تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814607120




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دست دولت برا‌ي بهبود اقتصاد بورس بسته است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دست دولت برا‌ي بهبود اقتصاد بورس بسته است
ركود در اقتصاد، نرخ سود بالاي بانكي و از همه مهم‌تر مشخص نبودن سياست دولت در مواجهه با بورس اوراق بهادار خشم سهامداران را از وضعيت كنوني بازار به همراه داشته است...
نویسنده : هادي غلامحسيني 


ركود در اقتصاد، نرخ سود بالاي بانكي و از همه مهم‌تر مشخص نبودن سياست دولت در مواجهه با بورس اوراق بهادار خشم سهامداران را از وضعيت كنوني بازار به همراه داشته است، اين درحالي است كه اثرات عيني لغو تحريم‌ها و توافق هسته‌اي نيز با گذشت ماه‌ها از توافق وين هنوز در اقتصاد به چشم نخورده است و در اين بين افت بهاي جهاني قيمت نفت خبر از تدوين بودجه‌اي، بس سنگين در اقتصاد مي‌دهد كه شركت‌ها نيز به دليل رشد ماليات‌ها تحت تأثير اين اتفاق ناخوشايند قرار خواهند گرفت.
اقتصاد ايران اگرچه از فرصت‌هاي زيادي براي رشد و توسعه برخوردار است اما به همان ميزان نيز از تهديدهاي زيادي جهت رشد منفي نيز برخوردار است كه اين امر بر بهاي سهام شركت‌هاي داخل بورس اوراق بهادار و شركت‌هاي خارج از اين بازار اثر گذاشته است به‌طوري كه ارزش سهام شركت‌هاي داخل بورس با افت مواجه شده است و شركت‌هاي خارج از بورس نيز همانند شركت‌هاي داخل بورس با ركود جدي موجه شده‌اند.
به دليل نقش قابل ملاحظه دولت در اقتصاد و همچنين قدرت‌نمايي نهادهاي سرمايه‌دار حقوقي كه به نوعي بر روند اقتصاد اثر‌گذار هستند، بودجه ساليانه كشور تا حدودي مسيري كه اقتصاد قرار است در سال آتي طي كند را به نمايش مي‌گذارد. حال از آنجا كه بودجه دولت وابسته به نفت است افت بهاي جهاني نفت مساوي است با افزايش قيمت ارز، ماليات و بهره‌هاي مالكانه.
به‌طور نمونه افت بهاي جهاني نفت حتماً بر بودجه هدفمندي يارانه‌ها (به ضرر مردم) اثر خواهد گذاشت و از سوي ديگر بهاي ارز، ماليات، نرخ خوراك پتروشيمي‌ها و پالايشي‌ها و... را افزايش خواهد يافت؛ اين موارد نشان از سخت‌تر شدن زيست شركت‌هاي موجود در كشور مي‌دهد، به‌طوري كه بهاي سهام شركت‌هاي موجود در بازار با افت بيشتري شايد مواجه شود.
در اين بين از آنجايي كه افت بهاي جهاني نفت دست دولت را براي سرمايه‌گذاري بسته است و دولت حتي در تأمين مخارج جاري سال آتي كشور شايد به استقراض رو آورد، ‌دولت از هم اكنون براي گشايش اقتصادي تنها به عملياتي شدن برجام چشم دوخته است تا از اين طريق سرمايه خارجي به داد اقتصاد ايران برسد و به جهت سرمايه‌گذاري جرا‌حت‌هاي اقتصاد ايران كمي التيام يابد، ‌اما نبايد از نظر دور داشت كه سرمايه ترسو است و براي ورود به كشوري بايد خيلي از موارد به جهت حفظ امنيت سرمايه‌گذار تنظيم شده باشد كه در كشور با مشكلاتي از اين منظر رو به رو هستيم كه يكي از اين مشكلات فساد موجود در ساختار و بدنه دولت است.
در پايان به نظر مي‌رسد بازار سهام شرايط پيش روي اقتصاد ايران را به خوبي درك كرده باشد زيرا بي‌تفاوت به وعده‌ها و شعارهاي دولت كه همه‌اش از اعتبار برجام حادث مي‌شود، روند حركتي خود را با تخليه حباب و از دست دادن بخشي از ارزش خود ادامه مي‌دهد و در اين بين بخشي از سرمايه‌گذاران خود را در حال خروج از اين بازار به مقصد بانك مي‌بيند. گفتني است كه از طريق سپرده‌گذاري بانكي بدون دردسر و هيچ‌گونه ريسكي مي‌توان به سود ساليانه‌اي بالغ بر 20درصد دست پيدا كرد، با چنين رقيبي بي‌شك بورس اوراق بهادار نمي‌تواند از نظر بازدهي حرفي براي گفتن در ميان بازار‌ها داشته باشد اين در حالي است كه ركود و بي‌برنامگي دولت براي خروج از ركود و همچنين بهبود شرايط در بورس، براي سهامداران شده قوز بالا قوز.
 بورس در روزهاي گرم تابستان سردترين روزهاي معاملاتي خود را پشت سر گذاشت، به‌طوري كه تنها در شهريور ماه شاخص كل بيش از 3 هزار و 640 واحد افت كرد؛در اين ماه به رغم انتشار اخبار مثبت سياسي و رأي كنگره امريكا به برجام، بازار سرمايه بدون كوچك‌ترين واكنشي به اين اخبار، به روند نزولي خود شدت داد و با افزايش ريزش قيمت‌ها و همچنين رشد تقاضاي فروش مواجه شد.
به اين ترتيب در آخرين ماه تابستان و انتشار خبرهايي مربوط به تصويب خوراك 13 سنتي پتروشيمي‌ها در كنار عدم حمايت‌هاي دولت از بازار سرمايه، اوضاع اين بازار وخيم‌تر و موجب ريزش‌هاي سنگين شاخص شد. وقوع اين اتفاق در تالار شيشه‌اي موجب شد تا عده كثيري از سرمايه‌گذاران فرار را بر قرار ترجيح داده و با زيان از تالار حافظ خداحافظي كنند، اما عده‌اي هم در اين بازار ركودي باقي ماندند تا شايد شاهد آغاز روند صعودي بورس بعد از لغو تحريم‌ها و ورود سرمايه‌گذاران خارجي باشند.
با اين حال رسيدن شاخص بورس به ارقامي كمتر از ابتداي سال، از بين رفتن بازدهي سهامداران، ريزش شديد حجم معاملات و همچنين افت ارزش بازار سرمايه و تشديد نگراني‌ها در اين ماه نشان داد كه بورس تهران در شرايط مطلوبي قرار نداشته و نيازمند تصميمات جدي و اساسي براي بهبود است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن