تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816131205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحرک، تغذيه مناسب و حمايت اجتماعي سه شاخص سالمند سالم است/ جمعيت سالمندان شيب زنانه مي گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ شهريور ۱۳۹۴ (۱۱:۴۱ق.ظ)
تحرک، تغذيه مناسب و حمايت اجتماعي سه شاخص سالمند سالم است/ جمعيت سالمندان شيب زنانه مي گيرد موج- معاون بهداشت وزارت بهداشت تحرک، تغذيه مناسب و حمايت اجتماعي را سه شاخص سالمند سالم دانست و گفت: در حال حاضر بيش از 6 ميليون سالمند در ايران زندگي مي کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، دکتر علي اکبر سياري معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبري روز جهاني سالمند با اعلام اين خبر که بيش از شش ميليون سالمند در ايران زندگي مي کنند، گفت: به دليل رشد جمعيت در دهه 50-60 ميزان رشد سالمندي نيز افزايش يافته است.
وي به تحقيقاتي که در سال 92 بر روي جمعيتي بيش از 1500 نفر از سالمندان انجام گرفته، اشاره کرد و افزود: بر اين اساس 27 درصد سالمندان بيکار و بدون حقوق بازنشستگي هستند. همچنين 17 درصد بدون دريافت و حمايت مالي، 32.7 درصد نيز از وضعيت اقتصادي خود رضايت لازم را ندارند.
سياري ادامه داد: 38 درصد سالمندان تقاضاي حمايت مالي دارند و 8.9 درصد تنها زندگي مي کنند و 52 درصد از آنها احساس تنهايي دارند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت به مشکلات درماني و بيماري هاي گروه سالمندان پرداخت و اظهار کرد: 24 درصد سالمندان داراي مشکلات عضلاني، 36 درصد داراي مشکلات قلبي، 37 درصد آنها داراي مشکلات فشار خون و 32.8 درصد از آنها داراي چربي خون هستند از اين ميان 31.5 درصد داراي مشکلات شنوايي و 53 درصد داراي مشکلات بينايي دارند.
وي تاکيد کرد: اين آمار نشانگر اين است که بايد در حوزه رفاه اجتماعي و سلامت جسمي و رواني سالمندان فعال تر باشيم.
سياري با بيان اين مطلب که سالمند نيازمند حمايت اجتماعي، جسمي و رواني است، گفت: همه ما سالمند مي شويم و بايد تلاش کنيم مسئله سالمندي را در کشور مورد توجه قرار دهيم.
معاون بهداشت وزير بهداشت تحرک، تغذيه مناسب و حمايت اجتماعي را از شاخصه هاي سالمند سالم عنوان کرد.
به گفته وي سه عامل شنوايي، بينايي و حفظ تعادل جسمي در افراد بالاي 70 سال بايد مورد معاينه و بررسي قرار گيرد.
اين مقام مسئول استعمال سيگار را از عوامل تشديد کننده بروز بيماري در سالمندي عنوان کرد و گفت: سيگار خطر سرطان ريه را به 23 برابر افزايش مي دهد همچنين سکته مغزي و قلبي در افراد سيگار سالمند چهار برابر بيشتر است.
وي با اشاره به شعار سال سازمان جهاني بهداشت به مناسبت روز جهاني سالمند " زندگي در شهر حامي سالمند" گفت: بايد محيطي فراهم کنيم که سالمند دوست داشته باشد.
وي به علائم بروز سالمندي پرداخت و گفت: کاهش وزن ناخواسته، کم تحرکي، راه رفتن آهسته ( برداشتن يک گام در مدت بيش از يک ثانيه)، احساس خستگي زود هنگام، ضعف عضلاني مي تواند از نشانه هاي اصلي بروز سالمندي باشد.
پريسا طاهري رئيس اداره سالمندان وزارت بهداشت نيز در اين نشست با يادآوري اين نکته که مسئله سالمندي سالهاست در دنيا مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر 900 ميليون نفر سالمند بر روي کره زمين زندگي مي کنند و پيش بيني مي شود در سال 2050 اين ميزان به 2 ميلياردنفر افزايش يابد.
وي با بيان اين که تغييرات از سال 2000 تا 2050 ميلادي دو برابر شدن تعداد سالمندان را نشان مي دهد، اذعان کرد: تعداد افراد 80 سال به بالا تا سال 2050 با افزايش چهار برابري مواجه مي شود و رشد سالمندان از کودکان زير چهارده سال پيشي مي گيرد.
طاهري در خصوص تفاوت ميزان سالمندي در کشورهاي توسعه يافته و نيافته نيز افزود: تغييرات دراماتيک در کشورهاي فقير و در حال توسعه چند برابر کشورهاي توسعه يافته است به طوري که از 900 ميليون نفر جمعيت سالمند 6 درصد در کشورهاي در حال توسعه فقير زندگي مي کنند و اين ميزان تا سال 2050 به 80 درصد افزايش مي يابد.
وي جمعيت سالمند تا سال 2050 در ايران را 1.7تخمين زده و افزود: در کشورمان در سال 2015 براي بيست و پنجمين سال روز جهاني سالمند گراميداشته مي شود.
وي با آمار ارائه شده از سوي مرکز آمار اشاره کرد که بر اساس آن ميزان سالمندي در سال 1365 ، 5.4 درصد و در سال 1390 ، 8.2 درصد اعلام شده است.
وي در ادامه افزود: تعداد شش ميليون نفر سالمند در سرشماري سال 90 شناسايي شده است.
طاهري با تاکيد بر اينکه جمعيت سالمندي شيب زنانه پيدا کرده است، افزود: افزايش تعداد سالمندان يک چالش نيست بلکه به دليل افزايش کيفيت زندگي اين افزايش يک موفقيت بهداشتي براي کشور است.
وي عنوان کرد: در حال حاضر اميد به زندگي در کشورمان در ميان آقايان به 72 سال و ميان زنان به 74 سال افزايش يافته است.
اين مقام مسئول استان گيلان را با 11.55 درصد سالمندترين استان اعلام کرد و گفت: استان سيستان و بلوچستان نيز با 4.72 درصد جوان ترين استان کشور است.
به گفته طاهري تهران با 9.5 درصد از ميانگين هاي کشوري بالاتر است و بيش از هزار نفر سالمند بالاي 100 سال در تهران زندگي مي کنند.
وي بهترين تعريف روان شناسانه براي سالمندي را اين گونه عنوان کرد که زماني که خاطره هاي يک شخص از اميدهايش بيشتر شود سالمندي شروع شده است.
طاهري اعلام کرد: وزارت بهداشت موظف است با بررسي وضعيت سالمندان برنامه هاي کلاني را براي اين حوزه پيش بگيرد.
وي اظهار کرد: مراقبت ادغام يافته مخصوص پزشک و غير پزشک مشتمل بر 15 بيماري اجرا مي شود.
اين مقام مسئول تصريح کرد: بر اساس طرح تحول نظام سلامت و تاکيد بر حاشيه شهر و شهرهاي زير 50 هزار نفر سالمندان با مراجعه به مراکز بهداشتي و خانه هاي بهداشت توسط غيرپزشک معاينه مي شوند و در صورت بروز عوامل بيماري به پزشک ارجاع داده مي شوند.
وي پر فشاري خون، ديابت، مشکلات بينايي، شنوايي ، چربي خون بالا، اختلال حافظه، بي اختياري ادرار و غيره را از موارد پروتکل اين مراقبت هاي ادغام يافته عنوان کرد.
وي افزود: اصلاح شيوه زندگي و برنامه هاي اورژانس ها و پيشگيري از مرگ زود رس همچنين رصد سالمند براي کاهش ميزان مرگ و مير از ديگر برنامه هاي اين وزارتخانه است.
وي تاکيد کرد: هداف اصلي ما جلوگيري از مرگ زودرس زير 85 سال و کاهش وابستگي در سالمندي است.
اين مقام مسئول به تهيه نسخه دوم سند ملي تحول نظام سلامت ، رفاه و منزلت سالمندان مبتني بر الگوي اسلامي- ايراني اشاره کرد و افزود: در حال برگزاري کلاس هاي مدون با طرح درس هاي تعيين شده در دانشگاه هاي نسل سوم براي سالمندان هستيم.
طاهري با يادآوري روز جهاني آلزايمر که در 30 شهريور گرامي داشته مي شود، گفت: آلزايمر بيماري دوران سالمندي است و تا سال 2015، 16.8 ميليون نفر از جمعيت جهان با اختلاط شناختي زندگي مي کنند.
وي ادامه داد: تعداد افراد مبتلا به اختلال شناختي تا سال 2050 به 131 ميليون نفر خواهد رسيد.
به گفته وي در کشور ما هر هفت دقيقه يک نفر به اختلال شناختي دچار مي شود.
ادامه دارد...













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن