تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819124514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشف فسیل میمون های شبیه به انسان! + عکس


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: کشف فسیل میمون های شبیه به انسان! + عکس
محققان کاشف این فسیل ها می گویند اجساد دفن شده بودند و این نشان می دهد که آنها انسان بوده اند و قابلیت رفتار آئینی داشته اند.
نشنال ژئوگرافی از کشف جدیدی خبر داد که می تواند تمام برداشت ها و دانسته های دیرینه شناسان درباره پیشینه انسان را دگرگون کند. یک گروه تحقیقاتی آلمانی در یکی از غارهای آفریقای جنوبی، مجموعه پرتعدادی از استخوان های فسیل شده موجوداتی را کشف کردند که شواهد متعددی دال بر انسان بودن آنها وجود دارد.

پروفسور «لی برگر»، سرپرست این گروه تحقیقاتی، تخمین می‌زند که این افراد احتمالاً سه میلیون سال قبل می زیسته اند و اجساد آنها دفن شده است.
وی دفن شدن اجساد را یکی از مهمترین دلایل برای انسان دانستن آنها می داند و می گوید: این رفتار حتی اگر به باور داشتن زندگی پس از مرگ ربط نداشته باشد، نشان دهنده نوعی احترام به مردگان است و چنین حسی، مشخصه انسان بودن است.
برگر اضافه می کند که دور نگه داشتن اجساد از زنده ها، نشان می دهد که آنها جدایی از طبیعت را درک می کرده اند.

تاکنون استخوان های مربوط به 15 جسد مورد مطالعه قرار گرفته اما تعداد استخوان های کشف شده در غار آنقدر زیاد است که تخمین زده می شود بیش از 1500 جسد در آنجا دفن شده باشد.



استخوان ها در تالاری از غار کشف شده اند که تنها یک مسیر بسیار باریک امکان دسترسی به آنجا را فراهم می کند و به همین علت، برگر با یک فراخوان اینترنتی 60 دانشجوی دختر ریزجثه را جذب کرد تا در امر تحقیق و اکتشاف او را همراهی کنند.

آنها می گویند که وضعیت اجساد و سالم بودن استخوان های دنده یا جمجمه ها این احتمال را که اجساد در اثر حادثه ای طبیعی همچون سیل در یکجا جمع شده باشند، از بین می برد و مشخص است که آنها به عمد و توسط انسان های دیگری به این محل منتقل و دفن شده اند.
انسان نخستین




دانشمندان نام این گونه جدید را «هومو نالدی» گذاشته اند. قد آنها حدود 150 سانتیمتر بوده و جمجمه و مغز آنها نیز از انسان های امروزی کوچکتر است. اما شانه های پهن تری دارند و تفاوت اندکی نیز در شکل استخوان دست ها و پاها دیده می شود که همین تفاوت به آنها کمک می کند کوهنوردان ماهری باشند.



با این وجود، دانشمندان دیرینه شناس دیگری با قاطعیت، انسان بودن این موجودات را رد کرده و آنها را گونه ای از میمون ها می دانند.
نبودن ابزار دست ساز انسانی، شبیه به آنچه که در نقاط دیگر افریقا و در میان فسیل ها کشف شده، از مهمترین نقائص کشف گروه لی برگر است. ضمن اینکه هنوز به سوال های مهم دیگری نیز جواب داده نشده است.
چه انگیزه و عاملی آنها را واداشته که اجساد را به این مکان منتقل کنند؟ برای دفن مرده ها در آن منطقه، جاهای مناسبتری نیز وجود داشت.

ینا الیوت، یکی از دخترانی که وارد تالار شده می گوید: در روز نخست مقداری استخوان پرنده نیز کشف شد، اما مابقی استخوان ها مربوط به هومو نالدی بود.



آنچه واضح است این که آن غار محل زندگی نبوده است. هم از نظر موقعیت مکانی و شکل و هم یافت نشدن فسیل ها یا نشانه هایی از  ابزارهای سنگی و یا باقی مانده وعده های غذایی.

حتی ممکن است که گروهی از آنها  به هر دلیلی وارد غار شده و در آن سرگردان و گرفتار شده باشند.

لی برگر در پاسخ به این سوال ها می گوید: پراکندگی استخوان ها نشان می دهد که اجساد در یک زمان وارد آنجا نشده اند و برای مدت های طولانی، حتی بیش از چند قرن این محل، مکان دفن مردگان بوده است.
ضمن اینکه استخوان ها سالم است و اگر سیلاب آنها را جابجا کرده بود، می بایست آثار دیگری همچون چوب و قلوه سنگ هم وجود داشت.



مخالفان نظریه برگر می گویند برای انسانی که ابزار نداشته، حمل جسد از مسیری به آن باریکی غیر ممکن است. اینکه خود شخص مجبور به خزیدن در مسیری تنگ و باریک باشد و پشت سرش، جسدی را نیز بکشد، غیر ممکن است.
برای بازگشت آنها به دنیای خارج از غار نیز باید فکری کرد. آنها چگونه راه خود را در تاریکی می یافتند؟ اگر آنها انسان های نخستین و حدفاصل میمون و انسان باشند، هرگز قادر به انجام چنین کارهای پیچیده ای نبوده اند.

فرضیه گروه لی برگر این است که شاید مسیر دیگری برای ورود به آن دهلیز وجود داشته که راحت تر از مسیر فعلی است. اما چنین مسیری نه کشف شده و نه نشانه های آن موجود است.

گروه لی برگر عمر این فسیل ها را بیش از 2 میلیون و 800 هزار سال تخمین زده اند و مدعی هستند که هومونالدی ها قدیمی تر از نمونه های کشف شده در شرق افریقا هستند، اما زمین شناسان استرالیایی که ماموریت انجام آزمایش های ویژه را دارند، هنوز نتیجه قطعی خود را اعلام نکرده اند.

کشفیات جدید درباره پیشینه انسان و جانوران دیگر، بیشتر از آنکه نظریه های مربوط به تکوین را کامل کند، به آنها لطمه زده و ابهامات جدی درباره آن ایجاد کرده است.
در شرایطی که هزاران فسیل از دایناسورها و جانوران غولپیکر کشف شده، حتی یک استخوان یا فسیل که بتوان با قاطعیت آن را مربوط به انسان دانست کشف نشده است.
باوجود افسانه ها، داستان ها و حدسیات مختلف درباره تاریخ بشر، عمر قدیمی ترین اسناد و آثار درباره موجودیت انسان، کمتر از بیست هزار سال است.




شنبه, 21 شهریور 1394 ساعت 16:50





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 370]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن