واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام محمد واعظ موسوی:
حوزههای علمیه وامدار امام محمد باقر(ع) هستند
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز حوزههای علمیه شیعه وامدار فعالیتهای سنگینی است که امام محمد باقر(ع) در آن دوران انجام دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، دوران امام محمد باقر(ع) از جمله دوران پر فراز و نشیب تاریخ اسلام است، این امام بزرگوار با درایت و تدبیر توانستند به بهترین شکل شرایط دوران خود را مدیریت کنند. پیشوای پنجم شیعیان از نظر علمی در جایگاه بالایی قرار داشتند، به طوری که لقب باقرالعلوم به ایشان داده شد، البته ایشان به تربیت شاگردانی پرداختند تا بتوانند به کمک آنها به ترویج مکتب تشیع و اهل بیت(ع) بپردازند که ابوعبداللّه جابربن یزید بن حارث جعفی، محمد ابن مسلم ثقفی کوفی، عبدالملک بن اعین، سلیمان بن خالد، برید بن معاویه عجلی، ابوخالد کابلی، فضیل بن یسار، ابوالصباح کنانی، حماد بن ابی سلیمان، داوود بن ابی هند سرخسی، محمد بن اسحاق، میمون قداح مکی، معروف بن خربوذ و عبدالله بن عطاء مکی را میتوان از جمله شاگردان حضرت ذکر کرد. به منظور آشنایی با شرایط و دوران امام محمد باقر(ع) با حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد واعظ موسوی، عضو مجلس خبرگان رهبری به گفتوگو پرداختیم. فارس: دوران امام محمد باقر(ع) دارای چه ویژگیهایی بود و این امام بزرگوار برای مبارزه با شرایط چه تمهیداتی را پیشبینی کردند؟ این امام بزرگوار در خاندان پاک و مطهری متولد شد و از اوج عظمت، کمال، معنویت و اخلاق برخوردار بود به طوری که همه عناصر شخصیت انسانی به اندازه کمال به لطف و فضل الهی در اختیار این امام بود. پیشوای پنجم شیعیان در همه عرصههای فکری، عقیدتی و عاطفی توانست پلههای کمال را طی کند و به مرحلهای از حب الهی رسید که محبت به ایشان مانند محبت خداوند مورد رضایت حضرت حق و مطلوب پروردگار است. این امام دانش و معرفت خود را از سرچشمه جوشان پدر بزرگواری مانند امام سجاد(ع) دریافت کرد و به اعتبار اینکه در زمان کودکی در صحنه کربلا بود، مورد توجه تاریخ تشیع قرار گرفته است. انحراف در همه عرصههای زندگی جامعه بشری در دوران امام محمد باقر(ع) وجود داشت که تاثیر بسیار منفی در همه زیرساختهای شخصیتی جامعه از نظر فکری، اندیشه، عواطف، رفتار و اعتقادات داشت، بنابراین انحراف در بین دولت اسلامی آن زمان و بین مسلمانان به طور کامل رواج پیدا کرده بود و تمام اندیشهها، اصول و موازین، ارزشها، سنتها و روابط و اقدامات عملی روزمره را زیر سیطره و نفوذ خود درآورده بود. به همین دلیل جان و روان مردم در انحرافات بسیار زیادی فرو رفته و در این وضعیت اسلام به آیین بیتحرک و کمتاثیر تبدیل شد که هیچ ارتباطی با واقعیت زندگی نداشت و این امر برخلاف اهداف واقعی شریعت اسلام بود که برای تثبیت راه و روش زندگی بشری در عرصههای مختلف زندگی ابلاغ شده بود. حکومت بنی امیه به جامعه مرده و بیتحرک دینی و اخلاقی تبدیل شده بود و نه تنها در رفتارهای اجتماعی بلکه در زمینه فکری و عقیدتی نیز در زمان حکومت امویان انحرافات زیادی وجود داشت و مردم را به سمت جاهلیت اموی و دور شدن از متن قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) هدایت میکرد. در این دوران افکاری از جمله تزویر در بین جامعه رواج داشت و همچنان که افکار تشبیه خداوند به خلق در اجتماع زیاد بود و باب شک و شبهه در عقاید ثابت اسلامی باز شده بود. فارس: انحرافات دوران امام محمد باقر(ع) به چه طریق رواج داشت؟ در دوران پیشوای پنجم شیعیان درباره ذات اقدس الهی گفتوگوی زیادی در بین بود و همچنین جریان غلو تنوع بسیاری پیدا کرده بود. تعدادی افراد مسیر کفر و الحاد را پیش گرفته بودند و زنده شدن پس از مرگ، معاد و قیامت را انکار میکردند و اعتقادی به پاداش اعمال نداشتند. در این دوره روایات بسیاری جعل شده بود، این احادیث جعلی با کمک حکومت اموی در بین مردم رواج پیدا میکرد و فضائل و مناقب دروغین برای برخی افراد ساخته میشد. حکام اموی برای دور نگاه داشتن مردم از مسائل سیاسی انحراف ایجاد کرده بودند و خلافت را به پادشاهی موروثی تبدیل کردند. پستهای مهم و حساس دولتی را به فرزندان، خویشان و کسانی که بیشترین تملق را انجام میدادند، واگذار میکردند و استبداد کامل بر جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) مستولی بود. حکومت همه نیروهای انسانی و مالی خود را به سمت کشورگشایی منحرف کرده بود تا مسلمانان از فکر کردن به کارهای سیاسی، انقلاب و اندیشیدن در مورد تغییر نظام حکومتی باز داشته شوند. رواج ظلم، ستم و هرزهگری حاکمیت جامعه اسلامی را از درون متلاشی کرده بود و عزت، اخلاق و دینمداری در معرض زوال بود و در عرصه اقتصادی حاکمان اموی حق هر گونه دخل و تصرف در اموال و دارایی عمومی را برای خود قائل بودند، گویا این اموال ملک شخصی است و مطابق میل و خواسته عمومی اموال را مصرف میکردند و به هر کس هر مقدار دلخواه از بیتالمال را میبخشیدند و ثروتهای حاکمان بر همه مصلحتها مانند فقر زدایی و ریشه کردن ضعف اقتصادی در جامعه مقدم بود. مردم به ویژه پیروان امویان به دنبال شهوتها و خواستههای نفسانی به راه افتادند و هر کسی به هر طریقی به دنبال جمعآوری مال و پیشرفت اقتصادی خود بود و کسی به فکر امور اجتماعی، فقرا و مستمندان جامعه، اصلاح، آبادانی، ترویج و پیشرفت جامعه آن دوران نبود و امام محمد باقر(ع) برای اصلاح چنین جامعهای تلاش بسیار کرد. فارس: چگونه امام محمد باقر(ع) برای جلوگیری از انحرافات و اصلاح جامعه آن دوران به ایفای نقش پرداختند؟ پیشوای پنجم شیعیان در جامعه آن دوران مسئولیت سنگینی داشت و آن حضرت از سویی مورد توجه دانشمندان اسلام بودند و هر کس به مدینه وارد میشد، به دنبال پیدا کردن امام باقر(ع) بود تا به محضر ایشان بیاید و از فضائل و دانشهای حضرت کسب فیض کند. امام محمد باقر(ع) در عین حال به دنبال اصلاح عرصه فکر و عقیده بود تا افکار و عقاید مخرب و مذاهب منحرف را با تلاشهای شبانهروزی و پرورش شاگردان و تشکیل دانشگاه بزرگ اسلامی از بین ببرد و با بحث و مناظره با صاحبان مذاهب بتواند شبهات وارده را پاسخ دهد و اعتقادات راستین اسلامی را در جامعه اسلامی تعمیق بخشد و مردم را به گرفتن اندیشههای ناب اسلامی از سرچشمه مکتب اهل بیت(ع) و انتشار دانش ناب اهل بیت(ع) با تاسیس دانشگاه نمونه و تربیت شاگردان هدایت کند و انحرافات را از بین ببرد. این امام بزرگوار واقعیتهای مورد نیاز حال و آینده جامعه بشری به ویژه پیروان تشیع را در اختیار آنها قرار میداد. فارس: امام محمد باقر(ع) چه اقداماتی در زمینه ترویج فقه اهل بیت(ع) انجام دادند؟ ارتباط و اتصال به شخص پیامبر اکرم(ص) مهمترین خصوصیت فقه اهل بیت(ع) است که این امام بزرگوار با انعطافپذیری و وسعت نظر، فقه اهل بیت(ع) را در زندگی روز مره مردم همراه کردند و با باز کردن باب اجتهاد به عنوان خصوصیات فقه اهل بیت(ع) این فقه پویا را تعمیق بخشیدند. امروز حوزههای علمیه شیعه وامدار فعالیتهای سنگینی است که امام در آن دوران انجام دادند. فارس: امام محمدباقر(ع) چه اقدامات سیاسی را در آن دوران انجام دادند؟ پیشوای پنجم شیعیان بهترین استفاده را از شرایط باز سیاسی برای ایجاد و توسعه بنیان مردمی مورد اعتماد و آمادهسازی فضا برای اندیشه سیاسی سالم و همخوان با دیدگاههای اهل بیت(ع) داشت و با بسیج نیروها برای گرفتن موضعهای مناسب تلاشهای شایستهای را انجام میداد، به همین دلیل امام در نهایت احتیاط و هوشیاری مفاهیم و اندیشه سیاسی ناب بنیادین را به امت اسلامی عرضه کردند، تا با خدمت به جامعه اسلامی مردم را به دیانت برگردانند. ایشان با دعوت به امر به معروف و نهی از منکر از یک سو و روشن کردن عملکرد دستگاه حاکم اموی از سوی دیگر مردم را به دوری از حکومت وقت و آشنایی با انحرافات حاکمان منحرف دعوت کرده و توانستند اسلام ناب پیامبر اکرم(ص) را با خون امیر مومنان(ع)، امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) آبیاری کرده و به یک درخت تناور و ماندگار تبدیل کنند. امروز پس از 14 قرن افکار ناب، علوم گسترده و بینشهای درست موجود در بین امت اسلامی به ویژه تشیع رواج دارد که وامدار حرکتهای سیاسی و علمی امام باقر(ع) است. به همین دلیل دشمن وجود چنین شخصیت فرهیخته و وارسته و برجسته را تحمل نکرد و در نهایت در روز هفتم ذی الحجه ایشان را به شهادت رساندند. انتهای پیام/78003/و40
94/06/30 - 16:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]