تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):منتظران ظهور امام مهدى(ع) برترينِ اهل هر زمان‏اند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851310614




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پای «علاءالدین» به تئاتر فارس باز شد/ قصه‌ای از رویای پراید پرنده


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: میزگرد مهر؛
پای «علاءالدین» به تئاتر فارس باز شد/ قصه‌ای از رویای پراید پرنده

تئاتر


شناسهٔ خبر: 2914051 - یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
استانها > فارس

شیراز - احسان شادمانی کارگردان شیرازی تئاتر، با قصه‌ای اقتباس‌شده از داستان غول چراغ جادو، برای جشنواره تئاتر استانی آماده می‌شود. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: عوامل نمایش «علاءالدین و رویای پراید پرنده» که برای جشنواره تئاتر استانی آماده می‌شوند، با حضور در میزگرد مهر از آخرین آمادگی ها برای اجرای این نمایش گفتند.درحالی‌که چند سال است نمایشنامه‌های ایرانی از فضای جذاب و فانتزی ادبیات کهن فاصله گرفته اند، احسان شادمانی نمایشنامه‌نویس و کارگردان جوان شیرازی به سراغ یکی از قصه‌های قدیمی رفته است.قصه آشنای غول چراغ جادو برگرفته از هزار و یک‌شب یکی از داستان‌های معروفی است که به‌طورمعمول اکثر ایرانی‌ها یا آن را خوانده اند و یا شنیده اند.احسان شادمانی بر اساس این داستان کهن نمایشنامه علاءالدین و رویای پرنده رانوشته که امسال در جشنواره تئاتر استانی به دنبال اجرای آن است.شاید یکی از دلایل فاصله گرفتن تماشاگران از تئاتر نبود قصه های جذابی است که بیارزد تماشاگر وقت خود را صرف دیدن آن کند و کمتر هم شاهد هستیم که تلاش شود تا قصه ای جذاب و روان برای مخاطبان روایت شود.افسانه های کهن و قصه های قدیمی ادبیات ایرانی همواره به عنوان یک گنجینه پر ارزش می توانند به عنوان یک بانک ایده در اختیار هنرمندان جوان باشند اما متاسفانه نسل جوان ما کمتر سری به این گنج قدیمی می زنند و بیشتر ترجیح می دهند به جای وام گیری از ادبیات کهن به سراغ ایده هایی بروند که بیشتر ریشه در مضمون های نمایشی دنیای غرب دارد.درحالی‌که ادبیات کهن ایرانی و افسانه‌های جذاب فارسی دارای ابعاد نمایشی فراوان هستند که حتی به‌عنوان یک ظرف می‌توانند پذیرای داستان‌های امروزی نیز باشند.  احسان شادمانی که تاکنون متون خوب و جذابی را به صحنه تئاتر برده است این بار برای جشنواره تئاتر استانی به سراغ یکی از داستان‌های هزار و یک‌شب رفته است و قصه علاءالدین و چراغ جادو را با بسترهای امروزی برای حضور در این رقابت مهم تئاتری آماده کرده است.نمایش علاءالدین و رویای پراید پرنده همان‌طور که از نامش مشخص است یک حکایت فانتزی بر اساس یک قصه کهن است که با یک طراحی صحنه متفاوت و جذاب و جلوه‌های خوب موسیقی و طراحی لباس و استفاده از بازیگران باتجربه تمرینات خوب و موفقی را پشت سر گذاشته است که نوید یک کار جذاب را برای تماشاگران می‌دهد.
میزگرد تئاتر
احسان شادمانی نویسنده و کارگردان، اسماعیل مرزبان بازیگر، لیلا دکوهکی بازیگر و طراح صحنه ، عباس سرافراز آهنگساز و المیرا دل طلب طراح لباس این نمایش با حضور در خبرگزاری مهر از تمرینات این نمایش و آخرین مراحل آمادگی آن گفتند.* آقای شادمانی چگونه این نمایش را برای جشنواره تئاتر استانی انتخاب کردید؟این نمایش ابتدا قرار بود سال گذشته برای بخش نسل نو تئاتر فجر کار شود که به دلایلی این اتفاق نیفتاد و همچنین مجوز اجرای عموم نیز صادر شد که تصمیم گرفتیم به شکل اوریجینال برای جشنواره تئاتر استانی نگهش داریم که دیگر اعتراضی هم نباشد.* لطفا کمی در مورد متن نمایش توضیح دهید؟نمایش علاءالدین و رویای پراید پرنده در واقع اقتباسی از داستان غول چراغ جادو است که با یک داستان امروزی و آداپته شده در یک فضای آپارتمانی امروزی روایت می شود.* زبان اثر نیز امروزی شده است؟ما در زبان اثر با زبان امروزی و یک زبان و لحن باستانی و آرکائیک مواجه هستیم که البته این ترکیب امروز و گذشته در بخش های دیگر کار نیز مورد توجه است.* کار چند کاراکتر دارد؟در واقع نمایشنامه دارای سه کاراکتر است که یکی از کاراکترها به شکل مجازی و از طریق «ال سی دی» در نمایش حضور دارد که این نقش را آقای کمال کلانتر بازی می کند و دو بازیگر دیگر نیز خانم دکوهکی و آقای اسماعیل مرزبان هستند.* چه مدت تمرین کرده اید؟ از تمرینات راضی بودید؟ ما حدود دو ماه و نیم به شکل مستمر در حال تمرین هستیم و تمرینات خوبی را پشت سرگذاشتیم که البته تمرینات در آموزشگاه آقای نیکو منش انجام شده که با ما همکاری خوبی داشته اند. از سوی دیگر طراحی صحنه ما به گونه ای است که بازیگران نیاز به یک آمادگی جسمانی مناسب داشتند که خدا را شکر در طول تمرینات این آمادگی نیز به وجود آمد.* بازیگران نمایش از ابتدا مد نظرتان بودند؟خوب من از زمانی که متن را نوشتم چون یک تیم کاری هستیم بالتبع تعداد محدودی برای هر نقش در نظر داشتم که سرانجام همین سه بازیگری که الان در خدمتشان هستیم انتخاب شدند و خوشبختانه نتیجه کار هم بسیار رضایت بخش است.* نمایش را فقط برای جشنواره تئاتر استانی فارس آماده کرده اید؟نه ما برنامه های دیگری هم داریم، هدف ما اجرای نمایش در شیراز و تهران به شکل اجرای عموم است، از سوی دیگر نیز قرار است یک مجموعه از سه نمایشنامه من توسط نشر افراز به چاپ برسد که این نمایشنامه علاالدین و رویای پرنده نیز جزو آن است و دوست داریم همزمان با رونمایی کتاب نمایش را در تهران نیز اجرا کنیم.* مراحل آماده سازی کتاب انجام شده است؟بله خوشبختانه انجام شده و مقدمه کتاب را نیز استاد احمد سپاسدار زحمت کشیده اند و به نگارش در آورده اند.* خانم دکوهکی شما از کی قرار شد در این نمایش به عنوان بازیگر حضور داشته باشید؟من از ابتدا که متن به نگارش در آمد متن را خواندم و از همان ابتدا قرار شد که در این نقش حضور داشته باشم که تمرینات خودم را نیز زودتر از گروه آغاز کردم تا بتوانم برای ایفای نقش آمادگی لازم را داشته باشم.* از نتیجه کار راضی هستید؟تمرینات خوبی داشتیم و خوشبختانه با وجود آنکه نقش نیاز به یک آمادگی جسمانی داشت در طول تمرینات به این آمادگی رسیدیم، هرچند که رضایت نهایی پس از مواجه با تماشاگر مشخص می شود.* نقش چالش خاصی هم داشت؟البته یک بحث به نوع طراحی صحنه بر می گشت که بازیگر باید در ارتفاع بازی کند و یک بخش دیگر نیز به زبان اثر بر می گردد که لحن و آهنگ خاص خود را دارد.
میزگرد تئاتر
 ما در این نمایش حتی در تعداد قدم های میزانسن نیز باید دقت کنیم که همه چیز مشخص توسط کارگردان تعیین می شد، در واقع آقای شادمانی می دانند چه می خواهند و ما هم در تمرینات متوجه شدیم که بهترین ایده‌ها مربوط به خود آقای شادمانی است و طراحی های ایشان بسیار کامل بود.* پس در واقع یک اعتماد کامل بین بازیگران و کارگردان شکل گرفته بود؟دقیقا همین طور است، ایشان چون هم نویسنده کار بودند و هم کارگردان بر کلیت کار تسلط خاص داشتند و در میزانسن های طراحی شده ما متوجه شدیم که این میزانسن ها بهترین است.* شما به عنوان طراح صحنه نیز حضور داشته اید از طراحی صحنه اثر بگویید؟همانطور که گفته شد ما در طراحی صحنه با سازه ای کار کردیم که بازیگران در یک ارتفاع با شیب ملایم قرار گرفته اند و این طراحی در واقع از برداشت خود من در فضای متفاوت نمایشنامه شکل گرفته است.* آقای سرافراز شما لطفا از موسیقی اثر کمی توضیح دهید؟خوب من ابتدا نمایشنامه کار را خواندم و بعد یک سری اتودهایی زدیم که با دیدن بخش های مختلف تمرینات دوستان به نتایج خوبی رسیدیم، در این کار ما هم موسیقی را دنبال کردیم و هم طراحی صوتی که با توجه به مولتی مدیا بودن نمایش این نیاز احساس شد، کار مولتی مدیا به دلیل کمبود امکانات ما سختی‌های خاص خود را دارد و به طور معمول استفاده از سیستم هایی همچون دالبی در تئاتر مرسوم نیست اما به هر شکل در این اثر سعی کرده ایم فضای صوتی  خوبی شکل بگیرد.* ویژگی موسیقیایی کار چگونه بود؟ما در این کار با زبان خاصی روبرو بودیم، یک اثر که هم زبان مدرن داشت و هم زبان آرکائیک، ما از تم موسیقی بوشهر استفاده کردیم و آقای آرکا صفوی از گروه لیان در این اثر زحمت بسیاری کشیدند، سعی کردیم نواهای بوشهری را در تلفیق با یک فضای پست مدرن استفاده کنیم، ساز کمانچه ، ساز الکترونیک و.. در این اثر نقش مهمی دارند.* شما جایگاه موسیقی را در هنری مانند نمایش چگونه می بینید؟نظر شخصی خود من این است که هنرهای کلامی کمتر نیازمند به موسیقی هستند زیرا خود کلام می تواند ایجاد کننده آهنگ باشد اما بالطبع استفاده صحیح از اصوات می تواند نقشی مهم در یک اثر نمایشی داشته باشد.* خانم دل طلب شما از شرایط کار و طراحی لباس در این اثر کمی توضیح دهید؟نمایش علاالدین و رویای پراید پرنده همانطور که آقای شادمانی گفتند دارای یک فضای مدرن و یک فضای باستانی است و بالطبع ما هم در طراحی لباس به دنبال تداعی این فضا بودیم، در واقع خانم و آقای کاراکتر اثر باید در لباس خود هم شاهد یک مواجه سنت و مدرنیته باشند و در واقع طراحی لباس ضرورت داشت هر دو بعد را عیان سازد.* شیوه اجرایی شما برای رسیدن به این موضوع چه بود؟ما در این بخش باید در دوخت لباس نیز به این موضوع توجه می کردیم بنابراین تصمیم گرفتیم با چاپ گرافیکی و حتی نقاشی روی پارچه  این فضا را تداعی کنیم.*چالش دیگری هم در طراحی لباس داشتید؟بله نکته دیگر این است که همانطور که گفته شد طراحی صحنه اثر یک طراحی متفاوت است و بازیگران در حرکات خود فضایی متفاوت دارند بنابراین طراحی باید به گونه ای بود که لباس ها راحت باشند تا بازیگران بتوانند حرکات فیزیکی خود را به راحتی انجام دهند.* در مورد رنگ لباس ها هم تصمیم گرفته اید؟به هر حال رنگ لباس ها نیز باید در تداوم همان دو بعد باستانی و مدرن باشد و بالطبع ما باید در انتخاب رنگ نیز به این موضوع توجه کنیم، آنچه که مد نظر ما است استفاده از رنگ گرم است.* آقای مرزبان شما از بازی در این نمایش بگویید؟خوب این نمایش اگرچه یک متن رئالیستی نیست ولی من پس از مطالعه متن به شدت به متن و شخصیت ها علاقه مند شدم و به خصوص که فضای کار در یک مسیر رفت و برگشتی میان زمان کهن و زمان امروز است ، با مشکلاتی روبروهستیم که کاراکترها به دنبال برطرف کردن آنها هستند.* ویژگی مهمی که موجب این علاقه شد چه بود؟خوب تلاش برای یک زندگی بهتر به عنوان یک موضوع که دارای ابعاد دراماتیک است در اثر برای من جالب بود، این رفت و آمد و وجود صحنه هایی که گاهی رئال است و گاهی ذهنی نیز جذاب بود.* در رجوع به گذشته و حال طبعا شیوه اجرایی بازیگر نیز درگیر است؟شیوه کار همیشه در زیر شاخه سلیقه است بالطبع شما با زبان و دیالوگ‌های مختلف روبرو هستید که کارگردان کار می تواند به عنوان یک ناظر اصلح بیرونی به بازیگر برای شیوه اجرایی در این مسیر کمک کند که در این کار خوشبختانه این اتفاق افتاد.* فضای خاص طراحی صحنه را چگونه ارزیابی می کنید؟خوب یکی از ویژگی‌های دیگر این اثر تفاوت فضای بازی است، بازی در سطح و ارتفاع نیازمند یک ویژگی مهم بدنی است و آمادگی جسمانی خاصی را می طلبد که بازیگران در این اثر بدان نیاز داشتند.* نظرتان در مورد خروجی کار چیست؟بسیار رضایت بخش است، به هر حال شما می دانید که امروز در شهر ما تئاتر کار کردن کاری دشوار است و سختی های زیادی دارد، خوب باید عده ای جمع شوند، مشکلات مالی وجود دارد، مشکل پلاتوی تمرین، مشکل برنامه ریزی و سالن ، اما به هر حال بچه های تئاتر باز هم با عشق و علاقه این کار را دنبال می کنند، اگرچه نا مهربانی هایی نیز وجود دارد.* آقای شادمانی این مشکلات در کار شما نیز وجود داشته است؟این مشکلات متوجه همه افراد است، امروز متاسفانه اولویت با کسانی است که بیشتر وقتشان را در اداره ارشاد سپری می کنند نه کسی که کارش بهتر است، من احساس می کنم تئاتر فارس بعد از سال ها کار کردن من را از خودش نمی داند، من امروز بیشتر ترجیح می دهم تا تماشاگر عام تماشاگر علاقه مند به تئاتر ، موسیقی، ادبیات و نقاشی و...نظرش را در مورد کار من بگوید اینگونه برایم لذت بخش تر است، ما امروز با مشکلات مختلفی روبرو هستیم شورای تئاتری که من تئاتری آن را نماینده خود نمی دانم و مشکلات دیگر، من زمانی مخالف جدی کوچ تئاتری ها و سینمایی ها بودم اما حالا خودم هم به این موضوع فکر می کنم.خبرنگار : مهدی سوداگران









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن