همکاری نکردن مراکز درمانی عربستان سعودی با پزشکان ایرانی، نماینده مقام معظم رهبری و سرپرست حجاج ایرانی به وزیر کشور عربستان که رییس شورای حج عربستان سعودی نیز هست نامه اعتراض‌آمیز نوشت که دستور بررسی داده شد و پس از 11 شب روز فاجعه منا کم کم تا حدی زمینه‌های همکاری فراهم شد؛ البته مدیریت بحران در چنین شرایطی کار بسیاری سختی است.

احمدی با انتقاد از نحوه نامطلوب مدیریت بحران در مناسک حج امسال گفت: متاسفانه نیروهای جوانی که دولت سعودی در مناسک حج به کار گرفته بود و بی‌تجربگی که آن‌ها داشتند باعث شد تا در وقوع این فاجعه لازم باشد که کسی خود آن‌ها را مدیریت کند. آن قدر صحنه را وا داده بودند که نمی‌دانستند چه اقدامی انجام دهند.

در بخش دیگری از این برنامه او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در صورت حضور نیروهای امداد ایرانی شاهد کم‌تر شدن جان‌باختگان و مجروحان در حادثه منا بودیم یا خیر؟ توضیح داد: من در صحنه نبودم ولی به صحنه آشنا هستم. حدود یک و نیم میلیون زائر از سایر کشورها برای مناسک حج پذیرفته شده بودند. رقمی معادل همین تعداد از عربستان سالانه برای انجام مناسک حج وارد می‌شوند. مکان موردنظر کاملا مشخص بوده و زمان نیز از نهم ذی الحجه یعنی روز عرفه تا روز دهم که برای انجام رمی جمرات و انجام سایر مناسک می‌روند نیز مشخص بوده است. دولت سعودی که ادعای تجربه سالیان دراز برگزاری مراسم حج را دارد چطور اجازه داده است که به این راحتی چنین فاجعه‌ای رخ دهد.

احمدی ادامه داد: طبق گزارشات 4 راه منتهی به منطقه رمی جمرات می‌شد. یکی از راه‌ها بسته شده است و یک میلیون جمعیت که در مسیر بسته شده بودند به سه مسیر دیگر هدایت شده و به طور طبیعی هم ظرفیت مسیرها پر بود و وقتی که جمعیت اضافی هم به آن‌ها ملحق می‌شوند در هوای بالای 50 درجه و با خستگی دو روز پیاده‌روی چنین فاجعه‌ای رخ می‌دهد در حالی که اگر تدبیر درست انجام می‌شد چنین صحنه‌ای رخ نمی‌داد.

هم‌چنین وی در رابطه با بازگشت مجروحان به کشور گفت: آمار مجروحینی که بستری هستند حدود 102 الی 103 نفر است. بیش از 50 درصد در مرکز پزشکی هلال احمر ایران تحت درمان هستند. هم‌چنین تعدادی هم در مراکز درمانی سعودی تحت مداوا قرار گرفته‌اند اما در مجموع حال عمومی اکثر عزیزان رو به بهبودی است. حدود 10 نفر تا حدی سختی‌هایی دارند که درمان‌شان در آن‌جا و یا حتی در آینده در ایران باید ادامه یابد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در رابطه با انتقال مصدومان فاجعه منا گفت: برای انتقال براساس برنامه فرودگاه جده تا صبح روز دوشنبه پروازی در آن‌جا صورت نمی‌گیرد. برای انتقال مجروحان و هم‌چنین پیکر جان‌باختگان یک کار در مکه و جده و یک کار دیگر در ایران باید صورت گیرد. در اجرای پیام مقام معظم رهبری و جلسه ویژه‌ای که دولت روز جمعه به صورت فوق‌العاده به ریاست جهانگیری برگزار کرد، ستادی در درون دولت تشکیل شد. این ستاد تصمیم گرفت کمیته‌ای تشکیل شود برای انتقال جان‌باختگان و کسانی که مصدوم هستند.

او ادامه داد:‌ از دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، بهداشت و درمان،‌ سازمان هواپیمایی،‌ پزشکی قانونی و نیز از مقامات قضایی، بیمه و حج نیز دعوت شده است تا تدابیر لازم برای ورود مجروحان به کشور را بیندیشند.


منبع: ایسنا


۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن