تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820920995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقلیم چهارم؛فرهنگهای اصیل نیازمند بازگو کردن...


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


اقلیم چهارم؛فرهنگهای اصیل نیازمند بازگو کردن... استان‌ها > قزوین - امروزه در روند جهانی شدن، فراموشی خاطرات مشترک ملتها و یا به عبارتی خرده فرهنگهای قومی که شناسنامه و هویت ملی هستند، سرعت گرفته است. در این جریان، برای پایداری و بقا آیین ملت ها باید کوشید؛ و فرهنگ اصیل و اصالتهای خاص مردمان سرزمینمان را یادآور شد. بر همین اساس عده ای از دوستداران و علاقه مندان فرهنگ الموت و مردم این منطقه، برآن شدند تا نشریه ای را با همین رویکرد منتشر کنند و به دست خوانندگان برسانند.

مرضیه عبدالهی-اقلیم چهارم در اسفند1392 نخستین شماره خود را با تاکید برمفاهیم هویتی و تاریخی بنا نهاده و درجهت آگاهی بخشی برای حفظ جلوه های مادی و معنوی فرهنگ منطقه الموت تلاش میکند و تاکنون 4 شماره از این نشریه در فضای مجازی انتشار یافته است. اقلیم چهارم عنوان نشریه ای است که با هدف کمک به حفظ میراث معنوی منطقه الموت از طریق جمع آوری ادبیات شفاهی فعالیت میکند و ساختار آن بگونه ای دیده شده است که همواره بخش قابل توجهی از تولید محتوا، توزیع و انتشار محصول با مشارکت کسانی که اصالتا منصوب به الموتند، انجام شود. بر این اساس می توان این نوع نشریه را در مناطق دیگری از کشور طراحی و تهیه کرد که نخستین آن با همت الموتیها شکل گرفت.
معصومه وهابی جولادی؛ مدیر مسول نشریه اقلیم چهارم در این مصاحبه همراه ما شد تا اطلاعات بیشتری در این خصوص ارایه دهد.
تاکنون برای شناخت الموت چه اقداماتی را انجام داده اید؟
الموت منطقه تاریخی- فرهنگی مشهوری است که بین اقشار مختلف مردم، شناخته شده است.آنچه برای ما در این نشریه مهم بوده و هست، وجود و حضور یک رسانه مردمی است که بتواند به حفظ ابعادمتنوع فرهنگ معنوی که در قالب تاریخ و ادبیات شفاهی موجود است، کمک نماید.این روند میتواند علاوه برایجاد شناخت هویتی منطقه، به آگاهی بخشی و حساس سازی درباره چالش ها، تهدیدها و فرصت های موجود درمسیر توسعه پایدار کمک نماید، از این منظر تاکنون توانسته ایم گام های ابتدایی را برداریم، به این معنی که تعدادی از علاقه مندان این حوزه را شناسایی نموده تا با همفکری و هماندیشی آنها، شکل گیری سازمان اولیه چنین نشریه ای را میسر سازد. این تازه آغاز راه است و سفر طولانی در پیش داریم.بی تردید هنوزمشتاقان بسیاری هستند که هر کدام در افکار و اقدامات خود بی نظیرند و منتظریم به این فرایند بپیوندند.
آیا این نشریه تاکنون کمکی به شناخت فرهنگ الموت در بین مردم کرده است؟
آنچه مسلم است الموت منطقه ناشناخته ای در سطح محلی، استانی و ملی نیست، این نشریه با یادآوری و معرفی خرده فرهنگهای رایج در الموت، مورد توجه بسیاری قرار گرفت و در مدت کوتاهی توانست در بین علاقه مندان فرهنگی و کسانی که منطقه الموت را میشناسند با مرور مولفه های فرهنگ عامه و با بهره مندی از رویکرد تاریخ و ادبیات شفاهی، مورد اقبال عمومی قرارگیرد. اگرچه نخستین و مهمترین مخاطبان نشریه اقلیم چهارم مردم الموت بوده اند اما بازخوردهای بسیاری از مخاطبان دیگر نیز داشته است.
به نظر شما آیا میتوان امیدوار بود که با چنین اقداماتی، زبان و فرهنگ الموت را از فراموشی در امان نگه داشت؟
فرهنگ، ابعاد وسیع و متنوعی دارد که زبان نیز یکی از این ابعاد است. پرداختن به این مقوله وسیع وگسترده، مستلزم همکاریهای موازی فعالان محلی، نهادهای مدنی و متخصصان این حوزه در کنار نشریه اقلیم چهارم میتواند مفید واقع شود. هر کدام از این فعالان با ویژگی های خود میتوانند به ابعاد متنوع فرهنگ بپردازند. انتشار اقلیم چهارم اقدامی داوطلبانه است که توانسته با گردهم آوردن عده ای از اهالی قلم، بخشی از مولفه های تاریخی- فرهنگی را آشکار و ثبت نموده و نوعی از همدلی را میان علاقه مندان فرهنگی و اهل قلم ایجاد نماید و تاثیرات قابل تاملی را در مناسبات و فعالیت های فرهنگی منطقه برجای گذارد. فراموش نکنیم که الموت منطقه وسیعی با مجموعه ای ازدویست روستا است که همگی خود را حول محوری به نام"الموت"می شناساند. از سوی دیگر بیشتر جمعیت این منطقه شامل ساکنان مقطعی است که عموما تحصیل کرده هستند و همواره دلشان برای الموت میتپد، این عده پتانسیل قابل توجهی را تشکیل میدهند و میتوان از آنها به عنوان نیروی محرکی برای آگاه سازی عمومی جهت حفظ میراث فرهنگی از یک سو و طرح چالش ها از سوی دیگر بهره مند شد. براین اساس امیدواریم که با تشکیل نهادهای مدنی و فعالیت نشریه اقلیم چهارم در کنار یکدیگر، شاهد اثرات مفیدی در جهت توسعه فرهنگی منطقه باشیم. -با توجه به اینکه بسیاری از فرهنگها در برخی از موارد دستخوش تغییر وتحول قرار میگرند و این اتفاق گریز ناپذیر نیست،میتوان برای حفظ و بقای این مولفه ها کوشید و تلاش کرد تا آیین ها و سنت مردمان سرزمینمان به فراموشی سپرده نشود.  

کلید واژه ها: استان قزوین - قزوین -




سه شنبه 24 شهریور 1394 - 19:46:16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن