تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835798365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش شبکه های فارسی زبان در تهاجم فرهنگی چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری تسنیم: تهاجم فرهنگی به وسیله سریال های به ظاهر کم اهمیت شبکه های فارسی زبان غرب از اصلی ترین اهداف راهبردی و استراتژیک غرب است که به نحوی بنیان های اخلاقی و فرهنگی جامعه اسلامی را مورد هدف قرار داده است.به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ،هجمه سریال های خارجی و ترکی در شبکه های فارسی زبان مقیم اروپا امروز آنچنان همه گیر شده است که حقیقتا راه مقابله با آن و نقد و واکاوی آن در راستای شناخت آن به مثابه یک پدیده فرهنگی دشوار گردیده است. زرادخانه شبکه های فارسی زبان و تولیدات متنوع آنان برای ورود به خانه های مردم ایران آنچنان طرح ریزی شده و پر قدرت ظاهر گردیده است که بسیاری از کارشناسان فرهنگی را متعجب نمود. متعجب از این حیث که چرا سریال های متعدد اینچنین بنیان خانواده و فرهنگ اسلامی - ایرانی را هدف قرار داده اند. غرب از اواخر قرن بیستم شاهد وقوع انقلاب جنسی بود. این انقلاب که محصول یک جریان فرهنگی برآمده از کانون بحران زده روان شناسی می باشد، انسان را به مثابه یک اتم جنسی مورد نظر قرار می دهد. یعنی آنکه انسان چیزی نیست جز مجموعه ای از تمایلات و غرایز جنسی که در پی ارضاء آن است. این جریان عرصه زندگی برای انسان را بستری برای تجارب عمدتا جنسی می پندارد و اساسا معتقد است که با فروپاشی اخلاقیات در غرب به ویژه از قرن بیستم چه مانعی وجود دارد تا سد راه این تنوع طلبی جنسی بشود؟ وقتی اخلاق مبدل به یک امر خیالی و انتزاعی می شود پس اصلا چرا انسان خود را به هر تجربه نامشروعی تن ندهد؟ روانشناس پست مدرنی همچون جودیت باتلر (که خود همجنس باز بود) در کتاب "آَشفتگی جنسی" معتقد است انسان اساساً هیچ جنسیت مشخصی ندارد (یعنی نه مرد است نه زن) به اعتقاد او این خواست فرهنگی قدرت است که انسان ها را به "مرد" و "زن" تقسیم می کند و این امر حاصل یک نگاه تبعیض آمیز به انسان است، پس انسان وقتی جنسیت مشخصی ندارد، هر تجربه ای مجاز است. این نگاه باتلر که وام دار میشل فوکو جامعه شناس معروف فرانسوی (او نیز همجنس گرا بود) و برخی از گرایاشات متفکران مکتب فرانکفورت بود به جای اینکه در نقد قدرت، سرمایه داری و طبقه مسلط را مورد هدف قرار دهد سراغ قانونی نمودن ازدواج دو جنس موافق می رود. کشور های آسیایی مانند ترکیه، مصر، چین، ژاپن و ... در پی انقلاب جنسی اروپا، خود دچار تحولاتی شدند آنها از یک طرف خواهان جذب این طرز تفکر (حاصل از انقلاب جنسی) بودند و از یک طرف ساختار سنتی جامعه حالت تدافعی در مقابل این استحاله فرهنگی به خود گرفت. سریال های شبکه های فارسی زبان چند ویژگی مهم دارند که آن ها را بر می شمریم ، اول آنکه تصویر اشاعه یافته از جامعه در این آثار دروغ محض است، در این سریال ها بعضا شاهد خانه های مجلل و ماشین های آخرین مدل هستیم این در حالی ست که در کشوری مانند ترکیه بحران اقتصادی تا همین چندی پیش موجب تظاهرات اعتراضی میدان تقسیم شد. اما به دلیل آنکه سازندگان این آثار تنها مضامین خود را از میان مناسبات طبقه حداقلی صاحب سرمایه انتخاب می کنند اصلا بحران اقتصادی جامعه خود و شکاف طبقاتی آن را نمی بینند. دوم آنکه تصویر خانواده در این سریال ها به عنوان عنصری مرتجع و نشانه عقب ماندگی ارائه می شود تعهد به خانواده و نداشتن روابط پنهان عمدتا جنسی هر یک از اعضای خانواده نشانه تحجر است و لذا باید دانست که آنها بنیاد خانواده را هدف گرفته اند. نگرشی که در این سریال ها تبلیغ می شود این است که بگویند چه اشکال دارد که هر فردی در کنار داشتن روابطی درون خانواده، زندگی خارج از آن و روابطی پنهانی نیز داشته باشد؟ سوم آنکه این آثار ساختاری کاملا فریبنده و ایدئولوژیک دارند مبنی بر اینکه انسان به مثابه یک فرد می تواند با اراده خود مسیر زندگی اش را انتخاب کند این در حالی ست که در جوامع سرمایه داری انسان به دلیل سیطره استعماری صاحبان کار مجبور است آن طور زندگی کند که بتوان امرار معاش نماید پس انسان در یک جامعه لیبرال مختار نیست تا مدل زندگی خود را خودش انتخاب کند و این امر در این سریال ها نادیده گرفته می شود. چهارم موضوع عمده این سریال های حول محور دو مضمون اصلی "شهوت" و "خشونت" می چرخد و این امر خود موجب ترویج این مضامین می گردد. فعالیت شبکه های فارسی زبان خارجی در عرصه تهاجم فرهنگی در راستای هدف اصلی آن که استحاله باور های فرهنگی که ریشه در تشیع دارد، است. استعمار غرب پس از انقلاب اسلامی و با مشاهده تقویت باورهای فرهنگی مردم در راستای بنیان های اسلامی و تشیع به این نتیجه رسید که نفوذ فرهنگی بیش از هر نفوذ امنیتی و سیاسی موثر واقع خواهد شد این امر تنها در حوزه سریال سازی خلاصه نمی شود بلکه این شبکه ها در تمام برنامه های سیاسی و اجتماعی و حتی خبری خود نیز اهداف تهاجمی را دنبال می کنند. ارتشبد سابق حسین فردوست در کتاب خاطرات خود "ظهور و سقوط سلطنت پهلوی" در دوره آموزشی خود به عنوان رئیس دفتر ویژه اطلاعات در رژیم پهلوی در مراکز آموزشی سرویس اطلاعاتی بریتانیا می نویسد شبکه های همچون سرویس جهانی "بی بی سی" اتاق فکری خاصی دارند تا طرح ریزی کنند که چگونه می توانند با ساخت خبر و برنامه های مختلف به نفوذ فرهنگی و سیاسی خود در ایران اقدام نمایند. این امر تا آنجا پیش می رود که در دی ماه سال 1387 بخش فارسی زبان این شبکه با بودجه 22 میلیون دلاری از سوی وزارت خارجه بریتانیا تاسیس گردید تا زمینه های کودتای 1388 را فراهم آورد. پس از بی نتیجه ماندن طرح کودتا، این شبکه ها فاز دیگری از پروژه تهاجم فرهنگی را آغاز نموده اند که بیش از پیش بر نفوذ به میان باور های فرهنگی مردم ایران تاکید دارد. تهاجم فرهنگی به وسیله سریال های به ظاهر کم اهمیت شبکه های فارسی زبان غرب از اصلی ترین اهداف راهبردی و استراتژیک غرب می باشد که به نحوی بنیان های اخلاقی و فرهنگی جامعه اسلامی را مورد هدف قرار داده است راه مقابله با این جریان تنها در تقویت و تحکیم جریان فرهنگی برآمده از اصل انقلاب اسلامی می باشد. منبع:مشرق


چهارشنبه ، ۱مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری تسنیم]
[مشاهده در: www.tasnimnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن