تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان زيرك، دوستش حق است و دشمنش باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803341495




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آل سعود تحت تعقيب قضايي بين‌المللي قرار گيرد |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آل سعود تحت تعقيب قضايي بين‌المللي قرار گيرد
درست در حساس ترين ساعت و زمان ممکن يکي از مسيرهاي اصلي تردد حجاج را بسته و خيل عظيم و ميليوني جمعيت را بدون کمترين اطلاع قبلي در مسيرهاي جايگزين هدايت مي کنند. به فرض اينکه اين تصميم عامدانه نباشد، در حداقل ترين حالت ممکن برخاسته از بي تدبيري و سوءمديريت آل سعود از بلندپايه ترين مسئولان سياسي تا مقامات امنيتي و شهري در مراسم حج است.
کد خبر: ۵۳۴۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۷ - 26 September 2015


 حامد رحيم پور در یادداشت روز خراسان نوشت:

تنها مدت زيادي از حادثه دلخراش سقوط جرثقيل ساختماني در مسجدالحرام و جان باختن ده ها زائر بيت ا... الحرام نگذشته بود که صبح اولين روز عيد قربان در منا فاجعه بارترين حادثه دو دهه اخير با قرباني شدن 2000حاجي رخ داد تا حجاج بيت ا... الحرام به جاي آنکه در سرزمين امن الهي احساس امنيت و آرامش داشته باشند، به واسطه بي کفايتي آل سعودلحظات رعب آوري را از ابتداي موسم حج امسال سپري کنند.

آشکار بودن سوءمديريت

بدون شک مقامات آل سعود که تجربه برگزاري مراسم حج را براي دهه هاي متمادي آن هم با جمعيتي بسيار بيشتر نسبت به امسال داشته اند، به ازدحام صورت گرفته در صحراي عرفات و منا آگاه بودند. همچنين آنها به خوبي مي دانستند اگر کمترين وقفه اي در حرکت حجاج در منا ايجاد شود، وقوع فاجعه در اين منطقه اجتناب ناپذير خواهد بود. با اين حال درست در حساس ترين ساعت و زمان ممکن يکي از مسيرهاي اصلي تردد حجاج را بسته و خيل عظيم و ميليوني جمعيت را بدون کمترين اطلاع قبلي در مسيرهاي جايگزين هدايت مي کنند. به فرض اينکه اين تصميم عامدانه نباشد، در حداقل ترين حالت ممکن برخاسته از بي تدبيري و سوءمديريت آل سعود از بلندپايه ترين مسئولان سياسي تا مقامات امنيتي و شهري در مراسم حج است. 9 سال پيش نيزفاجعه اي ديگر رخ داد که در آن حادثه 346 حاجي به دليل ازدحام کشته شدند و بعدا گفته شد که اين مشکل با ساخت پل هاي چند طبقه حل شده است. اما فاجعه رخ داده معنايش اين است که علت بود و نبود پُل نيست، بلکه سوء مديريت و نبود برنامه ريزي و اجراي مناسب است. بسياري از کارشناسان نيز علت حادثه را کم تجربگي و جوان بودن مقامات اجرايي مراسم حج اعلام کردند.

ويزا به معناي تعهد کشورميزبان براي امنيت مسافر

در عرصه بين الملل، امنيت انساني يکي از مهم ترين حقوق بنيادين افراد در سطح ملي و بين المللي محسوب مي شود؛ به طوري که مي توان آن را مبناي ساير موارد در حقوق بشر به شمار آورد.در واقع، دولت ها متعهدند تا شرايط لازم را براي حفظ امنيت اتباع ديگر کشورها که به صورت قانوني واز طريق اخذ ويزا وارد کشور شده اند، فراهم سازند. همچنين از آنجا که دولت هاي عضو سازمان ملل متحد همگي تعهد دارند تا رعايت قوانين جهاني و مؤثر و نيز مقررات حقوق بشر را با همکاري سازمان ملل متحد تضمين کنند، هيچ ترديد و شکي براي تحقق مسئوليت بين المللي آل سعود در قبال زائران وجود ندارد. بدين ترتيب عربستان در قبال جان زائران کشته يا مجروح شده، مسئوليت بين المللي دارد و نمي تواند صرفاً با پرداخت ريال هاي سعودي به بازماندگان اين حوادث، اهمال يا تعمد خود را لاپوشاني کند.همچنين بايد تحقيقات لازم وکاملي از اين فاجعه صورت بگيرد.بايد بررسي شود تصميم صورت گرفته در تغيير مسير زائران به چه علت بوده است؟ دوربين هايي که ماموريت نظارت بر کل حرکت در مشاعر را برعهده داشتند کجا بودند؟ نيروهاي امنيتي، ويژه و واکنش سريع کجا بودند؟ کمک هاي امدادي چگونه و در چه زماني صورت گرفته است؟ و... هرگونه تحقيقاتي مي بايست شفاف، عادلانه و در عين حال کامل و بي نقص باشد و مسئوليت هرمسئولي بايد به اندازه اختياراتي که به او داده شده و به اندازه وظيفه اي که برگردن او گذاشته شده، سنجيده و ارزيابي شود.بديهي است حضور کشور هايي که اتباع آن ها قرباني اين حادثه شده در اين هيئت بازرسي امري عقلاني و منطقي است. از اين روتعقيب حقوقي و جزايي آل سعود بر اساس کنوانسيون ها و مقررات حقوق بين الملل؛ گزينه ممکني است که يقيناً به عنوان يکي از چند راه حل موجود، خواهد توانست مانع بروز رخدادهاي تلخي همانند قرباني شدن 2000حاجي در منا و در روز عيد قربان شود.

حجاج؛ قرباني جنگ قدرت

بر اساس قرائن وشواهد موجود شايد بتوان اين حادثه را جلوه اي از جنگ قدرت در بازماندگان «عبدالعزيز» قلمداد کرد .آن گونه که پايگاه خبري «ميدل ايست»انگليس گزارش داده است «محمد بن سلمان» جانشين وليعهد و وزير دفاع سعودي در برنامه اي هدفمند قصد دارد «محمد بن نايف» وليعهد و مسئول برگزاري کنگره عظيم حج را فردي بي کفايت معرفي کرده و از اين رهگذر مقدمات برکناري وي را بعد از اتمام مراسم حج امسال فراهم کند.فرضيه ورود خودروي حامل "محمد بن سلمان" وهيئت همراهش بر خلاف مسير حجاج که آغاز بروز فاجعه بوده است،با اين سناريو قوت مي گيرد.محمد بن سلمان البته همان جوان خام و بي تجربه و قدرت طلبي است که بيش از شش ماه است ملت مظلوم يمن به فرمان او به خاک و خون کشيده شده اند.اين جنگ قدرت که از همان فرداي انتصاب بن نايف به منصب وليعهدي سعودي آغاز شد و بسياري از آن به عنوان پاشنه آشيل حکومت سعودي در دوران «ملک سلمان» ياد کردند، حداقل در چندين مرحله خودنمايي کرده است که مهمترين آن برکناري «سعد الجبري» مسئول تحقيقات دربار و فرد نزديک به شخص وليعهد بود.به بيان بهتر؛ پس از مرگ «عبدا... بن عبدالعزيز» و روي کار آمدن ملک سلمان، زلزله سياسي در ارکان قدرت دربار آل سعود تنها به برکناري دو شاهزاده قدرتمند دربار يعني «مقرن» و «متعب» منتهي نشد و از همان ابتدا جناح سياسي مخالف وليعهد جديد به رهبري فرزند پادشاه سعودي دست به کار شد تا به هر طريقي ملک سلمان را به بي کفايتي شخص بن نايف مجاب کند.

سپردن اداره حج به سازمان همکاري هاي اسلامي

اکنون سؤال اساسي اينجاست که جهان اسلام و سازمان هاي اسلامي براي جلوگيري از ورق خوردن دوباره پرونده مرگ حاجيان در عربستان چه تدبيري را بايد به کار گيرند؟! در اين ميان، صد البته بايد به نقش مهمي که نهادهايي همچون سازمان همکاري هاي اسلامي مي توانند ايفا کنند اشاره کرد. بروز اين چنين حوادث تلخي ، اتخاذ موضع هماهنگ و منسجم و قاطع کشورهاي اسلامي براي خارج کردن مديريت مراسم حج از دستان آل سعود و تشکيل کميته اي از سوي سازمان کنفرانس اسلامي و با حضور نمايندگان کشورهاي مختلف اسلامي براي اداره آن را بسيار ضروري کرده است.البته با توجه به سلطه آل سعود بر سازمان همکاري هاي اسلامي که دبيرکل آن هم سعودي است، اميدي به تحرک جدي اين سازمان نمي رود، با اين حال کشورهاي اسلامي بايد با استفاده از ظرفيت ها و امکاناتي که در اختيار دارند، رژيم سعودي را براي واگذاري مديريت حج به سازمان کنفرانس اسلامي تحت فشار قرار دهند.شايد امروز دوباره بايد طنين جاودانه امام خميني (ره) را از دل تاريخ بشنويم، آن گونه که پس از حادثه خونين سال ۶۷ مکه فرمود: «آنها به دست خود اسباب افتضاح و رسوايي خود را فراهم نمودند... ما اگر مي خواستيم به جهان اسلام ثابت کنيم که کعبه داران کنوني لياقت ميزباني سربازان و ميهمانان خدا را ندارند و جز تأمين منافع آمريکا و اسرائيل و تقديم منافع کشورشان به آنها کاري از دستشان بر نمي آيد، بدين خوبي نمي توانستيم بيان کنيم... و به اين اندازه که کارگزاران بي اراده حاکميت سعودي در اين قساوت و بي رحمي عمل کردند، موفق نمي شديم».











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن