تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820305703




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بورس ارز بازاري براي پوشش ريسک


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ شهريور ۱۳۹۴ (۱۲:۱۰ب.ظ)
در يادداشتي بررسي شد: بورس ارز بازاري براي پوشش ريسک موج - هم اکنون در هيچ بازاري نرخ برابري ريال درمقابل ساير ارزها مورد مبادله قرار نمي‌گيرد. داشتن بازاري براي پوشش ريسک نرخ ارز در کشور غيرقابل اجتناب به نظر مي‌رسد.
به گزارش خبرگزاري موج، محسن خدابخش، مدير تسويه وجوه معاملات اوراق بهادار و بورس کالاي سمات، در يادداشتي نوشت يکي از فاکتورهايي که در بازارهاي مالي جهان مد نظر قرار مي‌گيرد، سرمايه گذاري سرمايه گذاران خارجي در بازارهاي سرمايه است؛ چرا که هدف اين بازار همانطوري که از نامش پيداست فراهم آوردن سرمايه براي کسب و کار است. اين فراهم آوردن سرمايه هر چقدر از طرق، روش‌ها و ابزارهاي متنوع صورت پذيرد باعث رونق بازار سرمايه و آسان تر شدن تجهيز منابع براي ايجاد و توسعه کسب و کار خواهد شد.
در ادامه اين يادداشت آمده است: از طرف ديگر افرادي که مي‌خواهند وارد بازار سرمايه شوند و به عبارت ديگر سرمايه‌هاي خود را به اميد کسب بازدهي وارد اين بازار کنند به دنبال حداکثر کردن بازدهي و حداقل کردن ريسک خود هستند، در وضعيت و جايگاه کنوني جمهوري اسلامي ايران و با توجه به خط مشي‌هاي تبيين شده براي بازار سرمايه که به دنبال ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي بين المللي شدن اين بازار است به طور قطع ورود سرمايه گذار خارجي جزو اهداف و اولويت‌هاي اصلي متوليان قرار دارد.
همانطور که مي دانيم هر سرمايه گذاري از يک منظر با دو گروه ريسک مالي و غير مالي مواجه است که ورود سرمايه گذاران خارجي به بازار سرمايه مي‌تواند در راستاي کاهش ريسک‌هاي غير مالي که شايد براي يک سرمايه گذار خارجي مهم‌ترين آن‌ها ريسک سياسي باشد، اتفاق بيفتد اما از طرف ديگر بايد بتوان ساير ريسک‌هاي مالي را که شايد بخشي از آن به عهده بورس‌ها و بخش نظارت و سياست گذاري آن مربوط به سازمان بورس و اوراق بهادار باشد را نيز تقليل داد.
در اين يادداشت تصريح شده است: در حال حاضر هر چند براي سرمايه گذاران داخلي نيز ريسک‌هاي مالي از قبيل ريسک نرخ سود، ريسک نقد شوندگي، ريسک تغييرات سطح عمومي قيمت‌ها، ريسک بازار، ريسک سرمايه گذاري مجدد و... وجود دارد ولي اولين سوالي که شايد به ذهن سرمايه گذار خارجي جهت کاهش ريسک سرمايه گذاري خطور مي‌کند و به دنبال ابزاري براي پوشش آن است، ريسک نرخ ارز است.
علاوه بر آن توليد کنندگاني که همواره جهت تأمين مواد اوليه بايد اقدام به واردات نمايند و يا صادر کنندگان که همواره وجه کالاي خود را به صورت ارز خارجي دريافت مي‌کنند نيز با ريسک نرخ ارز مواجه‌اند چرا که گاهاً تمرکز بر روي تغييرات نرخ از تمرکز بر روي توليد و کسب و کار اصلي پيشي مي‌گيرد و اين براي يک توليد کننده و يا صادر کننده مطلوب نيست. از طرف ديگر هر فردي با رصد کردن نرخ ارز در کشور مي‌تواند به بالا بودن ريسک نرخ ارز در کشور در سال‌هاي اخير پي ببرد.
اين يادداشت مي افزايد: با توجه به شرايط فوق و اين که در حال حاضر در هيچ بازار سرمايه اي که داراي بازار مشتقه براي نرخ ارزهاست، نرخ برابري ريال در مقابل ساير ارزها مورد مبادله قرار نمي‌گيرد، داشتن بازاري براي پوشش ريسک نرخ ارز غير قابل اجتناب به نظر مي‌رسد و در راستاي توسعه نه تنها بازار سرمايه بلکه توليد نيز مي‌تواند مؤثر باشد.
هر چند رابطه بين بازار سرمايه و توليد در بسياري موارد عجين است. به همين دليل داشتن قراردادهاي آتي ارز يا اختيار معامله براي ارز مي‌تواند در آينده راهگشا باشد. البته براي داشتن هر بازار قوي براي مشتقات بايد براي دارايي پايه نيز بازار نظام مند و قوي وجود داشته باشد چرا که اولين معيار در قيمت گذاري ابزارهاي مشتقه، نرخ دارايي پايه است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن