واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: اگر سینماگری بتواند چیزهای ناشناختهای را که برای مردم جذابیت و تازگی دارد، بیان کند، موفق میشود و اگر با ژانر کمدی این کار را انجام دهد... آنها میگویند اخراجیها 2 فیلم قابل قبولی است محسن رضایی دفاع در برابر اتهام اولاخراجیها حقایق دفاع مقدس را نشان داد. این فیلم گوشههایی از حقایق دفاع مقدس به خصوص مقاومت آزادگان دلیر در اردوگاههای عراق را به نمایش گذاشته است. این فیلم از میان مردم برخاسته است و مردمی است. استقبال مردم از این فیلم نشان میدهد که مردم دفاع مقدس را متعلق به خودشان میدانند. عدهای با طنز فیلم اخراجیها مخالفت میکنند و آن را لودگی و غیر واقعی میدانند و میگویند دفاع مقدس ما همهاش گریه و عزاداری بوده اما برخلاف این بوده و جبهههای ما سراسر شور و شادمانی بود. شبهای عملیات، فرماندهان لشکرها و گردانها و نیروهای ما بسیار شاد و خوشحال بودند؛ نه این که عبادت و عزاداری و امثالهم نباشد، همه چیز جای خودش بود ولی روحیه رزمندگان ما کاملا ً بشاش و شاد بود. این فیلم بسیاری از حقایق تلخ و سختیهایی را که آزادگان ما در اسارت کشیده اند، نشان میدهد. آقای ده نمکی حقایق را نشان داده است. جهانگیر کوثریدفاع در برابر اتهام دوماگر سینماگری بتواند چیزهای ناشناخته ای را که برای مردم جذابیت و تازگی دارد، بیان کند، موفق میشود و اگر با ژانر کمدی این کار را انجام دهد، استقبال از اثرش صد برابر میشود که این، یک امر طبیعی است. کارگردانی که توانمندی این را داشته باشد که از خط قرمزها عبور کند، طبیعی است که فیلم او مورد استقبال بیشتری قرار بگیرد. در حقیقت مسعود ده نمکی این توان را داشته که از یک قصه مبتدی بر فضا و موقعیت جنگ، فیلم کمدی جذابی در بیاورد و چون، هم این موضوع بکر است و هم کارگردان توانمندیاش را داشته، فیلم اخراجیها 2 با استقبالی فراتر از قسمت اول آن مواجه شده است. محمد رضا شریفی نیادفاع در برابر اتهام سوماز پیرامون فیلم، تکنیک و موقعیتهای فیلم دفاع میکنیم؛ یعنی ما میفهمیم میزانسن و کارگردانی چیست و خودمان را از مردم جدا میکنیم. اما چیزی که مردم دوست دارند این بخشها نیست و آن پیام و موضوعی که فیلم میدهد و مخاطب میگیرد، در این میان اهمیت دارد. اگر بر اساس موضوع فیلم صحبت شود و همراه با مردم جلو برویم، مشکلی پیش نخواهد آمد. مشکلی که الان منتقدین با فیلم دارند همین است. آنها به گونه ای حرف میزنند که اگر کوچکترین ارتباطی از فیلم با ذهن تماشاگر کشف شود، این آدم، آدمی معمولی و عادی میشود، در صورتی که این نگاه غلط است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 453]