تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846115863




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سینمایی که هشتش گروی نه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سینمایی که هشتش گروی نه است تهران - ایرنا - خبرگزاری خبرآنلاین در یادداشت خود وضعیت تولید آثار سینمایی و عرضه آنها، اقبال مخاطبان و کسادی این روزهای بازار صنعت سینما را مورد بررسی قرار داد.


در این یادداشت که شب دوشنبه به قلم مهدی تهرانی منتشر شد، آمده است: سینما را هنر و صنعت و تجارت می دانند و این حرف درستی است. بخش غالب تولید در سینما، فیلم ها و آثار تجاری است. در سینمای ایران اگر فیلمی به سود دهی نرسد این فقط تهیه کننده نیست که ضرر کرده بلکه یک زنجیره مربوط به بدنه سینما متضرر شد ه اند. طی این سالها دخل و خرج سینمای ایران همواره مورد بحث بوده است.طی سال 93 تقریبا 50 فیلم به اکران سراسری راه یافتند که دقیقا این میزان فیلم اکران شده مشابه اکران سالهای 65 و 66 یعنی دو دهه قبل است. با این همه اگر فیلم های اواسط دهه شصت با بودجه ای حداکثر ده میلیون تومان ساخته می شد همان مقدار یا کمتر و بیشتر فروش نیز داشت. این در حالی است که فیلم های دو سال اخیر سینمای ایران فروش راضی کننده ای نداشتند. ضمن اینکه اکثر این آثار به مانند همان دو دهه گذشته در ژانر کمدی درام اجتماعی و یا ملودارم های خانوادگی قرار داشتند. به این ها ژانر پرطرفدار کودک را نیز اضافه کنید. چنانچه اکران شهر موش ها قسمت اول و دوم آن طی دو دهه هرکدام تاریخ فروش گیشه را جابجا کردند.در حال حاضر یک فیلم جمع و جور از صفر تا صد خود چیزی حدود یک میلیارد تومان حداقل هزینه دارد و برگشت این پول خود یک کابوس است.به این آمار دقت کنید از فیلم هایی که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر فرصت حضور یافته و سپس در سال 94 اکران شده اند برخی با ضرر فاحش روبرو شده اند:اعترافات ذهن خطرناک من با یک میلیارد تومان؛ من دیگو مارادونا هستم با یک میلیارد و هفتصدو پنجاه میلیون تومان؛ خداحافظی طولانی با یک میلیارد تومان؛ روباه با سه میلیارد تومان؛ رخ دیوانه با دو میلیارد تومان؛ طعم شیرین خیال با حدود یک میلیارد و پانصد میلیون دلار و عصر یخبندان با حدود 2 میلیارد تومان بخشی از فیلم هایی هستند که با هزینه تولید بالا سود نکرده و یا حتی ضرر هنگفت نیز داشته اند. البته در سینمای دولتی ما بسیاری از پروژه ها از وام و یارانه بهره می برند اما بخش خصوصی مشکلات عظیمی بر دوش می کشد. دلیل عمده این شکست ها و عدم دخل و خرج ها همان ضعف های اساسی موجود در سینمای ایران یعنی نبود فیلمنامه خوب و عدم وجود ساخت و کار حرفه ای است که باعث می شود زیان معنوی نیز وارد سینمای ایران گردد که آن از دست رفتن مخاطب است.دو دهه پیش سینما مردم را به خود جذب می کرد. در سال 1366 بسیاری از فیلم هایی که فرصت اکران یافتند،به طور غیرقابل باوری قصد داشتند که در قالب ژانر درام اجتماعی یا ژانر کمدی و حتی ژانر عاطفی به طرح واقعیت ها بپردازند. واقعیت های اجتماعی و آن چه که در زندگی مردم وجود دارد،عنصری است که بیان آن به صورت تصویر و در«شکل سینما»راهکار خودش را می خواهد، به این امر باید شرایط خاص فرهنگی، اجتماعی،سیاسی و صد البته اقتصادی را اضافه کرد.در سال 1366 آن چه ارایه شد دیگر داستان هایی فراگیر نبودند. تماشاگر سینما عمدتا معمولی زندگی می کند. سفره می اندازد و شب ها تلویزیون تماشا می کند. برای او کاراکترهای داستانی که ساده لباس بپوشند،سر سفره بنشینند و بی تکلف زندگی کنند، همیشه مقبول بوده است. فاصله گرفتن از این سادگی ها،به معنای طرد مخاطب است. در این رابطه فیلمی مانند خارج از محدوده به این سادگی ها و دلمشغولی ها تعلق داشت و فیلم های ژانر جنگی نیز که به طور کلی بی تکلف بودند.این موضوع را نیز در نظر بگیرید که از نظر کمیت آمار تولیدات سینمایی در سال دو دهه قبل نسبت به شرایط حال حاضر خودش،قابل قبول به نظر می رسید؛ که در این سال پنجاه فیلم اکران شدند،به تعبیری گزینش گری و انتخاب فیلم نیز برای تماشاگر قابل دسترسی بود؛ و چه شد که مخاطب سینما به آن چه می خواست نرسید؟بیش از یک دهه است فیلم های سینمایی ساخته و اکران شده ،حد وسط ندارند، یا با ساختاری ضعیف برگرفته از فیلم نامه ای نازل روایت شدند و یا این که به طور معدود آثاری قابل اعتنا از کار درآمدند. هزینه ساخت یک فیلم حرفه ای چقدر است؟در بالا اشاره شد که هزینه ساخت فیلم در 20 سال قبل 10 میلیون تومان و در سال 94 حداقل یک میلیارد تومان است. یک فیلم متعارف بالای 85 دقیقه که حداکثر 70 روز زمان فیلمبرداری اش باشد و با بازیگران تقریبا عادی و نه سوپراستار ساخته شود چنین رقمی را برای ساخته شدن طلب می کند. در نظر داشته باشید که بحث ما در باره ژانر کم خرج کمدی و ملودرام های اجتماعی است که در آن نه از اکشن خبری است و نه از جلوه های ویژه خبری.حالا اگر همین فیلم بدون اکشن و بدون جلوه های ویژه قرار باشد با حضور چند بازیگر در حد سوپراستار کلید بخورد؛ تهیه کننده باید چیزی حدود 35 درصد بودجه را صرف دستمزد بازیگران مشهورش نماید. طبیعی است که این هزینه های میلیاردی هرگز تضمینی برای بازگشت سرمایه به حساب نمی آیند.سینمای تجربی و سینمای هنری در این چرخه بحث کاملا جداگانه ای دارند. چنین فیلم هایی کم ساخته می شوند و به جز یکی دو استثنا در سال در اکران نیز با شکست های سنگین مواجه می گردند. کار به جایی رسیده است که برای تولیدات صد درصد دولتی نیز هیچ تضمینی برای بازگشت سرمایه نیست. آمار فروش سینمای ایران در 5 ماهه نخست سالپس با یک حساب سرانگشتی می توان جدای آن 40 درصد دستمزد و هزینه بازیگران ؛ 60 درصد باقیمانده را سهم عوامل تولید و امورات تولید و پخش و تبلیغات دانست. که هیچ سنخیتی باهم نشان نمی دهند. اما آمار 5 ماه نخست فروش سینمای ایران نشان می دهد که هنوز برخی کمدی ها پرفروشند: (ارقام به تومان)نهنگ عنبر: 6,324,366,000ایران برگر: 4,634,440,000 گینس: 3,093,599,000رخ دیوانه2,783,765,000 عصر یخبندان 1,879,114,000 استراحت مطلق1,573,763,000دوران عاشقی1,483,184,000 آتیش بازی1,215,872,000قصه ها818,403,000در دنیای تو ساعت چند است؟713,450,000طعم شیرین خیال521,687,000من دیه گو مارادونا هستم446,942,000مردن به وقت شهریور425,147,000قندون جهیزیه386,476,000از رییس جمهور پاداش نگیرید!303,105,000اسب سفید پادشاه194,067,000روباه127,146,000خداحافظی طولانی126,421,000متل قو82,712,000دریاکنار54,145,000یاسین27,813,000عشق و جنون26,626,00 دستمزد بازیگران مشکل اصلی است؟اگر ببینده حرفه ای تله فیلم های تلویزیونی هستید و یا تماشاگر فیلم های ویدیویی خانگی تولید مشترک بخش خصوصی و سیما فیلم؛ به خاطر دارید که از حدود یک دهه پیش تولید تله فیلم افزایش پیدا کرد. برخی از این تولیدات به جای فیلم سینمایی و داستانی و کمبود آنها فضای فرهنگی و معنوی را پر کردند اما در مقابل با افزایش دستمزد بازیگران باعث شدند در سینما انقلابی در این زمینه روی دهد و به مانند لیگ برتر فوتبال دستمزد بازیگران سینما نیز نجومی شود. وگرنه در سینمای دولتی و نیمه محتضر ایران هیچ دلیلی بر اختصاص دادن بودجه چهل درصدی به بازیگران وجود ندارد.دستمزد بازیگران از سوی دیگر در سینمای ایران هنوز حضور یک چهره سرشناس تضمینی صدرصدی برای فروش آن است. فارغ از اینکه این اثر فیلمی قابل و هنری تجاری است یا صرفا یک کار دورهمی.فیلم های کمدی از آثار فله ای اینگونه هستند. بهترین نمونه فیلم گینس است که بدون داشتن یک فیلمنامه موجه و بازی های استاندارد تنها بواسطه اسم های روی پرده به باشگاه میلیاردی ها راه پیدا کرد.البته شکست فیلم های سینمایی کمدی و خانوادگی انحصاری نیست چنانچه به یاد دارید متاسفانه و شوربختاته حداقل دو فیلم مجلل و تاریخی و به اصطلاح فاخر یعنی ملک سلیمان ساخته شهریار بحرانی و چ ساخنه ابراهیم حاتمی کیا جزو فیلم های شکست خورده تجاری محسوب شدند. ملک سلیمان با بودجه ای بالغ بر 7 میلیارد تومان چیزی حدود 2 میلیارد تومان فروخت و چ نیز با هزینه تولید 6 میلیاردی اش تنها دو میلیارد تومان فروش داشت. آمار فروش سینمای ایران در سال 93آمار فروش فیلم های سال گذشته نیز نشان می دهد اوضاع گیشه سینمای ایران مطلوب نیست. به ارقام ذیل یعنی فروش فیلم های سال 93 دقت کنید: (ارقام به تومان)1- شهر موشها2 9,467,770,0002- آتش بس2 4,353,544,0003- شیار143 2,855,682,0004- ردکارپت 2,783,753,0005-کلاشینکف 1,896,166,0006- آنچه مردان درباره زنان نمی دانند 1,361,872,0007- خواب زده ها 1,273,122,0008- مجرد 40 ساله 1,256,585,0009- ساکن طبقه وسط 1,120,484,000 10- آرایش غلیظ 1,068,741,00011-پنج ستاره 1,030,571,00012- امروز 928,638,00013- ملبورن 924,243,00014- آذر، شهدخت، پرویز ودیگران 825,211,00015- شانس، عشق، تصادف 677,223,00016- فرشته ها با هم می آیند 673,559,00017- زندگی مشترک آقای محمودی و بانو 6646,029,00018- لامپ100 479,960,00019- متروپل 473,158,00020-چند متر مکعب عشق 462,652,00021- زندگی جای دیگری است 455,017,00022- خانوم 444,930,00023- مستانه 436,498,00024- تراژدی 320,410,00025- سیزده 314,555,00026- تمشک 309,297,00027- میهمان داریم 288,044,00028- کالسکه 228,853,00029- بیگانه 164,065,00030- همه چیز برای فروش 119,235,00031- اشباح 106,152,00032- خانه ای کنار ابرها 92,785,00033- روزگاری عشق و خیانت 76,576,00034- برف 67,346,00035- ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه 41,087,00036- جمشید وخورشید (پویانمایی) 38,702,00037- گورداله و عمه غولی 38,025,000 38- دوربین 36,042,00039- دربست آزادی 26,784,00040- چهار باندی 25,934,000 41- پنجاه قدم آخر 25,809,00042- کاغذ خروس نشان 24,331,00043- فصل فراموشی فریبا 16,937,00044- دنیای پر امید 15,091,00045- مذاکرات مستقیم آقای عبدی 13,549,00046- اشک و سکوت 6,765,00047- زیباتر از زندگی 6,240,000 اوضاع خوب است اما تو باورنکن ...سینمای ایران به پشتوانه بدنه شریفش اگر مورد حمایت قرار بگیرد می تواند بهترین آثار را خلق کند. سینما ملک شخصی نیست و هیچ کس نیز جای فرد دیگری را تنگ نکرده است. استاندارد ها در سینمای ما باید جای خود را باز کنند.قانون مندی باید سرو سامان بیاید و صدالبته کمک دولت به بخش خصوصی چنانچه عرف رایج همه کشورها است نظام مند شود.و اما یک نکته اگر بهترین فیلمنامه نویس ها و بهترین امکانات فنی را هم در اختیار داشته باشیم اما سالن های سینماهایمان هنوز به تکنولوژی روز مجهز نباشند باز هم باید شکست را بر پیکره هنرهفتم کشورمان مشاهده کنیم.سینما به سبب ذات آن؛ مجموعه ای ناگسنتی از صنعت و اقتصاد و در راس آن هنر است. مسئولان مربوطه این سه مقوله و همبستگی ذاتی آن را با یکدیگر آویزه گوش کنند. اهالی و بدنه شریف سینما این امور را از حفظ هستند.منبع: خبرگزاری خبرآنلایناول**1577



16/06/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن