واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه جام جم: در تابستان 94 دست رسانه ملی از برنامه موفق خالی نبود و آثاری را برای ارائه به مخاطبان خود در چنته داشت. همه شبکه ها با سیاست ها، رویکردها و مخاطبانی که برایشان تعریف شده است، برنامه ها و تولیداتی را روی آنتن برده اند که پرداختن، به همه آنها در این مجال کوتاه شدنی نیست.2 اتفاق مهم در شبکه 2 شبکه دو سیما با وجود تغییر رویکردش از کودک و نوجوان به اجتماعی در دوره مدیریت جدید اما کودکان و نوجوانان را که اصلی ترین مخاطبان ایام تابستان هستند، به دست فراموشی نسپرد و اتفاقا به نسبت سال های گذشته، برنامه های بهتری را برایشان تدارک دید . علی زارعان، مدیر گروه کودک و نوجوان این شبکه توضیح می دهد: با وجود تغییر رویکرد شبکه 2، دو اتفاق مهم در حوزه کودک و نوجوان افتاد؛ اول این که گروه های کودک و خردسال و نوجوان در هم ادغام شدند و گروه کودک و نوجوان سابق احیا شد و دوم، اختیار و مسئولیت بسیاری از مسائل جنبی از جمله تامین برنامه های خارجی دوباره به گروه کودک و نوجوان عودت داده شد. این دو اتفاق باعث یکپارچگی عوامل و امکانات شد و کمک کرد که همه به شکل بهتری پیگیر مسئولیت هایی که برعهده شان بود، شوند. علی زارعان با اشاره به همزمانی ماه مبارک رمضان با ایام تابستان می گوید: این تقارن باعث طراحی برنامه هایی شد که همزمان هر دوی این مناسبت ها را پوشش دهند. از جمله این برنامه ها «نوسفران» بود با اجرای خوب سیدجواد هاشمی که برای سحرگاه نوجوانانی که برای اولین بار روزه می گرفتند، طراحی شده و اتفاقا مخاطبان زیادی را هم به خود جذب کرد . بزرگ ترین دکور برای «محله گل و بلبل» وی از «محله گل و بلبل» به عنوان دیگر برنامه شاخص گروه کودک و نوجوان شبکه دو نام برد و گفت: در دوره جدید مدیریت شبکه دو سعی شده از مجموعه های ترکیبی جنگ مانند به سمت و سوی نمایش های اثرگذار حرکت شود. در همین راستا، برنامه محله گل و بلبل یک تجربه موفق بود که بزرگ ترین دکور ممکن برای آن ساخته شد. در سال های گذشته هیچ برنامه تلویزیونی دکور 1200 متری نداشته است که در قالب آن یک محله کامل با بافت کاملا ایرانی و سنتی در آن ساخته شود. در عین حال حضور هنرپیشه های حرفه ای و شناخته شده در کنار بازیگران موفق مجموعه عموپورنگ، موفقیت های این برنامه را کامل کرد و باعث شد یک وزنه جدید در کار کودک و نوجوان به وجود بیاید. زارعان ادامه می دهد: سعی داشته ایم سطح برنامه «فیتیله» را هم به یک تراز استاندارد و مطلوب برسانیم که این رویکرد در فصل جدید این برنامه که در تابستان تولید شده و در فصل پاییز به روی آنتن می رود، نمود بیشتری خواهد داشت. تغییر رویکرد در «ماه عسل» شبکه سوم سیما هم در تابستان گذشته برنامه های متنوعی را برای پخش تدارک دیده بود که شاخص ترین شان بی گمان «ماه عسل» است. این برنامه در ماه مبارک رمضان که مقارن شده بود با روزهای ابتدایی فصل تابستان یکی از پرمخاطب ترین ها بود به اعتراف موافقان و مخالفانش. مهدی مزینانی، مشاور مدیر شبکه 3 درباره برنامه ماه عسل تصریح می کند: سری جدید برنامه یک تغییر رویکرد نسبت به سری های قبل در خود داشت و به صورت موضوع محور پخش می شد. به عبارت دیگر، هر قسمت از برنامه یک موضوع را مطرح کرده و حول آن از مهمان یا مهمانانی دعوت به عمل می آورد و به آن می پرداخت. زارعان: محله گل و بلبل یک تجربه موفق بود که بزرگ ترین دکور برای آن ساخته شد. هیچ برنامه تلویزیونی دکور 1200 متری نداشته که در آن یک محله کامل با بافت کاملا ایرانی سنتی ساخته شود وی می گوید: این تغییر رویکرد علاوه بر حفظ مخاطبان همیشگی برنامه، بینندگان جدیدی را هم به آنها افزود. نظرسنجی ها و نظرات مردم نشان می داد که ماه عسل علی رغم پخش همزمان با برنامه پرمخاطب خندوانه همچنان یکی از پربیننده ترین های تلویزیون بود. مزینانی درباره حواشی به وجود آمده برای این برنامه هم توضیح می دهد: تمام حواشی ها به یکی دو برنامه محدود بود که معاونت محترم سیما هم نسبت به آن واکنش نشان داد. به طور قطع، برای سال های آینده همین کاستی های کوچک هم برطرف خواهد شد. ملودرام اجتماعی ـ ارزشی رسانه ملی در تابستانی که گذشت چند سریال و مجموعه نمایشی را برای مخاطبانش به روی آنتن فرستاد که شاخص ترین شان «تنهایی لیلا» و «تعبیر وارونه یک رویا»؛ اولی به کارگردانی محمدحسین لطیفی و دومی ساخته فریدون جیرانی. یک منتقد پیشکسوت تلویزیون و سینما سریال تنهایی لیلا را موفق تر از تعبیر وارونه یک رویا ذکر می کند و می گوید: سریال لطیفی دارای ویژگی ها و شاخص های جذابیت بیشتری بود. ملودرام اجتماعی ـ ارزشی، درام پردازی قوی و پرداخت خوب شخصیت ها در کنار کارگردانی متبحرانه لطیفی دست به دست هم داده بود تا بینندگان و خانواده های زیادی پیوندهای عاطفی و حتی عقلانی با شخصیت های سریال برقرار کنند. شاید بعضی مسائلی که در این سریال مطرح شد برای برخی از مخاطبان چندان قابل باور نبود، اما پرداخت خوب نویسنده سرپوشی گذاشته بود بر این نقطه ضعف و کمک کرده بود به برقراری ارتباط مخاطبان با شخصیت های اصلی سریال، لیلا و محمد . آذین: درام پردازی قوی و پرداخت خوب شخصیت ها در کنار کارگردانی متبحرانه لطیفی دست به دست هم داده تا بینندگان پیوند عاطفی با شخصیت های «تنهایی لیلا» برقرار کنند جبار آذین ادامه می دهد: این شخصیت پردازی های مناسب و بازی های خوبی که لطیفی از بازیگران گرفته بود در کنار پرداخت خوب تصویری سریال، تنهایی لیلا را یک کار موفق و پرمخاطب از آب و گل درآورده بود. توجه به فعالیت نیروهای امنیتی اطلاعاتی و نشان دادن کارایی و قابلیت های آنها را از ویژگی های مثبت مجموعه نمایشی تعبیر وارونه یک رویا ذکر می کند، اما در مجموع این سریال را یک نقطه ضعف در کارنامه هنری فریدون جیرانی در مقام یک کارگردان و سریال ساز می داند. این سریال با نگاهی مقلدانه از فیلم های جاسوسی خارجی ساخته شده و پرداخت درستی روی شخصیت های اصلی اش یعنی نیروهای امنیتی و جاسوس ها صورت نگرفته بود. جیرانی موفق نشده بود یک چهره واقعی از این شخصیت ها به مخاطبان خود ارائه دهد. موفق ترین برنامه تابستانی شاید در بین تمام برنامه های تابستانی شبکه های مختلف سیما نتوان موفق تر از خندوانه یافت، این برنامه گفتگو محور طنز هرچند در سری نخست مخاطبان کمی داشت ولی در سری دوم که با روزهای کشدار تابستانی مصادف بود، توانست جمع زیادی از بینندگان را در ساعات پایانی شب پای شبکه ای بنشاند که بسیاری از ما با آن آشنا نبودیم. این همراهی با برگزاری مسابقه استند آپ کمدی و رقابت چهره های شاخص طنز به اوج رسید. گفته می شود که خندوانه قرار است تا چند هفته آینده به پایان برسد و البته تا فردا شب به دلیل اعلام عزای عمومی پخش نخواهد شد ولی این برنامه با ساختاری ساده ولی محتوایی حساب شده می تواند الگویی موفق برای تولید برنامه های بعدی در شبکه های سیما باشد. محسن محمدی رادیو و تلویزیون
شنبه ، ۴مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه جام جم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]