تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814736238




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بخش کشاورزي با 92 درصد آب مصرفي بيشترين مصرف را در استان دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ شهريور ۱۳۹۴ (۸:۵۵ق.ظ)
معاون مدير عامل شرکت آب منطقه‌اي لرستان: بخش کشاورزي با 92 درصد آب مصرفي بيشترين مصرف را در استان دارد موج - خرم آباد - معاون مدير عامل شرکت آب منطقه‌اي لرستان گفت: بخش کشاورزي با 92 درصد آب مصرفي بيشترين مصرف را در استان دارد، بيان داشت: به دليل خشک شدن برخي از دشت‌هاي استان، کشاورزان براي مديريت منابع آب بايد اصلاح الگوي کشت را در دستور کار خود قرار دهند.
به گزارش خبرگزاري موج، معاون مدير عامل شرکت آب منطقه‌اي لرستان در جلسه کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خرم‌آباد با تأکيد بر اين‌که اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خرم‌آباد و ساير دستگاه‌هاي ذي ربط لرستان ورود موفقي در مديريت آب داشته‌اند، اظهار داشت: در سال 82 دستورالعمل اجرايي تخصيص آب توسط وزارت نيرو در اجراي سياست‌ها و راهبردهاي مصوب برنامه سوم توسعه اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي کشور ابلاغ شد.
نادر مختاري هدف از اين دستورالعمل را نظام‌مند کردن فرايند تخصيص آب در جهت اجراي قانون توزيع عادلانه آب و کمک به ايجاد تعادل منطقي و پايدار بين عرضه و تقاضاي آب و نيل به مديريت بهم پيوسته منابع آب در کشور از طريق تدوين سياست‌هاي مناسب، بهبود نظام تصميم گيري و نظارت و بالاخره ايجاد سامانه حسابداري ملي آب عنوان کرد.
وي گفت: با توجه به بروز پديده خشکسالي در کشور، بحث تخصيص و تقسيم عادلانه‌ي نظام تخصيص آب بين استان‌ها به چالش تبديل شده و شوراي عالي آب نيز متولي رفع مسائل و مشکلات بين استان‌ها است.
مختاري با بيان اين‌که در اين رابطه استان‌هاي کشور به 5 حوزه‌ي آبريز تقسيم شده است، افزود: استان لرستان در حوزه آبريز خليج فارس و درياي عمان قرار دارد و در هر زير حوزه يک مديريت خاص در نظر گرفته و استان‌هايي که دخيل در اين مديريت هستند مصارف بالادست و پايين دست را مديريت کنند و مسائل مربوط به آن را در شوراي عالي آب مطرح تا مشکلات مرتفع گردد.
معاون مدير عامل شرکت آب منطقه‌اي لرستان با اشاره به اين‌که پديده‌ي خشکسالي، شرکت آب منطقه‌اي لرستان و کشور را با چالش مواجه کرده است، تصريح کرد: استان‌هايي که سابقه‌ي کم‌آبي داشته‌اند به خوبي توانسته‌اند آب را مديريت کنند، اما لرستان که استان پرآبي بوده است با کاهش بارندگي و تغيير اقليم آب و هوايي هنوز نمي‌دانيم که چگونه بايد آن را مديريت کنيم.
وي با بيان اين‌که بخش کشاورزي با 92 درصد آب مصرفي بيشترين مصرف را در استان دارد، بيان داشت: به دليل خشک شدن برخي از دشت‌هاي استان، کشاورزان براي مديريت منابع آب بايد اصلاح الگوي کشت را در دستور کار خود قرار دهند.
نادر مختاري با تأکيد بر اين‌که بحران آب، همکاري و تعامل مردم و مسوولان را مي‌طلبد، تصريح کرد: اگر مديريت نشود چيزي به نام آب‌هاي زيرزميني نخواهيم داشت.
معاون مدير عامل شرکت آب منطقه‌اي لرستان در بخش ديگري از سخنان خود به آمار بارندگي ايستگاه‌هاي باران‌سنجي مبناي وزارت نيرو در لرستان اشاره و اعلام کرد: طي سال آبي 93-94 تاکنون براي کل استان 417 ميلي‌متر بارندگي به ثبت رسيده که نسبت به آمار بلند مدت 12 درصد و نسبت به سال گذشته با 9 درصد کاهش بارندگي رو به رو بوده است.
مختاري در خصوص خشکسالي‌هاي رخ داده شده در استان بيان داشت: بيشترين خشکسالي مربوط به کوهدشت و رومشکان است.
اين مقام مسوول با بيان اين‌که لرستان داراي 27 محدوده مطالعاتي است، يادآور شد: از اين تعداد 14 محدوده مطالعاتي با ساير استان‌ها مشترک است که 13 محدوده مطالعاتي ديگر، خاصِ داخلي استان لرستان است که 22 دشت در داخل آن قرار دارد.
وي از وجود شش هزار و 674 حلقه چاه مجاز آب در لرستان خبر داد و گفت: حجم تخليه آب اين تعداد حلقه چاه در سال 717 ميليون مترمکعب است.
معاون مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي لرستان با بيان اين‌که چهار هزار و 549 حلقه چاه مجاز مربوط به بخش کشاورزي است، اعلام کرد: سالانه 623.36 ميليون مترمکعب آب از اين تعداد چاه تخليه مي‌شود.
مختاري افزود: همچنين 71 حلقه چاه آب شهري در لرستان وجود دارد که حجم تخليه سالانه آن 23 ميليون مترمکعب است.
وي گفت: 519 حلقه چاه مجاز جهت تامين آب شرب روستايي استان وجود دارد که سالانه 37 ميليون مترمکعب آب از آن‌ها برداشت مي‌شود.
وي، تعداد چاه‌هاي مجاز بخش صنعت در لرستان را هزار و 535 حلقه برشمرد و تصريح کرد: سالانه 34 ميليون مترمکعب آب از اين چاه‌ها تخليه مي‌شود.
معاون مدير عامل آب منطقه اي لرستان در بخش ديگري از سخنان خود به مصوبات پانزدهمين جلسه شوراي عالي آب که به رياست معاون اول رييس‌جمهور برگزار شده بود اشاره و اضافه کرد: در اين جلسه 15 پروژه براي احياء و تعادل بخشي منابع آب زيرزميني پيشنهاد شد.
مختاري از حفر 5200 چاه پيزومتري در دشت‌هاي کشور و تجهيز آن‌ها، نصب 20900 مورد تجهيزات اندازه‌گيري بر روي منابع آب و پيزومترها و چاه‌‌هاي اکتشافي، پهنه بندي و بررسي مخاطرات ناشي از فرونشست زمين در 609 محدوده مطالعاتي، ايجاد و استقرار 1200 بازار محلي آب در کشور به عنوان بخشي از اين پروژه‌ها نام برد.
ايجاد 1200 مورد تشکل‌هاي آب‌بران و انجام حمايت‌هاي مالي و فني از آن‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزي، به روز نمودن سند ملي آب در 609 محدوده مطالعاتي کشور، اجراي 400 پروژه تغذيه مصنوعي و پخش سيلاب در دشت‌هاي ممنوعه، مطالعه و اجراي پروژه‌هاي آبخيزداري و... از ديگر پروژه‌هاي پيشنهاد شده‌ي پانزدهمين جلسه شوراي عالي آب براي احيا و تعادل‌بخشي منابع آب بود که مختاري به آن‌ها اشاره کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن