تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798583198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از آخرین وضعیت اشتغال در خراسان جنوبی افزایش نرخ بیکاری خراسان جنوبی/رکود اقتصادی و تعطیلی ساخت‌وسازها گلوی اشتغال را می‌فشارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از آخرین وضعیت اشتغال در خراسان جنوبی
افزایش نرخ بیکاری خراسان جنوبی/رکود اقتصادی و تعطیلی ساخت‌وسازها گلوی اشتغال را می‌فشارد
افزایش نرخ بیکاری در خراسان جنوبی بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در حالی رقم خورده که بسیاری از صاحبنظران رکود اقتصادی و تعطیلی ساخت‌وسازها را دلیل عمده آن می‌دانند.

خبرگزاری فارس: افزایش نرخ بیکاری خراسان جنوبی/رکود اقتصادی و تعطیلی ساخت‌وسازها گلوی اشتغال را می‌فشارد



به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، چندی پیش مرکز آمار ایران آمار بیکاری بهار امسال در کشور را منتشر کرد که این بار مسئولان خراسان جنوبی شاید چون آمار بیکاری به نفع‌شان نبود حاضر به اشاره در مورد این آمار نشدند و اگر هم گزارشی داشتند برخلاف روزهای خوش به مقایسه آن نپرداختند. روز گذشته نیز مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در آستانه هفته تعاون به جمع خبرنگاران آمد و گزارش عملکرد این اداره را ارائه کرد. هیچ‌کدام از رسانه‌ها هنوز خبر مقایسه‌ای از نرخ بیکاری در استان به نقل از محمد سنجری ارائه نکرده‌اند و رصد خبرنگار فارس نیز حکایت از این دارد که او هم زیاد علاقه‌ای به اعلام افزایش نرخ بیکاری در استان در بهار امسال نسبت به بهار سال 93 نداشته است. افزایش 2.1 درصدی نرخ بیکاری خراسان جنوبی اما واقعیت در مورد آمار بیماری در بهار امسال نسبت به بهار 93 حکایت از افزایش 0.7 درصدی نرخ بیکاری و نسبت به اسفند 93 حکایت از افزایش 2.1 درصدی نرخ بیکاری دارد. این نرخ در بهار سال گذشته 8.4 درصد بود در زمستان به 7 درصد و در بهار امسال به 9.1 درصد رسید. افزایش نرخ بیکاری در خراسان جنوبی براساس گزارش مرکز آمار ایران در حالی رقم خورده که بسیاری از صاحبنظران رکود اقتصادی و تعطیلی ساخت‌وسازها را دلیل عمده آن می‌دانند.

از سویی در این سال‌ها تعریف از بیکار نیز همیشه مورد بحث و نقد صاحبنظران بوده است و حتی در ابتدای روی آمدن دولت یازدهم، حامیان دولت تعریف دولت‌های قبلی را غیرکارشناسی می‌دانستند، اما هرگز طی این دو سال برای اصلاح آن اقدامی نشد. در هر صورت براساس تعریفی جمعیت فعال با رده سنی بین 10 تا 60 سال که توانایی کار داشته و جویای کار باشند، اما منبع درآمدی یا شغل نداشته باشند، «بیکار» گفته می‌شود و از آنجا که هرم جمعیتی کشور جمعیتی جوان را نشان می‌دهد که اکثراً زیر 35 سال سن دارند در نتیجه میزان متقاضیان کار در کشور آمار بالایی را به خود اختصاص داده است. آیا برنامه‌های اشتغال مسئولان شکست خورده است؟ صاحبنظران معتقدند اشتغال یکی از شاخص‌های پیشرفت است و افزایش آمار بیکاری جامعه را به طور نسبی دچار فقر اقتصادی خواهد کرد؛ از این رو دولت‌ها همواره به دنبال راهکارهایی برای اشتغالزایی بوده‌اند و مسیرهای مختلفی را نیز برای تحقق این موضوع در برنامه‌های خود اجرا کرده‌اند. مسئولان خراسان جنوبی نیز برای کاهش نرخ بیکاری در دو سال گذشته حجم زیادی از منابع بانکی را به سمت بنگاه‌های اقتصادی هدایت کردند بلکه بتوانند از فشار بیکاران بکاهند، اما این تلاش آنان تأثیر چندانی بر کاهش نرخ بیکاری نداشت و حتی حالا باید شاهد افزایش نرخ بیکاری باشند.

حال مسئولان امر باید پاسخ دهند که چرا برخلاف دغدغه استاندار خراسان جنوبی نیز مبنی بر اشتغال‌زایی در استان نرخ بیکاری افزایش یافته است. نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی است و افزایش و کاهش آن همواره مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار داشته و دارد. خوب است قبل از پرداختن به گزارش‌های آماری مسئولان خراسان جنوبی در دو سال اخیر، به گزارش مرکز آمار ایران که در تیرماه 94 منتشر شده است نگاهی بیندازیم. بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 38 درصد جمعیت کشور در سن کار 10 ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. نرخ رشد اقتصادی خراسان جنوبی نیز 0.6 درصد کاهش داشت بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حاکی از افزایش 0.9 درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 93) و 0.7 درصد آن نسبت به فصل گذشته (زمستان 93) است. به گزارش فارس؛ اما در مورد خراسان جنوبی آمار عکس کل کشور است؛ به طوری که نرخ مشارکت اقتصادی خراسان جنوبی از 36.4 در بهار سال گذشته به 35.8 در بهار امسال رسیده است. در کشور براساس آماری که یکی از خبرگزاری‌ها در تیرماه امسال به نقل از مرکز آمار ایران منتشر کرده، همچنین سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که 9.2 درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با 47.9 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 33 و کشاورزی با 19.2 درصد قرار دارند. بررسی نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 25 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

براساس همین گزارش بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 0.2 درصد افزایش و نسبت به فصل قبل 2.4 درصد کاهش یافته است. نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نیز حاکی از آن است که 22.4 درصد از جمعیت این رده سنی بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نشان می‌دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 0.2 درصد افزایش و نسبت به فصل 0.8 درصد کاهش پیدا کرده است. آمار بیکاران استان خراسان جنوبی به 83 هزار نفر می‌رسد به گزارش خبرنگار فارس از بیرجند؛ افزایش نرخ بیکاری در خراسان جنوبی در حالی رقم می‌خورد که مجید امینی معاون وقت استاندار خراسان جنوبی در اردیبهشت 92 در گفت‌وگو با  فارس از بیکاری 83 هزار نفر در پنج سال آینده در استان خبر داده بود. او معتقد بود برای رفع مشکل بیکاری در استان باید سالانه 10 هزار شغل ایجاد کنیم. امینی اعتبار لازم برای ایجاد یک شغل را 50 میلیون تومان دانست و ادامه داد: برای ایجاد اشتغال خراسان جنوبی در پنج سال آینده 2 میلیارد و 500 میلیون تومان نیاز است. وی اعتبارات دولتی را یک‌هزار میلیارد تومان عنوان کرد و معتقد بود: ظرفیت‌های این استان کم و نیازهای آن زیاد است. نرخ بیکاری استان خراسان جنوبی براساس قانون پنجم توسعه کشور باید به 7 درصد برسد در کنار آمارهای مرکز آمار ایران، گزارش‌های مسئولان خراسان جنوبی در سال 93 بودند که البته داد استاندار خراسان جنوبی را هم درآورد و حتی وجه‌الله خدمتگزار در دیدار با معاون وزیر کار گفت آمارهای اشتغال و بیکاری را قبول ندارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی 23 فروردین 93 در نشست خبری مسئولان رسانه‌های خراسان جنوبی در راستای تشریح برنامه‌های بسیج رسانه از نرخ بیکاری 7.8 درصدی در خراسان جنوبی خبر داد و اذعان داشت: نرخ بیکاری در این استان نسبت به میانگین کشوری در سطح پایین‌تری قرار داشته و خراسان جنوبی جزو سه استانی بوده که دارای نرخ بیکاری پایین هستند. محمد سنجری با بیان اینکه براساس قانون پنجم توسعه کشور باید میانگین نرخ بیکاری در پایان این برنامه به 7 درصد کاهش یابد، یادآور شد: همچنین در پایان این برنامه باید نرخ مشارکت به 46.1 درصد برسد. دستگاه‌ها برای اشتغال آستین بالا بزنند حال که نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی هر دو در استان در بهار 94 کاهش داشته‌اند باید منتظر بود تا مسئولان متولی چه برنامه‌ای برای رسیدن به نرخ برنامه پنجم توسعه کشور دارند. البته 20 اردیبهشت امسال محمد سنجری در نخستین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال خراسان جنوبی اظهار داشت: در جلسه قبل مصوب شد با امضای معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی نامه‌ای به صندوق کارآفرینی استان ارسال شود و منابعی پیش‌بینی شود.

وی با بیان اینکه با تأکید انجام شده 2 میلیارد از 10 میلیارد تومان مصوب شده جذب شد٬ تصریح کرد: همچنین قرار شد فنی و حرفه‌ای با محوریت اقتصاد و دارایی بازارچه عرضه صنایع دستی را در استان ایجاد کند. قطعاً همانطور که مدیرکل تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی می‌گوید باید بسیاری از دستگاه‌ها برای اشتغال آستین بالا بزنند. براساس آماری میزان 41 درصد فرصت شغلی استان در سال 93 در بخش صنعت٬ دو درصد در بخش کشاورزی و 57 درصد در بخش خدمات بوده است و می‌طلبد کارآفرینان و هنرآموزان با اقدام کارشناسی و متناسب با نیاز اقدام کنند. * آخرین گزارش از وضعیت اشتغال از زبان مدیرکل کار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی روز گذشته در نشست خبری به مناسبت هفته تعاون اظهار کرد: سعی بر این بوده است که مشکلات ناشی از روابط کار به صورت سازشی حل و فصل شود و یکی از اقدامات در این زمینه راه‌اندازی واحدهای مشاوره بوده است تا از ورود شکایات به مراجع حل اختلاف جلوگیری شود که در این زمینه کاهش 53 درصدی شکایات در مراجع رسیدگی را در  2 ساله اخیر شاهد هستیم. سنجری براساس آنچه خاورستان از این نشست منتشر کرده با اشاره به اینکه میانگین زمان رسیدگی به شکایات از 41 روز به کمتر از 20 روز کاهش داشته است، گفت: 35 درصد آراء شکایات در مراجع سازش و توافق اعلام شده است. وی با اشاره به اینکه بخش عمده تعدیلات در بخش کارگری ناشی از عدم نیاز و مسائل اقتصادی بوده است، گفت: ارائه خدمات مشاوره به 10 هزار و 825 نفر صورت گرفته است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی افزود: در دو سال گذشته یک‌هزار و 223 نفر در استان از بیمه بیکاری استفاده کرده اند و تلاش باری ایجاد فرصت شغلی برای این افراد صورت گرفت که از این تعداد برای 209 نفر بازگشت به کار و اشتغال ایجاد شد. وی از ثبت 18 هزار و 268 شغل جدید توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه ملی رصد در دو سال اخیر خبر داد. * برای حل مشکل بیکاری چه باید کرد حال در کنار وظیفه مسئولان و دولت البته نباید از این نکته مهم غفلت کرد که بخشی از بیکاری استان به خاطر فرهنگ غلط اشتغال است و اینکه هنوز بسیاری از جوانان نسبت به ظرفیت‌های شغلی نیز آگاه نیستند. مسئولان نیز اگر منابع را فراهم کنند و مردم را در مسیر اشتغال به خصوص برای گرفتن تسهیلات بانکی در گردونه پراسترس ضمانت و بروکراسی اداری نیندازند باید شاهد افزایش اشتغال در استان در ظرفیت‌های جدید باشیم. جدی گرفتن آموزش‌های مورد نیاز بازار کار، در اولویت بودن نیروهای استان به جای نیروهای کشور افغانستان در مشاغل ساختمانی و رونق ساخت‌وساز نیز نقش اساسی در کاهش بیکاری دارند. ++++++++++++++++++ گزارش از احسان مداح ++++++++++++++++++ انتهای پیام/2248/ذ30

94/06/10 - 02:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن