تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820473630




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغوش باز ميدان نقش جهان اصفهان براي گردشگران جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ شهريور ۱۳۹۴ (۱۳:۴۲ب.ظ)
آغوش باز ميدان نقش جهان اصفهان براي گردشگران جهاني موج - ميدان نقش جهان نمونه اي کم نظير از ميدان‌هاي تاريخي در جهان است که هم اکنون با آغوشي باز گردشگران و علاقه‌مندان به معماري و آثار تاريخي را به سوي خود فرا مي‌خواند.
به گزارش خبرگزاري موج، اين ميدان که نشان از اهميت تاريخ، فرهنگ، هنر و تمدن اصفهاني‌ها است، نقش ويژه اي در هويت شهر اصفهان دارد، به گونه اي که تصور اصفهان بدون اين ميدان ناممکن و بررسي سير تحول اصفهان و حتي حکومت صفويان، بدون بررسي مراحل ايجاد و تکامل اين ميدان ناقص و بي سرانجام مي‌کند.
غناي فرهنگ و تمدن ميدان امام اصفهان باعث شده ورود گردشگران به اصفهان و بازديد از ميدان تاريخي امام از اولويت هر گردشگر داخلي و خارجي باشد.
"فريبا خطا بخش"، مدير پايگاه جهاني ميدان امام اصفهان، در خصوص اين ميدان گفت: ميدان تاريخي امام، از جمله وسيع‌ترين ميدان‌هاي تاريخي جهان مي‌باشد و منحصر به فرد بودن اين ميدان تاريخي باعث گرديده که هر گردشگر داخلي و خارجي بازديد از اين ميدان تاريخي را براي خود الزامي بداند.
وي اظهار داشت: در اين ميدان در حال حاضر بيش از 400 مغازه وجود دارد که اين مغازه‌ها در زمان صفويه شکل گرفته است.
وي با اشاره به اينکه مغازه‌هاي اطراف ميدان و طبقه دوم ميدان در دوران صفويه کاربري‌هاي متفاوتي داشته است، افزود: در آن دوره مغازه‌هاي زيرين به پيشه وران، تجار و هنرمندان ماهر اختصاص يافته بود و دکان‌هايي که در طبقه بالا قرار داشتند به حکيمان و داروفروشان تعلق داشت.
وي تصريح کرد: بر اساس سفرنامه شاردن مشاغلي همچون طناب بافان، فروشندگان تيرو کمان، لحاف دوزي، پنبه زني، بافندگان جوراب، دکان نخ ابريشي، آهنگري، ابزار آلات آهني، کتاب، قهوه خانه و چايخانه در ميدان در زمان صفوي وجود داشته است.
خطابخش با اشاره به اينکه ميدان نقش جهان در دوره صفوي به لحاظ فعاليت‌هاي مختلف رونق بسياري داشته است، افزود: علاوه بر امور سياسي و مذهبي که در ابنيه حکومتي و مذهبي پيرامون ميدان امام در جريان بوده است، بازار پيرامون ميدان نيز جهت کسب و کار و مسائل اقتصادي و فضاي باز وسط ميدان نيز جهت مراسمي چون رژه‌هاي نظامي، بازي‌هايي همانند چوگان، قپق اندازي، شاطر دواني و جشن‌ها ومراسم اعياد ملي و مذهبي استفاده مي‌شده است.
وي با اشاره به اينکه ميدان امام در بهترين موقعيت جغرافيايي و در مطلوب‌ترين وضعيت شهرسازي قرار دارد، افزود: ميدان امام به صورت فضايي از پيش طراحي شده بنا گرديده که هر قسمت از اين ميدان با تفکرات دقيق معمارانه و با ترکيب‌هاي هندسي به صورت منحصربه فرد پس از 400 سال همچنان مهم‌ترين مرکز تبادلات اقتصادي ومذهبي و تجمعات شهر اصفهان است.
مدير پايگاه جهاني ميدان امام افزود: ميدان تاريخي امام در طول حيات خود داراي کاربري‌هاي متنوعي از جمله "عملکرد سياسي" به لحاظ استقرار کاخ سلطنتي و بر پايي مراسم تشريفاتي، رژه‌هاي نظامي، مراسم تعزير محکومين و "عملکرد مذهبي" به لحاظ استقرار دو مسجد مهم و اجراي مراسم وآئين هاي بيشمارِ مذهبي، همچون برپايي نماز جماعت در مواقعي که جمعيت نماز گزار بيش از گنجايش مسجد عباسي بوده است
وي ادامه داد: همچنين "عملکرد تجاري" در اين ميدان به لحاظ وجود دکان‌ها و قرارگيري در بطن بازار، استقرار چادرهاي دست‌فروشان و ازدحام مردم براي خريد و "عملکرد تفريحي" در آن همچون آتش بازي، چوگان بازي، قپق اندازي، شاطردواني، جشن‌ها و اعياد ملي، بازيگري، خيمه شب بازي، تردستي، نقالي، بندبازي نيز رونق خاصي به اين ميدان داده بود.
به گفته وي، مورخان تاريخ ساخت اين ميدان تاريخي را متفاوت ذکر کردند،
اما آنچه که مشخص است، اين ميدان در زمان حکومت شاه عباس اول در قرن يازدهم هجري قمري بعد از پايتخت شدن اصفهان ساخته شد.
مدير پايگاه جهاني ميدان امام افزود: در چهار طرف اين ميدان تاريخي، چهار عنصر معماري نفيس و ارزشمند به دستور شاه عباس پي ريزي و ساخته شده که هريک در نوع خود شاهکارهاي بي بديل است.
وي مسجد تاريخي امام (مسجد جامع عباسي) در جنوب ميدان، مسجد شيخ لطف الله در شرق، کاخ رفيع عالي‌قاپو به عنوان جايگاه حکمراني شاه در غرب و سردر قيصريه در شمال ميدان امام که جايگاه تبلور قدرت اجتماعي و مردمي بوده است را ازجمله شاهکارهاي معماري آن دوره ذکر کرد.
خطابخش اظهار داشت: معماري خاص و منحصر به فرد ميدان امام و چهار اثر زيباي آن که در چهار طرف ميدان قرار گرفته است هر گردشگر و بازديد کننده اي را در اين ميدان شگفت زده مي‌کند.
به گفته وي، ميدان امام اصفهان که از سوي سازمان جهاني يونسکو به ثبت جهاني رسيده است، به شکل مستطيل بزرگي با اندکي زاويه نسبت به خط قائم شمالي- جنوبي، با امتداد شمال غربي- جنوب شرقي احداث شده و طولي معادل 510 متر داشته و عرض آن 160 متر مي‌باشد و با اين حساب، فضاي داخل ميدان مساحتي معادل 16/8 هکتار را شامل مي‌شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن