تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804065289




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجراي طرح فراز در باغ‌هاي انگور کشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ شهريور ۱۳۹۴ (۹:۴۲ق.ظ)
اجراي طرح فراز در باغ‌هاي انگور کشور موج - مدير کل دفتر امور ميوه‌هاي سردسيري وزارت جهاد کشاورزي گفت: در برنامه ششم توسعه، با يک برنامه‌ريزي منظم ۲۵ درصد باغات با اجراي طرح فراز و مديريت مزرعه با تلفيق آبياري و داربستي کردن باغات انگور، زمينه افزايش سه برابري توليد فراهم خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري موج، رمضان رويين‌تن در بازديد جمعي از خبرنگاران از طرح‌هاي نوين جهاد کشاورزي در باغات انگور شهرستان تاکستان، گفت: در حال حاضر ۲۹۰ هزار هکتار باغ انگور در کشور وجود دارد که ۲۲۰ هزار هکتار آن آبي و ۷۰ هزار هکتار آن ديم است که با اجراي طرح فراز، ميزان توليد از ۳۰۰ هزار تن در سال به ۹۰۰ هزار تن افزايش خواهد يافت.
وي افزود: ميزان توليد انگور در کشور دو ميليون و ۸۰۰ هزار تن است که سرانه توليد انگور در جهان با توليد ۷۷ ميليون تن حدود ۱۱ کيلو و در ايران ۳۴.۵ است.
رويين‌تن بيان کرد: در حال حاضر هر چهار کيلو انگور به يک کيلو کشمش تبديل مي‌شود که با اجراي طرح فراز هر ۳.۵ کيلو انگور به يک کيلو کشمش تبديل خواهد شد.
مدير کل دفتر امور ميوه‌هاي سردسيري وزارت جهاد کشاورزي يادآور شد: سرانه مصرف کشمش در ايران نيم کيلو، قند ۲۰ کيلو، عسل يک کيلو، پسته يک کيلو، چربي ۲۲ کيلو و نمک شش کيلوگرم است که محصولات سالم کمترين ميزان مصرف در سبد غذايي را دارند که اين روند بايد اصلاح شود. وي اظهار داشت: بايد با فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني درست کاري کنيم تا خشکبار و محصول سالم مانند کشمش در مدارس جايگزين قند و شکر و تنقلات غيرمفيد و مضر شود تا گامي در سلامت مردم برداشته شود.
رويين‌تن اضافه کرد: اگر ۱۰ درصد يارانه‌ها به جاي درمان در امور پيشگيري و ترويج تغذيه سالم استفاده شود مي‌توان ۵۰ درصد مشکلات و بيمارهاي رايج را حل کرد، لذا از رسانه‌ها انتظار داريم با اطلاع‌رساني، زمينه جايگزيني خوراکي‌هاي سالم را فراهم کنند.
در اين بازديد رجب رحماني، نماينده مردم تاکستان در مجلس شوراي اسلامي، نيز گفت: اقدامات مناسبي براي نجات کشاورزي کشور آغاز شده و مجلس در خصوص آبياري تحت فشار حساسيت زيادي دارد.
وي افزود: با کمک دولت، ۸۵ درصد هزينه‌هاي اجراي طرح آبياري قطره‌اي و تحت فشار توسط دولت و ۱۵ درصد توسط کشاورزان پرداخت مي‌شود که در مناطق محروم کمک دولت ۱۰۰ درصد است.
نيازعلي ابراهيمي پاک، رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين، نيز در اين بازديد گفت: طرح مديريت يکپارچه آب در استان را اجرا مي‌کنيم و چند سال است از سوي وزارتخانه براي اجراي طرح مکانيزاسيون کشاورزي اعتبارات خوبي پيش‌بيني‌شده و کارهاي خوبي عملياتي شده است.
وي افزود: از سوي وزارتخانه سالانه يک هزار ميليارد تومان براي توسعه مکانيزاسيون اختصاص مي‌يابد که در سال گذشته ۲۰ ميليارد تومان به استان اختصاص يافت که امسال نيز همين ميزان هزينه خواهد شد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين تصريح کرد: از مجموع دو ميليارد و ۳۰۰ ميليون متر مکعب آب‌هاي زيرزميني در استان، سالانه بيش از ۳۰۰ ميليون مترمکعب به دليل مصرف بالا کسري داريم و اگر بتوانيم حداقل ۱۰ درصد در مصرف صرفه‌جويي کنيم کمبودها جبران مي‌شود.
وي يادآور شد: سالانه حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ ميليون مترمکعب از چاه‌هاي غيرمجاز برداشت آب داريم اما در کشت و آبياري ۶۰ هزار هکتار از اراضي مصرف مي‌شود و براي مديريت اين وضعيت بايد طرح تلفيقي را اجرا کرد که براي نمونه در شهر نرجه اين کار موجب تعطيل شدن ۱۳ حلقه چاه مي‌شود.
وي اضافه کرد: با تخصيص ۱۳۰۰ ميليارد تومان براي اجراي آبياري‌هاي مدرن سهم استان‌ها نيز مشخص شده که اميدواريم با محدوديت منابع آبي اجراي طرح‌هاي آبياري قطره‌اي و تحت‌فشار در استان با سرعت بيشتري عملياتي شود.
ابراهيمي‌پاک از استقبال کشاورزان از اجراي طرح‌هاي مکانيزه و مدرن هم خبر داد و گفت: از سال ۷۰ تاکنون يک هزار و ۴۴۵ هکتار آبياري تحت فشار با ۱۰ ميليارد تومان اعتبار اجرا شده و ۱۵۰۰ هکتار ديگر با ۱۰ ميليارد تومان در حال اجراست که تاکنون ۹۰ درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.
وي بيان کرد: در حال حاضر ۴۶۲ نفر متقاضي طرح فراز با سطح درخواست ۱۴۴۰ هکتار و يک هزار و ۴۷۸ نفر با سطح ۲۱۷۸ هکتار متقاضي جديد طرح آبياري قطره‌اي هستند که با تأمين شرايط لازم نسبت به پاسخگويي به آن‌ها نيز اقدام خواهد شد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي قزوين خاطرنشان کرد: مهم‌ترين مشکلات استان در بخش کشاورزي اين است که فعاليت‌ها بايد اقتصادي شود که براي اين کار لازم است عملکرد ۱۰ تن در هکتار به ۳۰ تن برسد
وي بيان کرد: با کمبود آب در غرب استان؛ به‌ويژه در تاکستان که هر سال شاهد افت منابع آبي هستيم براي رسيدن به توليد پايدار نيازمند مديريت منابع آبي و استفاده از روش‌هاي مدرن هستيم که توسعه آبياري قطره‌اي در دستور کار است.
اين مقام مسوول يادآور شد: همچنين توليد سنتي انگور هم ضايعات و هم هزينه‌ها را بالا برده و به کم شدن سود کشاورزان منجر شده و بايد از بارگاه‌هاي بهداشتي براي کيفي‌سازي محصول استفاده کرد تا راندمان از ۸۵ درصد به ۱۰۰ درصد برسد.
ابراهيمي پاک تصريح کرد: در يک طرح سه‌ساله با حمايت دولت و مشارکت کشاورزان تلاش خواهيم کرد با اجراي سيستم آبياري قطره‌اي و مدرن، داربستي کردن باغات انگور، اصلاح باغات، ساخت بارگاه‌هاي بهداشتي و سردخانه گام مؤثري براي مکانيزه شدن کشاورزي و اقتصادي شدن اين فعاليت برداشته شود.

اجراي پايلوت طرح فراز در يک هزار هکتار از اراضي شهر نرجه
علي اکبري، معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي، نيز اظهار داشت: طرح مديريت يکپارچه بهره‌برداري و طرح فراز شامل داربستي کردن انگور، آبياري قطره‌اي و اصلاح باغات در سطح شهرستان تاکستان در سطح سه هزار هکتار از اراضي اجرا شده و در فاز اول يک هزار هکتار از اراضي شهر نرجه تحت پوشش اين طرح قرار مي‌گيرد.
وي افزود: شهر نرجه بيش از چهار هزار هکتار باغ انگور دارد که پس از نشست‌هاي متعدد و جلسات توجيهي با کشاورزان براي نخستين بار در کشور مشارکت کشاورزان حاصل شده تا در يک کار دسته‌جمعي با بستن چاه‌هاي آب کشاورزي و اجراي سيستم هوشمند آبياري زمينه مديريت سيستماتيک در اين باغات اجرا شود.
اکبري در خصوص مزيت‌هاي اجراي طرح تصريح کرد: افزايش عملکرد و مکانيزاسيون، بالا رفتن کيفيت محصول، تحقق درآمد بيشتر کشاورزان، کاهش هزينه توليد، راندمان بالاي ۹۰ درصد آبياري از دستاوردهاي اجراي طرح فراز است.
وي اظهار داشت: افزايش راندمان آبياري از ۴۰ درصد به ۹۰ درصد، افزايش سه برابري محصول از ۱۰ تن به ۳۰ تن در هکتار، کاهش ۵۰ درصدي مصرف آب، با اجراي طرح در استان محقق خواهد شد.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين اضافه کرد: در اجراي طرح ساخت بارگاه بهداشتي و صنايع فرآوري هم پيش‌بيني شده که در شهر نرجه احداث يک هزار بارگاه و دو واحد صنايع تبديلي در طرح ديده‌شده که با مشارکت کشاورزان اجرا خواهد شد.
وي اظهار داشت: تجميع اراضي و چاه‌ها، کنترل برداشت آب در شهر نرجه موجب شده تا اين شهر به‌عنوان پايلوت انتخاب شود و در فاز اول يک هزار هکتار و در سه سال آينده تمامي چهار هزار هکتار از باغات منطقه تحت پوشش اين طرح قرار مي‌گيرد.
ابويي مجري طرح هوشمندسازي سيستم آبياري در شهر نرجه هم گفت: اين طرح با استفاده از فناوري کشور آلمان که تجربه خوبي در اين حوزه دارد در مدت شش ماه اجرايي مي‌شود.
وي يادآور شد: استان قزوين به عنوان يکي از بزرگ‌ترين توليد کنندگان کشمش در مسير پويايي در صنعت کشمش گام برداشته و با اجراي طرح فراز که به صورت پايلوت از شهر نرجه تاکستان آغاز شده تلاش مي‌کند تا با داربستي کردن همه باغات انگور خود و اجراي طرح آبياري قطره‌اي و ايجاد صنايع تبديلي و فرآوري به اقتصادي شدن کشاورزي در اين رشته کمک کند.
گفتني است؛ با اجراي طرح مديريت يکپارچه، بهره‌برداري از سامانه آبياري نوين و طرح تجميع چاه‌ها در شهر نرجه از توابع شهرستان تاکستان گامي نو در مسير شکوفايي صنعت انگورکاري و افزايش سه برابري محصول برداشته شود. که در اين راستا، سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين با تهيه و تدوين طرح مديريت يکپارچه استفاده از سامانه باغات انگور شهر نرجه از توابع تاکستان که از مناطق مستعد کشاورزي با بيش از چهارهزارهکتار باغ انگور است را به عنوان پايلوت کشوري براي تجميع چاه‌ها برگزيده و به صورت الگو يکهزار هکتار از اراضي کشاورزي اين شهر را تحت پوشش طرح قرار داده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن