تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830259024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«محمد رسول‌الله» فیلمی سراسر نماد و پر از احساس


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: «محمد رسول‌الله» فیلمی سراسر نماد و پر از احساس
فيلم مجيد مجيدی دارای نمادسازی‌های متعدد و تاثيرگذار در كنار روايات معتبر است كه باعث جذب و تاثيرگذاری در مخاطب می‌شود.


حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «محمد رسول‌الله» از روز پنج‌شنبه در سينماهاي كشور به اكران در آمد و در روز آغازين فروش خوبي را تجربه كرد. در اين يادداشت به بررسي اين فيلم در ابعاد مختلف می‌پردازيم:


محمد رسول الله با کلمه «بسم الله الرحمن الرحیم» و یادداشتی از مجید مجیدی شروع می‌شود و لوگوی نام فیلم که با فضای فیلم متناسب است نقش می‌بندد؛ صحنه اولیه فیلم بر آمدن آفتاب است و اسبی با سوار به سوی بیننده می‌تازد. آغازی با صحنه‌های طلوع خورشید و صحرای عربستان و شهر مکه که با طراحی و بازسازی متفاوت بیننده را جذب خود می‌کند. این فیلم چهار ساعته که به 200 دقیقه در اکران خصوصی و در نهایت برای اکران در سینماها به 178 دقیقه کاهش یافت، مربوط به 12 سال از زندگی پیامبر از زمان بارداری آمنه است که در روایت تصویری از زمان شعب ابی‌طالب شروع و با فلاش‌بک به آبستن‌بودن آمنه بنت وهب رفته و تا 12 سالگی پیامبر و سپس بازگشت به زمان شعب و رهایی از آن به تصویر کشیده می‌‏شود.


استفاده از بازیگرانی چون علیرضا شجاع نوری در نقش عبدالمطلب، مهدی پاکدل در نقش ابوطالب، داریوش فرهنگ در نقش ابوسفیان، محسن تنابنده در نقش ساموئل یهودی، مینا ساداتی در نقش آمنه و ساره بیات در نقش حلیمه در کنار بازی گرفتن از این بازیگران به مدد دوبلورهای توانمندی چون منوچهر اسماعیلی به قدرت این فیلم کمک کرده است.


محتوا و فیلمنامه:


داستان این فیلم با پرداختن به روایاتی که هر یک از ما از دوران کودکی و در مراسم مختلف با آن آشناییم و می‏‌دانیم‌ و به مدد تصویربرداری و استفاده از جلوه‌های ویژه و روایت، متفاوت بر دل مخاطب می‌نشیند و مخاطب روایت را گم نمی‌کند. فیلم خوشبختانه از بار اتکای تحقیقاتی قوی و مناسبی برخوردار است. بیان مواضع و تلاش‌های یهود برای پیدا کردن پیامبر بعد از تولد و سکونت در حجاز و در آخر اقدام به کشتن پیامبر موضوعی است که شاید در فیلم «پیام‌آور» یا «محمد رسول‌الله»، ساخته مصطفی عقاد مغفول مان.د حتی این موضوع که یهودیان عامل اصلی جنگ احزاب بوده و نیز هزینه جنگ‌ها علیه پیامبر را تامین می‌‏کردند جزو موضوعاتی است که به طور ماهرانه‌ای از پرداختن به آن امتناع شد. بنابراین توجه مجید مجیدی به این واقعه تاریخی ستودنی است؛ مبحث تایید کشیش مسیحی بر رسالت، حمایت و نجات پیامبر نیز قابل توجه است.


دیالوگ‌ها:


دیالوگ‌های فیلم در عین سادگی خلاقیت دارند به ویژه مکالمات یهودیان به زبان عبری و در قالب زیرنویس فارسی و نیز زبان حبشی از یک سو و لهجه و اجرای خوب بازیگران از سوی دیگر از نکات دیگری است که باید به مجید مجیدی در این باره نیز تبریک گفت. شاید یکی از بهترین دیالوگ‌ها از زبان ابوطالب بیان می‏‌شود؛ زمان انتخاب نام برای پیامبر که عبدالمطلب از درون خانه خدا بیرون می‌‏آید و می‌‏گوید «محمد» و مردم لب به اعتراض می‏‌گشایند و می‏‌گویند این نام خدایان نیست! این چه اسمی است؟ ابوطالب به جلو می‏‌دود و می‏‌گوید: «محمد» است، ستوده شده. ستایش بر او وعبدالمطلب فریاد می‌‏زند: «محمد».                                                


تصویربرداری و جلوه‌های ویژه:
   
تصویربرداری این فیلم با توجه به لوکیشن‌های مختلف مثل دشت، کوه، بیابان، کلیسا، شهر مکه، دریا و بسیاری لوکیشن‌های دیگر با همه تنوع خاص خود به جذابیت و خسته نشدن مخاطب کمک کرده است. صحنه‌هایی چون حمله سپاه ابرهه به خانه خدا و نابودیشان و صحنه دریا و نجات زن و فرزندانش توسط پیامبر و آوردن ماهیان توسط موج دریا نمونه بارز تصویربرداری و جلوه‌های ویژه این فیلم است که سینمای نوین ایران در این عرصه را موجب خواهد شد.


کارگردانی و نمادسازی (مجید مجیدی): 


تصاویر پیامبر که مجیدی مدت‌ها روی آن کار کرده بود و به دنبال چهره و اندامی بود که امام خمینی به آن علاقه داشتند، در فیلم به تصویر کشیده شده است، اما نه صورت پیامبر. در طول فیلم چه در زمان نوزادی و چه در دوران کودکی نشان داده نشد. پیامبر از نمای اُور شولدر نمایش داده می‌‏شد. مجیدی از زوایای مخالف با حرکات دوربین و بازیگر مخاطب را ترغیب و مجذوب می‏‌کرد تا ببیند در نهایت چهره پیامبر چگونه است اما در صحنه دریا که صحنه پایانی کودکی پیامبر است، چهره از نزدیک و با نور پوشانده شده است. نکته بعدی صحنه‌های مربوط به حضرت علی در سیاهی مختصری است که چهره و بدن قابل تشخیص نیست در یک صحنه، آن هم در ابتدای فیلم مشغول کمک به فقرا به تصویر کشیده می‌‏شود.


نمادسازی‌ها هنر دیگر مجید مجیدی است که در این فیلم به وفور می‏‌بینیم. صحنه رفتن ابوطالب به خانه پیامبر و سختی آن می‌‏تواند نماد هر کدام از ما باشد که در رسیدن به کمال و نقطه اصلی جا مانده‌ایم و یا باید به سختی تلاش کنیم؛ مجیدی شاید می‏‌خواهد بگوید راه رسیدن به خدا و ولایت حتی برای ابوطالب نیز سخت است. بالا بودن و دور بودن خانه نشان از تفاوت پیامبر دارد و اینکه او با وجود سختی‌ها و مردمی که دارد تنهاست. برخی صحنه‌ها که مربوط به بزرگی و کرامات پیامبر هستند را باید معرف سبک مجید مجیدی در فیلمسازی دانست. صحنه‌هایی چون صحنه چسبیدن قاصدک به لباس پیامبر و واژگون شدن قاصدک بعد از جدا شدن، از صحنه‌های تاثیرگذار  فیلم است. صحنه پایانی فیلم نیز با همه حکمت و عرفان مد نظر مجید مجیدی ما را یاد دیالوگ بخشی از فیلم از زبان پیامبر می‌اندازد که خطاب به ماه می‏‌گوید هرجا که من هستم تو نیز هستی.  


به هر حال «محمد رسول‌الله» معرفی درست پیامبر به جهان را سر لوحه کار خود قرار داده است كه می‌تواند به جهت اين اتفاق مثبت، نگاهمان به آينده سينمای ايران مثبت باشد. این فیلم را به جهت عظمت باید دید؛ یک بار برای تامل و یک بار برای تعمق.






یادداشت از: مصطفی زبرجد




انتهای پیام/





اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

فروش فیلم محمد رسول الله (ص) از مرز 3 میلیارد تومان گذشت
فیلم «محمدرسول الله» یکی از بزرگترین افتخارات سینمای ایران است
صف طولانی در سومین اکران فیلم «محمد رسول الله (ص)» در جشنواره مونترال
اسامی سینماهای نمایش دهنده فیلم « محمد رسول الله» (ص) اعلام شد
مجیدی افتخار سینمای ایران است
تصاویری از سکانس‌های فیلم «محمد رسول الله (ص)»
پیش‌تولید «شهرزاد 2» آغاز شده است
بزرگترین نقش زندگی هنری من ابوطالب است
فیلم محمد؛ حال امروز ما در آینه‌ی تاریخ صدر اسلام
فیلم «محمد رسول الله» 2 میلیاردی شد





۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن