تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816418066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاييز امسال بيشتر نقاط کشور با افزايش بارش همراه است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ شهريور ۱۳۹۴ (۱۱:۴۷ق.ظ)
پاييز امسال بيشتر نقاط کشور با افزايش بارش همراه است موج - رئيس مرکز ملي خشک‌سالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي کشور گفت: پاييز امسال در بيشتر نقاط کشور با افزايش بارش مواجه هستيم، ولي؛ اين بارش‌ها به اندازه‌اي نيست که ميزان بدهي آبي کشور را جبران کند.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، شاهرخ فاتح، رئيس مرکز ملي خشک‌سالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي کشور، در نشست بررسي وضعيت آب کشور که با حضور مديران ارشد وزارت نيرو برگزار شد، اظهار داشت: کل کشور با 16.3 ميلي‌متر در سال جاري و 7.1 ميلي‌متر در سال گذشته با بارش منفي مواجه بوده است، بنابراين وضعيت بارش چندان مساعد نيست و بارش‌هاي خوب پائيزي هم نمي‌تواند زياد در وضعيت آب کشور تأثيرگذار باشد؛ زيرا ما با يک بدهي انباشته به لحاظ عدم دريافت بارش‌هاي مناسب طي سال‌هاي گذشته مواجه هستيم.
فاتح با اشاره به پيش‌بيني فصلي که پژوهشکده علمي مشهد صادر کرده است، گفت: کارشناسان اين مرکز با تجميع تمام شرايطي که وقوع پديده «المينو» و مدل‌هاي خروجي در نظر گرفته شده، به اين جمع‌بندي رسيده‌اند که در نهايت در سه ماهه آينده، بيشتر مناطق کشور از حد ميانگين بارش‌هاي خود برخوردار هستند و شمال کشور، شمال غرب و بخش‌هايي از استان کرمان مقادير بارشي بيشتر از شرايط طبيعي نيز خواهند داشت.
وي با بيان اين که اعتبار اين مدل ها در سطح جهاني بيش از 60 تا 70 درصد نيست و حتي اگر اعتبار کامل هم داشته باشد و کشور را به‌خوبي پوشش دهد، باز هم با نقصان آب مواجه هستيم، يادآور شد: بايستي به اين نکته توجه داشته باشيم که با توجه به شرايط خشکي که بر خاک کشورمان حاکم است، مجموعه کشور داراي يک بدهي عظيم آبي است و اين افزايش بارش‌ها نمي‌تواند به اين سرعت نقصان کمبود آب کشور را جبران کند.
رئيس مرکز ملي خشک‌سالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي کشور در ادامه افزود: با توجه به شرايط نرمال و بيش از نرمال بارش‌هاي پائيزي که پيش رو داريم، در پائيز داراي هواي گرم‌تري نسبت به سال‌هاي قبل خواهيم بود و افزايش دماي 0.5 تا 1.5درجه سانتي‌گراد باعث خواهد شد تا الگوي بارشي از حالت جامد به مايع تبديل شود در نتيجه بخشي از اين بارش‌ها را به‌ صورت تبخير از دست دهيم.
وي تأکيد کرد: دماي بالا به نوعي باعث خنثي شدن اثرات بارش مي‌شود.
فاتح از پديده «المينو» به عنوان يک پديده بزرگ‌مقياس که تأثير خود را در سطح بالايي مي‌گذارد و براي مناطق محدود با يک مؤلفه نمي‌تواند خيلي مؤثر باشد ياد کرد و افزود: در ايران ثابت شده پديده المينو به تنهايي مؤثر نيست، بلکه اين پديده در صورتي مي‌تواند مؤثر باشد که جبهه پرفشار حاره‌اي را مهار و به نوعي عقب رانده براند، اين عقب رانده شدن پرفشار حاره مي‌تواند فرصتي را براي ورود سيستم‌هاي غربي فراهم کند؛ آنچه مسلم است امسال المينو فعال است و جبهه پرفشار را مهار کرده است.
وي با بيان اين مطلب که از ابتداي سال آبي تاکنون اکثر استان‌هاي کشور نسبت به شرايط بلند مدت با کاهش بارندگي مواجه بوده‌اند، گفت: 3 استان بوشهر با ‌47.6 درصد نسبت به بلند مدت، هرمزگان با 46.1 درصد و البرز با 37.3 درصد نسبت به بلند مدت با کاهش بارش مواجه بوده و با شرايط وخيمي روبرو شدند.
رئيس مرکز ملي خشک‌سالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي کشور تصريح کرد: فقط سه استان گيلان، آذربايجان شرقي و اردبيل بيش از 10 درصد افزايش بارش داشته‌اند و مجموعه کل کشور نسبت به بازه زماني بلند مدت با حدود 16.3 درصد کاهش روبرو بودند.
وي در مقايسه سال آبي جاري با سال آبي گذشته گفت: امسال از 31 استان کشور، 27 استان کاهش بارندگي دارند و کل کشور نيز با 16 درصد کاهش بارش مواجه بوده است و اين در حالي است که در سال گذشته در چنين بازه زماني 22 استان کشور کاهش بارش داشته و کل کشور نيز با 7 درصد کاهش مواجه بوده است.
فاتح با بيان اشاره به اين که در دو سال آبي گذشته 18 استان با کاهش بارش مواجه بوده است، بيان داشت: استان‌هاي البرز، خوزستان،‌ فارس، کرمانشاه، کهکيلويه و بويراحمد، گلستان، چهارمحال و بختياري و سمنان و... از جمله استان‌هايي هستند که در سال متوالي نسبت به بلندمدت، شرايط منفي را تجربه کرده‌اند و تمامي استان‌هاي کشور بدون استثنا با يک سال بارش منفي مواجه بودند.
وي اضافه کرد: يکي از نکات حائز اهميت در بارندگي که در کشاورزي و هيدرولوژي اهميت دارد تعداد روزهاي توأم با بارش است.
رئيس مرکز ملي خشک‌سالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي کشور با بيان اين که اقدام در خصوص تعداد روزهاي بارشي بسيار مهم است، گفت: اين مساله بيانگر اين است که تعداد روزهاي بارشي کشور در مناطق شمال، غرب و شمال غرب با افزايش مواجه بوده که اگر اين افزايش تعداد روزهاي بارشي در استان‌هاي مختلف بررسي شود، ملاحظه مي‌شود که ميزان بارش بر حسب اقليم‌هاي مختلف کمتر از 5 ميلي‌متر، بين 5 تا 20 ميلي‌متر و بيش از 20 ميلي‌متر خواهد بود که در کشور ما با توجه به اقليم، حد آن متفاوت است.
وي با اشاره به آن که بارش‌هاي کمتر از 5 ميلي‌متر با پديده تبخير مواجه هستند و بارش مناسبي براي بخش هيدرولوژي و کشاورزي کشور محسوب نمي‌شوند، گفت: تعداد روزهاي بارشي در بيشتر مناطق کشور رو به افزايش بوده و اين افزايش به سمتي خواهد بود که شاهد بيشتر شدن روزهاي بارش کمتر از 5 ميلي‌متر باشيم، به عبارتي بارش‌هاي ناکارآمد زياد شده و بارش‌هاي کارآمد که مي‌توانند براي خاک و بخش کشاورزي مفيد باشند، در اکثر مناطق کشور با کاهش مواجه هستند.
فاتح در بررسي دماي 4 ماه ابتداي سال گفت: دماي چهارماهه ابتداي سال در مقايسه با دماي چند ماه گذشته، نسبت به بلندمدت افزايش داشته و اين افزايش بين 0.5 تا 3.5 درجه بر حسب منطقه متفاوت بوده است و از سويي نيز، اين کم بارشي با افزايش دما هم‌زماني پيدا کرده است.
وي در مقايسه دماي يک دوره 47 ساله بين سال‌هاي 1347 تا 1393 بيان داشت: در اين سال‌ها با يک افزايش سه صدم درجه در سال يا سه دهم درجه در دهه، در کشور مواجه بوديم که از حدود 17.1 دهم درجه سلسيوس در سال 47، ميانگين سالانه دما به حدود 18.6 دهم در سال 93 رسيده است و داراي نوساناتي بوده که به عنوان نمونه مي‌توان بيان داشت، در سال 61 با 16.3 درجه سلسيوس و در سال 87 که سال گرمي بود با 18.8 درجه سلسيوس دما مواجه بوده‌ايم.
رئيس مرکز ملي خشک‌سالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي کشور با بيان اين که کشور ما با روند افزايشي دما نسبت به ميانگين جهاني، (حدود 0.2 درجه در هر دهه) روبرو بوده است، افزود: به نظر مي‌رسد در 47 سال اخير آهنگ افزايش بارش‌ها از ميانگين جهاني بيشتر بوده است.
وي با اشاره به اين که در نگاه بلندمدت به شاخص‌هاي خشک‌سالي که SPI بلند مدت 84 ماهه است، خواهيم ديد که در برخي حوضه‌هاي آبريز کشور با شرايط خشک‌سالي مواجه بوده‌ايم و اين ميزان يک، 2، 3 و 7 ساله بوده است، بيان داشت: آنچه که اهميت دارد ميزان هفت ساله است که بدهي انباشته را به‌خوبي در غرب، جنوب غرب، مرکزي،‌ سمنان، شرق و شمال شرق قابل‌مشاهده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن