محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830212059
قفقاز؛ جزء جدایی ناپذیر ایرانِ فرهنگی
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: قفقاز؛ جزء جدایی ناپذیر ایرانِ فرهنگی تهران- ایرنا- اشتراک های فراوان ایران و منطقه ی قفقاز در حوزه های گوناگون فرهنگی و اجتماعی مانند زبان، هنر و تاریخ باعث شده است تا بسیاری از کارشناسان فرهنگی و تاریخی بر لزوم نزدیکی هرچه بیشتر 2 منطقه تاکید کنند و در این میان به دنبال گسترش تبادلات فرهنگی باشند.
قفقاز، ناحیه یی در مرز آسیا و اروپا میان دریای خزر و دریای سیاه است که رشته کوه قفقاز در آن واقع است. قفقاز از نظر سیاسی به 2 بخش قفقاز جنوبی (ماورای قفقاز) و قفقاز شمالی تقسیم می شود.منطقه ی قفقاز که بین دریای سیاه و دریاچه خزر قرار دارد، از دیرباز جزیی از خاک ایران به شمار می رفت. هرچند با انعقاد قرارداد ترکمانچای این منطقه از ایران جدا شد، اما در زمینه های گوناگون دینی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و … پیوندهایی میان 2 منطقه وجود دارد. به همین دلیل کارشناسان معتقدند سیاست های ایران برای حضور در این منطقه باید به سمت گفت وگوی مذهبی و فرهنگی هدایت شود.این منطقه در زمان حکومت ساسانیان در دست ایرانیان قرار داشت و در دوره های متعدد تاریخی خراجگذار پادشاهان ایران بود.برگزاری نخستین «سمپوزیوم تبادلات فرهنگی ایران و قفقاز در دوران معاصر» در نهم شهریور ماه در مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور با حضور استادها و کارشناسان فرهنگی یکی از تازه ترین اقدام های صورت گرفته در جهت نزدیکی فرهنگی میان ایران و قفقاز به شمار می رود. در این نشست علمی که با حضور اعضای هیات علمی و کارشناسان فرهنگی برگزار شد، بر لزوم نزدیکی ایران و قفقاز بر پایه ی اشتراک های فرهنگی، زبانی، دینی و جغرافیایی تاکید شد. «الهام ملک زاده» عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی با اشاره به «روابط فرهنگی ایران و قفقاز»، از نقش زبان فارسی در این منطقه سخن گفت.به گفته ی وی، با وجود این که از آمار ایرانی های مهاجر به قفقاز اطلاع درستی در دست نیست، اما اسناد و مدارک بر جای مانده نشان دهنده ی گسترش رو به رشد مهاجرت آنان به این منطقه است. برای نماینده ی سیاسی ایران که مقیم شهر گنجه است در گزارشی به وزارت امور خارجه تعداد مهاجرهای ایرانی در گنجه را بیش از 40 هزار تن تخمین زده است.این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی درباره ی اشاره به قفقاز در سفرنامه های عصر قاجار اظهار داشت: در مورد منطقه ی قفقار می توان به توضیح های کامل در سفرنامه ی «میرزا ابوالحسن خان شیرازی» نخستین سفیر ایران در پترزبورگ یا سفرنامه ی «میرزا عبدالفتاح گرمرودی» که در التزام آجودان باشی، سفیر ایران در زمان محمدشاه به اروپا رفته بود، اشاره کرد.وی در ادامه افزود: خاطره های قفقاز، بخش قابل توجهی از مشاهده های ثبت شده از مسافرهای محدود ایرانی به فرنگستان را که اغلب از اشراف درباری و توانگران بودند و همچنین نوشته های مسافران خارجی را که از مسیر این منطقه به ایران سفر می کردند، به خود اختصاص می دهد.«محمود جنیدی جعفری» رییس مرکز تحقیقات امام علی (ع) و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان یکی دیگر سخنرانان نشست برگزار شده به موضوع «تعاملات و تشابهات فرهنگی ایران و ارمنستان» پرداخت.به اعتقاد وی ما به عنوان مدعیان ایرانِ فرهنگی، باید پیشنهاد بدهیم که زبان فارسی به عنوان زبان میانجی در میان کشورهای حوزه ی منطقه ی ایرانِ فرهنگی مطرح شود.***چاپ قصه های قفقاز «محمد نجاری» پژوهشگر تاریخ هم با اشاره به موضوع «ریخت شناسی قصه های عامیانه مردم قفقاز» به کتاب «قصه های قفقاز» اشاره کرد و گفت: قصه های قفقاز یک مجموعه ی سه جلدی است، که 2 جلد از آن با عنوان «برادران خوشحال» و «قصه های عامیانه مردم کره» ترجمه و چاپ شده است.*** ایران بهشت اقلیت های مذهبی «سید سعیدجلالی» معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی و آموزشی وزارت کشور هم در سمپوزیوم تبادلات فرهنگی ایران و قفقاز، به موضوع «هنچاکیان در انقلاب مشروطه ایران» اشاره کرد. به گفته ی وی، پس از تحولاتی که در عثمانی با عنوان انقلاب ترکان جوان رخ داد و مجموعه یی از ملت ها را زیر حکومت عثمانی ها درآورد، برخی احزاب در ارمنستان از جمله داشناک ها، خلع سلاح شدند و حزب دیگر یعنی هنچاکی ها به ایران روی آوردند. از این رو باید گفت که اقلیت های مذهبی به ایران به عنوان بهشت خود نگاه می کردند.وی در ادامه اظهار داشت: در واقع بسیاری از سفرنامه نویسان، ایران را بهشت اقلیت های مذهبی به شمار می آوردند. در یکی از این سفرنامه ها خواندم که مسیحیان از دست یهودی ها فنجان نمی گیرند اما بازار ایران به دست یهودی ها اداره می شود.جلالی همچنین معتقد است هنچاکیان در سیاسی کردن هنر، بخصوص هنر تئاتر نقش داشتند. *** توجه به جایگاه زبان فارسی در قفقاز «کاوه بیات» تاریخ نگار و مترجم نیز با اشاره به منازعات فرهنگی قفقاز در دوره معاصر، می گوید: در 2 دهه ی نخست قرن بیستم در پاره یی از نشریه های ایرانی، بویژه آن ها که در خارج از کشور منتشر می شد، اشاره هایی درباره ی تغییر و تحول های بینش و منش مردم قفقاز مطرح شد، اما این نکات هیچگاه از کنایه و اشاره فراتر نرفت و بیشتر با هدف پایین آوردن جایگاه زبان فارسی در این منطقه صورت می گرفت تا پایین آوردن هویت ایرانی. تنزل جایگاه زبان فارسی یکی از نتایج این اقدام به شمار می آید. این تاریخ نگار و مترجم در ادامه بیان کرد: بی اطلاعی ما ایرانی ها از تحولات حوزه های قفقاز؛ حوزه هایی که از دیرباز به عنوان بخشی از جهان ایرانی در ذهن ما تعریف شده است به اندازه یی عمیق و آشکار بود که باعث درپیش گرفتن روشی دور از ذهن نسبت به جهان پیرامون نیز شد. طرح بی چون و چرا و بی محابای مجموعه یی از خواسته های ارزی در کنفرانس صلح پاریس، از اعاده ی قلمرو از دست رفته در خلال جنگ های ایران و روس در قرن نوزدهم گرفته تا بخش های وسیعی از ماوراء النهر و دیگر نقاط، نمونه ی حیرت انگیز از نتایج این جهل و بی اطلاعی بود. کاوه بیات در مورد تمایلِ مردم سرزمین های تصرف شده ی ایران در جنگ با روس ها، برای بازگشت به ایران گفت: در پی فروپاشی امپراتوری روسیه و به دنبال آن پدیدآمدن مجموعه یی از کشورهای جدید در قفقاز، برخلاف انتظار و تصور ما در مقاله هایی که در کنفرانس صلح پاریس بازتاب یافت، آنها برای برگشت به دامن سرزمین نیاکان کوچک ترین تمایلی نداشتند.وی در ادامه افزود: پس از دریافت چنین رویکردی، آن تصور غلط (تمایل مردم سرزمین های تصرف شده ایران در جنگ با روس ها برای بازگشت به ایران) باید اصلاح می شد یا دست کم مسوولان تصمیم گیرنده و نمایندگان افکار عمومی، که روزی با برگزاری جلسه ها در وزارت امور خارجه به پس گرفتن قلمرو از دست رفته پرداختند و در مطبوعات وقت، از فرارسیدن اعاده ی حاکمیت ایران بر این سرزمین ها می نوشتند، باید بررسی می کردند که بر اساس چه داده ها و دانسته های نادرستی به چنین انتظار دور از واقعیتی رسیده اند؟! آن گاه باید برای رفع این کاستی برنامه یی تهیه می کردند. به عبارت دیگر این واقعیت را می پذیرفتند که پس از زمان خاقانی شروانی و نظامی گنجوی، درباره ی قفقاز و پیش از زمان رودکی و سوزنی سمرقندی، درباره ی ماوراءالنهر تحول های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی رخ داده است که هنوز به معنای واقعی آن آگاه نشده ایم. در نتیجه در رویکرد خود به این حوزه ها هنوز بر پایه ی تصور حسر ت بار از گذشته های دور، تصمیم می گیریم تا آگاهی از این رویداد.*** اسناد فارسی در قفقاز «گودرز رشتیانی» عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز اظهارات خود را با عنوان «قفقاز عصر صفوی تا قاجار، طرح بحثی از منظر اسناد خارجی» بیان داشت. این عضو هیات علمی در مورد این اسناد گفت: اسناد فارسی ما در منطقه ی قفقاز در مراکز دولتی و در دست افراد نگهداری می شود. این اسناد بویژه پس از آن که تفلیس را به عنوان پایتخت قفقاز قرار دادند، جمع آوری شد تا بتوانند بر اساس این اسناد، مالکیت افراد را بر برخی زمین ها مشخص کنند. در مجموعه اسناد فارسی، اسناد گرجستانی قابل توجه هستند اما اسناد جمهوری آذربایجان کمتر است.وی ضمن اشاره به اسناد موجود در قفقاز بیان کرد: محتوای این اسناد در تضاد با کتاب 2 جلدی «لارنس لاکهارت» (مورخ و ایران شناس انگلیسی) است که در آن یکی از دلایل سقوط صفویه را گرفتاری آنها با اقلیت ها می داند. لاکهارت در گفته های خود به اسناد استناد نمی کند. بر همین اساس به نظر بنده گرفتاری صفوی ها با اقلیت ها نمی تواند از دلایل سقوط آنها باشد و نقض کننده ی نظریه ی لاکهارت است. بنابراین اسناد همه ی پادشاهان صفوی کوچکترین اقدامی برای تغییر مذهب در منطقه قفقاز انجام ندادند!.«انوشیک ملکی» مورخ و پژوهشگر ارمنی هم با اشاره به تبادلات فرهنگی منابع فارسی در «ماتنادران» ، به ارایه ی شناخت کلی از موزه ی «ماتنادران» در ایروان پرداخت و از مورخان ارمنی یی سخن گفت که در آثار خود به ایران پرداخته اند.این مورخ و پژوهشگر ارمنی، در ادامه به معرفی اسناد تاریخی، نسخ خطی و مدارک موجود به زبان های فارسی، پهلوی و ارمنی در ماتناداران پرداخته و مروری بر تبادلات فرهنگی ایران- ارمنستان و همچنین تبادلات فرهنگی2 ملت داشت.**مذهب راهی برای حضور در قفقاز «سیدمهدی حسینی تقی آباد» مدیر عامل بنیاد مطالعات قفقاز، در سمپوزیوم تبادلات فرهنگی ایران و قفقاز، سخنرانی خود را با عنوان «میراث تاریخی - فرهنگی ایران در قفقاز به منزله سدی در برابر افراط گرایی» ارایه داد.مدیر عامل بنیاد مطالعات قفقاز گفت: ما باید بپذیریم که استقلال جمهوری های قفقاز را به رسمیت شناخته ایم و از طرفی نیز موضوع های این کشورها، موضوع های کشور ما است.وی افراط گرایی را مهمترین مساله در منطقه ی قفقاز دانست و گفت: در بسیاری از زمان ها و بزنگاه های تاریخی در قفقاز به صورت ناآگاه ظاهر شده ایم به همین دلیل باید از ظرفیت های تاریخی (میراث ادبیاتی و ...) در این منطقه استفاده کنیم و گفتگوی مذهبی راهی است که می توانیم در آنجا حضور داشته باشیم.*گروه اسناد و اطلاع رسانی پژوهشم**9362**9283**2054
22/06/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
حجت الاسلام وحید احمدی:آنچه در برجام تنظیم شده نه فتحالفتوح است و نه همه چیز به تاراج رفته/ در عملکرد فرهنگی
حجت الاسلام وحید احمدی آنچه در برجام تنظیم شده نه فتحالفتوح است و نه همه چیز به تاراج رفته در عملکرد فرهنگی دولت نقدها و دغدغههای جدی وجود دارد نایب رئیس دوم کمیسیون ویژه بررسی برجام معتقد است در مورد متن برجام نه این تعبیر که همهچیز به تاراج رفته موردقبول است و نه اینکه عدهفعالیتهای بنیاد فرهنگی صبح قریب تشریح شد
سهشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸ ۲۹ رئیس هیئت امنای بنیاد فرهنگی صبح قریب هدف اصلی راهاندازی این بنیاد را انجام فعالیتهای موثر در حوزه مقاومت اسلامی و نشر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه دانست و گفت یکی از مهمترین سیاستهای این بنیاد پرهیز از فعالیتها و سمتگیری سیاسی و تمرکز بر رویعارف: اصلاحطلبان خود را جزء نظام میدانند و تا بن دندان به آن وفادارند
عارف اصلاحطلبان خود را جزء نظام میدانند و تا بن دندان به آن وفادارند رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت اصلاحطلبان خود را جزء نظام میدانند و تا بن دندان به این نظام وفادارند و هیچگاه دست از حمایت از نظام اسلامی نخواهند کشید به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگادبیرمجمع فرهنگیان ایران:تدبیر در سیاست ورزی، پیام حماسه سیاسی 24 خرداد است
دبیرمجمع فرهنگیان ایران تدبیر در سیاست ورزی پیام حماسه سیاسی 24 خرداد است رشت - ایرنا - دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی درهمایش اصلاح طلبان استان گیلان گفت تدبیر در پیشبرد سیاست داخلی وخارجی ازجمله پیام های حماسه سیاسی 24 خردادماه سال 92 است به گزارش خبرنگار ایرنا زهرا بوذریگسترش روابط اقتصادی و فرهنگی ایران و فنلاند
گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی ایران و فنلاند معاون وزیر امور خارجه کشورمان در آیین رو نمایی از مرمت مجسمه نخل طلایی برگسترش روابط اقتصادی و فرهنگی ایران فنلاند تاکید کرد به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمانضرورت برقراری یک ارتباط معنوی میان افراد فرهنگی
دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۶ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان گفت برقراری یک ارتباط معنوی و همافزایی میان افراد فرهنگی لازمه کارایی مطلوبتر در امور فرهنگی است به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه چهارمحال و بختیاری آیتالله محیالدین حائری شیرازی در جمع اصححیدر العبادی: اصلاحات در عراق برگشتناپذیر است
حیدر العبادی اصلاحات در عراق برگشتناپذیر است نخستوزیر عراق تاکید کرد که نبرد اصلاحات در عراق ادامه دارد و برگشت ناپذیر است به گزارش نامه نیوز به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع حیدر العبادی نخستوزیر عراق در تماس تلفنی که جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا امروز چهارشنبهحضور چهره های مشهور فرهنگی- هنری و ورزشی در اردوهای جهادی
حضور چهره های مشهور فرهنگی- هنری و ورزشی در اردوهای جهادی اسماعیل احمدی گفت در راستای معرفی گسترده ی اردوهای جهادی به آحاد جامعه طرح راهیان جهادی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری بسیج اسماعیل احمدی- مسئول ستاد اطلاع رسانی اردوهای جهادی کشور- بیان کرد اقدامات مختلفی برای شناجمعی از دانشجویان بورسیه خطاب به دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی: اعتبار تعهدات وزارت علوم جمهوری اسلامی را به آن
جمعی از دانشجویان بورسیه خطاب به دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی اعتبار تعهدات وزارت علوم جمهوری اسلامی را به آن بازگردانید مانع از جنگ سیاه جناحهای سیاسی در آموزش عالی شویدجمعی از دانشجویان بورسیه در نامهای از مخبر دزفولی خواستند که اعتبار تعهدات وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران راکلنگ پروژه فرهنگی، رفاهی، آموزشی انرژی هستهای اصفهان به زمین خورد
دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۳ راسم کلنگ زنی پروژه فرهنگی رفاهی آموزشی انرژی هستهای اصفهان با حضور رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان به زمین زده شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه اصفهان علیاکبر صالحی معاون رییسجمهور صبح امروز دوشنبه در سفر یک روزه-
سیاسی
پربازدیدترینها