تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820382872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ثبت بنای تاریخی طنبی بندرآباد شهرستان اشکذر در فهرست آثار ملی


واضح آرشیو وب فارسی:ایران ایزی تراول:
ثبت بنای تاریخی طنبی بندرآباد شهرستان اشکذر در فهرست آثار ملی
ثبت بنای تاریخی طنبی بندرآباد شهرستان اشکذر در فهرست آثار ملی چهار اثر تاریخی – فرهنگی کشور از جمله «طَنَبی بُندَرآّباد»  شهرستان اشکذر ـ استان یزد در فهرست آثار ملّی غیرمنقول ثبت شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد، محمدمهدی شرافت با اعلام این خبر گفت: این بنای ثبتی در ضلع غربی یخچال بندرآباد و قلعۀ تخریب‌شده روستا واقع در شهرستان اشکذر- بخش مرکزی – دهستان رستاق قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: طنبی دارای بنایی کشیده و باشکوه در دو طبقه و با دیوارهای خشتی ضخیم است و در حال حاضر بعنوان معبر یا گذر دارای بالاخانه (فضای شاه ‌نشین) و سردری در ضلع شرقی و اتاق‌هایی در طرفین است. به نظر می‌رسد این بنا، جزئی از یک خانه در دورۀ آل مظفر بوده که اکنون به فضای عمومی تبدیل شده است.
شرافت تصریح کرد:  فضای داخلی بالاخانه با نقش‌های بسیار زیبا گِل‌ بری شده و کاربری فضای خنک ودلنشین زیر گذر برای استراحت و نشستن در فصول گرم سال بوده است. فضای بالایی شامل فضای  شاه نشین که با یک دهنه سقف  به صورت هلالی زده شده و ورودی آن در ضلع شرقی است و همچنین فضایی با ارتفاع کمتر در جبهه شمالی بنا شده که برای رسیدن به این فضاها راه پله هایی در سمت راست  زیر گذر تعبیه شده است.
شایان ذکر است شماره ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ۳۱۱۴۴ است. منبع: خبرگزاری میراث آریا




۹۴/۶/۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران ایزی تراول]
[مشاهده در: www.iraneasytravel.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن