واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
حجت الاسلام مهریزی در یزد: اساس دین بر حقوق، عدل و اخلاق استوار است، نه معجزات و کرامات استانها > یزد - حجتالاسلام والمسلمین مهدی مهریزی با تبیین آموزههای دینی، کف دینداری را رعایت حقوق و سقف دینداری را رعایت اخلاق عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، این استاد حوزه و دانشگاه در مراسم سوگواری امام محمد تقی (ع) در مسجد جواد یزد در توضیح مطلب فوق به بیان مقدمه ای پرداخت و گفت:
ما شیعیان نسبت به امامان و اهل بیت علیهم السلام به پنج محور اعتقاد داریم: اول اینکه برای امامان مقامات قدسی و آسمانی قائل هستیم، دوم امامان ما کم و بیش در زندگیشان دارای معجزه و کرامات بودهاند، سوم امامان ما معارف و اندیشههای بلندی را ارائه دادهاند که نهج البلاغه و صحیفه سجادیه دو نمونه از آن هستند. چهارم امامان خودشان به اخلاق انسانی و الهی آراسته بودند و برتربن خصلتها نیز نظیر تواضع، تقوی و اندیشههای نیک را داشتهاند، پنجم: امامان رفتار انسانی و الهی داشتند و در حوزه رفتار، رفتار درست انسانی و الهی داشتند و هیچگونه نقص و کاستی نداشتند و بهترین رفتار را داشتند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برای مواجهه با این پنج خصوصیت، دو رویکرد وجود دارد، خاطرنشان ساخت: در رویکرد اول بیشترین اهتمام بر دو خصلت اول است و این بخش برجسته است و امامان را با کرامات و معجزات میشناسند و در میان خصلتهای یادشده، اصل را بر این دو خصلت میگذارند.
وی رویکرد دوم را غریب ارزیابی کرد و افزود: در رویکرد دوم، سه خصلت بعدی را ملاک اصلی قرار میدهند و آنچه امامان را ماندگار میکند سه خصلت بعدی است. آنچه میتواند مکتب اهل بیت علیهم السلام را جاودانه و همگانی کند رویکردی است که سه محور بعدی است.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهریزی با طرح این پرسش که وقتی گاندی از پیامبر تعریف میکند یا خسرو گلسرخی کمونیست از امام حسین (ع) میگوید یا جورج جرداق مسیحی از امام علی (ع) میگوید از چه چیز پیامبر و امام علی و امام حسین میگویند؟ اظهار داشت: آنها از اخلاق و رفتارشان در عرصههای انسانی سخن میگویند و اینها هستند که به کار مردم میآید. قرآن و اهل بیت (ع) هم همین را میخواهد که انبیا و امامان را اسوه معرفی کند و البته معجزه حق است، اما تمام اینها برای این است که انسانها انسان زندگی کنند. اینکه در قرآن بر اوصاف انبیا تاکید میشود و پیامبران را اسوه و برادر معرفی میکند، برای این است که جنبههای آموختنی زندگی آنها را تصریح کند، برای اینکه قسط برپا شود، چیزی که به عدالت اجتماعی بیانجامد اصل است.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: نهجالبلاغه یعنی برائت انسانی از حکومت، یعنی انسان (امام) در راس حکومت است اما ذرهای از اخلاق کنار نمیرود. آنگاه اوج راز و نیاز خدا معنا پیدا میکند. شان امامان قابل مقایسه با هیچ کس نیست، اگر امامان مقامی پیدا کردهاند بر پایه اندیشهها و اخلاق آنان استوار است.
این پژوهشگر دینی با تاکید بر اینکه روال اصلی این است که اندیشه انسان به اوج برسد و حقیقت را ببیند و از عالم ماده عبور کند و به عالم معنا برسد افزود: انسان با آگاهیهای انسانی و اخلاقی به آنجا میرسد. آنچه از آموزههای قرآنی و سیره اهل بیت علیهم السلام برمیآید این است که رویکرد دوم را داشته باشیم.
وی همچنین با بیان مقدمه دوم گفت: در معرفی دین و اینکه کدام قسمت دین مهمتر است نگاهها متفاوت است و شش نگاه متفاوت در مواجهه با آموزههای دینی داریم. این استاد حوزه و دانشگاه سپس به تشریح شش نگاه متفاوت از دین پرداخت و اظهار داشت: یک نگاه این است که از آن میتوانیم به اسلام ولایت محور یاد کنیم. تلاش این نگاه این است که ولایت اهل بیت علیهم السلام حفظ شود. این نگاه معتقد است اینقدر که در مورد ولایت قید شده در مورد چیز دیگری نیامده است. در این نگاه عقیده به ولایت اهل بیت و ائمه، مهمترین رکن اعتقاد شیعه تلقی میشود و گاهی ممکن است به جنبههای تند هم بیانجامد. ممکن است دروغ بگوید، غیبت بکند، مال مردم بخورد، تا دیروقت در عزاداری شرکت کند، اما نمازش قضا میشود و به مردم جفا میکند. در نگاه اسلام ولایت مدار، صرفا به بخشی از اعتقادات شیعه تکیه میشود.
وی اسلام فقاهتی را نگاه دیگری به اسلام دانست که در این اندیشه، فقه، برجسته است و تلاش میشود انسان عباداتش را به درستی انجام دهد. اسلام شریعت محور، این نگاه پرطرفدار است. اسلام سیاسی؛ نگاه دیگری بود که این پژوهشگر دینی آن را معرفی کرد و توضیح داد: در این نگاه تمام توجه به مباحث سیاسی اسلام است و اینکه ولایت فقیه میتواند بخشی از احکام اسلام را تعطیل کند. این نگاه حفظ نظام را از اوجب واجبات میداند. وی نگاه دیگر را واکنشی در برابر اسلام سیاسی دانست که اسلام عبادت است و در آن به خدا و معنویت توجه میشود.
مهریزی افزود: در نگاه پنجم شاخص دین و دینداری، نماز و عدالت است و محمد رضا حکیمی نماینده این نگاه است و در نگاه ششم اصل بر عقلانیت و معنویت است.
این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: وقتی قرآن هدف بعثت انبیا را قیام به قسط معرفی میکند، یعنی در آن جامعه حقوق افراد رعایت میشود. یعنی جامعهای دینی است که در آن حقوق افراد رعایت میشود و به گمان من این کف دینداری است، سقف دینداری نیز رعایت مکارم اخلاقی است. کار اخلاقی نوعی کار اضافه است. در جامعه اسلامی، حقوق، کف دینداری و اخلاق سقف دینداری است. وی با طرح این پرسش که اسلام؛ خدا، عبادت، نماز، عدالت و سیاست دارد اما بر چه چیز تاکید شده است؟ گفت: همه اینها در دین هست اما ضریب قسط و اخلاق بالاتر است. انسان اگر عدالت و اخلاق را رعایت کند بنده کامل شده است و عبودیت زمانی حاصل میشود که اندیشه والایی داشته باشیم. حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی مهریزی، آنچه میتواند ائمه را جاودانه کند، آموزههای آنها معرفی کرد و تاکید کرد: آنچه میتواند جامعه را دیندار کند، حقوق و اخلاق است. اخلاق بعد از حقوق شروع میشود، یعنی وقتی ما مرزهای حقوقی را رعایت کردیم، آنگاه اخلاق مطرح میشود و اضافهتر از حقوق است، حقوق کف دینداری و اخلاق سقف دینداری معرفی شده است. وی با نقل روایاتی از پیامبر (ص)، امام علی (ع)، امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) و امام جواد (ع) اظهار داشت: مومن واقعی کسی است که اساس دینش بر حقوق و اخلاق استوار شده باشد. آنچه از آموزههای دینی استباط میشود این است که اساس دین بر حقوق و اخلاق استوار است و عدالت، محور حقوق و صدق، محور اخلاق است. این استاد دانشگه و حوزه بسیاری از مشکلات و ناسازگاریها در سازمانهای ما را دخالت خصلتهای غیرسازمانی نظیر حسادت، بیماریهای روحی و روانی ارزیابی کرد و گفت: اخلاق، فقط در سطح فردی مطرح نیست بلکه در سطح خانوادگی، شهر، جامعه و کشور و بینالملل مطرح است. اگر خصلتهای اخلاقی در ما جان بگیرد، خصلتهایی میشود که در همه جا منجر به کار میشود و دائمی است. وی با بیان تفاوت رفتار با اخلاق، اخلاق را خصلتهای ریشهدار معرفی کرد و گفت: اگر دو نفر باشند که یکی به اخلاق پایبندتر باشد، او به خدا و دین نزدیکتر است. مردم فکر میکنند اینکه قشنگ حرف بزنند اخلاق است، اما اخلاق، رفتاری است که در جان انسان ریشه گرفته باشد. به باور این استاد حوزه و دانشگاه، نگاه قرآن به انسان نگاه به کرامت آنهاست و نباید انسان را با مال و ماشین آنها ارزیابی کنیم و به میزانی که انسانها را باور کردیم، حقوقشان را رعایت کنیم. این مراسم باحضور جمعی از علاقمندان و به همت موسسه خیریه فرهنگی جوادالائمه (ع) برگزار شد.
کلید واژه ها: استان یزد -
سه شنبه 24 شهریور 1394 - 22:39:35
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]