تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى‏شود هر كس خود را در لذت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803788129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخالفان برجام، غیرواقع بینانه فکر می کنند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: سناتور آمریکایی: مخالفان برجام، غیرواقع بینانه فکر می کنند خبرگزاری پانا: سناتور آمریکایی تاکید کرد مخالفان برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، غیرواقع بینانه فکر می کنند.
۱۳۹۴ يکشنبه ۲۲ شهريور ساعت 08:23

خبرگزاری پانا+

به گزارش سرویس سیاسی پانا، سناتور آنگوس کینگ عضو دموکرات سنای آمریکا از ایالت مین در جلسه دهم سپتامبر در صحن سنا گفت: «مطالب زیادی درباره توافق هسته ای وین مطرح است. اما من می خواهم به پنج واقعیت بزرگ درباره این توافق بپردازم. واقعیت اول اینکه ایران همین حالا کشوری است که در آستانه هسته ای شدن قرار دارد. مطالب زیادی در این خصوص بیان می شود که تا پانزده سال یا سی سال آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد و ایران به صورت کشوری به رسمیت شناخته می شود که کشوری در آستانه هسته ای شدن قرار دارد. اما واقعیت این است که ایران همین حالا در چنین وضعی قرار دارد. خطر متوجه جهان قریب الوقوع است و نه اینکه پانزده سال آینده باشد. این خطر، همین حالا مطرح است. به همین علت است که توافق وین بسیار حائز اهمیت است زیرا این توافق سبب می شود توانمندی های هسته ای برای مدت دست کم پانزده سال و شاید هم مدتی طولانی تر، دچار وقفه شود و به عقب رانده شود. واقعیت دوم اینکه ایران کشوری یاغی است. ایران به تروریسم در سراسر جهان دامن می زند. ایران حامی تروریسم دولتی در جهان است. همه به این واقعیت ها واقف هستند. اما این توافق هسته ای به علت ماهیت مذاکرات انجام شده برای رسیدن به آن که براساس آن، برنامه هسته ای ایران به عقب رانده می شود تا درمقابل آن ، ایران بتواند از رفع تحریم ها بهره مند باشد، سبب می شود ایران بتواند از منابع مالی بهره بگیرد. ایران می تواند از این پول برای تقویت اقتصاد خودش استفاده کند اما این احتمال نیز وجود دارد که ایران از این پول برای مقاصد شرارت آمیز خودش بهره بگیرد. اما به نظرمن، تنها وضعیت بدتر از ایران یاغی، وضعیتی است که ایران یاغی به تسلیحات هسته ای هم مجهز باشد. اساس توافق هسته ای این است که مانع از دستیابی ایران به فرصت ساخت مواد شکافت پذیر به منظور دسترسی به تسلیحات هسته ای شود. ایران در زمان اعمال تحریمهای مختلف توانست خودش را به کشوری تبدیل کند که در آستانه هسته ای شدن قرار داشته باشد. این مسئله نشان می دهد که تحریمها هرگز نمی تواند مانع از دستیابی ایران به هدفش یعنی کشور دارای توان ساخت تسلیحاتی شود.»
کینگ گفت: «واقعیت سوم اینکه توافق وین، توافقی چندجانبه است. همه بحثها در آمریکا درباره توافق وین به صورتی است که تصور می شود ایران و ایالات متحده یا به بیان دیگر آیت ا...(خامنه ای) و اوباما به توافق دست یافته اند. اما واقعیت این است که برای رسیدن به این توافق، قدرتهای اصلی جهانی مشارکت داشتند. انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین درگیر این جریان بودند. علاوه بر این، کشورهایی هم که به اجرایی شدن تحریمها کمک کردند تا این تحریمها نتیجه بخش باشد، در این روند مشارکت داشتند. ما پیش از تعطیلات تابستانی کنگره، جلسه ای با سفرای کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک در آمریکا برگزار کردیم و آنها به صراحت اعلام کردند که دیگر حاضر نیستند به میز مذاکرات بازگردند و تحریمها را بار دیگر اعمال کنند. دیگر تحریمها اعمال نخواهد شد. تحریمها دچار فرسایش هستند. ضعیف شدن تحریمها اجتناب ناپذیر است زیرا می بینیم کشورهای حاضر در مذاکرات، تعاملات اقتصادی خود را با ایران شروع کرده اند. با این اوصاف، در شرایطی که تحریمها ضعیف تر شود چگونه می توان ایران را بار دیگر سر میز مذاکرات آورد تا به توافق بهتری دست یافت؟»
وی در ادامه افزود: «واقعیت چهارم این است که این توافق معیوب است. این توافق، توافقی نیست که من ترجیح بدهم حاصل شود. بخشهایی در این توافق وجود دارد که من نیز می گویم ای کاش بهتر می بود. من هم آرزو می کنم که به جای پانزده سال، بازه زمانی بیست یا سی ساله برای اجرایی شدن این توافق در نظر گرفته می شد. ای کاش به جای بازه زمانی بیست و چهار روزه برای بازرسی از مراکز اعلام نشده، فرصت دوازده روزه یا هشت روزه یا یک روزه لحاظ می شد. اما واقعیت این است که ما به توافقی دست یافته ایم که فعلا پیش رویمان قرار دارد نه اینکه به ای کاش ها متکی باشیم. تجزیه و تحلیل توافق باید براساس متن فعلی آن باشد. این توافق را باید با چه چیزی مقایسه کرد. نباید گفت این توافق خوب است یا بد است. قطع نظر از کاستی هایی که در این توافق وجود دارد باید این سوال را مطرح کرد که این توافق با چه گزینه های جایگزین مقایسه می شود. گزینه های جایگزین به جای این توافق چیستند؟ باوجود همه سر و صداها و هیاهوها و سخنرانی هایی که در این خصوص مطرح می شود، هنوز هیچکس طرح جایگزین معتبری به جای این توافق ارائه نداده است. تنها صحبتی که در این باره بیان می شود که ما تحریمها را بار دیگر اعمال خواهیم کرد و ایران را به سر میز مذاکرات خواهیم آورد و به توافقی بهتر دست خواهم یافت. اما باید توجه داشت که بدون حمایت شرکای بین المللی، کار رئیس جمهور آمریکا برای اعمال مجدد تحریمها بسیار بسیار دشوار خواهد شد. اگر توافق وین اجرایی شود و ایران به فریبکاری مبادرت کند، می توان جامعه بین المللی را بار دیگر همراه کرد. اما اینکه فکر کنیم حالا می توانیم تحریم ها را بار دیگر علیه ایران اعمال کنیم، این نگرش، غیرواقع بینانه است. آرزو می کنم ای کاش گزینه بهتری وجود داشت. اما این ای کاش ها واقعیت نمی شود. این نگرشها واقع بینانه نیست. گزینه جایگزین جدی و قابل اعتنا وجود ندارد.»
وی گفت: «واقعیت پنجمی که باید به آن توجه داشت اتفاقی است که پس از توافق رخ می دهد. کنگره در دوره اجرای توافق مسئولیت دارد. دولت آمریکا نیز مسئولیت دارد. نمی توان به ایران اعتماد کرد. همه به این مسئله واقف هستند و با آن مخالفتی ندارند. بحثهای زیادی مطرح است مبنی بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی نهاد مورد اعتماد برای انجام دادن این کارها است. فقط آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اجرای این توافق نظارت نخواهد داشت بلکه دستگاههای اطلاعاتی کشورهای مختلف جهان نیز همین کار را انجام خواهند داد. اگر ایران بخواهد فریبکاری کند به این مسئله پی خواهیم برد. این امکان ما فقط به اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی محدود نمی شود و خودمان نیز امکانات دیگری برای این منظور داریم. بنابراین می بینیم که این توافق مبتنی بر اعتماد نیست بلکه مبتنی بر راستی آزمایی است. راستی آزمایی براساس تجربه جهانی و تجربه آژانس بین المللی انرژی اتمی و در عین حال، مبتنی بر سرمایه ها و امکانات عظیمی است که دستگاههای اطلاعاتی ایالات متحده و کشورهای دیگر حامی ما دارا هستند.»
وی در ادامه افزود: «مخاطراتی مطرح است. من نیز این مسئله را درک می کنم. در هر دو سوی قضیه مخاطراتی مطرح است. این مخاطرات جدی هستند. تصمیم گیری در این خصوص اصلا آسان نیست. این تصمیم یکی از دشوارترین تصمیمی هایی بوده است که من اتخاذ کرده ام. اما اگر گزینه های دیگر و مخاطرات مطرح را تجزیه و تحلیل کنیم، می بینیم که مخاطرات همراهی نکردن با این توافق بسیار بیشتر از این است که بخواهیم به دیپلماسی فرصتی بدهیم تا این توافق اجرایی شود که توافقی قابل راستی آزمایی است. اگر ایران فریبکاری کند، گیر خواهد افتاد و مجازات خواهد شد. اگر هم توافق نتیجه بخش نباشد، ما همان گزینه هایی را که حالا در اختیار داریم بازهم در اختیار خواهیم داشت. برای ما فرصتی عظیم با این توافق فراهم شده است تا مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای شویم و به منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) با امنیت بیشتر و جهانی امن تر دست پیداکنیم.» 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن