تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805383979




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حفظ تحريم هاي ايالتي آمريکا، مانوري سياسي و بي اثر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ مهر ۱۳۹۴ (۱۰:۰ق.ظ)
موج بررسي کرد؛ حفظ تحريم هاي ايالتي آمريکا، مانوري سياسي و بي اثر موج - گروه اقتصاد سياسي
باقي ماندن تحريم هاي ايالتي در آمريکا از سوي برخي فرمانداران مهم ترين خبري بود که بعد از ناکامي بزرگ جمهوري خواهان در کنگره اين کشور عليه توافق هسته اي در ماه جاري (سپتامبر) منتشر شد. سلاح اقتصادي تحريم ها در آمريکا به اندازه اي مورد استفاده قرار مي گيرد که گاهي نهادهاي اين کشور را در مقابل يکديگر قرار داده و ناپايداري و عدم انسجام تصميمات را براي اين کشور به ارمغان مي آورد.
اوايل ماه جاري (سپتامبر) بود که پانزده فرماندار آمريکايي از اعضاي حزب جمهوري‌خواه به رئيس‌جمهور اين کشور طي نامه اي اعلام کردند که بدون‌ توجه به سرنوشت تحريم‌هاي کشوري عليه ايران، تحريم‌هاي ايالتي کماکان پابرجا باقي خواهد ماند.
قانون اساسي آمريکا اختياراتي به فرمانداران اين کشور مي دهد تا بتوانند در قبال برخي اقدامات رئيس جمهورشان ابراز وجود کنند. در متن برنامه جامع اقدام مشترک هسته اي نيز به کار بردن اصطلاح «تشويق» نشانگر اين قدرت فرمانداران ايالت هاي آمريکا است.
در بند 25 برجام درباره لغو تحريم هاي ايالتي آمده است: «چنانچه قانوني در سطح ايالتي يا محلي در ايالات متحده مانع از اجراي لغو تحريم هاي مشخص شده در اين برجام شود، ايالات متحده با در نظر گرفتن تمامي اختيارات موجود گام هاي مقتضي را به منظور تحقق اجراي آن (لغو تحريم ها) اتخاذ خواهد کرد.
ايالات متحده به طور فعال مقامات در سطح ايالتي يا محلي را "تشويق" خواهد کرد که تغييرات در سياست ايالات متحده منعکس شده در لغو تحريم هاي وفق اين برجام را در نظر داشته و از اقداماتي که با اين تغيير در سياست همخواني ندارد، خودداري کنند.»
مهدي مطهرنيا، عضو هيأت علمي دانشگاه و تحصيل کرده دوره دکتراي علوم سياسي هاوايي، در خصوص اظهارات ضد برجام فرماندران آمريکا به موج گفت: «اقدام فرمانداران، مانور گسترده سياسي در استانه انتخابات 2016 آمريکا است. پيروزي اوباما آنچنان بر جمهوري خواهان سخت تمام شده است که در جهت پاسخگويي بر شکست خود بر آمده اند. مخالفت هاي ايالتي نشان دهنده اين است که جمهوري خواهان از تمام انباشته و اندوخته هاي خود در راستاي مقابله با پيروزي اوباما استفاده مي کنند.
مطهرنيا افزود: «اينکه آيا ايالت ها خواهند توانست تحريم هاي خود را عليه ايران حفظ کنند يا نه بحث ديگري است؛ نکته مهم اين است که آوردن اين همه ايالت جمهوري خواه عليه توافق هسته اي تلاش براي جبران شکست سياست هاي جمهوري خواهان است.»
برخي کارشناسان، مسائل فني قطعنامه 2231 را قوي تر از آن ميدانند که تحريم هاي ايالتي آمريکا بخواهد مانعي بر اجراي برجام باشد؛ از اين نظر پشتوانه جهاني قطعنامه 2231 تعيين کننده نهايي خواهد بود.
اميرعلي ابوالفتح، کارشناس مسائل آمريکا، در اين باره معتقد است: «اگرچه ايالت هاي آمريکا مي توانند در صورت تداوم و اجرا شدن برجام محدوديت هايي عليه ايران شکل دهند اما اکنون که قطعنامه هاي قبلي شوراي امنيت با قطعنامه 2231 ملغي مي شود حتي دولت فدرال آمريکا نيز از توان گذشته براي اعمال تحريم و جلب حمايت ديگر کشورها در اين باره برخوردار نخواهد بود، بنابراين نبايد خيلي اين اقدام اخير فرمانداران جمهوري خواه را جدي گرفت.»
حسن بهشتي‌پور، تحليل گر مسائل سياست خارجي ايران، در توضيح اين مسأله بدترين حالت ممکن را متصور مي شود و باقي ماندن تحريم هاي ايالتي را بر مبادلات اقتصادي ايران بي اثر مي داند و به موج مي گويد: «تحريم هاي ايالتي را رئيس جمهور آمريکا نمي تواند لغو کند اما اجراي آن را مي تواند متوقف کند. نکته مهم اين است که ما اصلا مناسباتي از نظر اقتصادي با آمريکا نداريم. مشکل ما تحريم هاي ثانويه بود که آمريکا از کشورهاي جهان خواسته بود که از مبادله اقتصادي با ايران جلوگيري کنند.»
بهشتي پور ادامه داد: «تحريم هاي ايالتي مربوط به اين مي شود که ايران بخواهد؛ مثلا به ايالت کاليفرنيا پسته يا فرش صادر کند. حجم مبادلات ما با آمريکا زير 20 ميليون دلار است، بنابراين بايد گفت اولا اينکه رئيس جمهور آمريکا مي تواند جلوي اجراي اين تحريم ها را بگيرد و اين اختياري است که قانون اساسي آمريکا به رئيس جمهور مي دهد و ثانيا اينکه ايران مبادلات خاصي با آمريکا ندارد.»
به نظر مي رسد حتي اگر ايالات آمريکا بخواهند تحريم هاي خود را عليه ايران حفظ کنند باز هم اين مسأله از تماميت و يکپارچگي کامل برخوردار نباشد؛ چرا که بر اساس اعلام منابع خبري تاکنون از بين 50 ايالت آمريکا، 15 تا 20 فرماندار خواستار حفظ تحريم ها شده اند و بقيه فرمانداران در اين خصوص اعلام نظري نداشته اند. با وجود اين برنامه جامع اقدام مشترک دولت آمريکا را متعهد به پاسخگويي درخصوص برجام مي کند و هرگونه دست اندازي ايالتي مي تواند دولت اين کشور را در مقابل خواست مشترک جامعه جهاني قرار خواهد دهد.

محمد قربانپور شيخاني














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن