تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803130196




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت نبايد رقيب بخش خصوصي باشد/ ديپلمات ها بايد اقتصاد دنيا را بشناسند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ شهريور ۱۳۹۴ (۱۲:۲۵ب.ظ)
موسايي در گفتگو با موج؛ دولت نبايد رقيب بخش خصوصي باشد/ ديپلمات ها بايد اقتصاد دنيا را بشناسند موج- استاد دانشگاه تهران با تاکيد بر اهميت بخش خصوصي در دوران پساتحريم گفت: در دستگاه ديپلماسي ما بايد افرادي باشند که اقتصاد دنيا و تجارت خارجي را بشناسند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، دوران پساتوافق فرصت مناسب و به تعبيري فضاي موثر براي تمريني اقتصادي است که به آن بخشهايي که در دوران تحريم مغفول مانده يا کم توجهي شده است بسيار پرداخته شود و يا تجديد ساختار صورت گيرد. از آن گذشته، بررسي ملزومات سرمايه گذاري با مشارکت بخش خصوصي در اين روند همواره مورد تاکيد دولت و مسوولين امر بوده است. به خصوص که رئيس جمهوري بر مشارکت بخش خصوصي و کارآفرين در اقتصاد پس از تحريم همواره تاکيد کرده است. از اين جهت است که پيشنهاد مي شود بيشتر بر مسير مشارکت بخش خصوصي در اقتصاد پساتوافق و پس از تحريم تامل و تدبر شود. به عبارتي نوعي استراتژي و نقشه راه مشارکت بخش خصوصي در دستور کار باشد.
اهميت امنيت سرمايه در افزايش سرمايه گذاري ها
در اين رابطه دکتر ميثم موسايي، استاد دانشگاه تهران در گفتگويي اظهار کرد: بسيار بر اين مساله تاکيد مي شود که جذب سرمايه خارجي باعث رونق اقتصادي و رشد اشتغال در کشور مي شود. ولي اصل مطلب اين است که اگر سرمايه گذار خارجي از نيروي داخلي استفاده نکند هيچ شغلي ايجاد نخواهد شد و درآمد نفت هم به عنوان بخش جدا از ساير بخش خاي اقتصادي باقي خواهد ماند و ارتباط ارگانيکي بين بخش معدن و نفت با ساير بخش ايجاد نخواهد شد. در نتيجه پيشرفت هاي يک بخش تاثيري در بخش هاي ديگر نخواهد گذاشت.
موسايي با اشاره به اهيمت سرمايه گذاري خارجي گفت: در سرمايه گذاري خارجي دو مساله را بايد در نظر گرفت؛ اول اينکه واقعا امنيت سرمايه تضمين شود. اين موضوع هم از نظر رواني و هم از نظر قانوني بايد مد نظر باشد که امنيت سرمايه تضمين شود. به شکلي که سرمايه گذار خارجي تمايل به سرمايه گذاري در کشور داشته باشد. نکته دوم اينکه وقت تضمين سرمايه صورت مي گيرد و امکان جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي بيشتر مي شود. وقتي تقاضا براي سرمايه گذاري بيشتر باشد ما مي توانيم انتخاب کنيم.
وي افزود: يکي از شروط سرمايه گذاري هم اين است هر شرکت خارجي که مي خواهد سرمايه گذاري کند بايد با بخش خصوصي شريک شود. شرط ديگر اين است که نيروي داخلي را به کار بگيرند. اين اتفاق وقتي بيافتد چند مزيت را ايجاد مي کند. کمک به رشد اشتغال، گسترش و انتقال تکنولوژي، افزايش تجربه بخش خصوصي در داخل کشور از مزيت هاي جذب سرمايه گذاري خارجي است.
اين صاحبنظر اقتصادي در ادامه خاطرنشان کرد: امنيت سرمايه گذاري هم از لحاظ حقوقي و هم رواني و هم از لحاظ محيط کار اگر ايجاد شود مي تواند به رشد اقتصاد کشور کمک کند. از آنجايي که سرمايه گذاران خارجي در کشور ما در حوزه نفت و معدن بيشتر سرمايه گذاري مي کند بايد سعي شود که شرايط و ملزومات سرمايه گذاري خارجي فراهم شود.
تحريم ها قدرت انتخاب را از ما گرفتند
موسايي با بررسي دو دولت دهم و يازدهم در زمينه سرمايه گذاري گفت: دولت گذشته به دليل تحريم محدوديت هاي زيادي داشت. وقتي محدوديت زياد باشد امکان انتخاب کم مي شود. ولي اگر شرايط به نحوي باشد که محدوديتي وجود نداشته باشد قطعا مي توان شرايطي را پيشنهاد کرد که برخورد حرفه اي و علمي با تجارت تلقي شود. در غير اين صورت طرف مقابل به صورت انحصاري برخورد مي کند. از اين بابت بايد دولت روندي را در پيش بگيرد که بتواند در دوران پساتحريم تعداد انتخاب هاي خود را افزايش دهد. انتخاب آگاهانه در موضوع تجارت نوعي مديريت اقتصادي است که مرتبط با اقتصاد جهاني است. بسياري از کشورها در سايه ارتباط با بخش جهاني زمينه رونق و رشد اقتصادي خود را ايجاد کرده اند.
نقش علم و تجربه در تجارت خارجي
وي در اين رابطه افزود: رشد کشور چين به خاطر پيوند اقتصاد اين کشور با اقتصاد جهان است. به نحوي که چين از مزيت اقتصاد جهان به نفع اقتصاد خود استفاده مي کند. لازمه آن هم بکارگيري افرادي حرفه اي در بخش تجارت است. در اين زمينه دولت بايد تلاش کند.
موسايي اظهار کرد: در عين حال ما در کنار تلاش براي جذب سرمايه گذاري بايد به فکر سرمايه گذاري در ديگر کشورها هم باشيم. به عبارتي بايد روند سرمايه گذاري بايد به صورت متقابل صورت گيرد.
وي با اشاره به موضوع علمي سازي و فني سازي تجارت گفت: متاسفانه بسياري از سرمايه گذران و تجار، علم کار را بلد نيستند. هم چنين تعداد شاغلين در صنعت درصد کمي تحصيل کرده دانشگاهي و باتجربه هستند. بازخورد يک تحصيل کرده با تجربه بسيار بيشتر خواهد بود.
شبکه هاي ارتباطي سرمايه گذاران به مثابه سرمايه اجتماعي
استاد دانشگاه تهران گفت: از آن گذشته بايد شبکه هاي ارتباطي وجود داشته باشد که سرمايه گذاران را به هم متصل کند. به عنوان مثال چيني ها خاصيتي دارند که وقتي يکي از آنها جايي مي رود بقيه را هم با خود مي برند. به عبارتي به هم وصل هستند. در تمام دنيا کشوري نيست که کالاي چيني در آن وجود نداشته باشد. شبکه هاي ارتباطي سرمايه اجتماعي است که آنها از اين مزيت استفاده مي کنند. لازمه آن در کشور ما کار فرهنگي و ورود بخش خصوصي است. به علاوه اينکه بايد به بخش خصوصي اعتماد شود و دولت رقيب بخش خصوصي نباشد. در دوران پس از تحريم اين موضوع نياز به مديريت جامع تر و قوي تري دارد؛ چرا که بايد زمينه مشارکت بيشتر بخش خصوصي در اقتصاد بيشتر فراهم شود.
اهميت ديپلماسي اقتصادي در دوران پساتوافق
موسايي با تاکيد بر نقش ديپلماسي اقتصادي در دوران پس از تحريم گفت: در دستگاه ديپلماسي ما بايد افرادي هم باشند که اقتصاد دنيا و تجارت خارجي را بشناسند. متاسفانه اکثريتي که به عنوان سفير در کشورها هستند از دانش اقتصاد بي بهره هستند. اين يکي از اشکالات ديپلماسي ما است. ما بايد کساني را به عنوان سفير بفرستيم که ديد جهاني و تخصص در اقتصاد دارند. تنها نبايد به تعاملات سياسي بسنده شود. اين موضوع در مورد کشورهايي که از ما قوي تر هستند بيشتر مورد توجه است؛ چرا که در حال حاضر مشکل ما انتقال تکنولئوژي است. اگر در سايه ارتباط با کشورهاي قدرتمند انتقال تکنولوژي صورت گيرد در داخل مي توان آنها را بومي کرد و در نتيجه فاصله ما با کشورها کم خواهد شد.
وي خاطرنشان کرد: براي افزايش صادرات غيرنفتي و جذب سرمايه گذاي خارجي نياز به ديپلماسي قوي داريم که لازمه آن اين است که بايد بازرگانان بخش خصوصي نقش فعال داشته باشند.
موسايي با اشاره به نقشه راه اقتصادي دولت تاکيد کرد: لازمه جذب سرمايه خارجي و سرمايه گذاري در کشورهاي ديگر تدوين يک استراتژي علمي براي توسعه اقتصاد کشور است که در تعامل قابل قبولي با دنيا قرار گيريم. به گونه اي که بتوانيم از اين فرصت ها استفاده کنيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن