تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816185561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماموریت کری و ظریف در غیاب اوباما و روحانی / قاطعيت رهبري فتنه 88 را نقش برآب كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
ماموریت کری و ظریف در غیاب اوباما و روحانی / قاطعيت رهبري فتنه 88 را نقش برآب كرد
بررسی محتوایی روزنامه های سه شنبه؛
ماموریت کری و ظریف در غیاب اوباما و روحانی / قاطعيت رهبري فتنه 88 را نقش برآب كرد فرهنگ نیوز هر روز صبح به بررسی روزنامه های سیاسی - اجتماعی کشور می پردازد.


به گزارش گروه سیاسی فرهنگ نیوز، روزنامه های صبح سه شنبه 31 شهریور 1394 به موضوعاتی از قبیل گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفتگوی رئیس جمهور با شبکه سی بی اس آمریکا، نمونه برداری از پارچین و جنایات سعودی ها در یمن پرداخته است.سرمایه‌گذاری اروپا در کشاورزی و پزشکی ایران
روزنامه دولتی ایران به استقبال شرکت هایی اروپایی رفته و نوشت: دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه کنگره اقتصاد سلامت با سفیر دانمارک و قائم مقام شرکت نوونور دیسک بزرگترین تولید کننده داروهای دیابت جهان رایزنی کرد. بر این اساس قرار است قرارداد ساخت تولید داروی دیابت با شرکت دانمارکی به ارزش مالی بالا و در سطح یک منطقه امروز امضا شود.
بعد از سفر ماه گذشته وزیر امور خارجه و هیأت‌های اقتصادی فرانسه به ایران اکنون با ورود نمایندگانی از بیش از 160 شرکت فرانسوی به کشور و امضای قراردادهای همکاری، فصل جدیدی از افزایش روابط اقتصادی ایران و فرانسه آغاز شد.
یکی از نخستین کشورهایی که بلافاصله بعد از توافق هسته‌ای تمایل خود را برای توسعه روابط  با ایران ابراز کرد فرانسه بود که این ابراز تمایل با سفر وزیر امورخارجه این کشور در مردادماه به ایران خود را نشان داد. وزیر امور خارجه فرانسه در این سفر از آماده شدن زمینه‌ها برای آغاز فصل جدیدی از روابط  سیاسی و اقتصادی با ایران خبر داده بود که با سفر روز گذشته هیأت 160 نفره اقتصادی از کشور فرانسه به ایران همکاری‌های جدید دو کشور وارد فاز عملیاتی شد.
 
در سفر هیأت فرانسوی به ایران استفان لوفل وزیر کشاورزی فرانسه نیز حضور دارد. او روز گذشته به همراه نمایندگانی از چندین شرکت و مؤسسه دولتی و خصوصی در وزارت جهاد کشاورزی حضور یافت و تفاهمنامه‌های مختلفی برای گسترش همکاری کشاورزی ایران و فرانسه با محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی کشورمان امضا کرد. 
تبادل دانش فنی در زمینه معرفی واریته‌های جدید و تبادل فرآورده‌های حفظ نباتات از تولیدات گیاهی، همکاری در زمینه ارتقای سطح تولیدات دام و انتخاب نژادهای برتر گاو و گوسفند، گواهی بهداشتی و انتقال تجارب در زمینه کاهش آنتی‌بیوتیک‌ها در بخش دام و ایجاد تورهای مطالعاتی در بخش تحقیقات از جمله موارد مورد توافق طرفین در این تفاهمنامه است.وزیر خارجه فرانسه گفت: در بخش آبیاری با توجه به کم آبی در ایران و تجربه و دانش فرانسه در استفاده از روش‌های نوین آبیاری همکاری با ایران در این خصوص آغاز می‌شود. 
 
در نشست مشترک وزیران کشاورزی ایران و فرانسه همچنین پروژه مشترک دو کشور برای پرورش ماهی دریایی سیبرین با هدف تأمین نیاز داخلی و ذخایر آبزیان و صادرات در قشم افتتاح شد. به گفته وزیر جهاد کشاورزی پروژه مشترک ایران و فرانسه در قشم برای تولید ماهی در قفس و در دریا یکی از شاه کلیدهای توسعه پرورش ماهیان دریایی در کشور است. بزرگترین پروژه مشترک شیلاتی توسط وزیر جهاد کشاورزی ایران و وزیر کشاورزی فرانسه از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد.حجتی گفت: برای این پروژه تا امروز 7 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. ظرفیت تولید این پروژه مشترک 10 میلیون قطعه با ظرفیت تولید سالانه 10 هزار تن از این نوع ماهی است که با پشتیابی 200 قفس دریایی انجام می‌شود.



روحانی: اجرای دقیق «برجام» آغاز اعتمادآفرینی است
ایران سخنان رئیس جمهور در گفتگو با شبکه سی بی اس آمریکا را منعکس کرده است: 
 هیچ‌وقت نسبت به مذاکرات بدبین نبودم و همیشه می‌گفتم که خوش‌بینی شاید زیاد نباشد، اما بدبینی هم درست نیست و باید همه تلاش خود را برای دستیابی به موفقیت، به کار بگیریم.
  اصولاً مخالفان توافق منطق‌شان قوی نبود. دلیلش این است که کشورهایی که به این توافق نظر مثبت دارند، اکثریت قاطع کشورهای جهان هستند و مخالفان به یک رژیم و عده‌ای در امریکا محدود شده است.
  برای دستیابی به اعتماد بین ایران و امریکا، نیاز به زمان طولانی و فراوانی وجود دارد تا دو کشور به اعتماد برسند. اما مهم این است که از یک نقطه‌ای شروع کنیم و این نقطه، نقطه‌ای بوده که ما آغاز کردیم. در اجرای دقیق این توافق می‌توانیم قدم‌های بیشتری را برای اعتماد برداریم.
  زمانی که نهادهای مسئول در ایران توافق را بپذیرند، همه تسلیم آن نهادها خواهند بود.
  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به آن توافقی که مورد تأیید نهادهای مسئول قرار بگیرد، احترام خواهد گذاشت.
  اکثریت مردم ما در نظرسنجی‌ها نسبت به این توافق نظر مثبت دارند.
  امریکایی‌ها هم می‌توانند برای سرمایه‌گذاری و تبادل تکنولوژی به ایران بیایند و اتفاقاً‌ یکی از راه‌هایی که آن بی‌اعتمادی کاهش پیدا کند، تقویت روابط اقتصادی مخصوصاً بین بخش‌های خصوصی است.
  نیازی نبوده که با اوباما تلفنی با یکدیگر صحبت کنیم. یک بار نیاز بود که آقای اوباما تماس گرفت و تلفنی با هم صحبت کردیم.
مهم این است که ما برای اجرای این توافق بسیار مهم تلاش کنیم و باید اقدام‌هایی که به نفع منافع دو طرف است، انجام دهیم. اگر ما گام‌های مثبتی برداریم، شرایط برای آینده عوض خواهد شد.
 
اصل مذاکرات را رهبر معظم انقلاب تأیید کردند. بارها هم گفتند که من مذاکرات را قبول دارم که دو طرف با هم مذاکره کنند. توافق موقت ژنو با موافقت ایشان اجرا شد. امروز هم تصمیم نهایی را نسبت به این توافق به نهادهای مسئول واگذار کرده‌اند. بنابراین آن زمانی که نهادهای مسئول در تصمیم نهایی خودشان این توافق را بپذیرند، معنایش آن است که رهبر معظم انقلاب هم آن را قبول دارند و تأیید خواهند کرد.
 
مجلس فعلاً در کمیسیون ویژه‌ای که برای این کار تشکیل داده این توافق را مورد بررسی قرار می‌‌دهد. همچنین یک نهاد مهم دیگر به نام شورای عالی امنیت ملی این توافق را مورد رسیدگی و بررسی قرار می‌دهد و این 2 نهاد نظرات خودشان را اعلام خواهند کرد. مهم این است که هر 2 نهاد در این تصمیم‌گیری طبق قانون و در چارچوب مقرراتی که دارند بررسی این توافق را ادامه بدهند. به نظر من هر دو نهاد در هفته‌های پیش رو به تصمیم نهایی خواهند رسید.
 
تخاصمی بین ایران و امریکا از زمان دولت مصدق تا امروز وجود داشته که مدت زمان بسیار مدیدی است. این اختلاف، فاصله و بی‌اعتمادی بزودی از بین نخواهد رفت. مهم این است که ما به کدام سمت قدم برمی‌داریم؛ به سمت تشدید این تخاصم یا به سمت کاهش این تخاصم. دولت من از ابتدا اعلام کرده که می‌خواهیم با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم و با کشورهایی که تنش و تخاصم داشتیم، می‌خواهیم این تنش و تخاصم را کاهش دهیم. من فکر می‌کنم ما نخستین قدم‌ها را برای کاهش این تخاصم برداشتیم.
 
این شعاری که داده می‌شود، شعار علیه مردم امریکا نیست، مردم ما به مردم امریکا احترام می‌گذارند. مردم ایران در پی جنگ با هیچ کشوری نیستند، اما در عین حال اگر سیاست‌های دولت امریکا علیه منافع مردم بوده، طبیعی است که ملت ما در برابر این مسأله حساسیت به خرج دهند. در انقلاب اسلامی که مردم علیه شاه قیام کردند، امریکا بشدت از شاه حمایت کرد و تا آخرین لحظات می‌خواست شاه را حفظ کند و حتی می‌خواست شرایطی پیش بیاید که شاه را برگرداند. در جنگ هشت ساله امریکایی‌ها مخصوصاً در سال‌های آخر جنگ از صدام حمایت کردند. مردم این‌ها را فراموش نمی‌کنند و از یاد نمی‌برند. ما نمی‌توانیم گذشته را فراموش کنیم، اما در عین حال نگاه ما باید به آینده باشد. منطق ما این است که اگر با کشور یا دولتی در دورانی هرچند طولانی تخاصم داشتیم، می‌توانیم برای آینده بهتر فکر و برنامه‌ریزی کنیم. من فکر می‌کنم این مذاکرات بین ایران و امریکا و 5 کشور دیگر بسیار مهم بود و تفاهم و توافقی که انجام گرفت، معنایش این بود که ما قادریم مسائل مهم را با مذاکره و منطق حل و فصل کنیم.
 
بيشترين‌پرسش‌ها، پر سوال‌ترين نمايندگان
روزنامه اصلاح طلب اعتماد فعالیت کمیسیون ویژه برجام را به صورت آماری بررسی کرده است؛ بررسی ای که بی طرفانه و خالی از غرض ورزی نیست: 
كميسيون برجام در آخرين قدم‌هايش تصويري مشخص‌تر از صف‌بندي‌ها و عمق اختلافات موافقان و مخالفان مذاكرات به نمايش گذاشت؛ نمايشي كه با پخش تلويزيوني جلسات آن كامل‌تر از قبل هم شد. نمايشي تمام عيار از جنس مخالفت‌خواني‌هاي هسته‌اي بهارستان. آمارها تا اينجاي كار همه‌چيز را به نفع تيم قبلي نشان مي‌دهند؛ تيمي كه در جاهايي به مثابه نيروي كمكي منتقدان پا به بهارستان گذاشت. اين جمله عباس عراقچي كه «اين موضوع را ١٠ بار توضيح داده‌ام» بارها در جلسات كميسيون برجام و ديگر جلسات هسته‌اي مجلس تكرار شد، اما هيچگاه توجهي به آن صورت نگرفت. 
با اين آمارها اين سوال پيش مي‌آيد كه بايد منتظر چه خروجي از كميسيون برجام بود؟ خروجي آنها احتمالا خيلي باب ميل مذاكره‌كنندگان كشورمان نخواهد بود. تنها يك نگاه اجمالي به سير جلسات كميسيون برجام اين حقيقت را آشكار مي‌كرد كه هدف زمين زدن توافق هسته‌اي با جديت تمام دنبال مي‌شود.
 
«سلاح سوال» در دست منتقدان و حاميان
كميسيون امنيت ملي با شور و حرارتي خاص جلسات هسته‌اي را در مجلس كليد زد. در ادامه اما بعد از پنج جلسه ادامه كار به كميسيون برجام سپرده شد؛ كميسيوني كه حتي برخي از اعضاي آن همچون عباسعلي منصوري‌آراني و مسعود پزشكيان پيش از تشكيل شدنش مي‌گفتند تبديل به تريبوني براي منتقدان توافق هسته‌اي مي‌شود نه مجموعه‌اي براي بررسي كارشناسي برجام.
البته از مجموعه‌اي كه بيش از نيمي از اعضاي آن عضو ستاد انتخاباتي رييس تيم سابق مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان در انتخابات خرداد ٩٢ بودند، چيزي جز اين هم انتظار نمي‌رفت.
 
منتقدترين و موافق ‌ترين‌ها كدامند؟
از كميسيوني كه بيش از ٦٠ درصد تركيب آن را منتقدان برجام تشكيل مي‌دهند نمي‌توان توقع حمايت از تيم مذاكره‌كننده را داشت. مخصوصا اينكه منتقدان خارج از كميسيون هم سخت به مدد اين عده بيايند. 
پيدا كردن خط و ربط سوالاتي كه از تيم‌هاي فعلي و سابق مذاكره‌كننده در بهارستان پرسيده مي‌شد چندان كار سختي نبود. گروه‌هاي موافق و منتقد برجام هيچگاه تلاش نكردند تا مواضع خود را پنهان كنند. خصوصا از وقتي كه سعيد جليلي و تيم او به جمع مهمانان بهارستان پيوستند اين موضوع سر و شكلي جدي‌تر گرفت.



جدال قطعنامه‌ها
منتقدان برجام معتقد بودند كه از يك سو ايران برخلاف موضع‌گيري دولت توان نقض قطعنامه را به شرط به هم نخوردن برجام ندارد و از سوي ديگر اصلا شوراي امنيت سازمان ملل پرونده ما را از ذيل فصل هفتم خارج نكرده است.
بعد از آن بود كه سخن جديدي نيز به ميان آمد؛ ايران اصلا قبل از صدور قطعنامه ٢٢٣١ آنطور كه وزارت خارجه مي‌گويد ذيل فصل هفتم قرار نداشته است.
در آخرين جلسه اين كميسيون محمد جواد ظريف و عباس عراقچي پنج بار درباره همان موضوعات تكراري مربوط به قطعنامه مورد سوال قرار گرفتند.
 
جليلي و ظريف در ترازوي «نامتوازن»
در مقايسه بين تكرار مهم‌ترين موضوعاتي كه بر سر مذاكرات هسته‌اي در كميسيون برجام به بحث گذاشته شد به نكات جالب توجهي مي‌رسيم از جمله مسائلي چون تحريم‌ها. همان تحريم‌هايي كه حاصل ديپلماسي دولت سابق بودند. تيم فعلي مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان در مجموع ٤٩ بار به سوالاتي درباره تحريم‌ها پاسخ دادند؛ در مقابل اما سعيد جليلي و ياران او در جلسات كميسيون برجام تنها هفت بار درباره تحريم‌هايي كه محصول سياست‌ورزي آنها بود مورد پرسش قرار گرفته‌اند؛ هفت باري كه البته چهار بار آن به اين موضوع برمي‌گشت كه‌ آيا اساسا تيم فعلي مذاكره‌كننده كشورمان توانسته براي رفع تحريم‌ها كاري بكند يا خير. جواب جليلي و يارانش هم همواره به اين سوال منفي بود. به‌اين‌ترتيب آنها تنها سه بار درباره تحريم‌هايي كه محصول قطعنامه‌هاي دوران خودشان بود مورد پرسش جدي قرار گرفتند و اين در برابر ٤٩ سوال «تحريمي» از تيم فعلي مذاكره‌كننده آن هم با اين سمت و سو كه «كاري از پيش نرفته است» جاي سوال زيادي دارد.


 
شوک ویزیت‌های اجباری به بیماران
روزنامه جام جم گزارشی از هزینه های ویزیت در بیمارستان های خصوصی را منتشر نموده است:
باز می‌خواهیم حساب اخلاق‌مدارها را از دیگران جدا کنیم و روی عده‌ای دست بگذاریم که از مرزهای اخلاق می‌گذرند و قداست طبابت را ندیده می‌گیرند و دامنش را لکه‌دار می‌کنند. 
مشتری بیمارستان‌های خصوصی دو گروه از مردم‌اند، یکی آنهایی که متمول‌اند و می‌خواهند با ثروتشان به بهترین شکل تیمار شوند و دیگری آنهایی که با پس‌زمینه ذهنی منفی نسبت به بیمارستان‌های دولتی به خصوصی‌ها متوسل می‌شوند و البته بیمه تکمیلی نیز دارند.
 
کی از بیماران بستری در یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران در گفت‌وگو با ما گله می‌کند که علاوه بر پزشک معالجش، دو پزشک دیگر نیز او را ویزیت کردند بابت دو بیماری‌ای که او سال‌هاست بابتشان تحت درمان است و مشکلی ندارد. بیماری دیگر اما می‌گوید در طول یک هفته بستری، 17 پزشک در اتاق او حاضر شده‌اند، در حالی که او این تعداد مشکل جسمی ندارد . این ویزیت‌های اجباری موجب گلایه بسیاری از بیماران و خانواده‌های آنهاست، ویزیت‌هایی که در روزهای بستری ممکن است لطفی از جانب بیمارستان به بیمار تلقی شود ولی در روز تسویه‌حساب، مخارج آن کمر قشر عادی جامعه را خم می‌کند. بیماری که در گفت‌وگو با ما توضیح داد 17 پزشک بر بالینش حاضر شده‌اند. می‌گوید نزدیک به یک میلیون تومان از بابت این آمدن و رفتن‌های پزشکان در صورتحسابش نوشته شده که باری است بر دوش اقتصاد خانواده‌اش .
 
این موضوع را که از سازمان نظام پزشکی پیگیر شدیم دو تن از اعضای آن تائیدش کردند، گرچه کمی دست به عصا و با احتیاط . یکی از این دو مقام مسئول حتی ترجیح داد نامش محفوظ بماند، ولی توضیح داد که اگر این ویزیت‌ها غیرضروری باشد و نیت نهفته در آن کسب پول، کاری خلاف اخلاق پزشکی انجام شده است.
جالب این که پیگیری‌های ما نشان می‌دهد در بسیاری از موارد پزشکانی که بر بالین بیماران حاضر می‌شوند جزو سهامداران بیمارستان‌های خصوصی هستند و به طور قطع دارای دیدگاه‌های اقتصادی به مسائل. این مشکلی زیربنایی است که مسئول مطلع در سازمان نظام پزشکی درباره‌اش به ما می‌گوید باید اساسی حل شود، مثل بسیاری از کشورهای دنیا که اجازه نمی‌دهند پزشکان، سهامدار بیمارستان باشند .
 
اما دکتر فرزاد فرقان، عضو شورای عالی نظام پزشکی به ما می‌گوید بهتر است این مشاوره‌ها را مشکل به حساب نیاوریم بلکه به آنها با دید انجام چکاپ کامل نگاه کنیم .
پس اگر مشکل ویزیت‌های اجباری و سلسله‌وار در بیمارستان‌های خصوصی را با این توضیح، قابل هضم بدانیم، اما آنچه که نمی‌توان با آن کنار آمد مشکل ویزیت‌های سرسری، بی‌دقت و بی‌کیفیت است که بسیاری از بیماران تجربه‌اش می‌کنند، مثل بیماری که در گفت‌وگو با ما زمان ویزیت‌های انجام شده در طول بستری‌اش را کمتر از 30 ثانیه عنوان کرد و آنها را محدود به یک سلام و علیک و احوالپرسی دانست.



تلاش ناکام برای حذف یارانه نقدی
جام جم: در اقدامی غافلگیرانه، دیروز تلاشی بی‌نتیجه برای حذف کامل یارانه نقدی در سال 95 از سوی گروهی از نمایندگان صورت گرفت که ظاهرا به‌خاطر پس گرفته شدن امضا توسط برخی طراحان، مجال مطرح شدن در صحن علنی را نیافت.
این در حالی است که دولت درآستانه تقدیم برنامه ششم توسعه به مجلس قرار دارد و نوع تداوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها و چالش یارانه نقدی و کسری بودجه ناشی از آن، محل بحث دولت، مجلس و کارشناسان است.
 دیروز قرار بود طرحی دوفوریتی در مجلس مطرح شود که اگر به تصویب می‌رسید، دولت موظف می‌شد یارانه نقدی هر فرد را از زمان اجرا ابتدا از 45 هزار و 500 تومان به 30 هزار تومان و پس از سه ماه به 15 هزار تومان کاهش دهد.
براساس این طرح و در صورت تصویب مجلس، یارانه نقدی از سال 95 برای تمام خانوارهای ایرانی به‌جز افراد تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی قطع می‌شد. این طرح در راستای اصلاح بند الف ماده 7 قانون هدفمندی یارانه‌ها بود.
اقتصاددانان مجلس که امضایشان پای طرح نافرجام دیروز به چشم می‌خورد، به‌دنبال یکسره کردن کار یارانه نقدی هستند. با این حال این واقعیت انکارشدنی نیست که مجلس در آستانه انتخابات اسفند قرار دارد و بسیاری از نمایندگان شاید حمایت از هرگونه طرح منجر به قطع یارانه نقدی را به نفع رای‌آوری خود در حوزه‌های انتخابیه نبینند.
 
با وجود این، سوال مطرح است که هدف از طرح یکباره و غافلگیرانه قطع یارانه نقدی در مجلس چه بوده است؟ محتمل‌ترین گزینه پاسخ در این خصوص، تست افکارعمومی و سنجش واکنش‌ها نسبت به قطع یارانه نقدی است.
در حالی که برخی نمایندگان مجلس از احتمال مطرح شدن مجدد طرح حذف یارانه نقدی ثروتمندان و تلاش برای جمع‌آوری امضا برای آن سخن می‌گویند، بعید نیست دوباره شاهد زورآزمایی برای حذف یارانه نقدی باشیم. اقدامی که در عین حال باید کاملا حساب شده و با پیش‌بینی تمهیدات لازم انجام شود تا فشار مضاعفی بر معیشت مردم به‌خصوص آنهایی که در مناطق محروم عملا با پول یارانه نقدی گذران زندگی می‌کنند، وارد نیاید.
 

خبر خوش برای متقاضیان وام ازدواج
جام جم: مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: متقاضیان دریافت وام ازدواج که در سال 93 و قبل از آن اقدام به ثبت نام کرده‌اند تا 10 مهر امسال تسهیلات مورد نظر را دریافت می‌کنند.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سیدعلی‌اصغر میرمحمدصادقی با اعلام آن‌که برخی بانک‌ها در سامانه تسهیلات ازدواج، متقاضیان دریافت وام از سال 93 و قبل از آن در صف انتظار قرار دارند، گفت: طی هماهنگی‌های به عمل آمده مقرر شد تا 10 مهر 94 این افراد وام ازدواج را دریافت کنند. وی افزود: در صورتی که این افراد تا 10 مهر موفق به دریافت وام ازدواج نشدند می‌توانند از طریق مکاتبه با بخش اعتبارات و نظارت بانک مرکزی مراتب را اعلام و قطعا موضوع پیگیری می‌شود و انتظار ما این است که از اول دی جز متقاضیان سال 94 که در حال حاضر هم در برخی بانک‌ها پرداخت تسهیلات این سال آغاز شده، هیچگونه متقاضی پیش از سال 94 در سامانه وجود نداشته باشد.
 
نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی تغییر می‌کند
جام جم: سال‌هاست که سازمان تامین اجتماعی، ملاک تعیین حقوق بازنشستگی را دو سال پایان خدمت قرار می‌دهد، اما معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی گفته که این موضوع فسادآور شده است و برخی از آن سوءاستفاده ‌کرده و بیشتر از حقوق واقعی شان دریافت می‌کنند؛ در حالی که برخی افراد هم به علت آن‌که دو سال آخر خدمتشان حقوق کمتری نسبت به قبل دریافت می‌کنند متضرر می‌شوند.
آن‌طوری که ایسنا به نقل از محمدحسن زدا عنوان کرده، این مقام مسئول گفته که تامین اجتماعی برای حل این مشکل برنامه‌ریزی کرده است. برای این منظور، جدولی تحت عنوان جدول امتیازپردازی آماده شده تا براساس آن به همه سنوات خدمتی شاغلان امتیازی تعلق بگیرد و جمع آن امتیازات حقوق بازنشستگی را معین کند تا عدالت هم رعایت شود. همچنین به قول زدا، اگر بیمه شده غیر از دو سال آخر خدمت، در دو جا کار کند، تاثیری در بازنشستگی‌اش ندارد.

 
آن سوی اتهام
روزنامه اصلاح طلب شرق در خبری نوشت: سند و مدركي دال بر انتساب تخلف به جهانگيري وجود ندارد.
شاید سخن‌گفتن از فساد در دولت گذشته، چندان هم کم‌هزینه برای «اسحاق جهانگیری» نبوده‌: شکایت احمدی‌نژاد از معاون اول رئیس‌جمهوری نخستین هزینه آن بود و پرونده‌سازی برای «جهانگیری» هزینه دیگر. «جهانگیری» که برای هزینه اول سخن‌گفتن از فساد برای دفاع از خودش آماده شده، حالا نسبت به هزینه تحمیلی دوم، واکنش نشان داده؛ شب گذشته «ایرنا» از شکایت «جهانگیری» از دو رسانه خبر داد. در این خبر آمده که به‌دنبال انتشار خبری در هفته‌نامه ٩ دی درباره محکومیت اسحاق جهانگیری در دیوان محاسبات کشور و انعکاس آن در سایت رجانیوز، شکایت از هفته‌نامه ٩ دی و سایت رجانیوز به‌وسیله واحد حقوقی ریاست‌جمهوری به جریان افتاد.
روز گذشته دادستان کل دیوان محاسبات با تأکید بر اینکه ادعای محکومیت ناشی از تخلف میلیاردی منتسب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری وجاهت قانونی ندارد، گفت: «سند و مدرکی قابل‌اتکا مبنی بر انتساب این موضوع به آقای جهانگیری وجود ندارد».
 
بابک زنجانی در آستانه آزادی!
شرق: براساس قانون جدید آیین دادرسی کیفری که اخیرا لازم‌الاجرا شده است و یکی از مواد آن که در قانون قبلی هم آمده، تصريح شده است: قرار بازداشتی که صادر می‌شود، نباید از حداقل مجازاتی که بر مبنای اتهامات واردشده به متهم برآورد می‌شود، فراتر برود، حتی درباره جرائمی که مجازات آنها سالب حیات است، قرار بازداشت نباید بیشتر از دو سال باشد. فلسفه قانون‌گذار در این قانون این بوده است که مراجع تحقیق یا بازپرس یا دادیار ناچار شوند در رسیدگی به پرونده‌ها سرعت به خرج بدهند. نمی‌دانم بابک زنجانی به چه عناوین مجرمانه‌ای متهم شده است، ولی درهر‌حال اتهام هر چه باشد، مدت قرار از دو سال نمی‌تواند تجاوز کند؛ بنابراین احتمال دارد وکلای بابک زنجانی هم به دنبال همین موضوع باشن؛ البته این مطلب می‌تواند ذو جنبتین باشد؛ از این نظر که مراجع تحقیق بتوانند تصمیم فوری و به موقع بگیرند، خوب است؛ اما یک جنبه دیگر دارد که در رسیدگی به پرونده‌های ویژه نظیر قتل و غیره، اگر تکلیف پرونده روشن نشود، این قید دوساله می‌تواند اشکلاتی ایجاد کند؛ البته قراری که صادر می‌شود، می‌تواند قراری باشد که تعقیب به محال کند؛ یعنی وثیقه‌ای را در نظر بگیرد که به قدری سنگین باشد که متهم نتواند آن را تهیه کند و دوباره در بازداشت بماند؛ اما درباره بابک زنجانی با توجه به مطالبی که درباره ایشان مطرح می‌شود، به نظر می‌رسد در تأمین وثیقه، او یا افراد دیگری که درگیر هستند، به مشکلی برخورد نخواهند کرد.




شیخ‌های سیاست‌پیشه
شرق در یادداشتی به بررسی عملکرد جامعه روحانیت مبارز پرداخته و عملا اکثریت این جامعه را مخالف یا منتقد احمدی نژاد معرفی کرده و همچنین پیش بینی می‌کند اصولگرایان به وحدت نخواهند رسید: روزهای ملتهب نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری دهم از پی هم می‌گذشت، اما تکلیف حمایت «جامعه روحانیت مبارز» از یکی از چهار کاندیدای حاضر در آوردگاه انتخابات روشن نشده بود. محمود احمدی‌نژاد در مناظره پرحاشیه خود با یکی از کاندیداها، انگشت اتهام را به سوی برخی اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نشانه رفته بود و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و شیخ علی‌اکبر ناطق‌نوری را به «آقازاده»‌های‌شان و فعالیت‌های اقتصادی آنان ارجاع داده بود! دو شخصیتی که در مقاطع مختلف، نامزد حمایت شده از سوی روحانیت مبارز در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری و البته از «نماد»‌های این تشکیلات روحانی به شمار می‌رفتند، اما «تشکیلات» در «سکوت» به‌سر می‌بُرد و اثری از حمایت از این دو چهره، در مقابل اتهامات بی‌پایه واردشده، نبود.
 شکاف سیاسی میان اصولگرایان بر سر شیوه و سلوک دولت‌داری احمدی‌نژاد و حلقه نزدیکان او نیز‌ روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شد. همه اینها سبب شده بود تا «جامعتین» - جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم- در تردیدی کم‌نظیر برای اعلام حمایت از رئیس دولت نهم برای انتخابات دهم قرار بگیرند. البته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از تشکل جامعه روحانیت، یک گام جلوتر رفت و بیانیه‌ای کوتاه را برای رسانه‌ها نمابر کرد: «پس از بررسی‌های لازم، اکثریت اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حمایت خود را از کاندیداتوری جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد اعلام نمودند».
 
آیت‌الله یزدی کمی بعدتر نشست خبری برگزار کرد و دلیل استفاده از واژه «اکثریت اعضا» را برشمرد؛ چراکه یک تشکیلات یا از نامزدی حمایت می‌کند یا نمی‌کند و اینکه «اکثریت اعضا» به تصمیم برسند به این معناست که اقلیت مخالف تصمیم همچنان وجود دارد. 
 او اعلام کرد جامعه مدرسین برای تصمیم‌گیری انتخاباتی، سه رأی با حدنصاب لازم فاصله داشته است و این یعنی براساس آیین‌نامه عمل نشده بود. او همچنین یادآور شد: «ضعف‌ها و نواقص دولت نهم در جلسات، مطرح و مستقیما به جناب آقای احمدی‌نژاد گوشزد شده است».
 
اصولگرایانی مانند مؤتلفه اسلامی و جامعه مهندسین با وجود اینکه از احمدی‌نژاد و انتخاب‌هایش در چهار سال اول عمر دولت اصولگرایان، دل خوشی نداشتند، اما باز هم به سوی او چرخیده بودند. بااین‌همه، پنجمین جلسه انتخاباتی جامعه روحانیت نه به سمت حمایت از نامزد خاصی رفت و نه به «اعلام بی‌طرفی» انجامید.
 از آن روزهای پرفرازوفرود سیاسی، شش سال می‌گذرد اما جامعه روحانیت مبارز، همچنان در این‌باره با پرسش رسانه‌ها مواجه می‌شود. آیت‌الله مهدوی‌کنی، دبیرکل باسابقه این تشکیلات روحانی، رخت از جهان بربسته است. ورق هم برگشته و یکی از اعضای شورای مرکزی این تشکیلات که از منتقدان سرسخت شیوه‌های احمدی‌نژادی است، در ٢٤ خرداد ٩٢ با رأی ١٩ میلیونی مردم، نامزدهای اصولگرا را شکست داد و رئیس‌جمهور اسلامی ایران شد.
 

شطرنج بی‌شاه
تیتر نخست روزنامه اصولگرای وطن امروز به گزارشی از جنگ قدرت در عربستان سعودی تختصاص یافته است: صفحه شطرنج سعودی چند صباحی است شاه ندارد و وزیران اعظم و مهره‌های سواره رقیب در بازی جنون‌آسای قدرت، خارج از قواعد سیاسی ضد هم جولان می‌دهند. تجربیات ماه‌های پرتلاطم اخیر به ما می‌گوید پس از «خبر مرگ» عبدالله، هر آن باید منتظر خبر عزل، رسوایی، جنگ، مرگ، ترور، توطئه، کودتا و حتی شورش و تجزیه از حجاز باشیم. عربستان بدون شاه واقعی، سرزمینی بی‌سر و زمین نزاع است؛ کشوری فاقد عقل جمعی و همگرایی لازم برای ادامه بقا در قالب یک نظام سیاسی.
رخ نمودن واقعه «11 سپتامبر آل‌سعود» یعنی همین فاجعه سقوط جرثقیل خادم حرمین‌شریفین بر سر زائران بیت‌الله‌الحرام در «جمعه سیاه مکه» و درست پیش از آغاز مناسک حج، نشانه‌ای از ضعف مقدر نظامی نامتعادل است.
 
تنها چنین نظام نامتعادلی ممکن است در منطقه پیرامون خودش توفانی به نام قاطعیت به پا و به یمن لشکرکشی کند و در جنگی درگیر شود که پس از 6 ماه کشتار و ویرانی هنوز نتیجه‌ای برای آن متصور نیست.
سلمان بن عبدالعزیز و رفتار و گفتارش دقیق می‌شوید و هر چه اخبار و تصاویر دست اول‌تری از حقیقت شخصیت این پیرمرد آلزایمری 80 ساله به دست می‌آورید، بیشتر مجاب می‌شوید که نه‌تنها او شاه‌مهره شطرنج قدرت سعودی نیست بلکه از توانایی‌های یک مهره سرباز عادی هم محروم است.
 
در چنین شرایطی فقدان مهره شاه در صفحه شطرنج قدرت عربستان، فرآیندهای سیاسی میان اضلاع قدرت را تبدیل به تقابل‌های پنهان و دسیسه‌چینی‌های گاه و بیگاه ضد یکدیگر کرده است. اگر در شطرنج سیاست حرکت «وزیر به وزیر» برای موازنه قوا و ساده کردن معادلات بازی به نفع 2 شاه دو طرف است اما «وزیر به وزیر به وزیر» در عربستان امروز، نامعادله‌ای است که دست کم 3 وزیر در جهت حذف 2 تن دیگر به آن دست می‌زنند تا خود شاه شوند؛ قماری غیرقابل پیش‌بینی و منجر به هرج و مرج هرچه بیشتر. آنچه آینده را کاملا مبهم می‌‌کند این است که در شطرنج بدوی سعودی‌ها، تضمینی وجود ندارد که هیچ‌یک از سه طرف قدرت تا پایان به قواعد بازی پایبند بمانند و هر آن زیر صفحه بازی نزنند و کودتایی عریان خارج از مجاری سیاسی را برای حذف سایرین به راه نیندازند.



آمانو در پارچین شروع یا پایان؟
وطن امروز:  اجرای برجام رسما آغاز شد. آمانو در سفر یک روزه خود به تهران، بعدازظهر یکشنبه از پارچین بازرسی کرد. به گزارش «وطن امروز»، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعدازظهر یکشنبه به سایت نظامی پارچین رفت تا از نزدیک این تاسیسات نظامی را بازرسی کند. البته پیش از حضور آمانو در ایران، برخی منابع غربی خبر حضور او در پارچین را منتشر کرده بودند. براساس گزارش آسوشیتدپرس، قرار بود آمانو به همراه بازرسان آژانس به صورت ویژه بر نمونه‌برداری از پارچین توسط تکنیسین‌های ایرانی نظارت کند. با این حال براساس اطلاعات منتشر شده، گویا موضوع نمونه‌برداری در بازرسی روز یکشنبه انجام نشد و قرار است این موضوع در یک بازه زمانی دیگر انجام شود.
اما حضور آمانو در پارچین به چه صورت بود؟
اگرچه مقامات دولتی مدعی هستند حضور آمانو در پارچین «تشریفاتی» بوده است و روز یکشنبه خبرگزاری دولتی ایرنا این خط عملیات روانی دولت را کلید زد اما اطلاعات رسیده به «وطن امروز» حاکی از آن است که آمانو از نزدیک در جریان برخی جزئیات تاسیسات پارچین قرار گرفت. یک منبع آگاه در این‌باره به «وطن امروز» گفت پس از بازدید آمانو از پارچین، منابع نزدیک به آژانس مدعی شده‌اند یوکیا آمانو حتی از نزدیک، مخزن ادعایی سایت پارچین را بازرسی کرده است! که در صورت صحت چنین ادعایی، بازدید آمانو از سایت پارچین را باید به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازرسی‌های هسته‌ای و نظامی تلقی کرد! به عبارتی سطح دسترسی آمانو در این بازرسی بسیار وسیع بوده است! البته پس از بازدید آمانو از پارچین، او توضیحات بیشتری درباره این بازدید ارائه کرد! توضیحاتی که نشان می‌دهد نمونه‌گیری در تاسیسات پارچین نیز انجام شده و بازرسان آژانس بزودی نتیجه این نمونه‌گیری‌ها را اعلام می‌کنند! آمانو در اظهارات خود تصریح کرد نمونه‌گیری‌ها از پارچین با نظارت آژانس صورت گرفته و تکنیسین‌های ایرانی نیز در آن نقش داشته‌اند.
 
البته پیگیری‌های «وطن امروز» حاکی از آن است که نظارت آژانس بر نمونه‌گیری‌ها از طریق دوربین‌های آنلاین بوده است. بر این اساس از طریق دوربین‌های آنلاین آژانس و همچنین «جی‌پی‌اس‌های همگرا» که توسط آژانس ارائه شده ‌است، بر عملیات نمونه‌گیری نظارت می‌شود.ایران هسته‌ای هم در گزارشی نوشت که حضور آمانو در پارچین نیز به منظور «تایید چشمی» در پارچین بوده است.
 به هر حال ایفای نقش ایران در فرآیند نمونه‌برداری از پارچین، به‌عنوان «بازوی اجرایی» بوده است!
 
آمانو راضی رفت!
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی البته درباره بازرسی‌های صورت گرفته از پارچین، ترجیح داد به حضور یا عدم حضور بازرسان اشاره نکند. صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازدید آمانو از پارچین تشریفاتی بوده است، اظهار داشت: ما طبق نقشه راه عمل کرده‌ایم و طرفین طبق تعهدات عمل کرده‌اند.  وی افزود: سفر آمانو به ایران بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.  صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی شما از ملاقات آمانو با اعضای کمیسیون برجام چه بوده است، گفت: ملاقات آمانو با کمیسیون برجام خوب بوده است و طرفین راضی بوده‌اند، آمانو با رضایت از ایران رفته است و امیدواریم مباحث و فعالیت‌های گذشته و حال در پایان سال جاری میلادی بسته شود. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره رویکرد کمیسیون ویژه برجام و اینکه آیا رویکرد آن جناحی بوده است یا نه، گفت: شهادت می‌دهم کمیسیون برجام بدون سمت‌گیری کار را جلو برده است.
 
قانون؟! کدام قانون؟
یوکیا آمانو در حالی پارچین را بازرسی کرد و نمونه‌برداری از آن شد که تمام مجاری قانونی در ایران این اقدام را نقض صریح قانون می‌دانند. دولت ایران در حالی اجازه بازرسی از پارچین را داده است که براساس مصوبه مجلس هفتم، اجازه این اقدام را نداشت. مجلس هفتم در مصوبه «قانون صیانت از دستاوردهای هسته‎ای جمهوری اسلامی» تصریح کرد: «دولت مکلف است صرفاً در چارچوب «توافقنامه پادمان» معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. اجابت درخواست‌های فراتر از «توافقنامه پادمان» توسط دولت ممنوع است». 
 

لايحه اي مقابل پول‌هاي كثيف
روزنامه اصلاح طلب قانون در مطلبی نقش پول های کثیف در انتخابات و راه حل قانونی آن را بررسی کرده است:
یکی از عرصه‌های مهم مشارکت سیاسی، شرکت مردم در انتخابات است به همين لحاظ همواره انتخابات يكي از ‌وقايع مهم كشور بوده و طبق فرمايشات مقام معظم رهبری، انتخابات همیشه در کشور ما تا حدودى یک حادثه‌ چالش‌برانگیز است. براي نمونه   مجلس هشتم را مي‌توان مجلسي دانست  كه حواشي آن تمامي ندارد، زيرا تعداد 150 نماينده با كمك‌هاي مالي محمدرضا رحيمي و با همكاري جعفر ابدالي به اين مجلس راه يافتند كه اين موضوع از دو منظر قابل تحليل است ؛اول اينكه اين شائبه ايجاد شده كه اين نمايندگان با هدفي خاص در جهت تامين منافع سياسي، اقتصادي و اجتماعي حاميان خود در مجلس چينش شده بودند ثانيا شايد اگر اين كمك‌ها نبود اين افراد اصلا به مجلس راه نمي‌يافتند و فضا براي ورود افراد اصلح به مجلس باز مي‌شد.
 
امروز سال‌ها از مجلس هشتم مي‌گذرد و وزارت كشور با اين پيشينه به فكر لايحه شفاف‌سازي منابع مالي نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي افتاده است و با هدف جلوگيري از ورود پول‌هاي كثيف به موضوع انتخابات، لايحه‌اي را تدوين و به هيات وزيران ارسال كرده كه هنوز در دولت بررسي و تعيين تكليف نشده است. حال بايد ديد سرانجام اين لايحه چه خواهد شد و آيا بايد منتظر تصويب اين لايحه براي اين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي باشيم يا خير؟ در همين راستا «قانون» در گزارش پيش روبه بررسي آخرين وضعيت و تحليل محتوايي اين لايحه پرداخته است.
 
ميرهادي رومياني نماينده مجلس: بنده اطلاعي در اين مورد ندارم.ابتدا بايد ديد دولت اين لايحه را به مجلس ارسال كرده است يا خير ؟ اين موضوع را از دولت و از مديركل تدوين قوانين و لوايح بايد پيگيري كرد. بنده فكر نمي‌كنم اين لايحه به مجلس ارسال شده باشد.وي با انتقاد از تدوين اين لايحه خاطرنشان كرد: البته بنده فلسفه وجودي لايحه را نمي‌دانم و همچنين نمي‌دانم هدف دولت چيست؟ 
 
عبدالعلي ميركوهي معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری:  البته من قبلا نيز در مورد اين لايحه مطالبي شنيده‌ام اما در كميسيون‌هاي تخصصي دولت اين لايحه را نديده‌ام چون معمولا لوايح به كميسيون لوايح ارسال مي‌شوند. از آنجايي كه‌به دست ما نرسيده پس تا اين لحظه نيز اين لايحه در مجلس اعلام وصول نشده است.
تدوين اين لايحه اقدام خوبي است كه بايد حتما انجام مي‌گرفت. بايد منابع مالي نامزدهاي انتخابات شفاف باشد. البته هم‌اكنون اگر اين لايحه مواد كمي داشته باشد و دوفوريتي در مجلس بررسي شود به انتخابات اين دوره مجلس شوراي اسلامي خواهد رسيد.
 
حسينعلي اميري،  قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس: يكي از ضرورت‌ها در بحث انتخابات، شفاف‌سازي منابع مالي  و هزينه‌هاي انتخاباتي است.با اين هدف ما اين لايحه را در وزارت كشور تدوين كرديم. ما معتقديم كه اجرايي شدن اين لايحه هم باعث جلب اعتماد مردم خواهد شد و هم اينكه يكي از بسترهاي ورود افراد شايسته‌به مجلس شوراي اسلامي فراهم خواهد شد. البته بايد گفت اين لايحه فقط مربوط به نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي است و شامل انتخابات ديگر نمي‌شود. 
احكام اين لايحه شامل چگونگي تامين منابع مالي و هزينه‌هاي رقابت‌هاي انتخاباتي از زمان ثبت‌نام داوطلب تا زماني است كه نتيجه اعلام مي‌شود. آنچه در اين لايحه ديده شده اين است كه تا يك ماه قبل از شروع ثبت نام، بانك مركزي مكلف به تعيين بانك عامل دولتي جهت افتتاح حساب براي نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي است. در اين  راستا پس از پايان مهلت ثبت‌نام و انتخاب نامزدها تمامي دريافت‌ها، پرداخت‌ها و هزينه‌هاي مربوط به انتخابات بايد براي تك‌تك نامزدها  از محل همين حساب انجام گيرد. 
 
چرا دولت لايحه را به مجلس ارسال نكرده است؟
بر اساس اين گزارش بايد گفت اين لايحه مي‌تواند مانع ورود افرادي به مجلس شوراي اسلامي شود كه شايستگي نماينده ملت بودن را ندارنداما حاميان مالي قوي دارند. هرچند كه اين لايحه فعلا فقط تدوين شده و هنوز در ابتداي راه است اما بايد گفت اصل تدوين اين لايحه نيز در جاي خود امري مهم و قابل تقدير است. اما سوالي كه مطرح است اين است كه چرا با توجه به زمان كمي كه به انتخابات مجلس باقي مانده و اهميت جلوگيري از تكرار وقايع انتخابات هشتم مجلس،  هنوز خبري از تصويب اين لايحه نيست؟



واكنش سياسي، اقتصادي و اجتماعي به هر بهانه اي
قانون در گفتگویی به فحاشی و عقده گشایی علیه رسانه ملی پرداخته و واکنش به خندوانه را نتیجه فاسد بودن! رسانه دانسته است.این در حالی است که سیاسی شدن این برنامه توسط عوامل و وابستگان به اصلاح طلبان آغاز و پیگیری شد:
داستانش از چند شب پيش شروع شد. همان شبي كه اميرمهدي ژوله و امين حيايي به برنامه خندوانه آمدند تا در نقش استندآپ كمدين با هم رقابت كنند. اما همين اتفاق ساده باعث شد جناح‌هاي مختلف سياسي اين وسط قدعلم كرده و با اظهاروجودشان براي هم، اين دو نفر را نماينده‌اي از جناح خودشان معرفي كنند.
براي بررسي اين ماجرا سراغ سعيد معيدفر، جامعه‌شناس رفتيم تا از منظر جامعه‌شناسي اين ماجرا را براي ما كالبدشكافي كند.
 
متاسفانه عرصه هاي مختلف حيات اجتماعي ما يك جورهايي تفكيك نشده است. آنچه شما به آن اشاره مي‌كنيد، اينكه يك اثر هنري در صداو سيما پيش آمده، علي‌القاعده بايد طوري باشد كه در موقع راي‌گيري كسي به سابقه طرف كاري نداشته باشد.
بارها شده كه خود صداوسيما اين عرصه‌ها را به هم دوخته است. يعني مثلا جايي فضا هنري بوده اما سياسي‌اش كرده است يا مثلا شرايط ديگري بوده و يا زيرنويس كرده و قضيه را سياسي جلوه داده. من زياد تلويزيون نگاه نمي‌كنم اما گاهي هم كه ديگران در حال تماشايش هستند و من هم به ناچار در حال تماشاي همان هستم، به نظرم گاهي بعضي برنامه‌ها، مناسب تماشا كردن هستند.
 
متاسفانه در همين حين سازمان صداوسيما با انواع و اقسام زيرنويس‌ها و كارهاي متعدد سعي دارد القا كند كسي كه اين فيلم را برنامه را تماشا مي‌كند حتما جهت‌گيري سياسي‌اش با سازمان يكي است! در واقع سازمان مي‌خواهد اين جهت‌گيري سياسي را به مخاطبانش القا كند.
متاسفانه صداوسيما يك رسانه كاملا سياسي است، صددرصد سياسي و به هيچ وجه نمي‌خواهد اين تفكيك را انجام دهد كه نبايد اين نگاه سياسي را به مردم حقنه كرد. طبيعي است كه مخاطبان هم در مقابل اين قضيه، سياسي برخورد مي‌كنند.
 
شبكه نسيم و شبكه اچ دي، جزو شبكه‌هايي هستند كه از سياست فارغ بودند. اما جديدا سريال‌ها و برنامه‌هايي در اين شبكه‌ها پخش مي‌شود كه كاملا اين شبكه‌ها را سياسي كرده است. انگار مديران سازمان نمي‌توانند بي‌طرفي خود را حفظ كنند. به نظر من مسئولان سازمان صداوسيما بايد اجازه دهند آنهايي كه با سازمان نيستند و خط مشي آن را قبول ندارند، باز هم مخاطب سازمان باقي بمانند. يعني آن دو شبكه را رها كند براي آنها. به نظر من برخورد مردم در اين زمان‌ها، محصول و نتيجه رفتار خود رسانه فاسد است. رسانه‌اي كه خودش مشكل دارد و نماينده جريان خاص است و مي‌خواهد اين جهت‌گيري را در مغز همه مخاطبانش فرو كند.
 
شايد الان اين دو شبكه مي‌توانستند افرادي را از طيف‌هاي مقابل هم جذب كنند اما سازمان چون صبر و تحمل ندارد و به نظر من مسئولانش مريض سياسي هستند، خودشان اين حساسيت‌هاي سياسي را دامن مي‌زنند. براي همين واكنش مخاطبان هم همين طور مي‌شود. ما نه در فيلم ساختن، نه در سريال‌سازي و نه حتي در موسيقي نمي‌توانيم اين جهت‌گيري سياسي را تفكيك كنيم. همين است كه مخاطب را به مقابله به مثل دعوت مي‌كنيم.
بخشي از اين جامعه جهت‌گيري سياسي خاصي دارند و مسئولان سعي مي‌كنند آنها را نديد بگيرند. بنابراين اين دسته، مجالي براي فعاليت ندارند. براي همين خواسته‌هايشان مثل عقده در دل‌شان مي‌ماند و جايي سر باز مي‌كند. اين عقده‌ها جايي بهانه‌اي پيدا مي‌كنند و بيرون مي‌ريزند. در واقع خواسته‌هايشان را به اين شكل نشان مي‌دهند. 
 

قاطعيت رهبري فتنه 88 را نقش برآب كرد
روزنامه جوان با انتشار گفتگویی منتشر نشده از آیت الله خزعلی نوشت: در روزهايي كه بر ما گذشت، يكي از سابقون انقلاب و پيشقراولان دلير و پرسابقه آن، رخ در نقاب خاك كشيد و وفاداران به نظام اسلامي را به سوگ خويش نشاند. فقيد سعيد، مرحوم آيت‌الله حاج شيخ ابوالقاسم خزعلي (قده)، از جمله روحانيوني بود كه در ادوار گوناگون تاريخ انقلاب اسلامي، نقشي نمايان داشت و از حاميان پرآوازه و غيور آن بود.
 
يكي از فرازهاي مهم زندگي مبارزاتي و سياسي حضرتعالي سخنراني تاريخي شما در جشن آزادي امام در مدرسه فيضيه است. شنيدن ماجراي آن مجلس از زبان شما مغتنم است. درآن روز شرايط آن مجلس را چگونه ديديد؟
روزنامه اطلاعات در 18 فروردين و پس از آزادي امام نوشت: اسباب خرسندي است كه رو





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن