تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدبخت‏ترين مردم پادشاهانند و خوشبخت‏ترين مردم كسى است كه با مردم بزرگوار معاشرت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802510694




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جليلي: تحريم‌ها با اجراي برجام باقي مي‌مانند/ باز شدن ۵۰ دريچه نفوذ بيگانگان به کشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ شهريور ۱۳۹۴ (۱۵:۳۲ب.ظ)
روايت نقوي از نشست امروز کميسيون برجام مجلس: جليلي: تحريم‌ها با اجراي برجام باقي مي‌مانند/ باز شدن ۵۰ دريچه نفوذ بيگانگان به کشور موج-دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي در کميسيون ويژه برجام گفت: رهبر انقلاب عمده‌ترين هدف مذاکرات هسته‌اي را لغو تحريم‌ها دانستند، اما آيا با بررسي برجام و قطعنامه چنين هدفي به دست مي‌آيد؟ پاسخ ما خير است، چون تحريم‌ها باقي مي‌مانند.
به گزارش خبرگزاري موج، سيد حسين نقوي حسيني نماينده مردم ورامين و سخنگوي کميسيون ويژه بررسي برجام در مجلس شوراي اسلامي به ارائه گزارشي از جلسه امروز کميسيون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: نشست امروز کميسيون برجام به رياست زاکاني و با حضور جليلي، باقري و عباسي از تيم مذاکره‌کننده سابق تشکيل شد، محور بحث امروز بررسي برجام، قطعنامه و ضمائم آن از زاويه اقتصادي و وارسي «ساختار تحريم‌ها» در برجام، قطعنامه و ضمايم بود.
وي افزود: در ابتداي نشست مطرح شد که غير از اعضاي محترم کميسيون حضور همه نمايندگان مجلس در جلسات باعث افتخار کميسيون است و طبق آيين‌نامه همه همکاران مي‌توانند با حق اظهارنظر در جلسات کميسيون شرکت کنند، نکته دوم اين که کميسيون و اعضاي آن با گرايشات مختلف در مقام داور است و مي‌خواهد قضاوت کند، لذا به هيچ عنوان جهت سياسي ندارد، بلکه سعي مي‌کند با استماع نظرات کارشناسان و متخصصان، به يک داوري دقيق در جهت مصالح کشور، منافع ملي و عزت نظام جمهوري اسلامي ايران برسد، همچنين در اين جلسه مطرح شد که همه دعوت‌ها در هيأت رئيسه کميسيون تصويب شود و سپس دعوت صورت گيرد.
سخنگوي کميسيون ويژه بررسي برجام در مجلس بر همين اساس يادآور شد: پ ساز بحث‌هاي مقدماتي، سعيد جليلي صحبت‌هاي خود را شروع کرد، جليلي گفت که هدف از بحث‌هاي ما اين بود که داده‌ها و ستاده‌ها را بررسي و ارزيابي کنيم، يکي از مباحث مه، تحريم‌ها است که مطابق فرمايشات اخير مقام معظم رهبري، عمده‌ترين هدف مذاکرات لغو تحريم‌ها» است و الا مذاکره براي چه انجام شده است؟ مقام معظم رهبري فرمودند که توقف تحريم نداريم، تعليق نداريم، بلکه بايد تحريم‌ها لغو شوند، آيا با بررسي برجام و قطعنامه چنين هدفي به دست مي‌آيد؟ پاسخ ما خير است چون تحريم‌ها باقي مي‌مانند.
نقوي خاطرنشان کرد: جليلي همچنين يادآور شد که تحريم‌هاي مختلف در حوزه‌هاي مختلف از سوي مراجع مختلف تحريم‌کننده باقي مي‌مانند، ما محدوديت‌هاي شديدي را در فعاليت‌هاي هسته‌اي را پذيرفته‌ايم از يکصد حق مسلم خود صرف نظر کرده‌ايم و بازرسي‌هاي غيرمتعارف را پذيرفته‌ايم. چه به دست آورده‌ايم؟ چند اجازه محدود و مشروع در فعاليت‌هاي هسته‌اي.
نماينده مردم ورامين در مجلس اضافه کرد: دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي عنوان کرد که با توجه به برجام، طرف مقابل از دستيابي به اهداف خود اطمينان پيدا کرده است و از سوي ديگر همه مسيرهاي تحريم‌هاي اتحاديه اروپا، آمريکا و شوراي امنيت باز مانده است، بنابراين چارچوب تحريم‌ها حفظ شده است؛ در زمينه تحريم‌هاي اتحاديه اروپا: 1. ساختار تحريم‌ها حفظ شده 2. تحريم‌هاي ملي اعضاي اتحاديه اروپا باقي مانده است 3. اجراي تحريم‌ه در برخي موارد به تدريج متوقف مي‌شود 4. تحريم‌هاي اقتصادي-مالي-هسته‌اي لغو نمي‌شود.
وي ادامه داد: جليلي گفت که چون زيرساخت‌هاي تحريم‌هاي اتحاديه اروپا فقط در برخي بندها تعليق مي‌شود و برخي بندها که تا 8 سال ديگر تعليق هم نمي‌شود مثل تحريم سوئيس، تحريم خدمات و سوخت‌رساني، تحريم دارايي 224 شخص حقيقي و حقوقي مثل برخي دانشگاه‌ها، بانک‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها، نهادهاي اقتصادي و گروه‌هاي صنعتي، تا 8 سال ديگر حتي تعليق هم نمي‌شوند چه برسد به لغو، پس چه مي‌شود، مي‌گويند بعد از 8 سال باز هم آيين‌نامه اجرايي آن لغو مي‌شود ولي خود تحريم‌ها بعد از 8 سال هم تعليق مي‌شود نه لغو.
سخنگوي کميسيون ويژه بررسي برجام در مجلس ادامه داد: جليلي گفت که تحريم‌هاي سوئيفت از سوي اتحاديه اروپا تا 8 سال ديگر حتي تعليق هم نمي‌شود، بنابراين خدمات اطلاع‌رساني مالي و بانکي همچنان تحريم خواهد بود، تحريم خدمات و سوخت‌رساني به کشتي‌ها و هواپيماهاي باربري هم تا 8 سال بعد باقي مي‌ماند، تحريم فلزات از سوي اتحاديه اروپا مثل آلومينيوم، فولاد، گرانيت و ... تا 8 سال بعد باقي مي‌ماند، تحريم نرم افزار هم از سوي اتحاديه اروپا تا 8 سال ديگر باقي مي‌ماند و بعد از 8 سال تازه تعليق مي‌شود، نرم‌افزارهاي طراحي و برنامه‌ريزي گاز، نفت، مالي، صنعتي، دريانوردي، هوانوردي، ساخت و ساز، نظامي و هسته‌اي تا 8 سال ديگر تحريم خواهند بود و بعد از 8 سال هم تازه تعليق مي‌شود، تحريم تسليحاتي هم که تا 8 سال ديگر باقي مي‌ماند.
نقوي تأکيد کرد: جليلي همچنين گفت که اما وضعيت تحريم‌هاي آمريکا که در ژنو آمده بود لغو همه تحريم‌هاي هسته‌اي، شرايط بدتري دارد، ساختار تحريم‌هاي آمريکا حفظ مي‌شود، کليه تحريم‌هاي اقتصادي و مالي هسته‌اي باقي مي‌ماند، تحريم‌هاي اوليه هم حفظ مي‌شود، همه تحريم‌هاي ايالتي حفظ مي‌شود، برخي تحريم‌هاي اقتصادي، مالي، هسته‌اي ثانويه متوقف مي‌شود، امکان بازگشت تحريم‌هاي متوقف‌شده هم حفظ و فقط وعده داده شده فرايند قانوني پيگيري خاتمه يا اصلاح قوانين به منظور خاتمه تحريم‌ها در صورت اقتضا صورت خواهد گرفت يعني پيگيري در صورت اقتضا. حتي در زمينه توقف موقت تحريم‌هاي ثانويه هم موارد مهمي استثنا شده که باز مهم است، در توقف موقت هم مي‌بينيد چقدر اما و اگر دارد، بنابراين اولاً بخش عمده‌اي از تحريم‌هاي ثانويه حتي توقف موقت نمي‌شوند و آن بخشي هم که توقف موقت دارند، با اما و اگرهاي متعددي روبروست.
سخنگوي کميسيون برجام تصريح کرد: جليلي گفت که پس از تحريم‌هاي اوليه آمريکا که براي هميشه باقي مي‌ماند. تحريم‌هاي ثانويه هم در برخي موارد توقف موقت مي‌شود که همين توقف موقت هم شامل استثنائات زيادي مي‌شود و تحريم‌ها ايالات هم که باقي مي‌ماند اما درباره تحريم‌هاي شوراي امنيت بايد بگويم که تحريم‌هاي موشکي، تسليحاتي و اشاعه‌اي باقي مي‌ماند و مابقي هم که لغو مي‌شود، برگشت‌پذيري باقي خواهد ماند و با اعتراض حتي يکي از اعضا امکان بازگشت دارد، بنابراين چگونه مي‌توان گفت که لغو شده است؟ اگر برگشت‌پذير است پس تعليق شده، لغو نشده است. بند 12 قطعنامه مي‌گويد که بازگشت‌پذيري تحت ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل هم صورت مي‌گيرد يعني همچنان تحت فصل هفتم باقي است.
وي خاطرنشان کرد: جليلي گفت که ساختار تحريم‌ها باقي مي‌ماند، فشار باقي مي‌ماند، ساز و کاري براي تضمين انجام تعهدات اروپا و آمريکا نيست، بازگشت به تحريم‌ها خيلي پرهزينه خواهد بود، امکان ادامه تحريم‌ها بدون اينکه برجام نقض شده باشد، وجود دارد.
نقوي همچنين گفت: جمع‌بندي جليلي اين بود که برجام بيش از 50 منفذ و دريچه بازرسي و دسترسي بيگانگان و دشمنان ملت ايران را روي حيطه‌هاي نظامي و حساس کشور گشوده است، ساختار تحريم‌ها حفظ شده و بسياري از تحريم‌ها باقي ماندند به طوريکه هيچ يک از تحريم‌هاي آمريکا لغو نمي‌شود، تحريم‌هاي هسته‌اي شوراي امنيت از جمله تحريم‌هاي موشکي، تسليحاتي و اشاعه‌اي لغو نمي‌شود بلکه مطابق قطعنامه 2231، حداقل 5 تا 10 سال حفظ مي‌شود و بالاخره اينکه ما در حالي از مذاکرات خارج شديم که به حفظ و استمرار ساختار و ساز و کار تحريم‌ها اطمينان است و طرف مقابل در حالي از مذاکرات خارج شد که به بستن کليه مسيرهاي ادعايي دستيابي ايران به سلاح اتمي اطمينان داشت.
نماينده ورامين در مجلس ادامه داد: پس از سخنان جليلي، اعضاي کميسيون به طرح سؤالات، ابهامات و نقد و بررسي خود از مطالب جليلي پرداختند، در ادامه بحث باقري گفت که وقتي در توافقي ساز و کار رفع اختلاف پيش مي‌آيد، دو طرف نياز به حفظ توافق دارند، هر دو طرف هم بايد ضمانت‌هاي لازم را براي حفظ و پايداري طرف مقابل را در توافق داشته باشند.
وي در پايان خاطرنشان کرد: باقري عنوان کرد که در توافق برجام، 1+5 هم خارج از توافق اهرم فشار خود را حفظ کرده و هم داخل توافق. توان هسته‌اي (مانند 20 درصد، مواد غني‌شده، فوردو، آب سنگين اراک و ...) را در برجام از دست داديم، قطعنامه 2231 هم که ظرفيت‌هاي نظامي ما را کنترل کرده است، در داخل برجام هم که فقط بند 36 به آن پرداخته است ايران مي‌تواند به اقدامات هسته‌اي خودش و اين روند يعني عدم حفظ توافق و برگشت به جاي اول برگردد، بنابراين ادعا اين است که ساز و کار حل اختلاف يک خرافه است، همچنين در کميسيون مشترک نيز تصميمات با اجماع گرفته مي‌شود ولي در مورد دسترسي‌ها، اجماع وجود ندارد يعني اين نظر ايران هم نيست ولي در مواردي که نفع ايران مطرح مي‌شود، بايد اجماع وجود داشته باشد و حتي اگر يکي از کشورهاي طرف مقابل مخالف باشد، ايران محکوم مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن