تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مردم اگر در يارى حق كوتاهى نمى كرديد و در خوار ساختن باطل سستى نمى نموديد، كسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820640217




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنعت ترانسفورماتور در سال گذشته، 74 ميليون دلار صادرات داشت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ شهريور ۱۳۹۴ (۹:۳۷ق.ظ)
دبير دومين کنفرانس و نمايشگاه بين المللي ترانسفورماتور در گفت وگو با موج: صنعت ترانسفورماتور در سال گذشته، 74 ميليون دلار صادرات داشت موج - دبير کنفرانس و نمايشگاه بين المللي ترانسفورماتور با اشاره به توان بالاي ايران در صنعت ترانسفورماتور در جهان، از صادرات 74 ميليون دلاري اين صنعت در شرايط دشوار تحريم در سال گذشته خبر داد.
موج - حالا ديگر بايد گفت ايران يکي از قطب هاي توليد ترانسفورماتور در جهان است. اين را صادرات 74 ميليون دلاري اين صنعت در سال گذشته و در شرايط دشوار تحريم مي گويد و همانطور که دبير دومين کنفرانس و نمايشگاه بين المللي ترانسفورماتور به موج گفت، بايد اميدوار باشيم در دوره پساتحريم تبديل به يکي از 10 کشور توليدکننده اصلي اين تجهيز گرانقيمت و حياتي شويم.

مشروح گفت و گوي خبرگزاري موج با آرش آقايي فر، دبير دومين کنفرانس و نمايشگاه بين المللي ترانسفورماتور و مديرمسئول فصلنامه ترانسفورماتور در زير مي آيد:

چه ضرورتي برگزاري دومين کنفرانس و نمايشگاه بين المللي ترانسفورماتور را ايجاب کرد؟
از آنجاييکه در دنيا برگزاري کنفرانس و دوره هاي آموزشي پيرامون ترانسفورماتور مساله اي رايج محسوب مي شود، ما هم به اين نتيجه رسيديم جاي چنين برنامه اي در کشور ما خالي است.

ايده برگزاري کنفرانس بين المللي ترانسفورماتور سال 92 مطرح و پس از بررسي هاي لازم در شهريور سال گذشته نخستين کنفرانس برگزار شد تا هم فعالان اين صنعت بتوانند دستاوردهاي خود را ارائه دهند. در کنار آن هم اساتيد برجسته اين دانش در جهان، از جمله ايرانيان خارج از کشور، با حضور خود زمينه انتقال دانش فني نوين به اين حوزه هم کمک کنيم.

استقبال چشمگيري از نخستين کنفرانس شد و امسال نيز با رشد شرکت کنندگان، بيش از 600 نفر از ايران و ساير نقاط جهان در اين برنامه که به همت شرکت الوند توان انرژي، انجمن مهندسين برق و الکترونيک و سنديکاي صنعت برق ايران برگزار شد، حضور پيدا کردند که در اين ميان ۴۵ شرکت کننده خارجي از 9 شرکت معتبر بين المللي هم حضور دارند. فراموش نکنيد که حضور طرف هاي خارجي در اين کنفرانس، با توجه به عدم همکاري آنها با ما در دوره تحريم، در شرايطي رخ داد که زمان اندکي از توافق هسته اي مي گذرد و با وجود کمي فرصت داوطلب حضور شدند.

وضعيت کشور ما در صنعت ترانسفورماتور را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
هرچند بهره بردار عمده ترانسفورماتورها، موسسات دولتي هستند اما شرکت هاي توليد کننده و ارائه دهنده خدمات سرويس و تعميرات ترانسفورماتور عموما خصوصي هستند.

ترانسفورماتور، تجهيز بسيار گراني است و در حال حاضر حدود يک ميليون ترانسفورماتور در شبکه برق کشور وجود دارد. به عنوان مثال فقط در سال گذشته 148 ترانسفورماتور قدرت و ۲۶۳۴۵ ترانسفورماتور توزيع جديد وارد مدار شد و در تعداد کل ترانسفورماتورها با ۴ درصد رشد در سال 93 رو به رو بوديم.

هرچند به طور کلي ترانسفورماتور عمر بالايي دارد ولي طبق آمار موجود حدود 300 هزار ترانسفورماتور عمر بالاي بيست سال دارد و نياز است درباره بهسازي، تعمير يا تعويض آنها تصميم گيري شود.

سال گذشته از 87 ميليون دلار کل صادرات تجهيزات صنعت برق، 74 ميليون دلار سهم صادرات ترانسفورماتور بود. در مقابل فقط 14 ميليون دلار واردات ترانسفورماتور داشتيم که تراز خوبي است اما با توجه به پتانسيل بالاي کشور ما در اين صنعت، به اين ميزان راضي نيستيم. در عين حال نبايد از ياد برد که اين رقم در دوره تحريم و با وجود همه دشواري ها از جمله معضلات نقل و انتقالات بانکي، رخ داد و اميدواريم در دوره پساتحريم رشد بيشتري در انتظار ما باشد.

ايران در توليد و ارائه خدمات فني و مهندسي ترانسفورماتور در جهان، داراي مزيت رقابتي است و با قاطعيت مي گويم توانايي صادرات انبوه ترانسفورماتور يا خدمات فني و مهندسي حتي به اروپا را هم داريم چراکه نيم قرن سابقه در اين کار داريم. کشورهاي غربي چند سالي است ترجيح داده اند بخشي از صنايع سنگين را از کشور خود خارج کنند و ما مي توانيم همان طور که در صنايعي چون فولاد و سيمان در ميان برترين هاي دنيا قرار داريم، در صنعت ترانسفورماتور هم در بين 10 کشور برجسته جهان حاضر باشيم.

دولت چقدر از اين صنعت و بخش خصوصي فعال در آن حمايت مي کند؟
خوشبختانه دولت از صنعت ترانسفورماتور حمايت جدي به عمل آورده است و مصوبه هيات وزيران در بهار سال 93 درباره ممنوعيت خريد کالاي خارجي داراي توليد مشابه در داخل، اثري تعيين کننده داشت چنانکه نسبت 29 درصدي واردات به صادرات صنعت ترانسفورماتور در سال 92، به هجده درصد در پايان سال 93 رسيد. از سوي ديگر، در سال جاري تعرفه ترانسفورماتورهاي وارداتي گوناگون نيز بين 15 تا 26 درصد افزايش يافت.

واقعيت اين است که رشد صنايع سنگين در کشور مانند پتروشيمي و غيره که در سالهاي پس از انقلاب در زمره راهبردهاي اقتصادي کشور قرار گرفت، به توسعه صنعت ترانسفورماتور نيز کمک شاياني کرد چراکه تقاضا براي ترانسفورماتور را بالا برد. اين صنايع، ترانسفورماتورهاي متنوع و فراواني نياز دارند که همين پيچيده تر شدن تکنولوژي ساخت و نگهداري ترانسفورماتورها را به دنبال داشت. اين نمايشگاه و کنفرانس نيز هرچند به همت 3 تشکل بخش خصوصي و غيردولتي برگزار شد ولي از حمايت بخشهاي مختلف دولت به ويژه وزارت نيرو و شرکت توانير نيز سود برد.

دولت به فعالان صنعت ترانسفور نيز بدهي دارد؟
بله. بدهي هاي زيادي وجود دارد هرچند با همت آقاي مهندس چيت چيان، وزير نيرو، بخشي از بدهي اين وزارتخانه به بخش خصوصي پرداخت شده است. کاملا درک مي شود که دولت به دنبال راهي براي حل قضيه است ولي معتقدم تا زمانيکه دولت يارانه بخش برق را به طور کامل به وزارت نيرو پرداخت نکند، همچنان هزينه هاي وزارت نيرو از درآمدش بيشتر است و در به روي همين پاشنه مي چرخد.

از طرف ديگر تثبيت نسبي نرخ ارز در دولت جديد، بسيار به ما کمک کرد چون برخي از قطعات را از خارج وارد مي کنيم و نوسانات ارزي، قيمت تمام شده ترانسفورماتور را افزايش مي دهد.

اين را هم اضافه کنم که واردات برخي قطعات به معناي ناتواني ما در توليد آنها نيست بلکه به لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه نيست که همه قطعات ترانسفورماتور در داخل توليد شود و اين امر در همه دنيا جاري است و خودکفايي به معناي توليد همه چيز در داخل، ديگر مطرح نيست. به علاوه برخي مشتريان داخلي و خارجي روي برخي قطعات حساس هستند؛ مثلا مي گويند روغن يا تپ چنجر حتما بايد توليد فلان شرکت خارجي باشد. اگر ما به اين خواسته توجه نکنيم بازار قابل توجهي را از دست مي دهيم.

خوشبختانه ترانسفورماتور فقط مورد نياز شرکتهاي وابسته به وزارت نيرو (مانند نيروگاهها، شرکت هاي برق منطقه اي و شرکت هاي توزيع) نيست و صنايع ديگر هم خواهان آن هستند بنابراين فعالان صنعت ترانسفورماتور تلاش کرده اند بازارهاي تازه اي به غير از وزارت نيرو براي خود بيابند چراکه مشتري در اين حوزه، دست به نقد است هرچند اين به معناي فراموش کردن وزارت نيرو به عنوان مهمترين مشتري ترانسفورماتور و خدمات فني و مهندسي مربوط به آن نيست.

چه راهکاري براي عملياتي کردن ايده هاي مطرح شده در اين کنفرانس در نظر گرفته ايد؟
وبسايت کنفرانس به آدرس www.transfo.ir در اختيار پژوهشگران و صنعتگران قرار دارد که همه مقالات دوره فعلي و قبلي کنفرانس به طور رايگان بر روي آن قرار مي گيرند اما بايد توجه داشت که انتقال دانش فني به آرامي صورت مي گيرد و نبايد انتظار داشت به يکباره تحولات چشمگير در صنعت ترانسفورماتور رخ دهد. بنابراين اميدواريم به تدريج و با يک شيب ملايم، اين نوع همايش ها به تحولات ماندگار و قابل توجهي در اين صنعت بينجامد.

همچنين در اين کفنرانس از نخستين شماره فصلنامه ترانسفورماتور رونمايي شد. اين فصلنامه که دومين مجله تخصصي در خصوص ترانسفورماتور در سطح دنيا و اولين نشريه فارسي زبان در اين زمينه است محلي براي انتقال دانش فني توليد و بهره برداري از ترانسفورماتور و تبادل تجارب سازندگان و بهره برداران ترانسفورماتور است و اميد است با استمرار در چاپ آن بتوانيم سهمي در ارتقاي دانش توليد و بهره برداري در کشور ايفا کنيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن