واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: بیشتر صحنههای فیلم در شب هست و همین موضوع روند كار را كمی كُند میكند.یكی از اصلی ترین لوكیشن های «شب واقعه» اوراق فروشی بنام ... شهرام اسدی بههمراه گروهش این روزها در منطقه «ذوالفقاریه» آبادان مشغول فیلمبرداری صحنههای پایانی «شب واقعه» برای نشان دادن حماسه شهید «دریاقلی سورانی» و همرزمانش هستند.نخلستان بكری در جنوب شرقی آبادان نزدیك به محلی كه عراقیها وارد آبادان شدند، چند شب است كه بستر حوادث اصلی این فیلم شده است و مواجهه نیروهای عراقی با ایرانیها پس از عبور از روی پلی كه بر روی رود بهمنشیر زدهاند و اقداماتی كه آنها را مجبور به عقبنشینی میكند، در قاب دوربین امیر كریمی ثبت میشود.در چهلمین روز بعد از آغاز جنگ تحمیلی، «دریاقلی سورانی» با بازی حمید فرخنژاد كه در حاشیهی «بهمنشیر» یك اوراق فروشی دارد خانوادهاش را به اهواز میفرستد، اما پسر بچه نوجوانش خواهان حضور در شهر و مقاومت با نیروهای عراقی است. «دریاقلی» در كش و قوس فرستادن پسرش، بطور اتفاقی از نقشه محاصره آبادان مطلع میشود و تلاش میكند تا نیروهای ایرانی را در جریان این تهدید قرار دهد و...فرخنژاد: برای بازی در نقش «دریاقلی» تابع فیلمنامه هستم.فرخنژاد كه بعد از فیلمهای «عروس آتش» و «ارتفاع پست» در این فیلم برای سومینبار در قالب یك شخصیت جنوبی ظاهر میشود درباره شناختش از این شخصیت به ایسنا میگوید: «دریاقلی» را در حد اینكه یك آبادانی است و كارش دهانبهدهان میچرخید، میشناختم. بهعنوان شخصی كه حضور نیروهای عراقی را اطلاع میدهد و باعث نجات شهر از سقوط میشود. برای بازی در این شخصیت هم فیلمهای مستند درباره او را دیدم اما تابع فیلمنامه بودم و محور اصلی آن را گرفتم.وی با اشاره به علاقمندیاش برای ایفای این نقش بیان كرد: ایفای نقش در یك كار خوب، بههر حال خوب است بهویژه اینكه این شخصیت متعلق به شهرم است و انگیزه مضاعفی ایجاد میكرد و در واقع ادای دین به یك شخصیت آبادانی است.این بازیگر ادامه داد: رویكرد این كار از فیلمهای جنگی دیگر به لحاظ شخصیتپردازی تفاوت زیادی دارد و از «دریاقلی» شخصیتی ترسیم شده كه آدم عجیبی مانند بسیاری از شخصیتهای جنگی ما كه معمولا عارف مسلك و فرهیخته نشان داده میشوند نیست و آدمی معمولی با رویكردهای شاید با معیارهای ما منفی است. اما وقتی در موقعیت تصمیم و دفاع از كشورش قرار میگیرد، یك حماسه قهرمانانه خلق میكند.وی با اظهار رضایت از روند كار این فیلم گفت: تهیهكننده كار همه آنچه را كه لازمه تولید یك اثر ماندگار است را در اختیار گروه قرار داده و همه تمام سعی خودشان را میكنند و كار با شرایط خوبی درحال انجام است. فرخنژاد ادامه داد: شهرام اسدی هم روی كارش تسلط دارد و به لحاظ فكری با حرفی كه فیلمنامه میزند بسیار مطابق است كه در نهایت امیدوارم حاصل تلاش این گروه حرفهای اثری در خور و اندازه شهر مقاوم آبادان باشد.این بازیگر كه در دو دوره قبلی جشنواره فیلم فجر آثارش از حضور در بخش اصلی بازماندهاند درباره پیش بینیاش از سرنوشت این فیلم در جشنواره و دیده شدنش میگوید: مدتهاست كه این چیزها برایم دغدغه نیست. من «طبل بزرگ زیرپای چپ» را هم كه یكی از كارهای ارزشمند در زمینهی دفاع مقدس بود واستحقاق شركت در بخش مسابقه را داشت قبلا داشتم اما توجهای به آن قائل نشدند و درجشنواره معتبر خارجی جایزه گرفت.وی افزود: من اعتقاد به اینكه حق كسی خورده میشود ندارم و اگر زمانی این حس در جشنوارهای پیش آید از ارزش آن جشنواره كم میشود نه از ارزش آدمهایی كه كار ارائه دادند. من هم مدتهاست كه روی این چیزها انرژی نمیگذارم و مبنا برایم یك كار خوب است تا از داشتنش در پروندهام افتخار كنم.شهرام اسدی: گرفتن صحنههای جنگی در شب روند كار را كُند كرده استشهرام اسدی كه این روزها مجموعه«آشیانه » را در حال پخش دارد، پیش از «شب واقعه»، یك كار جنگی دیگر در سال 69 بنام «اوینار»درباره بمباران شیمیایی حلبچه ساخته است، اما اكثرا او را با فیلم «روز واقعه» می شناسند كه بارها از تلویزیون پخش شده است.او درباره تغییرات صورت گرفته در فیلمنامه اولیه «شب واقعه» به خبرنگار ایسنا گفت: من برای ساخت این فیلم ضمن اینكه تلاش خودم را انجام دادم تا به فیلمنامه اصلی همایون شهنواز ـ كه از اساتید این كار هستند ـ وفادار بمانم اما با تحقیقاتی كه حدود شش ماه طول كشید و صحبتهایی كه با دوستان، آشنایان و خانواده دریاقلی داشتیم و لوكیشنها و مناطقی مراجعه كرده بودند، سر زدیم به واقعیتهای دیگری رسیدیم كه بخشی از تغییرات فیلمنامه اولیه را پیش آورد.وی افزود: بخش دیگر تغییرات مربوط به نوع شخصیتپردازی است كه مدنظر كار بود و از نقطهنظر كاركردی كه سعی میكنم در كارم اعمال كنم صورت گرفت و بخش سوم هم مربوط به موقعیتها و لوكیشنهای اجرایی كار بود كه بعضی چیزهایی كه در فیملنامه بود، از نقطهنظر اجرایی یا ممكن نبود و یا سختیها و هزینههای زیادی را پیش میآورد كه همه اینها لحاظ شد و به فیلمنامه كنونی منجر شد.این كارگردان تاكید كرد: هرچه در اختیار بود را مطالعه كردیم و نهایتا به این فیلمنامه رسیدیم و شاید بازهم فرصت تحقیق پیش آید بشود فكرهای دیگری كرد. اما دراین مقطعی كه هستیم فیلمنامه كاملترین شكل را پیدا كرده است و از روند كار رضایت نسبی دارم.اسدی كه در كارنامه فیلمسازیش آثار تاریخی، جنگی و مذهبی دیده میشود با بیان اینكه هر حوزه سختی خودش را دارد و به طبع سختتر بودنش لذت بیشتری دارد اظهار داشت: معمولا در كارم خیلی راحت نیستم و سهل و آسان،ساده و شهری كاركردن برایم جذابیت كافی ندارد و در هرحوزهای وقتی آدم به سمت سختترین میرود خودش جذابیت را به همراه میآورد.وی یكی از سختیهای این فیلم را گرفتن صحنههای جنگی در شب خواند و گفت: بیشتر صحنههای فیلم در شب هست و همین موضوع روند كار را كمی كُند میكند.یكی از اصلی ترین لوكیشن های «شب واقعه» اوراق فروشی بنام كمپانی دریاقلی است كه حدود 20 درصد فیلم در آنجا می گذرد.میراعلایی: صبر و تحملها نتیجهی خوبی برای فیلم داشته استاحمد میرعلایی تهیه كننده فیلم این لوكیشن را یكی از صحنههای بینظیر سینما به جهت نوع چیدمان و امكانات میداند و معتقد است: نزدیك به 120 ماشین اوراقشده قبل از سال 50 را از شهرهای مختلف به فضایی مشرف به بهمنشیر آوردیم و چیدمان هنری صورت گرفت و معتقدم درسال 88 هیچ فیلمی امكاناتی مانند این فیلم را مهیا نكرده است.وی با اشاره به روند ساخت این فیلم به ایسنا گفت: اواخر بهار سال 87 از دفتر مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «شاهد» با من تماس گرفتند و اعلام كردند، فیلمی میخواهند برای یادمان دریاقلی تهیه كنند كه فیلمنامهاش تصویب شده و قصد دارند با شهرام اسدی به عنوان كارگردان كار كنند و از من به عنوان تهیهكننده دعوت كردند.میراعلایی افزود: فیلمنامه را خواندم و كار را خوب دیدم و احساس كردم آقای اسدی بتواند كار خوبی را در زمینهی دفاع مقدس به نتیجه برساند. ضمن آنكه در آرزوهایم بود راجع به چنین شخصیتی روزی بتوانم فیلم بسازم و وقتی وارد قصه شدم، اشتیاقم بیشتر شد و یكی از خواستههایم از خدا برآورده شد.وی كه تهیه فیلم «فرزند خاك» را نیز در كارنامه اش دارد با بیان اینكه تولید فیلمهایی از این دست روزبهروز سختتر میشود اظهار داشت: هرچه از دوران دفاع مقدس دورتر میشویم، حساسیتها به نوعی بیشتر و به نوعی كمتر میشود. بیشتر از این لحاظ كه جذابیتی كه برای مخاطب است رنگ و روی هنریتری نیاز دارد و حساسیت بالایی را میطلبد، اما بعضی از مسوولین فكر میكنند امكانات جنگی هنوز هست در صورتیكه این امكانات خیلی ضعیف شده است و گاهی سخت بهدست ما میرسد و ما نمیخواهیم بگذاریم فیلمهایمان ضعیف شود، چون احساس میكنیم الان توان هنری هنرمندانمان بیشتر شده و نگاه بهتری پیدا كردند.این تهیه كننده ادامه داد: با توجه به حساسیتهایی كه داریم در روند كار با كندی اندكی مواجه شدیم، اما همه اینها درخدمت كیفیت بود والان كه بخشی از فیلم را كه تدوین شده میبینم احساس میكنم این عجلهنكردنها و صبر و تحملها نتیجه خیلی خوبی در فیلم داشته و یكی از فیلمهای خوب دفاع مقدس بانگاه و قصه نو آماده تحویل داشته باشیم.وی درباره انتخاب حمید فرخنژاد برای ایفای نقش اصلی این فیلم گفت:این فیلم یك بازیگر اصلی دارد و بقیه میآیند در قصه و خارج میشوند. برای نقش دریاقلی چند گزینه داشتیم كه فرخنژاد جزو اصلیها بود و این انتخاب صورت گرفت والان رضایت كامل داریم.میرعلایی تصریح كرد:كاری كه دریاقلی كرده در دفاع مقدس بینظیر است و بسیار ارزش دارد و با این كار بخشی از كشور ما قدرمتندانه و باغرور نجات پیدا كرد كه این جای بررسی زیاد دارد.تاكنون تمام بازیگران فیلم مقابل دوربین رفتهاند و تنها بازی باران كوثری كه ایفاگر نقش كوتاهی است، باقی مانده است كه طی روزهای آینده انجام میشود و فیلمبرداری تا اواسط اردیبهشت به پایان خواهد رسید.همچنین 30درصد فیلم بصورت همزمان توسط مهدی غضنفری تدوین شده است.به گزارش ایسنا، فیلمبرداری فیلم سینمایی «شب واقعه» كه با بازی حمید فرخ نژاد ، لادن مستوفی، باران كوثری، حبیب دهقان نسب، آتش تقیپور، آرا اصلانیان و گروهی از هنرمندان خوزستانی در موسسه فرهنگی هنری «شاهد» تولید میشود، از 22 دی ماه سال گذشته در آبادان آغاز شده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1906]