تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816814694




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درخواست امريكا براي مذاكرات سوري با ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: درخواست امريكا براي مذاكرات سوري با ايران
وزير امور خارجه امريكا گفته كه كشورش طرح جديدي براي حل بحران سوريه دارد و معاون او نيز مي‌گويد جان كري در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك سعي خواهد كرد با محمد جواد ظريف، مسئله سوريه را نيز پيش بكشد.


وزير امور خارجه امريكا گفته كه كشورش طرح جديدي براي حل بحران سوريه دارد و معاون او نيز مي‌گويد جان كري در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك سعي خواهد كرد با محمد جواد ظريف، مسئله سوريه را نيز پيش بكشد. در شرايطي كه گزارش‌هاي جديدي از پيوستن چيني‌ها به ترتيبات جديد و البته غير رسمي ايران و روسيه منتشر شده، مشخص نيست تهران مايل خواهد بود در مورد روسيه با طرف امريكايي وارد مذاكره شود يا نه.
به گزارش «جوان»، معادله جديدي كه ايران و روسيه از چند هفته قبل در حال تعريف كردن آن در سوريه هستند، در حال وارد شدن به مرحله‌اي جديد است. روزنامه وال استريت ژورنال، ديروز گزارش كرد، تصاوير جديد ماهواره‌اي كه مركز اطلاعات دفاعي «آي‌اچ اس جينز» ثبت كرده، نشان مي‌دهد روس‌ها در حال ايجاد دو پايگاه نظامي جديد در نزديك سواحل درياي مديترانه هستند. موازي با اين اقدام روس‌ها، ايگور موروزوف، سناتور روس در گفت و گو با خبرگزاري روسي پراودا گفته كه دولت چين نيز تصميم گرفته وارد رويارويي با داعش در سوريه شود و به همين منظور، يك رزمناو چيني از چند روز قبل وارد سواحل سوريه شده است. موروزوف كه عضو كميته امور بين‌الملل مجلس روسيه نيز است، گفته يك رزمناو چيني اكنون در درياي مديترانه حضور دارد و يك ناو هواپيمابر هم به زودي به آن خواهد پيوست. برخي منابع مطلع در تهران ضمن تأييد خبر ورود چين به معادله سوريه، مي‌گويند كه حضور شمار قابل توجهي از افراط‌گرايان مناطق شمال غربي چين در سوريه، احتمالاً پكن را به سمت اين برآورد هدايت كرده كه قبل از بازگشت اين افراط‌گرايان به‌مناطق شمال غربي چين، با آنها در سوريه وارد رويارويي مستقيم شود. سناتور موروزوف روس در گفت و گو با پراودا گفته كه ايران نيز به زودي از طريق حزب الله به ائتلاف در حال شكل‌گيري در سوريه خواهد پيوست. اين در حالي است كه الياج مغناير خبرنگار الراي كويت مدعي شده كه نيروهاي ويژه ايران از هفته گذشته وارد دمشق شده‌اند تا به همتايان روسي و (حزب‌الله) لبناني خود ملحق شوند. به گفته او، مناطق نفوذ، استقرار و وظايف بين نيروهاي روسي، سوري، حزب‌الله و ايران تقسيم شده‌اند. مسئوليت لاذقيه، حما و حلب با روسيه است. ايران مسئوليت دمشق، درعا، قنيطره و جولان را به عهده خواهد داشت و حزب‌الله هم در خطوط مقدم نبرد با القاعده و داعش مستقر مي‌شود. به نوشته الراي العام، حزب الله همچنين اخيراً با دريافت 75 دستگاه تانك، در حال تشكيل اولين تيپ زرهي جديد خود است.
 
امريكا به دنبال گشودن بن‌بست ديپلماتيك
تحت چنين شرايطي كه به نظر مي‌رسد ترتيبات امنيتي جديدي موازي با ائتلاف مبارزه با داعش به رهبري امريكا در حال شكل گرفتن است، مقام‌هاي امريكايي مي‌گويند مايلند با ايران درباره سوريه مذاكره كنند. مقام‌هاي امريكايي روز جمعه، يك روز قبل از ملاقات جان كري با محمد جواد ظريف در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل، گفتند كه وزير خارجه امريكا قصد دارد در جريان نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك، طرح جديدي براي حل سياسي بحران سوريه پيش بكشد كه در آن، نقش هايي براي روسيه، عربستان و كشورهايي مثل تركيه و قطر تدارك ديده شده است. در اين باره كه در طرح كري، نقشي براي ايران نيز پيش بيني شده يا نه، گزارشي منتشر نشده ولي همزمان با مطرح شدن نام ايران ، وندي شرمن معاون وزير امور خارجه امريكا گفت كه كري مايل است در ملاقات با محمد جواد ظريف در حاشيه مجمع عمومي، مسئله سوريه را هم با او در ميان بگذارد. خانم شرمن گفته كه انتظار دارد موضوع سوريه نيز در مذاكرات بين ظريف و كري در حاشيه نشست مجمع عمومي مطرح شود ولي اين را نيز تأييد كرد كه ايران از مذاكره با امريكا در مورد سوريه اجتناب مي‌كند. در حالي كه مباحث هسته‌اي محور مذاكرات ظريف با كري است، شرمن گفته « ما همواره براي داشتن بحث درباره حاشيه‌ها (با ايران) به صورت مناسب آماده بوده‌ايم، نه از اين جهت همكاري داريم بلكه ما قطعاً مي‌دانيم كه منافع موازي وجود دارد. حساسيت زيادي در ايران براي انجام چنين بحث هايي وجود دارد و احتمالاً برخي محدوديت هاي واقعي هست ولي اين مهم است كه تا حدي كه مي‌توانيم وارد بحث شويم.» غروب ديروز ظريف و كري در نيويورك گفت و گو كردند ولي تا زمان تنظيم اين خبر، گزارشي از بحث‌هاي رد و بدل شده بين طرفين منتشر نشد.
در وراي دستورالعمل‌هاي سياسي كه چارچوب مذاكرات تيم ظريف با طرف امريكايي در نيويورك را مشخص مي‌كند، برخي ناظران مي‌گويند ترتيبات جديد بين ايران و روسيه (و حالا چين) در سوريه، طرف امريكايي را به سمت گفت و گو با ايران سوق داده است. با اين حال، آنها دراين باره كه ورود به مذاكره با طرف امريكايي بر سر سوريه، در شرايطي كه ايران و روسيه وارد ترتيبات امنيتي جديدي در سوريه شده‌اند، ابراز ترديد مي‌كند. يك منبع مطلع كه خواست نامش فاش نشود در گفت و گو با «جوان» مي‌گويد: «امريكايي‌ها در شرايط جديد نياز به مذاكره با ايران در سوريه دارند و اينكه چنين گفت و گوهايي را مستقل از روس‌ها مطرح مي‌كنند، معني‌دار است.» به گفته او، ايران در شرايط جديد وارد معادله جديد با روسيه و احتمالاً چين شده و به همين خاطر، ورود به مذاكره بر سر سوريه با طرف امريكايي ممكن است معنا و مفهوم خاصي پيدا كند. روزنامه امريكايي وال‌استريت ژورنال هم ديروز در گزارشي نوشت: گسترش همكاري‌هاي ايران و روسيه براي كمك به رئيس‌جمهور سوريه، واشنگتن را از منظر ديپلماتيك و استراتژيك براي سرنگوني اسد گرفتار بن‌بست كرده است.
 
مدل 1+5 و ايران براي سوريه
مسؤل سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا مي‌گويد كه موفقيت مذاكرات هسته‌اي ايران و كشورهاي موسوم به 1+5  مي‌تواند حول بحران سوريه نيز به آزمايش گذاشته شود. سولانا مي‌گويد كه يك مكان مناسب براي شروع مي‌تواند درخواست از گروه موسوم به 1+5( امريكا، فرانسه، انگليس، چين، روسيه، آلمان) و اتحاديه اروپا براي برگزاري نشست باشد. با توجه به اينكه اين كشورها اخيراً رفع اختلافات جدي خود را براي رسيدن به توافق هسته‌اي با ايران مديريت كردند، اين فضاي خوبي براي شروع اجماع‌ درباره يك راه‌حل سياسي در سوريه است. مذاكرات مي‌تواند در ادامه با ملحق شدن ديگر بازيگران به ويژه عربستان، ايران و تركيه پيشرفت كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن