تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819737542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنوع فرهنگی ایران از کل اروپا بیشتر است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی: تنوع فرهنگی ایران از کل اروپا بیشتر است تهران-ایرنا- رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تنوع فرهنگی ایران را از کل اروپا بیشتر دانست و گفت: وجود 70هزار گویش در ایران بیانگر 70هزار کیفیت فرهنگی در کشور است.


به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، سید محمد بهشتی در همایش تهران، آیینه ایران گفت: عنوان این همایش بازگو کننده این مطلب است که تهران را در آیینه ایران و ایران را هم در آیینه تهران باید ببینیم، درواقع نسبت تهران و ایران آیینه های روبرو است.وی افزود: حضور اقوام مختلف با تنوع فرهنگی بسیار در تهران که با مزیت هایشان به تهران آمده اند باعث شده که زیر پوست شهر، تهران توسط مزیت های تنوع فرهنگی کل ایران در این ایران کوچک اداره شود و این عنوان به حق شایسته تهران است . بر اساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهشتی ادامه داد: این را در مورد تمامی شهرهای ایران، آثار ملموس و نا ملموس می توانیم بگوییم زیرا که همگی مانند آیینه های روبرو هستند که برخی آیینه های فراخ تر و برخی کوچکتر هستند.به گفته رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، از جمله آیینه های فراخی که می توان با نظر کردن در آن ایران را دید تهران است.بهشتی افزود: ایران سرزمینی برخوردار از تنوع فرهنگی فوق العاده زیاد است و من باور دارم تنوع فرهنگی که ما در ایران داریم از کل اروپا بیشتر است .وی گفت: در خیلی از موارد دیگر مانند تنوع فرهنگی هم وضعیت به همین شکل است به طوری که در اطلس های طبیعی جهان وقتی به ایران می رسیم خیلی ریز نقش می شود درصورتی که پهنه های دیگر جهان خیلی گل درشت است .بهشتی با اشاره به اینکه در ایران به فاصله چند کیلومتر می توانید به یک اقلیم دیگر برسید گفت: این یکی از عواملی است که باعث شده ایران از یک تنوع فرهنگی بسیار فراوانی برخوردار شود.او دلیل وجود تنوع فرهنگی بسیار در ایران را دراین دانست که فرهنگ حاصل تعامل تاریخی انسان با محیط است و تجربه تاریخی که انسان کسب می کند طی تعامل با محیط فرهنگ می شود و چون محیط ها با هم فرق می کنند به طبع فرهنگ ها با هم متفاوت می شوند ، از آن جهت که در ایران محیط های متنوعی داریم قاعدتا فرهنگ های متفاوتی هم پیدا می کنیم .رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه به عقیده زبانشناسان در ایران بین 20تا60زبان وبیش از70هزار گویش وجود دارد گفت: گویش یکی از شاهدهای تفاوت های فرهنگی است که اگر این 70هزار تا را در نظر بگیریم به آن معنی است که 70هزار کیفیت فرهنگی داریم که ممکن است تفاوت های کوچکی با هم داشته باشند .وی افزود: همواره یک تلقی عامیانه در مورد این کیفیت های فرهنگی وجود دارد و آن تفاوت لهجه و لباس های اینها است در حالی که این ظواهر امر است و حقیقتا اینها کیفیتشان با هم متفاوت است و بنا به تفاوت های کیفی شان در کل سرزمین ایران (با تاریخ بسیار طولانی زیست )هر کدام نقشی را به عهده گرفته اند .بهشتی گفت: یعنی به واقع ما شاهد یک نمایشنامه بزرگی هستیم به نام ایران که این تفاوت های فرهنگی در مقیاس زیستگاه خودشان و مقیاس ملی هر کدام نقشی را به عهده گرفته اند و اجرا می کنند. به گفته بهشتی، در واقع تنوع فرهنگی در ایران اندام واره است و انگار یک موجود واحد است که هر کدام از کیفیت های فرهنگی نقش یک عضو (چشم ، گوش، دست و...) را در آن بازی می کنند وهمه یک موجود هستند که در بزنگاه های مختلف فرهنگی یکی از کیفیت های فرهنگی شروع به ایفای نقش می پردازند.بهشتی در ادامه با اشاره به نقش هریک از اقوام ایرانی در مقابله با رویدادهای طبیعی و غیر طبیعی گفت: هر یک از اقوام ایرانی به طبع تنوع فرهنگی نقشی را به عهده دارند و در بزنگاه های مختلف تاریخی به میدان آمده و نقش خود را ایفا می کنند.وی با اشاره به جابجایی پایتخت ایران حداقل در دوران اسلامی خاطر نشان ساخت که تبریز، قزوین ، سلطانیه ، اصفهان ، مشهد ، هرات و ... همه زمانی پایتخت بوده اند و قبل از اینکه تهران پایتخت شود شاهد این هستیم که حتی در یک حکومت(ایلخانی ، تیموری، صفوی و...) چند بار پایتخت ایران جابجا شده است بجز تهران .بهشتی افزود: البته از دوران کریم خان که تصمیم می گیرد تهران را پایتخت کند و اقدام عملی به جای نمی آورد تا قاجار که این کار را انجام می دهد و در دوران پهلوی و جمهوری اسلامی نیز تهران پایتخت باقی ماند.علی رغم این جابجایی و تنوع رفتاری با موقعیت پایگاه ، یک فصل مشترک در تمامی این پایتخت ها اتفاق می افتد، آن هم این است که هر جا که پایتخت می شده نخبگان از سراسر کشور به آنجا فراخوانده می شدند بطوریکه وقتی به اصفهان دوره صفویه نگاه می کنیم می بینیم که محله تبریزی ها و ... دارد که همگی از گوشه و کنار این سرزمین به آنجا رفته و این شهر را به یک ایران کوچک تبدیل کرده اند . وی گفت : در مورد تهران یک اتفاق عجیبی افتاده و آن هم این است که تمامی تنوع فرهنگی ها یک نمایندگی در تهران دارند وخصوصا بعد از سال 42و اصلاحات ارضی شاهد این هستیم که این مهاجرت ها از روستا ها هم به تهران اتفاق می افتد.البته این مهاجرت ها خیلی مشکلات هم ایجاد کرده ولی از منظر مردم شناختی این اتفاق افتاده که تهران حقیقتا ایران کوچک شده است .بهشتی خاطرنشان ساخت که این تنوع فرهنگی که به تهران آمده همراه با مزیت هایش به تهران آمده است و اثر آن این شده است که زیر پوست شهر، تهران توسط مزیت های تنوع فرهنگی کل ایران در این ایران کوچک اداره شود .به اعتقاد بهشتی، فرهنگ عین درختی است که هر سال پاییز باید برگ هایش بریزد، لخت و عریان شود و سرما وسوز به بدنش بخورد و دوباره در بهار سبز شود واین نو به نو شدن کمک می کند تا این درخت تنومند تر و ریشه هایش عمیق تر و خرم تر شود. به گفته رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، یکی از جاهایی که جنبه پویایی فرهنگ را می توان در آن دید تهران است. او گفت: تمام تغییر و تحولات تاریخ معاصر تهران و اثراتی که بر فرهنگ می گذارد و همچین تلاش و تکاپوی فرهنگ برای حفظ بقا در عصرجدید، طراوت و نشاط پیدا کردن و به روز شدن و نو به نو شدن را در تهران می توان دید .به گفته بهشتی تهران به این جنبه از فرهنگ مظهریت دارد که آن را می توان در، معماری ،سنت و... تهران مشاهده کرد .او با رد این ادعا که مدرنیسم باعث نابودی جنبه های فرهنگی ایرانی تهران می شود، گفت: البته یکی از مشخصات فرهنگی ما رندانه بودن آن است و ما داریم جریان جدید مدرنیسم را که وارد سرزمین ما می شود را رندانه از هاضمه خود عبور می دهیم ومال خود می کنیم و در واقع آن را بازتولید کرده و به مثابه یک تولید ایرانی از آن بهره می بریم .بهشتی گفت : صحنه وقوع آن عمدتا تهران است البته نه اینکه در شهر های دیگر اتفاق نمی افتد، اما صحنه کارزار اصلی که ما بتوانیم بر این پدیده های جدید حریف شویم تهران است و در اینجاست که ما موفق می شویم ضمن حفظ همه اصالت های فرهنگی آن را به روز کرده و صورت جدید برایش ایجاد کنیم .اینهم از آن چیزهایی است که اگر در آیینه فرهنگ ایرانی نگاه کنیم این منظره از تهران را هم می توانیم ببینیم .وی با بیان اینکه تهران از این نظر مظلوم است گفت: زمانیکه ما جوان بودیم و دانشگاه می رفتیم کسی جرأت نداشت بگوید من تهرانی هستم و تا می گفت تهرانی ام دم خروس پیدا بود ! و از روی لهجه اش همه می فهمیدند که او اصفهانی ، یزدی و... هستی، چون اکثریت جمعیتی که آن وقت در تهران بود مهاجرینی بودند که بعد از سال 42وارد تهران شده و جمعیت بزرگی را ایجاد کرده بودندو سابقه آمدنشان به تهران زیاد نبود . بهشتی گفت: هم اکنون که سال 94 است می شود گفت که ما تهرانی هستیم زیرا که این تداوم سکونت در تهران و تداوم تجربه تاریخی کلنجار رفتن و کشتی گرفتن با مسائلی که گفته شد یعنی این نو به نو شدن را پدید آوردیم در فرهنگ خودمان و این عملا باعث شده تهرانی شویم که این تهرانی معاصر است و این تجربه ای است که در تهران فقط اتفاق افتاده است .بهشتی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب تهران و آبادان صفت ایران کوچک را داشتند، افزود: اما امروز از یک وجه می توان گفت که تنها تهران است که می تواند داعیه ایران کوچک بودن را داشته باشد، البته از وجه دیگر تقریبا تمامی شهرهای ما می توانند این حرف را بزنند زیرا گویشی که ما در تهران به آن سخن می گفتیم تنها در تهران به آن سخن گفته نمی شود و اهالی بیشتر شهرها به آن سخن می گویند .او در پایان گفت: ولی باز این تهران است که با قدرت می تواند عنوان ایران کوچک بودن را یدک بکشد و این عنوان شایسته تهران است . ** تهران مظلوم دیگر سخنران این نشست رجبعلی خسرو آبادی مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران بود که با مظلوم شمردن تهران در مقایسه با سایر استان ها به لحاظ شناخت و معرفی گفت: با وجود ضرورتی که برای ایجاد این شناخت حس می شود، هنوز کار مهمی دراین راستا انجام نشده است .علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز با بیان گوشه ای از ارتباط موجود میان تهران و میراث فرهنگی افزود: در بحث میراث فرهنگی پویایی فرهنگ مقوله مهمی تلقی می شود، عنصری که در تهران به وضوح دیده می شود به شکلی که نمی توانیم به بررسی تهران بپردازیم بدون آنکه یادی از انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی نکنیم .او با اشاره به اینکه تهران کمک می کند تعریفی پویا از میراث فرهنگی داشته باشیم، گفت: آنجا که سخن از فرهنگ زنده به میان می آید مردم شناسی می تواند به فعالیت بپردازد .**طب سنتی در دوره اسلامی فرید قاسملو نیز سخنان خود را در قالب پژوهشی تحت عنوان الگوهای واژگانی در حیطه پزشکی سنتی، نمونه استاندارد تهران مطرح ساخت .او افزود: برای نخستین بار ویلم فلور در اثر جالب و خواندنی خود «پزشک و سلامت در ایران قاجار» به درستی مفهوم عام «پزشکی» را در ایران بر گرفته از سه منبع شامل پزشکی جالینوس، پزشکی دینی و پزشکی سنتی دانسته و به اعتقاد وی دانش پزشکی دوره اسلامی درایران بر اساس این سه منبع بالیده و رشد کرده است .به گفته وی، این مقاله می کوشد مطالعاتی اولیه درباره سومین منبع پیش گفته پزشکی ایران «طب سنتی» انجام دهد؛ شامل بررسی اصطلاح شناختی و پیشنهاد اصطلاحی مناسب برای این بخش از پزشکی دوره اسلامی؛ بررسی جایگاه آن در نظام اعم و اخص علوم و نیز کوشش برای طبقه بندی داده های قابل بررسی در آن .مهرداد ملک زاده دیگر سخنران این نشست بود که به بیان مطالبی در خصوص تهران باستان: جغرافیای تاریخی و تفسیرهای انسان شناختی پرداخت و تصریح کرد: تهران باستان در ذات خودش یک ترکیب متناقض نما است و همه ما به عادت های ذهنی گمان می کنیم که تهران گذشته ای به کهنگی قاجار و زندیه داشته باشد و تهران باستان برای ما متناقض است که به واقع این طور نیست.به گفته او، همانند برخی از نقاط ایران که عرصه جغرافیایشان بر خلاف نامشان مرتب در طول تاریخ تغییر کرده جغرافیای تهران نیز تغییر یافته است و هر سخنی در مورد پیشینه تهران به ری مربوط می شود .**تهران در چشم انداز میراث فرهنگی احمد محیط طباطبایی دیگر سخنران این نشست با بیان مواردی در خصوص تهران در چشم انداز میراث فرهنگی با طرح این پرسش که آیا می شود که پایتخت دیگری برای ایران فرض کرد، گفت : هیچ نقطه دیگری در قلمرو سیاسی به غیر از تهران نمی تواند پایتخت باشد و این امری جبری و گریز ناپذیر است .او افزود: در گذشته برای انتخاب شهری به عنوان پایتخت چند مزیت شامل آب، خاک، راه دفاعی و... در نظر گرفته می شد از این رو است که شهرهای مهم دنیا معمولا بنادر هستند .وی با بیان اینکه تهران محل تلاقی راه های ایران و دروازه ورود مدرنیسم به ایران است، گفت: با وجود مدیریت های اشتباهی که در سالهای اخیر انجام گرفته است هنوز تهران جای حیات است . مریم نعمت طاووسی دیگر سخنران این نشست به بیان بخشی از پژوهش خود در خصوص تخت حوض و سیاه بازی پرداخت و تصریح کرد: در گذشته مردم از هر فرصتی برای شاد شدن و شاد کردن استفاده می کردند .او با اشاره به فعالیت گروه مقلدها در قهوه خانه ها افزود: گروه مقلدها که کارشان، رقص و آواز و نمایش بود به نوعی ایران گردی در شهر های بزرگ مشغول بودند که نهایتا بعد از مدتی متفق القول تهران را به عنوان مقصد خود انتخاب کردند .نعمت طاووسی با بیان اینکه در زمان قاجار شبیه خوانی آنقدر گسترده شد که گروه مقلدین از قهوه خانه ها به خانه های مردم آمدند خاطر نشان ساخت که این گروه با ایجاد تخته ای روی حوض به نمایش سیاه بازی با موضوعات خانوادگی پرداخته و موجبات شادی مردم را فراهم می آوردند .در این همایش که با گشایش نمایشگاه عکس مردم شناسی همراه بود از خدمات بهروز وجدانی ، علی اکبر حمیدی ، محمد ابوالفضلی ، نادر سوری، بابک صدیقی و سرکار خانم مهر الزمان نوبان پیشکسوتان و فعالان حوزه مردم شناسی تقدیر شد . فراهنگ**1497 ** 1569



16/06/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن