تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804870637
![نمایش مجدد: ماجرای دو عکسی که جهان را تکان داد refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
ماجرای دو عکسی که جهان را تکان داد
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: ماجرای دو عکسی که جهان را تکان داد
عکاس تصوبر "کودک گرسنه و لاشخور" در تناقض بین مسئولیت اخلاقی و مسئولیت حرفه ای گرفتار شد و در نهایت در تابستان سال 1994 و 16 ماه پس از گرفتن آن عکس تاریخی و تراژیک، اقدام به خودکشی کرد.
به گزارش نامه نیوز، گاهی یک عکس می تواند معجزه کند ؛ گاهی یک عکس چنان کاری می کند که هزاران هزار واژه نمی کند و گاهی یک عکس سبب می شود میلیون ها و شاید میلیاردها انسان خود را در یک زمان و در یک مکان مشخص تجسم کرده و عمق برخی پدیده ها را درک کنند.
این قبیل عکس ها به دلیل تاثیر گذاری فوق العاده ای که دارند تاریخ ساز و منشا تغییر می شوند. عکس هایی که درلحظه ای که می بایست گرفته شده اند و عکاس آنها این شانس را داشته است که هنگام رخ دادن یک تراژدی در صحنه حاضر باشد و عکس را بگیرد.
ماجرای عکس هفته گذشته یک کودک 3 ساله کرد سوری ( آیلان یا به تلفظ کردی آلان) از همین قسم عکس ها بود. تصویری تاثیر گذار و در عین حال تراژیک که در لحظه گرفته شده بود.
"نیلوفر دمیر" عکاس خبرگزاری "دوغان حیات" ترکیه مدت ها بود که در ساحل بدروم ترکیه در تعقیب مهاجران سوری بود . مهاجرانی که با قایق خود را از سواحل ترکیه به جزایر یونان در دریای اژه می رسانند و از آنجا مسیر عزیمت به کشورهای اروپایی به ویژه آلمان را در پیش می گیرند.
نیلوفر دمیر و عکس او
![ماجرای دو عکس تکان دهنده در دو موقعیت مختلف ماجرای دو عکس تکان دهنده در دو موقعیت مختلف](http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1394/6/16/498460_977.jpg)
در هفته های گذشته موج گسترده ای از این کوچ اجباری از ترکیه به اروپا گزارش شده است و همچنان ادامه دارد. درِ کشورهای اروپایی اما به روی مهاجران باز نبود و هزاران مهاجری که در هفته های گذشته از طریق دریای اژه راه خطرناک دریایی اروپا را در پیش گرفته اند؛ خطر احتمال غرق شدن در دریا را هم به جان خریده اند.
گزارش های متعددی از غرق شدن قایق ها در سواحل یونان گزارش شده است و حتی برخی رسانه های ترکیه در هفته های گذشته گزارش دادند نیروهایی نقاب دار برای غرق عامدانه قایق های حامل مهاجران آسیایی پیش از رسیدن به جزایر یونانی مستقر شده اند.
اما کاری که " نیلوفر دمیر" در سه شنبه هفته گذشته کرد هنگامی بود که دیگر کار از کار گذشته بود و 12 نفر از یک قایق حامل پناهجو غرق شده بود و تنها 2 نفر از آن حادثه جانم سالم به در برده بودند که یکی از آنها قاچاقچی انسان ( قایقران) بود که به محض متلاطم شدن دریا از قایق گریخته بود و دیگری مردی بود که همه هستی خود یعنی همسر و فرزندانش را سوار قایق کرده و به امید رسیدن به اروپا در قایق نشسته بود.
عبدالله کردی در روایت آن حادثه گفته است: دست اعضای خانواده اش به هنگام توفان در دستش بوده اما نتوانسته آنها را نجات دهد و به دلیل نپوشیدن جلیقه نجات، همه اعضای خانواده اش در حادثه غرق می شوند.
عبدالله خود را به ساحل می رساند اما دو پسر و همسرش و دیگر مسافران قایق در حادثه جان می سپارند.
امواج دریا جسد بی جان " آیلان کردی" را به ساحل شهر بدروم می آورد و در این هنگام عکاس خبرگزاری دوغان حیات ترکیه در ساحل بدروم و در تعقیب مهاجران سوری برای گرفتن عکس، صحنه را شکار می کند.
باقی ماجرا از زبان عکاس "تصویر مرگ آیلان" در مصاحبه پنج شنبه هفته گذشته با شبکه خبری سی ان ان ترک روایت می شود:" وقتی با صحنه مواجه شدم کار از کار گذشته بود و دیگر نمی شد برای ایلان کاری کرد. او مرده بود . بنابراین در آن لحظه هیچ کاری به جز عکس گرفتن از این صحنه از دستم ساخته نبود، من هم این کار را انجام دادم. من فکر میکردم که این تنها راهی است که از طریق آن میتوان فریاد جسم خاموش او را به گوش جهانیان رساند."
و این گونه تصویر آیلان در کمتر از 24 ساعت در همه جهان منتشر شد و کمتر از 48 ساعت پس از آن حادثه تصویر جنازه آیلان که در کرانه بدروم به خواب ابدی فرو رفته بود در صفحه نخست بیشتر روزنامه های اروپایی و جهان جا گرفت.
افکار عمومی در اروپا به غلیان آمد و دولت های اتریش و آلمان اعلام کردند مرز خود را به روی مهاجران سوری در کشورهای یونان ، مقدونیه و مجارستان باز می کنند. نخست وزیر فنلاند اعلام کرد خانه خود را در اختیار مهاجران سوری قرار می دهد و بسیاری از سیاستمداران و دولتمردان اروپایی به تاسی از افکار عمومی منقلب شده در اروپا اعلام کردند تسهیلاتی ویژه را برای پذیرایی از آوارگان جنگی سوری در نظر گرفته اند.
تصاویر تاثیر گذار در لحظه های تاریخی مختلف در یک قرن گذشته خیلی زیاد نبوده اند . تصاویری که از لحظه های ناب (تلخ و شیرین) گرفته شده اند و برای همیشه تاریخ ثبت و ضبط شده اند.
تصویر آیلان به لحاظ عناصری که درون خود داشت بسیار مشابه با داستان تلخ " کوین کارتر" عکاس عکس معروف " کودک اتیوپیایی و لاشخور" است.
کارتر زاده شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی بود. او در مارس سال 1993 به همراه یک تیم امداد رسانی برای عکاسی از پدیده قحطی در اتیوپی به این کشور سفر می کند . او در جریان این سفر به صورت اتفاقی با صحنه ای عجیب مواجه می شود . دختری خردسال که از فرط گرسنگی در نزدیکی یک مرکز توزیع غذای سازمان ملل در حال "احتضار "روی زمین افتاده و در همان حال کرکسی در نزدیکی او نشسته است و گویی منتظر است تا کودک جان دهد تا لاشه او را بخورد.
کوین کارتر و عکس معروف و تاریخی او از کودک و لاشخور
![ماجرای دو عکس تکان دهنده در دو موقعیت مختلف ماجرای دو عکس تکان دهنده در دو موقعیت مختلف](http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1394/6/16/498461_192.jpg)
کوین 33 ساله از این صحنه عکس می گیرد و این عکس برای نخستین بار در 26 مارس 1993 در روزنامه نیویورک تایمز منتشر می شود و پس از انتشار جهانی تکان می خورد و همه رسانه ها این عکس را بازنشر می کنند و درباره آن بحث می کنند. دو ماه پس از انتشار این تصویر جایزه معروف "پولیتزر" به کوین کارتر تعلق می گیرد.
اما اتشار این عکس حاشیه های خاص خود را هم به همراه دارد. برخی کوین را متهم می کنند که به طور سود جویانه به دنبال منافع شخصی و حرفه ای خود بوده است و به جای کمک به کودک در حال مرگ به فکر گرفتن عکس بوده است.
روزنامه نیویورک تایمز اعلام می کند از زمان انتشار این تصویر صدها نفر با این روزنامه تماس گرفته اند تا از سرنوشت این دختر خردسال بدانند. کوین اما از سرنوشت او اظهار بی اطلاعی می کند.
کوین در بهترین شکل ممکن ماموریت حرفه ای خود را انجام داده بود و عمق فاجعه تراژیک جاری در اتیوپی را به روی صحنه و در انظار جهان به نمایش گذاشته بود اما پرسش اساسی منتقدان در آن هنگام این بود که آیا او در کنار مسئولیت حرفه ای به مسئولیت انسانی خود نیز عمل کرده بود و کوین برای پاسخ به این سوال جوابی نداشت.
او تنها به منتقدان می گفت در وضعیت کمک به آن کودک خردسال و صدها و هزاران کودک مشابه او نبوده است و تنها کاری که می توانسته انجام دهد گرفتن عکس بوده است، اما این پاسخ به گوش منتقدان نمی رفت و آنها با پیش کشیدن مسئولیت حرفه ای و مسئولیت اخلاقی و انسانی مدام این سوال را مطرح می کردند که به راستی در نهایت چه بلایی بر سر آن دختر خردسال آمده است؟ آیا جان داده و طعمه لاشخوری که در کنار او کمین کرده است شده است یا اینکه به کمک امدادرسانان سازمان ملل (که ظاهرا عکس در نزدیکی آن گرفته شده بود) نجات یافته است؟
کوین در تناقض بین مسئولیت اخلاقی و مسئولیت حرفه ای گرفتار شد و در نهایت در تابستان سال 1994 و 16 ماه پس از گرفتن آن عکس تاریخی و تراژیک، اقدام به خودکشی کرد. او سر یک شلنگ را به اگزوز خودرو خود وصل کرد و سر دیگر آن را داخل خودرو برد و این گونه در اثر استنشاق گاز مونواکسید کربن خود را از بین برد.
او قبل از خودکشی در نامه ای نوشت: "من افسرده و ناامید بودم... ذهن من با خاطرات زندهای از خشم و درد و کشتار و اجساد روی هم تلنبار شده و خانههای خالی از سکنه و کودکان گرسنه و رنجور انباشته شدهاست..
"نیلوفر دمیر" عکاس تصویر هولناک آیلان نیز با سوال مشابهی که از کوین پرسیده شد مواجه شد. از نیلوفر پرسیدند : چطور به راحتی تحت تاثیر این صحنه هولناک قرار نگرفتی ؟ چطور توانستی خود را جمع و جور کنی و سریعا عکاسی کنی!
او در پاسخ مکثی کرد و گفت: "وقتی با صحنه مواجه شدم دیگر کار از کار گذشته بود. " و سپس شروع به روایت کرد.
کوین کارتر اما نمی دانست آیا کار از کار گذشته بود یا نه ! کودکی که او تصویرش را در لنز ثبت کرده بود هنوز جان داشت و لاشخوری که در انتظار خوردن او نشسته بود.
شاید تنها تفاوت اساسی بین کوین و نیلوفر به عنوان دو عکاس حرفه ای مواجه شدن با دو صحنه با مشابهت های بسیار از منظر تراژیک و با یک تفاوت عمده از منظر موقعیتی بوده است و این گونه کار برای عکاس تصویر آیلان برای توجیه اخلاقی رفتارش آسان ولی برای کوین بسیار سخت بوده است.
تفاوت موقعیت برای هر دو صحنه تکان دهنده و تاثر انگیز با وجود مشابهت های فراوان هر دو عکس، در جریان داشتن "رگ حیات" در نبض دو کودکی است که سوژه دو عکاس با فاصله بیش از دو دهه شده اند ؛ کودکی که در اثر گرسنگی در حال جان کندن است و کودکی که در آب جان داده و امواج دریا جسم بی جان او را به کرانه آورده است؛ و این تفاوت در چشم منتقدان کم نیست.
منبع: عصر ایران
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
ماجرای 2 عکسی که جهان را تکان داد
ماجرای 2 عکسی که جهان را تکان دادعکاس تصویر کودک گرسنه و لاشخور در تناقض بین مسئولیت اخلاقی و مسئولیت حرفهای گرفتار شد و در نهایت در تابستان سال 1994 و 16 ماه پس از گرفتن آن عکس تاریخی و تراژیک اقدام به خودکشی کرد به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از عصر ایران گاماجرای دو عکسی که جهان را تکان داد /تصویر
اتحاد خبر گاهی یک عکس می تواند معجزه کند گاهی یک عکس چنان کاری می کند که هزاران هزار واژه نمی کند و گاهی یک عکس سبب می شود میلیون ها و شاید میلیاردها انسان خود را در یک زمان و در یک مکان مشخص تجسم کرده و عمق برخی پدیده ها را درک کنند این قبیل عکس ها به دلیل تاثیر گذاری فوق الماجرای گرفتن عکسی که دنیا را تکان داد
تراز نیلوفر دمیر چهارشنبه 11 شهریور پسر خردسالی را با یک تیشرت قرمز شلوار آبی و کفشهای سیاه در ساحل بدروم ترکیه یافت که با صورت روی شنها افتاده بود به گزارش تراز نیلوفر دمیر چهارشنبه 11 شهریور پسر خردسالی را با یک تیشرت قرمز شلوار آبی و کفشهای سیاه در ساحل بدعکسی که دنیا را تکان داد؛ مدیترانه جسد دو کودک سوری را به سواحل ترکیه آورد؛ اشک مردم جهان در شام غریبان شام
نفرت خشم اندوه غم و همه احساساتی که یک انسان هیچ گاه حتی آرزوی داشتنشان را ندارد در دو روز گذشته همه مردم جهان را دربر گرفت واکنش هایی به مرگ دو برادر خردسال سوری در آب های مدیترانه آیلان سه ساله و غالب پنج ساله دو برادر سوری بودند که چهارشنبه هفته گذشته وقتی خانواده شاماجرای عروسکی که مونیز به صالحی داد/ اظهارات «علیگلابی» زیباکلام درباره سوریه/ ادعایی درباره یک ملاقات در اوی
ماجرای عروسکی که مونیز به صالحی داد اظهارات علیگلابی زیباکلام درباره سوریه ادعایی درباره یک ملاقات در اوین ترکیب جدید روحانی هاشمی و رئیس اصلاحات برای انتخابات پاسخ یک اصلاح طلب به نقشش در روی کار آمدن احمدینژاد رصدخانه تابناک خبرهایی برای مخاطبان آماده میکند که غماجرای گرفتن عکسی که دنیا را تکان داد / روایت عکاس ترک از پیدا کردن جسد کودک سوری در ساحل
به گزارش نورنیوز عکاس و خبرنگار ترک با دیدن جسد بی جان این کودک خردسال که موج های دریا به آرامی به صورتش می خورد در جای خود میخکوب شد دمیر در این باره گفت دیگر کار از کار گذشته بود و کاری برای بازگرداندن او به زندگی از دست ما برنمی آمد بنابراین او دست به کاری زد که تواناییدستمزد بازیگران در ایران چقدر است؟/ با این«ریش» نمی شود رفت«تجریش»/ دو پستی که روحانی برای عارف در نظر گرفته ب
دستمزد بازیگران در ایران چقدر است با این ریش نمی شود رفت تجریش دو پستی که روحانی برای عارف در نظر گرفته بود توهین بی شرمانه مجری فارسی وان به مردم ایران ماجرای فروختن آب معدنی به نیروهای ناتو توسط ایران رصدخانه تابناک خبرهایی برای مخاطبان آماده میکند که غیررسمی هستمرگ کودک سوری جهان را تکان داد +عکس
مرگ کودک سوری جهان را تکان داد عکس 12 مهاجر غیرقانونی از جمله یک کودک آواره سوری در سواحل ترکیه کشته شدند خبرگزاری ابنا یک قایق پر از مهاجران غیرقانونی که بیشتر آنها از آوارگان سوری بودند در نزدیکی سواحل بودروم در استان مولگا در جنوب غرب ترکیه غرق شد مهاجران قصد داشتند افیلم: مرگ کودک سوری جهان را تکان داد!
فیلم مرگ کودک سوری جهان را تکان داد پیدا شدن جسد بیجان پسر بچه ۳ ساله در ساحل دریا دنیا را امروز تکان داد برترین ها این پسر بچه کرد اهل سوریه که به همراه خانوادهاش و دهها پناهجوی دیگر از کشتار داعش فرار کرده و برای پناه آورن به نقطهای امن راهی یونان بودماجرای عکسی که دنیا را تکان داد + تصاویر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس عکاس و خبرنگار ترک با دیدن جسد بی جان این کودک خردسال که موج های دریا به آرامی به صورتش می خورد در جای خود میخکوب شد دمیر در این باره گفت دیگر کار از کار گذشته بود و کاری برای بازگرداندن او به زندگی از دست ما برنمی آمد بنابراین او دست-
سیاسی
پربازدیدترینها