تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816647305




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مطالبه اداره حج با مديريت جهان اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مطالبه اداره حج با مديريت جهان اسلام
با گذشت سه روز از حادثه منا و شهادت 2هزار تن از حجاج بيت‌الله الحرام و بي‌كفايتي رژيم آل سعود در پيدا كردن مفقودان، فشارهاي بين‌المللي به سوء مديريت آل‌سعود تشديد شده است.
نویسنده : روح‌الله صالحی 


با گذشت سه روز از حادثه منا و شهادت 2هزار تن از حجاج بيت‌الله الحرام و بي‌كفايتي رژيم آل سعود در پيدا كردن مفقودان، فشارهاي بين‌المللي به سوء مديريت آل‌سعود تشديد شده است. وزراي خارجه كشورهاي سازمان همكاري‌ اسلامي قرار است در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل به اين مسئله رسيدگي كنند. كارشناسان مي‌گويند وزارت خارجه ايران بايد براي مسئوليت‌پذير كردن دولت عربستان رايزني‌هاي ديپلماتيك با دولت‌هاي اسلامي را تشديد كند.
 فاجعه «منا» پس از حادثه سقوط جرثقيل در مسجدالحرام دومين حادثه مناسك حج امسال بود كه تاكنون بيش از 3هزار قرباني و مجروح بر جاي گذاشته است. هنوز از وضعيت صدها حجاج مفقود شده خبري در دست نيست و اين مسئله بي‌كفايتي آل‌سعود در اداره مناسك حج را دوچندان كرده است. اين حادثه‌دلخراش و دردآور براي جهان اسلام نه تنها نشان داد دولت عربستان توان اداره و برنامه‌ريزي براي انجام اين امر را ندارد بلكه مهر تأييدي بر اثبات بي‌تدبيري‌هاي آل‌سعود در مديريت و اداره اين مراسم عبادي و سياسي است. باتوجه به اينكه سرزمين وحي به همه مسلمانان تعلق دارد و دولت سعودي نيز طي سال‌هاي متمادي بي‌كفايتي خود را در اداره امور مربوط به حج نشان داده است، بايد مديريت مناسك حج از دست اين رژيم خارج شده و توسط شورايي از كشورهاي اسلامي اداره شود.
برخي كارشناسان معتقدند بين‌المللي كردن مراسم حج از ديرباز مطرح بوده است. سيدعبدالرسول موسوي سفيرسابق  ايران در فنلاند معتقد است نمونه بارز، بين‌المللي كردن مناسك اعتقادي واتيكان است كه از كنترل دولت مركزي خارج شده و در اختيار جامعه بين‌المللي قرار گرفته است. موسوي مي‌گويد كه رژيم بين‌المللي كردن اماكن مقدسه از پيش مطرح بوده و علاوه بر مكه و مدينه در مورد بيت‌المقدس نيز مطرح شده است. همزماني اين حادثه با نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك، بهترين فرصت براي نشان دادن بي‌كفايتي آل‌سعود براي اداره حرمين شريفين است.
‌محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان روز شنبه اعلام كرد در حاشيه نشست هفتادمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد اجلاس ويژه وزراي خارجه كشورهاي سازمان همكاري اسلامي برگزار مي‌شود و در اين اجلاس در ارتباط با حوادث منا بحث و گفت‌وگو مي‌شود. به گزارش ايسنا، ظريف افزود: «ما با ساير كشورهاي اسلامي در اين زمينه مذاكره مي‌كنيم.»
 
خلع‌يد آل سعود از مديريت حرمين شريفين
حسن هاني‌زاده، كارشناس خاورميانه مي‌گويد: «در واقع، بي‌توجهي و سوء مديريت و عدم توجه مقامات سعودي به مجروحان و مفقودان اين حادثه، به ناتواني آل سعود در اداره امور حرمين شريفين منجر شده و بعد از اين نيز خواهد شد. سقوط بالابر و پنكه و بي‌تدبيري در حادثه منا اتفاقاتي است كه اگر واكنش جدي نسبت به اين مسئله انجام نشود، در آينده نيز شاهد تكرار چنين حوادثي خواهيم بود. همچنان كه در دو دهه گذشته بارها اين اتفاقات رخ داده و بي‌كفايتي آل‌سعود را به اثبات رسانده است.» هاني زاده با بيان اينكه اين بار شمار قربانيان نسبت به حوادث سال‌هاي گذشته بيشتر است، خاطرنشان كرد: «كشورهاي اسلامي بايد يك نشست مشترك در سطح وزراي خارجه نسبت به خلع يد آل سعود از مديريت حرمين شريفين برگزار كنند. وزارت خارجه ايران بايد از مسير ديپلماتيك نهادهاي بين‌المللي را با خود همراه كند تا بتوانند راهكار جدي نسبت به حل اين موضوع پيدا كنند چراكه حادثه منا نشان داد آل‌سعود مشروعيت خود را از دست داده و منزوي خواهد شد.» به گفته وي، حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل بهترين فرصت براي نشان دادن بي‌كفايتي عربستان به عنوان خادم حرمين شريفين است.
بروز اين چنين حوادث تلخي، اتخاذ موضع هماهنگ و منسجم و قاطع كشورهاي اسلامي براي خارج كردن مديريت مراسم حج از دستان آل‌سعود و تشكيل كميته‌اي از سوي سازمان كنفرانس اسلامي و با حضور نمايندگان كشورهاي مختلف اسلامي براي اداره آن را بسيار ضروري كرده است. به باور برخي ناظران، كشورهاي اسلامي بايد با استفاده از ظرفيت‌ها و امكاناتي كه در اختيار دارند، رژيم سعودي را براي واگذاري مديريت حج به سازمان كنفرانس اسلامي تحت فشار قرار دهند.
همزمان با نشست وزراي خارجه كشورهاي اسلامي، سخنراني حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران و رهبران ساير كشورهاي اسلامي در مجمع عمومي سازمان ملل نيز مي‌تواند مهر تأييدي بر بي‌كفايتي آل سعود در اداره امور حج باشد و افكار عمومي اسلام را نسبت به خلع يد سعودي‌ها از مناسك حج جلب كند. بررسي حوادث روي داده بايد توسط نمايندگان تمام كشورهاي اسلامي بعد از پايان مراسم حج صورت بگيرد و در صورت تأييد بي‌كفايتي آل سعود، شهر مكه و مديريت آن بايد توسط كشورهاي مسلمان اداره شود.
 
عدم صدور ويزا به هيئت ايراني
ظريف در ادامه سخنان خود در مورد عدم صدور ويزا براي هيئت ايراني جهت سفر به عربستان نيز گفت:«از ابتداي اين قضيه با مسئولان سعودي و سفارت سعودي در تماس بوديم، چهار بار اين موضوع را در سطح سياسي و از طريق سفارت سعودي در تهران دنبال كرديم. اكنون نيز دكتر اميرعبداللهيان كاردار سعودي را احضار كرده‌اند و در حال صحبت با وي در اين زمينه و ساير مواردي است كه نيازمند همكاري بيشتر سعودي‌هاست.» رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان با اشاره به اولويت وزارت خارجه ايران براي پيگيري وضعيت سلامت حجاج ايراني، رعايت حرمت آنها و تعيين تكليف آسيب‌ديدگان و كساني كه در اين ارتباط مفقود يا جان خود را از دست داده‌اند، گفت: «پيگيري‌ موضوعات حقوقي و سياسي اين حادثه نيز در دستور كار وزارت خارجه است.»
 
نارضايتي از روندپيگيري‌ها در عربستان
به رغم احضار كاردار عربستان در تهران و ابراز نارضايتي ايران نسبت به سهل انگاري آل سعود در رسيدگي به امور مفقودان و مجروحان حادثه منا، معاون وزير خارجه ايران اعلام كرد اقدامات رسيدگي به اين حادثه رضايت بخش نيست. حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه روز شنبه اظهار كرد: «عدم مسئوليت‌پذيري عربستان سعودي در قبال فاجعه منا غيرقابل قبول است.» اميرعبداللهيان تأكيد كرد: «مقامات سعودي نبايد سوء مديريت كارگزاران مرتبط با اداره مناسك حج را به قضا و قدر ربط دهند و انتظار فوري ما از مقامات سعودي تسريع در تعيين وضعيت مفقودان، كمك مؤثر به انتقال فوري جان‌باختگان و مجروحان است.» وي در همين راستا ادامه داد: «متأسفانه اكنون روند پيگيري اين امور در داخل عربستان رضايت‌بخش نيست و مقامات سعودي به جاي توجيه نادرست سهل انگاري كارگزاران حج، به مسئوليت انساني و اسلامي خود در قبال حادثه‌ديدگان عمل كنند.»


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن