تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819928907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سياست دولت يازدهم درباره نحوه مواجهه با بافت تاريخي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ شهريور ۱۳۹۴ (۶:۳۵ق.ظ)
سياست دولت يازدهم درباره نحوه مواجهه با بافت تاريخي موج- مديرعامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران سياست دولت يازدهم درباره نحوه مواجهه با بافت تاريخي را سه روش در مقياس‌هاي «محله محور»، «شهرمحور» و «نوسازي مسکن به صورت منطبق با معماري بافت تاريخي شهر» عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد سعيد ايزدي، مدير عامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران، در پنجمين نشست ستاد ملي بازآفريني پايدار محدوده‌ها و محله‌هاي هدف برنامه‌هاي احيا، بهسازي و نوسازي بافت‌هاي ناکارآمد شهري که ديروز سه‌شنبه ۲۴ شهريور به رياست عباس آخوندي در وزارت راه و شهرسازي برگزار شد، درباره نبود تعريف مشخصي از بافت تاريخي و ارائه تعريفي جامع از سوي ستاد ملي بازآفريني پايدار شهري گفت: تا به حال تعريف خاصي از بافت تاريخي ارائه نشده و دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مرتبط با حوزه شهري بافت تاريخي را با بافت فرسوده همانندسازي مي‌کنند.
مدير عامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران ادامه داد: بافت‌هاي تاريخي در همه شهرهاي ايران وجود دارد ولي با توجه به نوع اقليم و منطقه آب و هوايي، طراحي و مصالح اين بافت‌ها با يکديگر متفاوت است.
معاون وزير راه و شهرسازي سپس به ارائه تعريف بافت تاريخي بر اساس مطالعات کارشناسان شرکت عمران و بهسازي شهري ايران و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري پرداخت و افزود: بافت تاريخي به بخشي از شهر اطلاق مي‌شود که منعکس‌کننده ارزش‌هاي فرهنگي ـ تاريخي شهر بوده و از تعامل پيوسته سه دانش تاريخي زيست سرزميني (فرهنگي)، دانش زيست‌اقليمي يا زيست‌بوم(طبيعت) و دانش فني زمانه انسان‌هاي ساکن در يک پهنه زيستي در طول تاريخ شکل گرفته و به لحاظ ويژگي‌هاي شکلي و ساختار متشکله قابل تمايز از ساير پهنه‌هاي شهري‌اند. اين بخش‌ها در قالب محدوده‌هاي تاريخي ـ فرهنگي شهر توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تعيين مي‌شوند.
ايزدي سپس به تشريح سرنوشت بافت‌هاي تاريخي برخي شهرهاي ايران پرداخت و خاطرنشان کرد: بافت تاريخي و مرکزي شيراز در دوره‌هاي تاريخي گذشته بارها دست‌آويز تخريب و بازسازي قرار گرفته است اما همواره يک هماهنگي ميان اجزاي بافت در آن متصور بوده است. با اين وجود در حال حاضر ايجاد بافت‌هاي حاشيه‌اي در دو سه دهه اخير در اين کلان‌شهر، بافت تاريخي و مرکزي شهر را تحت تأثير خود قرار داده و آسيب‌هاي جدي به مناطق مرکزي شهرهاي تاريخي ايران زده است.
وي با انتقاد از نبود هيچ‌گونه تعريف مشخصي درباره بافت تاريخي در اسناد بالادستي حوزه معماري و شهرسازي ادامه داد: از سال ۸۴ به بعد و با مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي بافت‌هاي آسيب‌ديده جزو بافت‌هاي فرسوده به حساب مي‌آيند که اين تقسيم‌بندي به دليل نبود تعريفي مشخص براي بافت‌هاي تاريخي به تصويب شوراي مذکور رسيد.
معاون وزير راه و شهرسازي با يادآوري مورد بافت تاريخي دزفول بيان کرد: شهرداري دزفول تمامي بافت تاريخي اين شهر را جزء بافت فرسوده و مشمول قوانين آن شمرده است يا در اصفهان شهرداري اين کلان‌شهر بخشي از بافت تاريخي را بافت فرسوده و بخشي را هم بافت تاريخي محسوب کرده است.
وي با اشاره به برخي طرح‌هاي موفق بهسازي و احياي بافت تاريخي در چند شهر در دهه گذشته اظهار کرد: از دوره‌اي به بعد با راه‌اندازي طرحي به نام مقابله با بافت‌هاي مساله‌دار و با هدف ساخت مسکن در آن بافت‌ها، اجراي طرح‌هاي موفق احياي بافت تاريخي متوقف شد. اين سياست تا دولت يازدهم ادامه يافت که همزمان با روي کار آمدن دولت فعلي، سياست جديد وزارت راه و شهرسازي در مواجهه با بافت‌هاي تاريخي در چند مقياس «محله محور» مانند احياي بافت تاريخي محله سنگ سياه شيراز يا جويباره اصفهان، «شهرمحور» مانند مجموعه کريم‌خاني شيراز يا ميدان عتيق اصفهان و «نوسازي مسکن» مانند نوسازي خانه‌هاي يکي از محلات يزد به صورت هماهنگ و منطبق با معماري بافت که به سرزندگي و احياي بافت تاريخي انجاميد، پيگيري شده است.
ايزدي با بيان اين که قرار است تعريف بافت تاريخي در ستاد ملي بازآفريني و شوراي عالي معماري و شهرسازي براي اجرا در شهرهاي مختلف به تصويب برسد، ادامه داد: بافت تاريخي ۱۶۸ شهر با همکاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شناسايي شده و براي تصويب به عنوان بافت تاريخي به شوراي عالي معماري و شهرسازي معرفي شده‌اند.
مديرعامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران اظهار کرد: شوراي شهر منچستر در سال ۱۹۸۹ سندي به نام «نوسازي از طريق حفاظت با هدف احياي بافت تاريخي شهر» تصويب کرد؛ اين سند به عنوان الگويي براي اجراي طرح‌هاي مشابه از سوي دولت انگليس در ديگر شهرها به کار گرفته شد که بعدها با ارتقاي تعاريف و اهداف مذکور در آن سند، قانون ديگري تهيه و تصويب شد با نام «سند حفاظت بافت تاريخي» که هنوز هم مورد وفاق دولت، مردم و مالکان خانه‌هاي تاريخي و شهرداري‌هاست. همچنين در سند ديگري تعريف جديدي از حفاظت بناي تاريخي با نام «مديريت تغيير» ارائه شده که مي‌تواند به عنوان نمونه‌اي موفق در ايران مورد بازبيني و بومي‌سازي قرار گيرد تا بتوانيم تغيير در بافت‌هاي تاريخي شهرها را مديريت کنيم.
وي با اشاره به تهيه سندي درباره تعريف و نحوه مواجهه با بافت تاريخي در شرکت عمران و بهسازي شهري ايران با همکاري بيش از ۲۰ نفر از کارشناسان خبره و استادان و پژوهشگران ميراث فرهنگي گفت: اين سند پس از تصويب در شوراي عالي معماري و شهرسازي و ستاد ملي بازآفريني پايدار شهري مورد استفاده دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مربوطه قرار مي‌گيرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن