واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کدیور در نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی:
پیروی یک عدالتخواه از جریانهای سیاسی یعنی مرگ/ هیچ شاغولی جز عدالت برای سنجش وضعیت حکومت وجود ندارد
دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه هیچ شاغولی به جز عدالت برای سنجش وضعیت حکومت وجود ندارد، گفت: جریان عدالتخواه، یک جریان فکری است و با پایان دوره دانشجویی به پایان نمیرسد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سلمان کدیور دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی در نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی در حسینیه هنر در کارگاهی با موضوع «عدالتخواه چگونه باید باشد» با معرفی حضرت امیر(ع) به عنوان الگوی کامل عدالت در گیتی، اظهار داشت: پس از این همه سال از ظهور اسلام، امیرالمومنین(ع) هنوز یکی از مجهولترین چهرههای جهان اسلام است. وی افزود: در زندگی حضرت امیر(ع) سه برهه وجود دارد. برهه نخست 23 سال ابتدای زندگیشان است که در کنار پیامبر هستند. علی در این سالها مجاهد «تثبیت اسلام» است چرا که شمشیر میزند برای برقراری اسلام در جامعه؛ جهاد میکند و جانش را به خطر میاندازد برای اینکه مردم به خداوند و معاد ایمان آورند. این 23 سال یک مبارزه است در خدمت توحید، نبوت و معاد. دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه برای فهم ارکان دین چارهای جز درک علی وجود نداریم، اضافه کرد: علی در 25 سال بعد در خدمت «تثبیت وحدت و امامت» است و پنج سال پایانی را در خدمت «عدالت». کدیور عنوان کرد: علی در 23 سال نخست با جامعهای که در بدترین ویژگیهای حیوانی فرو رفته است، روبروست. جامعهای طبقاتی با نظام سرمایهداری و سرمایهسالاری. جامعهای که علی 23 سال نخست زندگیاش را گذرانده است میبینیم که از نظر فرهنگی بر دو پایه بهرهوری جنسی از زن و خشونت وخونریزی بنا شده است. این فعال اجتماعی تصریح کرد: اختلاف اسلام و کفر زمانی آغاز شد که اسلام ریشهها و پیهای نظام سرمایهداری مکه را هدف قرار داد و درگیری اصلی زمانی بود که سوره همزه نازل میشود؛ آن آیه مکه آمده است:« وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ ﴿١﴾ الَّذِی جَمَعَ مَالا وَعَدَّدَهُ». عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: بنابراین هنگامی امام خمینی(ره) میفرمایند جنگ فقر و غنا، درگیری ما از همان ابتدای نزول اسلام بر سر فقر و غنا بود. جنگ ما از همان زمان شروع شد که پیامبر فرمود حقوق افراد با بردههایشان یکسان است. وی تاکید کرد: هیچ تمدن و انقلابی توسط پیغمبرها اتفاق نمیافتد مگر اینکه بر مبنای هجرت صورت گرفته باشد. هجرت نه تنها به معنای جغرافیایی بلکه حتی هجرت فکری و ذهنی. کدیور با اشاره به بر سر کار آمدن اسلامآورندگان سفارشی پس از پیامبر، بیان کرد: این انقلاب وقتی پیروز شد، هیات حاکمه را تغییر داد نه طبقه حاکم. طبقه حاکم، همان حاکمان اصلی جامعه که صاحب جریانهای سرمایهداریاند اما دیده نمیشوند. نباید انقلاب به تغییر هیات حاکمه اکتفا میکرد. دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی خاطرنشان کرد: بر خلاف انقلابها که انقلابیون پیش از به دستگیری حکومت، فریاد عدالتخواهی سر میدهند و پس از به قدرت رسیدن، محافظهکار میشوند؛ میبینیم که علی(ع) پیش از به قدرت رسیدن، مصلحتسنج است و پس از به دست گرفتن حکومت، انقلابی رفتار میکند به گونهای که عدالت علی را برنمیتابند و بیعتکردهها بر وی شمشیر میکشند. این فعال اجتماعی در ادامه توضیح داد: هیچ شاغولی به جز عدالت برای سنجش وضعیت حکومت وجود ندارد. چه سنجش و شاغولی به جز عدالت برای تشخیص اسلام معاویه و علی وجود دارد؟ سنجش و شاغول تشخیص توحید عمروعاص و پیامبر چیست؟ این شاعر و نویسنده گفت: مسئله عدالت در جامعه مسئله تحقق توحید است. جنبش عدالتخواه یک جنبش عمیقا توحیدی است. زیرا تا عدالت در جامعه نباشد، خدا در جامعه شناخته نمیشود. دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی در بیان وظایف یک عدالتخواه گفت: اولین وظیفه عدالتخواه این است که مواظب باشد طلقا(آزادشدگان) که انقلاب علیه اینها شمشیر زد، بر مسند حکومت قرار نگیرند. فلسفه جریان عدالتخواه مبارزه با این جریان خزنده است. مبارزه با جریان خبیثهای که روحش دوباره در کالبد بعد از انقلاب قرار میگیرد. وی عدالت حضرت امیر، صراحت و تعیین جهانبینی را از الزامات عدالتخواهی دانست و اظهار داشت: انسان عدالتخواه نمیتواند بیمسئولیت باشد. عدالتخواه حتی یک لحظه از پیگیری مسئولیت دینی، اجتماعی و سیاسیاش دریغ نمیکند. این فعال اجتماعی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بدون عمل انقلابی، ذرهای ارزش ندارد، افزود: فردی که وارد جریان عدالتخواه میشود باید مسئولیت خود و نقش تاریخیاش را مشخص کند. درد و دردمندی از شاخصههای یک عدالتخواه است. انقلاب منهای دردمندی، دغدغهمندی و مسئولیتشناسی، انقلاب نیست. شاعر و نویسنده کشورمان مهمترین لازمه و چراغ راه عدالتخواهی را معرفت دانست و بیان کرد: مطالعه و تحقیق اهمیت بسیاری دارد. اگر با کتاب بیگانهایم باید فاتحه خودمان را بخوانیم. عدالتخواه باید تاریخ تحلیلی صدر اسلام را به خوبی فهم کند. تاریخ تحلیلی به معنای کنکاش پشت وقایع است. عدالتخواه باید تاریخ معاصر انقلاب را باید خواند. امام را باید شناخت. اما تنها جلد 21 صحیفه نیست. باید پیرامون چالشها و درگیریهای کنونی انقلاب اسلامی آگاهی داشت. وی تاکید کرد: در دام گروهها و جریانهای سیاسی گرفتار نشوید. عدالتخواه باید به مسائل کشور از پنجره فرهنگ انقلابی نگاه کند نه از جانب جریانهای چپ و راست چراکه این جریانها شما را به قهقرا میبرند. هنگامی که یک عدالتخواه پیرو جریانهای سیاسی شوید، روز مرگ او فرا رسیده است. کدیور در پایان تاکید کرد: جریان عدالتخواه، یک جریان فکری است و با پایان دوره دانشجویی به پایان نمیرسد. به تشکیلات با محوریت اخلاق تشکیلاتی مقید باشد. بدون شبکهسازی و تشکیلات نمیتوان کار عدالتخواهی کررد. اخلاق تشکیلاتی از خود جریان مهمتر است. اجازه ندهید زندگی روزمره شما را از فعالیت تشکیلاتی باز بدارد. انتهای پیام/
94/06/17 - 11:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]