تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798275338




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش وضعيت محيط زيستي کشور منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ شهريور ۱۳۹۴ (۱۰:۵۷ق.ظ)
پس از يک دهه وقفه؛ گزارش وضعيت محيط زيستي کشور منتشر شد موج - معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست اعلام کرد: گزارش وضعيت محيط زيستي کشور پس از يک دهه وقفه در حالي آماده شد که انتشار آن به لحاظ ارائه آمار و اطلاعات دقيق از وضعيت محيط زيست در حوزه‌هاي مختلف نقش به سزايي در جلوگيري از روند تخريبي دارد.
به گزارش خبرگزاري موج، مهناز مظاهري، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست، با اعلام اين خبر که گزارش وضعيت محيط زيستي کشور پس از يک دهه وقفه منتشر شده است، گفت: اين توقف و غفلت تحت شرايطي است که انتشار گزارش وضعيت محيط زيست کشورها به لحاظ ارائه آمار و اطلاعات دقيق از وضعيت محيط زيست در حوزه‌هاي مختلف به واسطه ايجاد دغدغه در بين اقشار مختلف، نقش به سزايي در جلوگيري از روند تخريبي دارد.
مظاهري با بيان اين که گزارش وضعيت محيط زيست هر کشور به طور معمول و بر طبق استانداردهاي بين المللي هر دو سال و نيم يک بار اعلام مي‌شود، افزود: اما در ايران اين روند با يک دهه توقف روبه رو شد به طوري که پس از دو گزارش محيط زيستي که در سال‌هاي 83 و 84 تهيه شد، هيچ گزارشي از وضعيت محيط زيستي کشور تهيه نشد و شايد بتوان همين موضوع را يکي از عوامل تشديد تخريب‌هاي عليه محيط زيست در حوزه‌هاي مختلف همچون آب، خاک، هوا، جنگل و دريا در اين سال‌ها دانست.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست اظهار کرد: چارچوب تهيه گزارش جامع محيط زيست تقريباً شبيه به يک فرآيند ارزيابي زيست محيطي است که در آن اطلاعات و پاسخ‌هاي علمي به پرسش‌هاي مطروحه پس از جمع آوري به صورت يک کار کاملاً پژوهشي و علمي منتشر خواهد شد.
وي ادامه داد: پس از روي کار آمدن دولت يازدهم، تهيه گزارش جامع محيط زيست ايران به لحاظ اهميت آن از جمله اولويت‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفت و حتي اعتقاد رئيس سازمان اين است که به لحاظ شرايط کنوني محيط زيست و چالش‌هاي متعدد اين حوزه، گزارش بايد به صورت سالانه تهيه شود.
مظاهري نخستين سؤال در گزارش وضعيت محيط زيستي کشور را پرسش از آنچه بر محيط زيست ايران گذشته عنوان کرد و اضافه کرد: در پرسش‌هاي بعدي مي‌پرسيم چه چيز را بايد بررسي کنيم، چطور و چگونه چنين شرايطي رخ داده است و راه کار چيست.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: به عنوان مثال در مورد وضعيت نگران کننده و رو به زوال جنگل‌ها به عنوان ريه‌هاي کشور، پرسش‌ها اين گونه مطرح مي‌شود که چرا جنگل‌ها دچار چنين وضعيتي شده‌اند؟ چگونه اين اتفاق افتاده و پيامدها و عوارض ناشي از نابودي جنگل‌ها چيست؟

ارزش گذاري اقتصادي محيط زيست، کاهش وابستگي به اقتصاد نفتي
وي با تاکيد بر اهميت ارزش گذاري اقتصادي محيط زيست، تصريح کرد: اگر به سمت ارزش گذاري درخت‌ها و جنگل پيش مي‌رفتيم، ديگر مسائل اقتصادي را تنها با تکيه بر نفت نگاه نمي‌کرديم و اين مساله خود موجب حفظ محيط زيست کشور مي‌شد.
مظاهري افزود: يک تئوري در محيط زيست وجود دارد و آن اينکه اگر محيط زيست را به حال خود بگذاريم، خود را درمان مي‌کند. اما در شرايط کنوني چون به منابع زيستي کشور نيازمنديم در تلاشيم که محيط زيست را در بخش جداگانه به سمت بهبود هدايت کنيم. در يک بخش محيط زيست را به حال خود بگذاريم تا با استفاده از توان خودپالايي به سمت بهبود حرکت کند و در بخش ديگر با اصلاح مديريت منابع زيستي اقدام به بهبود وضعيت محيط زيست کنيم.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست گفت: به عنوان مثال بيش از 90 درصد منابع آبي کشور در بخش کشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد که ايجاب مي‌کند با مديريت صحيح و تغيير و اصلاح الگوي کشت و آبياري اين ميزان مصرف را کاهش دهيم.
وي ادامه داد: بر اساس آخرين آمار سرشماري در سال 90، جمعيت کشور 75 ميليون و 149 هزار و 669 نفر اعلام شده است که از اين تعداد، 4/71 درصد در شهرها و 5/28 در مناطق روستايي ساکن هستند.
مظاهري افزود: غذا يکي از مهم‌ترين نيازهاي اين ميزان جمعيت در کشور است و راه انتخابي براي تأمين اين نياز، خودکفايي در کشاورزي بوده که اين خود به معناي مصرف بيشتر آب در کشور است.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر اين موضوع که اطلاعات دقيق و علمي از شاخص‌هاي مختلف محيط زيست کشور نقش به سزايي در مديريت منابع طبيعي دارد، تصريح کرد: از اين‌رو سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام درخواست کمک علمي از دانشگاه‌هاي مختلف کشور همچون دانشگاه‌هاي تهران، شهيد بهشتي، صنعتي شريف و دانشگاه محيط زيست براي تهيه گزارش، اقدام به تدوين گزارش کرد و البته در نهايت دانشگاه شهيد بهشتي به عنوان بازوي علمي سازمان تهيه اين گزارش را عهده دار شد.
وي گفت: مؤلفه‌هاي منتخب در اين گزارش اتمسفر، هوا، زمين، خاک، آب، تنوع زيستي و زيستگاه انساني است که از سه بخش اصلي نماي ايران، منابع و مديريت زيست محيطي و اقتصاد محيط زيست و معضلات اصلي زيست محيطي کشور تشکيل مي‌شود.

رکود کامل سمن‌هاي محيط زيستي در سال 88
مظاهري به برخي از نتايج اين گزارش اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال وضعيت سازمان‌هاي مردم نهاد محيط زيستي در فاصله سال‌هاي 76 تا 92 به عنوان يکي از شاخص‌هاي ارزيابي محيط زيست کشور در اين گزارش مورد بررسي قرار گرفته که نتايج نشان مي‌دهد تعداد سمن‌ها از 44 مورد در سال 76 به 630 مورد در سال 84 رسيده است و بعد از آن با روندي نزولي مواجه شده است به گونه اي که در سال 85، 484 سمن، سال 86، 295 سمن و سال 87، 330 سمن محيط زيستي در کشور فعاليت داشتند و البته همين روند در سال 88 به صفر مي‌رسد و بعد دوباره از سال 89 تا 92 بين 421 تا 443 سمن محيط زيستي در کشور فعاليت مي‌کنند.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست تعداد سمن‌هاي محيط زيستي کنوني در کشور را 750 سمن برشمرد و گفت: البته سازمان برنامه‌هاي ويژه اي براي افزايش کيفيت فعاليت سمن‌ها در کنار افزايش کمي آن‌ها دارد.

افزايش سرانه مصرف انرژي در ايران از 83 تا 88
وي در مورد شاخص‌هاي انرژي گفت: بررسي سرانه مصرف انرژي در ايران در سال‌هاي 83 تا 88 حاکي از شدت افزايش مصرف انرژي در کشور است.
مظاهري ادامه داد: اگرچه طي سال‌هاي 89 تا 90 سرانه مصرف انرژي در ايران با اندکي کاهش مواجه مي‌شود، اما؛ سرانه بالاي مصرف انرژي بين سال‌هاي 93 تا 88 رکوردي را براي ايران ثبت مي‌کند که بيانگر مصرف ايرانيان بيش از سرانه مصرف در جهان است.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست درباره بهره وري انرژي در ايران در مقايسه با مناطق مختلف جهان طي سال 69 تا 90، گفت: اين گزارش نشان مي‌دهد بهره وري انرژي در ايران در طول دو دهه گذشته کاهش يافت به طوري که از 1/7 کيلوگرم معادل نفت خام در سال 69 به 7/5 کيلوگرم معادل نفت خام در سال 90 سقوط کرد و در همان سال ايران بعد از آمريکاي لاتين، کارائيب و کشورهاي خاورميانه در جايگاه چهارم بهره وري کم انرژي قرار گرفت.
وي درباره سهم انرژي‌هاي تجديد پذير در تأمين انرژي کشور، گفت: مقايسه ميزان مصرف انرژي‌هاي تجديد پذير طي سال‌هاي 83 تا 92 نشان از ثبات ميزان مصرف دارد و در حدود 71 صدم درصد نسبت به کل انرژي مصرفي کشور است.

ايران رتبه هشتم مصرف انرژي در جهان
مظاهري افزود: هر چند ميزان مصرف انرژي‌هاي تجديد پذير در سال 85 به بالاترين ميزان خود يعني يک دهم درصد از کل مصرف اوليه انرژي در کشور رسيد، اما رتبه کنوني ايران در مصرف انرژي در جهان بر روي عدد هشت قرار دارد.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اين گزارش به تمام نهادها و دستگاه‌هاي اجرايي که به نحوي با مسائل محيط زيستي در ارتباط هستند، همچنين نمايندگان مجلس و دانشگاه‌ها ارائه خواهد شد.
وي تاکيد کرد: پيگيري انجام سلسله اقداماتي هستيم تا پس از اين و به زودي دستگاه‌هاي اجرايي بتوانند اطلاعات پروژه‌هاي مرتبط با محيط زيست را به روز در برنامه اي وارد کنند که در اين صورت، اطلاعات کامل و جامعي در مورد محيط زيست کشور به دست خواهد آمد.
مظاهري با بيان اينکه تهيه اين گزارش از فروردين 93 آغاز شده، گفت: طي دو ماه آينده گزارش محيط زيستي کشور به زبان انگليسي ترجمه و ارائه خواهد شد.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست با يادآوري اين موضوع که کاهش ظرفيت زيستي، افزايش رد پاي اکولوژيک، کاهش بهره وري انرژي، سهم ناچيز درآمد کشور از اکو توريسم، سهم اندک بهره وري از انرژي، کاهش نرخ درآمد ناخالص ملي و افت شاخص عملکرد زيست محيطي در کشور از اهم نکاتي است که در اين گزارش مورد تاکيد قرار گرفته، خاطرنشان کرد: رفع اين چالش‌ها نيازمند برنامه ريزي و مديريت کارآمد است.
وي در خصوص علت تهيه اين گزارش گفت: عدم دخالت ساير نهادهاي خارجي در تهيه وضعيت محيط زيست ايران، الزام‌سازي تمامي دستگاه‌هاي دولتي و آگاه‌سازي مردم به سمن‌هاي محيط زيستي براي جلوگيري از روند رو به تخريب محيط زيست و حفظ آن از اهداف تهيه اين گزارش بوده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن