تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802582262




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تمايل سرمايه گذاران خارجي براي ورود به ايران/فعاليت بانک‌هاي خارجي در ايران بايد در چارچوب نظام بانکداري غيرربوي باشد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ شهريور ۱۳۹۴ (۱۰:۴۲ق.ظ)
سيف در مصاحبه با الميادين اعلام کرد: تمايل سرمايه گذاران خارجي براي ورود به ايران/فعاليت بانک‌هاي خارجي در ايران بايد در چارچوب نظام بانکداري غيرربوي باشد موج - رئيس کل بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در مصاحبه اي اختصاصي که شبکه الميادين با وي انجام داد به تشريح اوضاع اقتصادي کشور در سايه لغو تحريم‌هاي بين المللي پرداخت.
به گزارش خبرگزاري موج، ولي الله سيف، رئيس کل بانک مرکزي ايران، در مصاحبه با شبکه تلويزيوني الميادين گفت: در ارتباط با ميزان ذخاير ارزي ايران در بانک مرکزي ما چيزي اعلام نکرده‌ايم. آنچه من در گذشته گفته‌ام درباره ميزان دارايي‌هاي بلوکه شده ايران در خارج از ايران که پس از توافق هسته اي آزاد خواهد شد بوده است. من گفته‌ام که 29 ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران آزاد خواهد شد. 23 ميليارد دلار از اين پول متعلق به بانک مرکزي و جزء سرمايه اين بانک است و شش ميليارد دلار نيز متعلق به دولت است و هنوز به بانک مرکزي تحويل داده نشده است. بنابراين من از 29 ميليارد دلار سخن گفته‌ام. بانک مرکزي منابع ديگري نيز دارد که در صورت ضرورت مي‌تواند از آن نيز استفاده کند. ما براي توسعه برخي طرح‌هاي نفتي از منابع ارزي استفاده کرده‌ايم. آنچه که اهميت دارد سوء تفاهم به وجود آمده است و برخي تصور مي‌کنند که کل ذخاير بانک مرکزي و کشور ارزي و 29 ميليارد دلار است.
رئيس کل بانک مرکزي در پاسخ به پرسش خبرنگار الميادين که آيا ذخاير ارزي بانک مرکزي 107 ميليارد دلار است؟ گفت: ذخاير ارزي بانک مرکزي نزديک به همين رقم است اما ما رسماً آن را اعلام نکرده‌ايم. مطمئناً افراد مختلف اينجا و آنجا ارقام مختلفي را مطرح مي‌کنند و آنچه که بانک مرکزي اعلام مي‌کند دقيق است. من درخصوص دارايي‌هايي که آزاد خواهد شد ارقامي را اعلام کرده‌ام که اين ارقام صحيح است اما بايد موضوع ديگري را نيز در نظر داشت و آن اينست که برخي شرکت‌هاي دولتي و خصوصي نيز دارائي‌هايي دارند که متعلق به خودشان است و ممکن است به علت آن که به نحوي به دولت وابسته هستند دارائي‌هايشان بلوکه شده باشند و اين دارائي‌ها نيز آزاد خواهد شد که البته جزء حساب‌هاي ما نيست.
رئيس کل بانک مرکزي در ادامه در پاسخ به پرسشي درخصوص نحوه بهره برداري دولت ايران از دارايي‌هاي آزاد شده و يا سرمايه گذاري‌هاي جديد براي رونق بخشي به اقتصاد گفت: در واقع کشور ما خوشبختانه ظرفيت‌هاي سرمايه گذاري متعددي در اختيار دارد و اين ظرفيت‌ها مي‌توانند سرمايه گذاري‌هاي بسياري را جذب کنند و برنامه‌هاي اقتصادي تدوين شده صرفاً به سرمايه‌هاي خود ما اتکا ندارند، سرمايه گذاران بسياري در سراسر جهان هستند که تمايل دارند وارد ايران شوند و از ظرفيت‌هاي سرمايه گذاري ايران استفاده کنند. ايران ويژگي‌هاي منحصر به فرد و نيروي متخصص انساني در اختيار دارد که مي‌تواند نقش مهمي را در موفقيت هرگونه طرح سرمايه گذاري ايفا کند. افزون بر اين بازار منطقه اي وجود دارد که ايران مي‌تواند محور آن و زمينه سودآوري بالائي باشد.
وي ادامه داد: ايران، خود مردم فعالي دارد و برخي بازارهاي منطقه نيز در برخي امور به بازار ايران اتکا دارند و اين موضوع زمينه مناسبي را براي جذب سرمايه هاگذاري ها فراهم مي‌کند. ما اخيراً با سرمايه گذاراني روبرو هستيم که براي بررسي اوضاع آمده‌اند و در انتظار برطرف شدن موانع هستند تا پس از بررسي‌هاي دقيق و شفاف به ايران بيايند.
سيف در پاسخ به سؤال خبرنگار الميادين درخصوص سياست‌هاي دولت براي جذب سرمايه گذاري‌ها گفت: ما قانوني در حمايت از سرمايه گذران خارجي داريم که قانوني پيشرفته است و از سرمايه گذاران در برابر خطراتي که ممکن است در ايران با آن مواجه شود پشتيباني مي‌کند. افزون براين ما طرح‌هايي را در ايران تعريف کرده‌ايم که سرمايه گذاري در آن مي‌توان سود معقولي داشته باشد. هر وزارتخانه يا نهاد دولتي در حوزه تخصص خود در اين زمينه کار کرده است. افزون بر اين بخش خصوصي ما نيز فعال و پيشرفته است و مي‌تواند شريک مناسبي براي سرمايه گذار خارجي باشد. کل اين امور عوامل اصلي جذب سرمايه گذاران در حوزه‌هاي مختلف است.
رئيس کل بانک مرکزي در ادامه در پاسخ به پرسشي درخصوص کاهش تورم و افزايش رشد اقتصادي و ميزان نگراني از جذب سرمايه گذاري‌ها در افزايش تورم گفت: ما خوشبختانه در دوسال گذشته عليرغم تحريم‌ها توانسته‌ايم اوضاع اقتصادي کشور را تحت کنترل بگيريم و ثبات را به بازارها بازگردانيم. ما توانسته‌ايم تورمي افسارگسيخته و فزاينده را تحت کنترل بگيريم و آن را که بيش از 40 درصد بود به حدود 15 درصد کاهش دهيم. ما پارسال پس از هشت فصل رشد اقتصادي متوالي منفي شاهد چهار فصل رشد اقتصادي مثبت بوديم. ميانگين اين رشد حدود سه درصد بوده است.
وي افزود: خوشبختانه اکنون چشم انداز کاملاً روشني وجود دارد و همه مسوولان از آگاهي و دانش بالائي برخوردارند. در اجراي سياست‌هاي تعيين شده نيز انسجام فکري وجود دارد و ما همه اين امکانات را براي سرمايه گذاري‌هاي جديد در اقتصادمان و اينکه از منابع بانک مرکزي و منابع دولت چگونه استفاده شود به کار مي‌گيريم.
سيف اذعان داشت: ما مطمئناً برنامه دراز مدتي داريم و اجازه نخواهيم داد که کالاهاي مصرفي واردکشور شود و بر توليد و فرصت‌هاي شغلي تأثير بگذارد و توان داخلي را براي توليد و عرضه در داخل کشور و بازارهاي مجاور افزايش خواهيم داد تا بتوانيم اوضاع اقتصادي با ثباتي را به وجود بياوريم و به سمت رشد حرکت کنيم. مطمئناً همه شاخص‌هاي اقتصادي مدنظر قرار خواهد گرفت تا مانع از افزايش تورم شويم. هدف ما کاهش تورم به زير ده درصد است. اين تورم 15 درصدي براي ما قابل قبول نيست.
وي افزود: ما اميدواريم با برنامه‌هايمان بتوانيم ثبات مطلوبي را در اقتصاد ايجاد کنيم. يکي از ضرورت‌هايي که هر سرمايه گذاري در هر اقتصادي به دنبال آن است و به او جرأت سرمايه گذاري در جائي را مي‌دهد توان پيش بيني افق‌هاي اقتصادي است و اين که بتواند پيش بيني کند سال آينده در اقتصاد ما چه روي خواهد داد. دستاورد دو سال گذشته ما اين جرأت را به سرمايه گذاران خارجي مي‌دهد تا سرمايه گذاري کنند و سود مناسبي کسب کنند.
سيف در پاسخ به پرسشي درخصوص مسئله قطع خدمات سوئيفت درايران گفت: هنوز توافقنامه هسته اي به اجرا در نيامده است. سوئيفت نيز در واقع شبکه تبادل اطلاعات ميان بانک‌هايي است که با يکديگر همکاري مي‌کنند. اين شبکه سطح امنيتي خوبي دارد. در گذشته از سوئيفت در سيستم بانکي ما استفاده مي‌شده است و طبعاً پس از لغو تحريم‌ها از سوئيف نيز استفاده خواهيم کرد. مهم‌تر از اين که بخواهيم از شبکه اي براي مبادله اطلاعات استفاده کنيم اين است که ميان بانک‌ها تماس و رابطه وجود داشته باشد.
وي افزود: خوشبختانه ما در سيستم بانکي گذشته روابط خوبي با بانک‌هاي طراز اول جهان داشته‌ايم ما شبکه وسيعي از روابط بانکي داشتيم. برخي از اين روابط به سبب شرايط پيش آمده از بين رفت که قابل احياء است. هيات‌هاي اروپايي در سفر به ايران در اين خصوص ابراز تمايل کرده‌اند. من نيز با آن‌ها ديدار داشته‌ام و اميد آن‌ها در اين خصوص زياد بوده است و آن‌ها خواستار اجراي فوري اين موضوع به محض اجراي توافقات هسته اي هستند.
رئيس کل بانک مرکزي در بخش ديگري در پاسخ به سوالي درخصوص احتمال گشايش شعب بانک‌هاي خارجي در ايران گفت: يکي از نکات ضروري درخصوص تحقق رشد سرمايه گذاري و طرح‌ها در ايران به وجود اطلاعات و گزارش‌هاي دقيق اقتصادي درخصوص کشور و وجود شاخص‌هاي اقتصادي است و اين بخشي از برنامه ماست و از سازوکاري براي انتشار ارقام و آمارها از پايگاه اينترنتي بانک مرکزي داريم.
وي افزود: بانک مرکزي به سرعت اطلاعات مذکور را به روزرساني مي‌کند و به سرمايه گذاران و ديگران مي‌توانند به آن مراجعه کنند. تا پيش از تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران، بانک‌هاي زيادي درايران دفتر نمايندگي داشتند. در زمان تحريم نيز دفاتر برخي از بانک‌ها در ايران باقي ماندند اما کارشان کم يا متوقف شده بود که برخي بانک‌هاي ژاپني نمونه‌هاي آن هستند. ما اکنون در حال مذاکره در اين خصوص هستيم.
اين مقام مسوول خاطر نشان کرد: بانک‌هاي اروپايي بزرگي خواستار حضور در اقتصاد ايران و مبادلات تجاري هستند. از جمله مسائلي که براي مطرح است مقررات ايجاد شعب بانک‌هاي خارجي در ايران و يا ايجاد بانک‌هاي مشترک و مستقل است. در اين خصوص مقرراتي وضع شده است و ما انعطاف خوبي در اين خصوص داريم و از بانک‌هاي خارجي براي ورود به ايران استقبال مي‌کنيم.
وي در اين چارچوب به دو حسن اين اقدام اشاره کرد و گفت: نخست آن که آمدن بانک‌هاي بين المللي به ايران روابط تجاري ايران با جهان را تسهيل مي‌کند و دوم آن که حضور بانک‌هاي پيشرفته به علت ايجاد رقابت به پيشرفت خوب بانک‌هاي ما کمک مي‌کند؛ زيرا بانک‌هاي ما بايد از استانداردهاي جديد نظام بانکداري جهان و مقررات مربوطه اطلاعات کاملي داشته باشند.
رئيس بانک مرکزي درخصوص مسأله نظام بانکداري اسلامي گفت: ما اجازه فعاليت بانکداري ربوي در ايران را نمي‌دهيم لذا فعاليت بانک‌هاي خارجي در ايران بايد در چارچوب نظام بانکداري غيرربوي باشد و ما زمينه لازم را براي آن فراهم مي‌کنيم.
سيف درخصوص کاهش ارزش ريال در مقابل دلار گفت: براساس قانون بهاي ارز در ايران شناور و تک نرخي است اما در زمان تحريم براي کنترل و نظارت بر بازار ارز و حفظ ثبات آن بانک مرکزي اقدام به ارائه ارز به بازار با بهاي مشخصي کرد. در کنار اين اقدام ارز آزاد نيز راه خود را به بازار باز کرد و تفاوت اين دو نرخ در مواردي بسيار بالا بود اما اکنون اين تفاوت کم شده و حدود 12 درصد است.
وي ادامه داد: يکي از اولويت‌هاي برنامه‌هاي ما قطعاً يکسان سازي نرخ ارز است و در اولين فرصت اين کار را خواهيم کرد. اين فرصت پيش از آن که ايران روابط بانکي بين المللي خود را از سرگيرد فراهم نخواهد شد. ما به سياست ارزش شناور که تحت کنترل و مديريت است ادامه خواهيم داد و اين بدان معناست که اقتصاد ما به ثبات در بهاي ارز خارجي نياز دارد و ما بايد براساس سازوکار بازار تعيين شود و ما بايد اجازه دهيم بهاي واقعي ارز خود را نشان دهد. البته بانک مرکزي مراقب نوسانات عمده بهاي ارز در اثر تغيّرات مقطعي است. اما در هرصورت بهاي ارز بايد در بازار تعيين شود و اين از ضرورت‌هايي است که سرمايه گذاران به آن نياز دارند تا بتوانند از واقعيت‌هاي بازار اطلاع پيدا کنند.
سيف در پاسخ به سوالي درخصوص بازار کار در ايران گفت: اوضاع در دوسال گذشته بهبود يافته است. به خاطر دارم که ما در ميان کشورهاي جهان از جايگاه نيز عبور کرده بوديم. اما اکنون جايگاه تا 130 رشد بهبود يافته است. پيش بيني‌هاي ما اين است که در رتبه بندي جديدي که بانک جهاني ارائه خواهد کرد جايگاه ايران بين 100 تا 110 باشد و اين امر به معناي آن است که اقتصاد ما به دقت درحال بازيابي است و مشکلاتي که سرمايه گذاران با آن مواجه بودند درحال کاهش است و فضاي مناسب براي ايجاد ثبات و امنيت سرمايه گذاري در حال فراهم شدن است تا در آينده اوضاع بهبود يابد و سرمايه گذاران بتوانند طرح‌هايشان را دنبال کنند. من معتقدم اوضاع به مطلوبي پيش برود.
رئيس کل بانک مرکزي درباره همکاري ايران با نهادهاي بين المللي و موضوع اقتصاد مقاومتي گفت: خوشبختانه رهبر انقلاب اسلامي به تازگي مصوبه اي را اعلام کردند که طي آن محورهاي اقتصاد مقاومتي به صورت شفاف مشخص شده است و همه نهادها مکلف به رعايت اين مصوبه و اجراي آن هستند. نکته محوري اقتصاد مقاومتي اتکا به توانمندي‌هاي داخلي به نحوي است که امکان صادرات نيز داشته باشد اين امر به اشتغالزايي و تقويت فعاليت‌هاي اقتصادي کمک مي‌کند. اين سياست در همه حوزه‌ها دنبال خواهد شد و حضور ايران در هر نهاد بين المللي در اين چارچوب و براي تحقق اين هدف است. ما در آينده درعرصه بين المللي فعاليت بيشتري خواهيم داشت و از اين طريق به تحقق اهداف و ديدگاه‌هاي مان در چارچوب منافع ايران خواهيم پرداخت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن