تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819203985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عربستان از دريچه آمريکا به ايران مي نگرد/ بهره برداري اطلاعاتي آل سعود از حج عمره


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ شهريور ۱۳۹۴ (۱۰:۱۰ق.ظ)
بخشايش اردستاني در گفت وگو با موج: عربستان از دريچه آمريکا به ايران مي نگرد/ بهره برداري اطلاعاتي آل سعود از حج عمره موج-گروه سياسي
توافق هسته اي، تجاوز عربستان به يمن، بحران سوريه، تحرکات تروريستي همگي از موضوعات مهمي است که دنيا را متوجه غرب آسيا کرده است. در اين ميان سفر پادشاه عربستان به آمريکا نيز مورد توجه بسياري از رسانه هاي منطقه اي و جهان قرار گرفت.
بعد از اين سفر بسياري از رسانه ها توافق هسته اي ايران را مهم ترين محور اين ديدار دانستند. مقامات سعودي نيز براي نمايش نوع روابط و جايگاهشان در سياست ايالات متحده با افتخار اعلام کردند که عربستان از توضيحات رئيس جمهور آمريکا در خصوص توافق هسته اي با ايران قانع شده است. خبرنگار خبرگزاري موج در خصوص نتايج اين سفر بر سياست هاي عربستان با احمد بخشايش اردستاني، عضو کميسيون امنيت ملي وسياست خارجه مجلس شوراي اسلامي گفت و گويي را به شرح زير انجام داده است.

هدف از ديدار پادشاه عربستان با رئيس جمهور آمريکا چه بود؟
اين ديدار نمادين بود. عربستان و اسرائيل با توافق هسته اي موافق نيستند و اوباما تلاش مي کند که حداقل اگر حريف اسرائيل نيست تا موافقتش را جلب کند، عربستان سعودي را باتوجه به اين که با اين کشور رابطه استراتژيک در خصوص تحولات يمن، سوريه و عراق دارد بتواند توجيه کند. البته عربستاني ها خيلي راحت تر از اسرائيل توجيه مي شوند. من فکر مي کنم ديدار آنها نمادين بود چون ملک سلمان نمي تواند خيلي به مسائل محتوايي وارد شود. کارهايي محتوايي و فني با وزير دفاع يا وزير خارجه يا کارشناسان وي است.

اين ديدار با محوريت مسائل سياسي انجام گرفت يا اقتصادي؟
کاملا سياسي بود. بحث آن ها عمدتا راجع به قدرت منطقه اي ايران بوده است. عراق، يمن، انصارالله ، سوريه و گروه تروريستي داعش مهترين محورهاي اين ديدار بوده اند. البته آمريکائيها به اين نتيجه رسيده اند که سياست هاي خصمانه خود را مقداري در سوريه تعديل کنند و امتيازي در سوريه بدهند تا بتوانند امتيازي را در عراق و يمن بگيرند که امکان ندارد به اين خواسته دست يابند.
ولي در هرصورت اين ديدار حاکي از آن است که رابطه دو کشور خوب است و پيامي را به ايران بدهند که بگويند گرچه توافق هسته اي بدست آمده اما ما (رياض و واشنگتن) اتحاد خود را از دست نمي دهيم، همان طور که ما هم اعلام مي کنيم راه نفوذ بر آمريکا را بستيم و همچنان از دوستان منطقه اي خود حمايت مي کنيم.

پشت پرده اين ماجرا چيست؟ آيا قرار است اتفاقات ديگري رقم بخورد؟
بعد از انقلاب اسلامي و سقوط شاه عربستان تلاش کرد که ژاندارمي منطقه را بدست آورد. عربستان از طريق «پترو دلار» کارش را پيش برد و در بحرين، سوريه، لبنان، يمن عربستان به صورت عملياتي وارد شد اين ورود عربستان بايد تقويت شود وتقويت آن با آمريکا است. پشت پرده اين ديدار اين است که رابطه را مستحکم کنند و بعد از توافق هسته اي سعودي از ايران وحشت زيادي دارد چون تصور مي کند که ايران با آمريکا به دوران قبل برمي گردد و سعودي ها به حاشيه مي روند. البته تحولات يمن و خروج از بن بست در اين خصوص نيز از مسائلي است که مقامات عربستان مي خواهند با آمريکا به راه حل مشترکي برسند.

آيا اين ديدار موجب مي شود که عربستان تحت تاثير توافق هسته اي، تنش خود را با ايران کاهش دهد؟
نه! چون عرب ها خيلي مثل آمريکايي ها فکر نمي کنند، عرب ها ظاهر و باطن را رعايت مي کنند و جهل متعصبانه اي دارند. سياست عربستان سعودي طوري نيست که لبخند بزند و پشت پرده طور ديگري عمل کند. فکر نمي کنم رابطه ايران و عربستان دستخوش تغيير شود. مشکل اساسي عربستان اين است که به ايران از دريچه آمريکا مي نگرد. مادامي که از دريچه آمريکا به ايران نگاه کند باعث مي شود که سياست هاي خصمانه اي نسبت به ايران پيش بگيرد.

يعني شما معتقديد تمام کنش هاي عربستان در قبال ايران تبعي است و مستقلا روش خاصي را دنبال نمي کند؟
نه! سياستها براي خودش است اما از دريچه آمريکا به ايران نگاه مي کند. يعني چون مي بيند آمريکا با ايران خوب نيست و به اصطلاح عليه عربستان در منطقه اقدام مي کند؛ سياست هاي کينه ورزانه در پيش مي گيرد. يعني بيشتر تلاش مي کند به يمن حمله کند. بيشتر تلاش مي کند در سوريه دخالت کند. بيشتر تلاش مي کند در عراق شقاق ايجاد کند. منظورم اين است.

هم اکنون که آمريکا سياستش در مورد ايران تاحدودي به سمت تعديل گرايش يافته، چرا همچنان شاهد رفتار خشن عربستان در قبال ايران هستيم؟
سياست هاي آمريکا در مورد ايران تعديل نشده است بلکه از توافق هسته اي در کنگره دفاع مي کند. عربستان نيز در يمن، سوريه، بحرين و عراق همچنان سياست هاي قبلي خود را دنبال مي کند اما به طور کلي اميدوارم سياست هاي خشن عربستان روي حجاج و اين حج تمتع تاثيري نگذارد. يکي از سياستهاي بسيار خوب جمهوري اسلامي اين بود که حج تمتع را تعطيل کرد و اجازه نداد که 10 تا 12 هزار ميليارد تومان در سال نصيب شرکت شمسا و سعودي ها شود. ما نبايد اجازه بدهيم افراد به اين شدت به عمره بروند. يکي از اشتباهات جمهوري اسلامي همين بود. درست است که نظر حجت السلام قاضي عسگر اين بود که حج مردم را نبايد تعطيل کرد ولي فکر نمي کنم آقاي قاضي عسگر دلش بخاطر حج بسوزد بلکه دلش بخاطر پولهاي مردم است که در شرکت شمسا باشد. من از ديد امنيتي نگاه مي کنم. ما هر چه عمره مفرده را بيشتر کنيم سياست هاي عربستان کينه ورزانه تر مي شود. ما بايد فقط حج تمتع مان را برويم و اگر عمره خواستيم برويم در سال فقط 50 تا 60 هزار داشته باشيم.

چرا به وجوب تعطيلي حج عمره از ابتدا پي نبرديم و در حال حاضر هم صرفا به دليل ماموران خاطي سعودي اين اتفاق افتاد؟
اشتباه مي کرديم. اشتباه را نبايد دنبال کرد. در داخل کشور برخي نهادها بيشتر به فکر پول هستند و عده اي هم به دنبال رابطه. بيشترين ضرباتي که در سياست خارجه با عربستان خورديم در عمره مفرده بوده است. به اسم عمره مفرده چيزي حدود 160 نفر در سفارت ايران قرار دادند، چون مي گويند، افراد وقتي ويزا مي خواهند ما نمي توانيم به آنها ويزا دهيم بايد خودشان را بياوريد. يکي دو ماه کار مربوط به ويزا را انجام مي دهند، بقيه را شروع مي کنند به جمع کردن اطلاعات و...! اين معني و مفهومش اين است که ما بايد تعريف مشخصي در اين مورد داشته باشيم.

چه تعريفي؟
دو کار را بايد در رابطه با عربستان انجام دهيم. نخست اين که بدانيم نمي توانيم آن ها را از لحاظ ايدئولوژيکي از بين ببريم و بايد با آن ها رابطه خوبي برقرار کنيم و دوم اين که عمره مفرده را تعطيل کنيم يا اگر بخواهيم انجام دهيم به حداقل برسانيم. نگوييم نمي شود حج مردم را تعطيل کرد؛ ما مي توانيم اين کار را بکنيم و اگر انجام ندهيم اعتبار کشور از بين مي رود. بايد تا زماني که اين رابطه حسنه نشده و عربستان اقتدار ايران را نپذيرفته، عمره تعطيل باشد.

به عنوان آخرين سوال؛ برخي در ايران معتقدند نفوذ وهابيت در ساختار نظام سياسي عربستان مانع از بهبود روابط با ايران مي شود. آيا شما نيز چنين نظري داريد؟
نه! مادامي که سعودي از دريچه آمريکا به ايران مي کند رابطه اش با ما مخدوش است. وهابيت خيلي تاثيرگذاري در سياست خارجه عربستان ندارد. البته اين به اين معني نيست که مسائل ديني را به عربستان ببريم. ما فقط اگر بتوانيم انتخابات را به عربستان بکشانيم خيلي تاثيرگذار است. يعني مجلس شورا، شهرداري هايشان و ساير نهادها انتخاباتي شوند مي توانيم اميدوار باشيم عربستان از فضاي بسته خود بيرون بيايد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن