تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803044210




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جای خالی دولت‌مردان و وزیر بهداشت در مرگبارترین حادثه حج! |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: جای خالی دولت‌مردان و وزیر بهداشت در مرگبارترین حادثه حج!
اگر تنها به این نکته از حادثه امروز توجه کنیم که رویداد مرگبار امروز منا، مرگبارترین حادثه‌ای بوده که حج به خود دیده تا دریابیم که فارغ از حضور شمار زیادی از زائران ایرانی در این مناسک، وسعت این رویداد تلخ انسانی، نزدیک بودن محل رویداد، قرابت های دو کشور و مولفه های فراوان دیگری وجود داشت که بر اساس آن می‌بایست دولت مردان کشورمان خیلی پیشتر از سایر کشورها درباره رویداد امروز منا اعلام موضع می‌کردند و دست به کار می‌شدند؛ اتفاقی که رخ نداد تا جا داشته باشد از ایشان بخواهیم هرچه سریع تر جبران مافات کنند یا منتظر باشند...
کد خبر: ۵۳۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶ - 24 September 2015




ساعتی است که شمار جان باختگان رویداد تلخ صحرای منا چهار رقمی شده و همچنان افزایش پیدا می‌کند تا ابعاد دردناک ماجرا لحظه به لحظه وسعت بیابد ولی هرچه این اعداد و ارقام در رشد از خود سرعت نشان می‌دهند، بیشتر متوجه کندی واکنش دولت مردان کشورمان می‌شویم!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که با رقم خوردن حادثه سقوط خونین جرثقیل در مسجد الحرام و جان باختن شمار زیادی از زائران کشورهای مختلف به فاصله چند روز تا فرارسیدن موسم حج تمتع، به نظر می‌رسید که مسئولان عربستانی تدابیر شدیدی برای امن کردن فضای انجام مناسک حج به کار گیرند، اتفاقاتی از سرزمین وحی مخابره می‌شود که در حافظه تاریخ مشابهی نداشته است.

این اتفاق به قدری بزرگ و دردناک است که احتمالا خبر آن به گوش تمامی جهانیان رسیده و بسیاری را شوک زده کرده است. به ویژه آنکه در موسم حج بسیاری از زائران کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کنند و وقوع هر اتفاق نگران کنده در سرمین وحی، موجی از نگرانی برای خانواده و نزدیکان این زائران و حتی مسئولان مرتبط با ایشان در موطنشان مخابره می‌کند.

این را می‌شود از حال و هوای ایران هم متوجه شد؛ چه زمانی که چند ماه پیش، خبر تعرض در فرودگاهی در عربستان به خشم عمومی ایرانیان منجر شد و دست آخر با تدبیر دولت مردان، به توقف اعزام ائران عمره و مشروط کردن از سرگیری اعزام متقاضیان حج به شروطی مهم گره خورد، چه روزی که خبر سقوط جرثقیل در نزدیکی مسعا در ضلع پشتی مقام ابراهیم در مسجد الحرام، همه را نگران وضعیت زائران ایرانی در مکه مکرمه نمود و چه امروز که از زمان اعلام خبر جان باختن شماری از زائران ایرانی در مسیر رمی جمرات، خیلی ها تاب و توان ندارند منتظر بمانند تا از وضعیت حجاجشان مطلع شوند.

البته مسئولان ایرانی به خوبی از این نگرانی ها آگاهند و می‌دانند که جنس دغدغه ایرانیان در چنین مواقعی چقدر متفاوت از دغدغه دیگر کشورهاست چراکه بارها در حوادث تلخی که در آن سرزمین رخ داده، شمار زیادی از ایرانیان جان باخته‌اند و چه بسا از این روست که می‌بینیم مسئولان سازمان حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی مرتب در ساعات ایرانی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به حادثه امروز در منا با رسانه ها سخن گفته‌اند و تلاش داشته‌اند از نگرانی ایرانیان بکاهند.

این در حالی است که اخبار مخابره شده از منا حکایت از آن دارد که ابعاد رویدادی که امروز در مسیر رمی جمرات، به دلیل بسته بودن برخی معبرها و ازدحام جمعیت رخ داد، بسیار وسیع تر از آن است که عربستانی ها از کنترل اوضاع بر بیابند به گونه‌ای که اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان از پشته شدن پیکرهای کشته شدگان روی زمین به مدت چند ساعت خبر می‌دهد و فیلم ها و تصاویر ارسالی حکایت از آن دارد که سعودی ها در اموری مانند ساماندهی اجساد نیز تا حدود زیادی ناتوانند.











بر این اساس می‌توان فهمید که چه اوضاعی در سرزمین وحی حاکم است؛ اوضاعی که احتمالا با جزئیات بیشتری به گوش مسئولان ایرانی رسیده است چراکه از زبان قاضی عسکر، سرپرست حجاج ایرانی می‌شنویم: «ما یک ستاد بحران تشکیل داده‌ایم و داریم دنبال می‌کنیم و تمام بیمارستان ها را بررسی می‌کنیم تا حجاجمان را پیدا کنیم. سعودی ها حتی اجازه نمی‌دهند که نیروهای ما در صحنه حاضر شوند و مجروحان ما را شناسایی کنند و ما نمی‌دانیم این چه شیوه خدمت رسانی است. بدانید لحظات سختی بر ما می‌گذرد.

به همه کسانی که دسترسی داشتیم و همه مسئولان اطلاع داده و همه را در جریان گذاشتیم؛ با جهانگیری معاون اول هم صحبت کردیم و با آقای لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و امیرعبداللهیان[معاون عربی آفریقایی وزیر خارجه کشورمان] و آن مقداری که باید انجام می‌شده است. اگر در بعثه[مقام معظم رهبری] بودید، می‌دیدید که همه کسانی که می‌توانستند کمک کنند، با تمام توان دارند کمک می‌کنند اما وقتی راه‌ها را می‌بندند و نمی‌گذارند کمک کنیم دستمان کوتاه است.»

اینجاست که سکوت دولت مردان کشورمان عجیب به نظر می‌رسد و حتی ابهام آفرین می‌شود چراکه می‌بینیم مسئولان وزارت خارجه به نوبه خود در راستای انجام وظایفشان در سریع ترین زمان ممکن گام برداشته و با احضار کاردار عربستان به وزارت خارجه، بی تدبیری منجر شده به شکل گیری رویدادی تا این اندازه دردناک و وسیع را غیر قابل اغماض می‌خوانند اما دیگر دولت مردان سکوت ر پیش می‌گیرند.

سکوتی که اگر از برخی دولت مردان قابل اغماض به نظر برسد، از وزارت بهداشت و نهادهای امدادی کشور پذیرفتنی نیست، به ویژه آنکه بدانیم در رویداد امروز منا، جان بسیاری از هموطنانمان به خطر افتاده و وظیفه ذاتی امثال وزارت بهداشت، رسیدگی به امور اینچنینی‌ست. درست مثل مواقعی که رویدادهایی چون افزایش غلظت گرد و غبار، فراگیر شدن عارضه‌های مختلف یا حتی وقوع حوادث مترقه و غیر مترقبه موجب می‌شود که همه از این وزارت خانه و وزیر توقع حضور و رسیدگی عاجل داشته باشند.

بر این اساس جا داشت که نهادهایی چون وزارت بهداشت و هلال احمر کشورمان، آمادگی خود برای حضور در عربستان و یاری رساندن به آسیب دیدگان، به ویژه هموطنانمان را به سرعت اعلام کرده و تدابیری اتخاذ کنند که این حضور عملیاتی شود تا دست کم خیال همه از بابت درمان زائران مجروح و حتی انتقال ایشان به کشور راحت شود.

این در حالی است که اگر تنها به این نکته از حادثه امروز توجه کنیم که رویداد مرگبار امروز منا، مرگبارترین حادثه‌ای بوده که حج به خود دیده تا دریابیم که فارغ از حضور شمار زیادی از زائران ایرانی در این مناسک، وسعت این رویداد تلخ انسانی، نزدیک بودن محل رویداد، قرابت های دو کشور و مولفه های فراوان دیگری وجود داشت که بر اساس آن می‌بایست دولت مردان کشورمان خیلی پیشتر از سایر کشورها درباره رویداد امروز منا اعلام موضع می‌کردند و دست به کار می‌شدند؛ اتفاقی که رخ نداد تا جا داشته باشد از ایشان بخواهیم هرچه سریع تر جبران مافات کرده و اعلام نظر کنند یا منتظر باشند که در ساعات و روزهای آینده، به شبهاتی که ایجاد می‌شود، روبرو شده و مجبور به پاسخ گویی شوند!





مطالب مرتبط
اولین واکنش پادشاه عربستان پس از حادثه «منا»
نیروی هوایی مسئول انتقال مصدومین حادثه مکه









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن