تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805351286




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طراحي و ساخت 6 روبات ويژه برقي/ به كارگيري روبات ها در بخش تعمير و نگهداري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ شهريور ۱۳۹۴ (۱۲:۴ب.ظ)
طراحي و ساخت 6 روبات ويژه برقي/ به كارگيري روبات ها در بخش تعمير و نگهداري موج - مدير کل دفتر امور تحقيقات برق شرکت توانير با بيان اين مطلب به اهميت بهره‌گيري از فناوري روباتيک در صنعت برق اشاره کرد و کاربرد مستقيم روبات‌ها در اين صنعت را بيشتر به حوزه بهره‌برداري و تعمير و نگهداري مربوط دانست.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از پايگاه خبري توانير، محمدعلي فرحناکيان، مدير کل دفتر امور تحقيقات برق شرکت توانير، 6 پروژه اولويت‌دار روباتيک صنعت برق را شامل طراحي و ساخت روبات مانيتورينگ ديواره بويلر، روبات بازرس ژنراتور، روبات تست جوش لوله‌هاي نيروگاه، روبات شست و شوي مقره و تجهيزات خط، روبات آندوسکوپ تجهيزات GIS و GIL و روبات شست و شوي چراغ‌هاي روشنايي معابر معرفي کرد که با اتمام اين پروژه‌ها، موضوع نگهداري و تعميرات تجهيزات صنعت برق وارد مرحله نويني مي‌شود.
محمدعلي فرحناکيان با بيان اين مطلب به اهميت بهره‌گيري از فناوري روباتيک در صنعت برق اشاره کرد و کاربرد مستقيم روبات‌ها در اين صنعت را بيشتر به حوزه بهره‌برداري و تعمير و نگهداري مربوط دانست.
وي افزود: در حوزه تعمير و نگهداري (نت) 3 موضوع اساسي شامل متدولوژي‌هاي تعميرات، سيستم‌هاي مديريت تعميرات و تکنولوژي تعميرات وجود دارد که با بهره‌گيري از روبات‌ها در اين بخش، تکنولوژي تعميرات ارتقا مي‌يابد و با عملياتي شدن استفاده از متدولوژي‌هاي به روز و پيشرفته‌تر تعميراتي، قابليت اطمينان و بهره‌وري صنعت بهبود مي‌يابد.
فرحناکيان در تشريح روند ساماندهي روباتيک در صنعت برق، نخستين گام در اين جهت را تشکيل کميته تخصصي روباتيک صنعت برق عنوان کرد که با تأييد و ابلاغ مديرعامل وقت شرکت توانير در اسفند 92 به مرحله اجرا درآمد و نظام‌نامه اين کميته نيز در تابستان 93 تصويب و ابلاغ شد.
وي اهداف اصلي کميته تخصصي روباتيک صنعت برق را انسجام فعاليت‌هاي مرتبط با روبات در حوزه سياست‌گذاري، تدوين اسناد راهبردي و برنامه‌ريزي ساخت و به کارگيري روبات در صنعت برق عنوان کرد و با اشاره به انتخاب اعضاي کميته از بين اساتيد دانشگاه و خبرگان صنعت برق در حوزه‌هاي اصلي توليد، انتقال و توزيع نيرو، از تشکيل کارگروه‌هاي توليد، انتقال و توزيع در زيرمجموعه کميته روباتيک صنعت برق خبر داد و تصريح کرد: در طول مدت فعاليت اين کميته ضمن تشکيل جلسات متعدد، ابتدا نيازمندي‌هاي روباتيک شرکت‌هاي زيرمجموعه صنعت برق کشور احصاء شد و پس از دسته‌بندي نيازمندي‌ها که بر حسب تکنولوژي مورد استفاده و حوزه کاربرد انجام گرفت، روبات‌هاي مورد نظر بر اساس حساسيت تجهيزات و ميزان کاربرد هر تجهيز اولويت‌بندي شدند و ماحصل اين اولويت‌بندي 6 روبات مذکور است که مورد تأييد کارگروه‌هاي کميته تخصصي روباتيک قرار گرفت.
فرحناکيان افزود: در ادامه ضمن ارسال فراخوان همکاري به تمامي شرکت‌هاي زيرمجموعه صنعت برق، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشي فعال در زمينه روباتيک، پتانسيل‌هاي انجام پروژه‌هاي تحقيقاتي مورد نياز شناسايي و شرکت‌هاي توانمند زيرمجموعه صنعت برق جهت راهبري هريک از پروژه‌هاي اولويت‌دار انتخاب شدند.
وي اقدام بعدي را تدوين درخواست پيشنهاد پروژه تحقيقاتي (RFP) عنوان کرد که بر عهده 6 شرکت منتخب گذاشته شد تا با نظارت کميته تخصصي روباتيک صنعت برق و با استفاده از نظرات متخصصان خبره صنعت و دانشگاه، نسبت به تکميل (RFP) روبات‌هاي مذکور اقدام کنند.
فرحناکيان افزود: در مرحله تدوين (RFP) که سنگ بنا و اقدام بنيادي براي تعريف صحيح پروژه محسوب مي‌شود، تعريف دقيق نيازمندي‌هاي عملي صنعت با دقت لازم انجام مي‌پذيرد به گونه‌اي که روبات ساخته شده بتواند به طور عملياتي در حوزه‌هاي بهره‌برداري، نگهداري و تعميرات ياري گر صنعت برق باشد که در اين ارتباط ضمن استفاده از تجارب پرسنل خبره تعميرات و اساتيد متخصص و فرهيخته اين حوزه، در حد امکان استانداردهاي موجود بررسي و در تعريف پروژه روبات لحاظ مي‌شود.
وي با معرفي 6 روبات منتخب که طراحي و ساخت آن‌ها در قالب پروژه‌هاي تحقيقاتي در اولويت نخست قرار گرفته و در حال انجام است، گفت: با اجراي اين پروژه‌ها، موضوع نگهداري و تعميرات تجهيزات صنعت برق وارد مرحله نويني مي‌شود.
فرحناکيان با اشاره به تعريف طرح کلان ملي روباتيک در صنعت برق اظهار داشت: با همکاري تنگاتنگ بين کميته تخصصي روباتيک صنعت برق و مجري طرح تجديدپذير (پژوهشگاه نيرو)، مقرر شد کميته راهبري روباتيک صنعت برق تشکيل و نسبت به تدوين اسناد راهبردي روباتيک اقدام کند.
وي با اشاره به درخواست پژوهشگاه نيرو مبني بر ايفاي نقش کميته تخصصي روباتيک صنعت برق به عنوان کميته راهبري طرح کلان روباتيک، که با استقبال دفتر امور تحقيقات برق توانير مواجه شد، افزود: هم اکنون کميته تخصصي روباتيک صنعت برق به عنوان کميته راهبري نيز ايفاي وظيفه مي‌کند. همچنين کميته روباتيک صنعت برق طي جلسات مشترک با انجمن روباتيک ايران، هماهنگي لازم جهت استفاده از ظرفيت‌هاي تخصصي موجود روباتيک کشور را به منظور سهولت بخشي به طراحي و ساخت روبات‌هاي مورد نياز صنعت برق به عمل آورده است.
فرحناکيان با بيان اين که تاکنون چند روبات در حد نمونه آزمايشگاهي ساخته و در بخش‌هاي تعمير و نگهداري صنعت برق به کار گرفته شده، از جمله اين روبات‌ها را روبات شستشوي تيرهاي روشنايي معابر، روبات بازرسي خطوط انتقال نيرو، روبات‌هاي لوله پيما و روبات نصاب اسپيسر توزيع برشمرد و يکي ديگر از روبات‌هاي به کار گرفته شده را روبات پرنده بازديد از تأسيسات صنعت برق عنوان کرد.
وي از جمله نمونه‌هاي موفق روبات‌هاي خارجي را که تأثير به سزايي در ارتقاي تعمير و نگهداري تأسيسات صنعت برق داشته، روبات بازديد توربين شرکت آلستوم ذکر کرد و افزود: روبات انجام دهنده تست‌هاي غيرمخرب (NDT) از ديگر روبات‌هاي خوبي است که در سطح دنيا با استقبال مواجه شد و روبات‌هاي پرنده‌اي نيز براي مانيتورينگ و بعضاً انجام سرويس و تعميرات جزئي ساخته شده است.
فرحناکيان درباره نقش ارزشمند روبات‌ها در صنعت برق به روبات مانيتورينگ ديواره بويلر نيروگاه‌ها اشاره کرد.
وي هر گونه بروز نشتي در بويلر را با توقف واحد نيروگاهي به مدت حداقل 24 ساعت همراه دانست که در پي آن عمليات خنک کردن بويلر جهت تأمين حداقل شرايط براي حضور نيروهاي تعميرات در داخل بويلر آغاز مي‌شود و پس از تخليه فشار بويلر، پرسنل تعميرات با استفاده از لباس‌هاي ضد حرارت وارد بويلر مي‌شوند و پمپ‌هاي آب تغذيه براي تشخيص محل نشتي روشن و آب پرفشار تا قبل از شيرهاي اصلي توربين پمپاژ مي‌شود که در چنين شرايطي در صورت وجود هرگونه نشتي شيرها و نفوذ آب به سمت توربين، خسارات عمده‌اي به توربين وارد مي‌شود.
وي افزود: علاوه بر آن حضور پرسنل تعميراتي در شرايط دمايي نامناسب در داخل بويلر با وارد آمدن آسيب‌هاي جسمي همراه است و اغلب جوشکاران با سابقه که به دفعات عمليات ورود به بويلر را انجام دادند از صدمات حنجره و مشکل تارهاي صوتي رنج مي‌برند.
فرحناکيان خسارت عدم توليد برق ناشي از توقف يک واحد 320 مگاواتي طي 24 ساعت را معادل 7 ميليون و 680 هزار کيلووات ساعت کمبود توليد انرژي الکتريکي در شبکه عنوان کرد و افزود: با طراحي و ساخت روبات مانيتورينگ بويلر، ضمن به حداقل رساندن زمان خروج واحد نيروگاهي، مي‌توان از بروز خسارت‌هاي جاني پرسنل تعميرات به ميزان قابل‌توجهي جلوگيري کرد به ويژه اينکه در مرحله دوم ساخت اين پروژه، روبات به تجهيزات جوشکاري مجهز و جوشکاري محل‌هاي نشتي به وسيله روبات و تحت کنترل پرسنل متخصص انجام مي‌شود که نقش به سزايي در افزايش ايمني پرسنل تعميرات و جلوگيري از خسارت‌هاي مستقيم و غيرمستقيم ناشي از عدم توليد برق مشترکان دارد.
وي افزود: تجربه استفاده از روبات پرنده بازرس خطوط انتقال برق در يکي از شرکت‌هاي برق منطقه‌اي، مؤيد کاهش بيش از 50 درصد از هزينه‌هاي تعميرات و نگهداري خطوط است و افزايش سرعت و دقت عيب‌يابي را نيز در پي داشته است.
فرحناکيان در خصوص اين که سرمايه‌گذاري مورد نياز بخش روباتيک صنعت برق از چه طريق تأمين مي‌شود، گفت: با توجه به اينکه اين فن‌آوري نوين و در مرحله بلوغ قرار دارد، سرمايه‌گذاري اوليه در اين بخش مانند؛ ساير کشورها به وسيله بخش دولتي انجام مي‌شود و در مرحله بعد بخش خصوصي توسعه و تجاري سازي دانش فني حاصل شده را بر عهده مي‌گيرد.
مدير کل دفتر امور تحقيقات برق توانير با تأکيد بر آمادگي اين دفتر براي همکاري با تمامي پتانسيل‌هاي تخصصي روباتيک که در بخش خصوصي کشور فعاليت دارند، در خصوص طرح‌هاي آتي دفتر تحقيقات اظهار داشت: پس از پيشرفت پروژه‌هاي تحقيقاتي (طراحي و ساخت 6 روبات اولويت‌دار)، پروژه‌هاي مربوط به ساير روبات‌هاي مورد نياز که بر اساس نيازسنجي در شرکت‌هاي زيرمجموعه صنعت برق مشخص شدند، در دستور کار قرار مي‌گيرد.
وي ارتباط با مراکز تحقيقاتي و صنعتي بين‌المللي فعال در حوزه روباتيک را از ديگر برنامه‌هاي کميته تخصصي روباتيک صنعت برق عنوان کرد که امکان اجراي پروژه‌هاي مشترک و انتقال فناوري‌هاي نوين مرتبط با روباتيک به داخل کشور را تسهيل مي‌سازد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن