تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821005698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اروميه، درياچه اي «بي آب» اما «پر نان»!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اروميه، درياچه اي «بي آب» اما «پر نان»!
يك مشت مدير بي‌كفايت اصلاً برنامه احياي درياچه اروميه را قبول ندارند، این اظهارنظر محور سخنراني تند دبير ستاد ملي احياي درياچه اروميه در جمع فرهنگيان آموزش و پرورش آذربايجان شرقي است كه مملو از تناقض و تحريف است...
نویسنده : علي خدايي بيجاري 


«صدها درياچه مانند اروميه را در زير زمين خشك كرده‌ايم»، «يك مشت مدير بي‌كفايت اصلاً برنامه احياي درياچه اروميه را قبول ندارند»، «خشك شدن درياچه اروميه تبريز را تبديل به شهري متروكه خواهد كرد»، «دست كم ۴ ميليون نفر مجبور به مهاجرت خواهند بود»، «دولت هيچ محدوديتي براي طرح‌هاي نجات‌بخش درياچه اروميه قائل نشده است»، «دولت احمدي‌نژاد افرادي را كه به طور سمبليك يك ليوان آب به درياچه اروميه ريختند بازداشت كرده و برچسب ضد انقلابي بودن زد»، «چرا فشار خون مردم تبريز 0/1 درصد افزايش پيدا كرده است؟»، «ظاهراً كساني در منطقه تصميم‌ساز هستند و احتمالاً به دولت احمدي‌نژاد متصل هستند و نمي‌خواهند درياچه اروميه احيا شود» و «از اين پس هر مديري كه در راه احياي درياچه اروميه بايستد و كارشكني كند به مردم معرفي خواهم كرد.»
اظهارات فوق، محور سخنراني تند دبير ستاد ملي احياي درياچه اروميه در جمع فرهنگيان آموزش و پرورش آذربايجان شرقي است كه مملو از تناقض و تحريف است.
اظهارات بالا با ادبيات منحصر به فرد عيسي كلانتري، رئيس ستاد احياي درياچه اروميه بيان شده و در آن هر منتقد و دلسوزي را به خائن تشبيه كرده چنان كه اتهام خيانت در اين دولت معنايي تازه يافته‌‌! اين در حالي است كه بسياري از بحران‌هاي زيست‌محيطي، از جمله بحران آب در دوره وزارت اين شخص بر وزارتخانه كشاورزي رقم خورده‌! مانند توليد صيفي‌جات و برخي از محصولات كشاورزي كه در واقع حكم تمثيل آفتابه خرج لحيم را داشته و حالا وزير ديروز با فرار رو به جلو درصدد تهييج هموطنان آذري بر آمده تا در اين رهگذر، لقمه خود را چرب‌تر از پيش كند و در اين آشفته بازار تنور مصلحت خود را داغ‌تر كند تا بتواند از وضع موجود، عايدي حداكثري نصيب خود سازد.
حجت موجه اين مدعا در تناقضاتي است كه در گفتار اين مدير تندخو مي‌توان سراغ گرفت كه در ادامه به برخي از اين موارد اشاره مي‌شود تا خوانندگان خود حديث مفصل از اين مجمل (‌يا مهمل‌!) را بخوانند !
 
خشت اولي كه در احياي درياچه كج نهاده شده
عيسي كلانتري در‌ اولين كنفرانس خبري كه در روز 17ارديبهشت 93 برگزار شد نكته قابل‌تأملي را عنوان كرد كه به نظر مي‌رسد كليد حل معما و اين اغواگري‌هاست. وي در اين كنفرانس اعلام كرد كه ما در ستاد احياي درياچه اروميه با بيش از 450نفر از اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها، صاحبنظران و متخصصين دستگاه‌هاي مختلف ارتباط برقرار كرديم. افرادي در خارج از كشور به ما پيوستند و اطلاعات ارزشمندي به ما منتقل كردند و در حال حاضر راهكارهاي خوبي براي احيا داريم. وي با اعلام اين خبر كه امسال20 ميليارد تومان بودجه جهت مطالعات در خصوص درياچه اروميه اختصاص داده‌اند، افزود: آقاي رئيس‌جمهور به ما گفت شما راهكار را پيدا كنيد، تأمين بودجه و اعتبار با من.
اين سخن بدين معناست كه هيچ سقفي براي تخصيص اعتبار، جهت احياي درياچه وجود ندارد و دولت هر مبلغي را كه اراده ذات اقدس حضرت رئيس اراده كند، خواهد سلفيد! لذا از پس اين سخن رئيس‌جمهور، بازي‌هاي جناب رئيس در غياب خبرنگاران منتقد و هر منتقدي آغاز شد تا في و قيمت را تا حد امكان بالا ببرد.
 
دومين تناقض اساسي جناب رئيس !
كلانتري در دومين نشست مطبوعاتي خود كه روز15تير93 برگزار شد با اعلام اينكه مبلغي بالغ بر 15 هزار ميليارد تومان با احتساب نرخ تورم امسال براي احياي درياچه اروميه اعتبار در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: اين مبلغ اعتبار برابر با 5 ميليارد دلار است كه براي يك بازه زماني 10‌ساله در نظر گرفته شده است.  وي دوباره اعلام كرد كه رئيس‌جمهور اعلام كرده، براي تخصيص اعتبار مزبور هيچ‌گونه مشكلي وجود ندارد، لذا مبلغ هزار و 500 ميليارد تومان براي امسال در نظر گرفته شده و در سال‌هاي آتي اين رقم به فراخور سطح فعاليت‌ها تغيير مي‌يابد و در سال‌هاي آتي رقم كمتري به فعاليت‌ها اختصاص خواهد يافت.  با اين اوصاف كلانتري پس از زماني حدود 14ماه و در روز 13شهريور94 در جمع فرهنگيان آذربايجان شرقي با هشدار نسبت به عواقب ويرانگر خشك شدن درياچه اروميه گفت: درياچه اروميه جايي است كه نمكش روي زمين است و حيات مردم را تهديد مي‌كند و رئيس‌جمهور روحاني هم آگاهانه اعلام كرده است كه هر چقدر لازم باشد هزينه خواهد شد تا درياچه اروميه احيا شود. اگر درياچه اروميه را احيا نكنيم، بايستي بعداً دهها برابر هزينه احيا، خسارت خشك شدن آن را بپردازيم.
وي در ادامه في را بالا برده و بي‌چك و چانه تصريح مي‌كند: اگر براي احياي درياچه ۷ ميليارد دلار هزينه نكنيم، بايد براي جبران تبعات آن صدها ميليارد دلار هزينه كنيم.  بنابراين در فاصله يك سال 2 ميليارد دلار اضافه مي‌شود. در صورتي كه طبق سخنان وي قرار بود تخصيص بودجه در سال‌هاي آتي كمتر از 15هزار ميليارد تومان باشد و زمان 10ساله بدون دليل به 25 سال مي‌رسد.
  
بدون هيچ توجيه و دليلي!
اما وضع به همين‌جا ختم نشد و كلانتري در كرسي آزادانديشي احياي درياچه اروميه كه با حضور دانشگاهيان، مسئولان محلي و استاني و نمايندگان تشكل‌هاي مردمي كه اوايل ارديبهشت 93 در دانشگاه بناب برگزار شد، مي‌گويد: براي احياي درياچه اروميه دست كم 25 سال زمان و 15 ميليارد دلار هزينه و 3 ميليون تن لوله فولادي لازم است‌!
گاف ديگر رئيس احياي درياچه اروميه اين است كه در جمع فرهنگيان آذربايجان شرقي مي‌گويد: با خشك شدن درياچه اروميه دست كم 4 ميليون نفر مجبور به مهاجرت خواهند بود. كجا؟ اين مردم كجا و با چه امكاناتي بروند؟
اين در حالي است كه در اواسط ارديبهشت‌ماه سال گذشته كلانتري به بنياد ملي اميد ايرانيان گفته بود: ايران با بهره‌برداري از ٩٧‌درصد آب‌هاي سطحي خود عملاً تمام رودخانه‌هاي خود را خشك كرده است و ديگر آبي در طبيعت باقي نمانده است و در آينده نه‌چندان دور حدود ٧٠‌درصد جمعيت ايران بايد از كشور مهاجرت كنند اما با وضع ديپلماسي خارجي ايران، كدام كشورها حاضرند ٤٠ تا ٥٠‌ ميليون ايراني را اسكان دهند؟!
 بنابراين با درنگي كوتاه در اين اعداد و چيدن پازل‌گونه‌هايي از اين اطلاعات مي‌توان به نيت اصلي بازيگران اين صحنه پي برد و اين سؤال را مطرح كرد كه در مقابل هزينه‌كرد اين رقم نجومي چه تضميني براي موفقيت وجود دارد‌؟‌


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن